Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanzetkuip  (gelezen 1623 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Aanzetkuip
« Reactie #25 Gepost op: 21-11-2019 21:41 u »
Mooie laag trub,

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 22-11-2019 00:39 u »
Mooie laag trub,

Ingo

Inderdaad, daar ben je nu mooi vanaf. Maar er is ruimte voor verbetering om een dergelijke dikke laag niet meer te krijgen.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #27 Gepost op: 22-11-2019 07:38 u »
Inderdaad, daar ben je nu mooi vanaf. Maar er is ruimte ovor verbetering om een dergelijke dikke laag niet meer te krijgen.
Ja dat is zo hoor!
Ik heb nu direct na koelen alle wort via de pomp in de emmer overgebracht zonder whirlpool.
Tijdens het koelen circuleert ik via mijn hop spider in de ketel, waarmee ik alle grove delen al kwijt ben... Dit is dus alleen vloeibaar eiwit  :weetniet: wat door een 300 micron hopspider kan....?

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #28 Gepost op: 22-11-2019 14:22 u »
Ja dat is zo hoor!
Ik heb nu direct na koelen alle wort via de pomp in de emmer overgebracht zonder whirlpool.
Tijdens het koelen circuleert ik via mijn hop spider in de ketel, waarmee ik alle grove delen al kwijt ben... Dit is dus alleen vloeibaar eiwit  :weetniet: wat door een 300 micron hopspider kan....?
De cold break partikels zijn kleiner dan 300 micron deze zijn 0.5 micron maar alles moet er niet uit hoor!

Uit de Kunze in “Technology of Brewing and Malting (5th Edition)”
Citaat
Cold break – At about 60 °C the previously clear wort will start to become turbid. This turbidity is due to small particles about 0.5 μm in diameter. This is therefore called fine, cool or cold break (cold trub). Because of its small size, cold break settles only with great difficulty…It has the property of adhering to other particles, e.g. yeast cells or air bubbles. When it adheres to yeast cells it decreases the yeast contact surface and thereby reduces the fermentation rate. This is referred to as “coating” the yeast. Cold break consists of protein-polyphenol compounds which precipitate to a greater extent in relatively cold media and partially dissolve again on warming. This means that wort on cooling to 5 °C still contains 14% of the total cold break in dissolved form. A residual amount of cold break at discharge of 120-160 mg/I dry matter is desirable

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #29 Gepost op: 22-11-2019 14:42 u »
Dank je wel Serge VL, hier kan ik iets mee!
Door een slimmigheidje in de kraan kan ik deze in de emmer zo draaien dat een deel kan door laten...
Ik zal eens een aantal standen proberen om de ideale verhouding voor schuimkraag en helderheid te kunnen bepalen...

Tags: