Aanzetkuip

Gestart door seed7, 05-11-2019 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

seed7

Mooie laag trub,

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 21-11-2019  21:41 uMooie laag trub,

Ingo

Inderdaad, daar ben je nu mooi vanaf. Maar er is ruimte voor verbetering om een dergelijke dikke laag niet meer te krijgen.

Pimmels

Citaat van: EBC op 22-11-2019  00:39 uInderdaad, daar ben je nu mooi vanaf. Maar er is ruimte ovor verbetering om een dergelijke dikke laag niet meer te krijgen.
Ja dat is zo hoor!
Ik heb nu direct na koelen alle wort via de pomp in de emmer overgebracht zonder whirlpool.
Tijdens het koelen circuleert ik via mijn hop spider in de ketel, waarmee ik alle grove delen al kwijt ben... Dit is dus alleen vloeibaar eiwit  :weetniet: wat door een 300 micron hopspider kan....?

Serge VL

Citaat van: Pimmels op 22-11-2019  07:38 uJa dat is zo hoor!
Ik heb nu direct na koelen alle wort via de pomp in de emmer overgebracht zonder whirlpool.
Tijdens het koelen circuleert ik via mijn hop spider in de ketel, waarmee ik alle grove delen al kwijt ben... Dit is dus alleen vloeibaar eiwit  :weetniet: wat door een 300 micron hopspider kan....?
De cold break partikels zijn kleiner dan 300 micron deze zijn 0.5 micron maar alles moet er niet uit hoor!

Uit de Kunze in "Technology of Brewing and Malting (5th Edition)"
CiteerCold break – At about 60 °C the previously clear wort will start to become turbid. This turbidity is due to small particles about 0.5 μm in diameter. This is therefore called fine, cool or cold break (cold trub). Because of its small size, cold break settles only with great difficulty...It has the property of adhering to other particles, e.g. yeast cells or air bubbles. When it adheres to yeast cells it decreases the yeast contact surface and thereby reduces the fermentation rate. This is referred to as "coating" the yeast. Cold break consists of protein-polyphenol compounds which precipitate to a greater extent in relatively cold media and partially dissolve again on warming. This means that wort on cooling to 5 °C still contains 14% of the total cold break in dissolved form. A residual amount of cold break at discharge of 120-160 mg/I dry matter is desirable

Pimmels

Dank je wel Serge VL, hier kan ik iets mee!
Door een slimmigheidje in de kraan kan ik deze in de emmer zo draaien dat een deel kan door laten...
Ik zal eens een aantal standen proberen om de ideale verhouding voor schuimkraag en helderheid te kunnen bepalen...

Pimmels

Prima biertje geworden, recept voor 15 liter en na vergisting 12.5 liter SG 1.093 over.
Ging kraakhelder in het vergistingsvat en alleen klein beetje gist over na de vergisting...
Ik ga deze aanzet kuip blijvend gebruiken, veel frisser en schoner bier...

seed7

Citaat van: Pimmels op 02-01-2020  18:50 uIk ga deze aanzet kuip blijvend gebruiken, veel frisser en schoner bier...

"Potever.."
Nu moet ik ook nog aan de bak. Mooi dat je het geprobeerd hebt een mooi dat je er zo tevreden mee bent. Top.

Eerst eens een kleine proef doen en dan wellicht in de echte brouwerij. Het vervelende is dat mijn gist een bloed snelle is (Burton Union gist) en ik binnen 6 uur 20 cm gistschuim op het jongbier heb. KWW.

Geluk in' tuk,

Ingo

tdp

Gisteravond viel het mij op hoeveel trui er binnen een half uur al uitgezakt is:



Toch maar eens mijn bottelvat opzoeken, om als aanzetkuip te gaan gebruiken...

seed7

Ik had hier recent een discussie over met een brouwer die een "geheel traditionele brouwerj" wil bouwen, wat dat dan ook wezen mag. Daarbij kwam op dat als je iers mos of een ander klaringsmiddel gebruikt met een doorstroomkoeler je eigenlijk ook een aanzetkuip zou moeten gebruiken. Deeltjes worden door het mos (carrogeen) en temperatuur (koelen geholpen bij neerslaan. Maar dat gebeurt in je gist kuip, waar je het niet wilt hebben als je met heldere wort wilt werken.

Het zelfde min of meer als je met een dompel koeler werkt, de deeltjes slaan niet direct neer als je koelt, maar dat duurt wel even en iedereen heeft haast, geholpen door de infectie angst. Dus ook daar, een aanzet- of klaringskuip als je met heldere wort wilt werken.

Ingo ('t is da'k zo weinig ruimte over heb in de brouwerij)

Pimmels

Als je bang bent voor besmetting zou je ook in de aanzetkuip gist kunnen enten..
De meeste gisten doen er 4 tot 6 uur over voor ze met veel geweld aan de gang gaan.
Je houd genoeg over voor een vlotte vergisting.
En anders ent je wat meer..

seed7

Citaat van: Pimmels op 09-05-2020  13:57 uAls je bang bent voor besmetting zou je ook in de aanzetkuip gist kunnen enten..

Ja, dat is de gebruikelijke werkwijze.

Ingo

Neetje

Citaat van: tdp op 09-05-2020  08:57 uGisteravond viel het mij op hoeveel trui er binnen een half uur al uitgezakt is:

Toch maar eens mijn bottelvat opzoeken, om als aanzetkuip te gaan gebruiken...

Daarom gebruikt ik een koelspiraal. Koel in de kookketel en zodra het wort koud is, na wirlpool dek ik de ketel af en ga wat eten oid. Na een half/heel uurtje tap ik het wort af en laat wat meer achter in de kookketel. Verlies is dan hetzelfde als bij jou met een aanzetkuip maar een pan minder om te reinigen.
Ik heb wel gehoord dat er personen zijn die rond pompen met een platenkoeler om het op dezelfde manier te doen.
Het snelle gist enten lijkt mij alleen een voordeel te zijn bij sommige omstandigheden zoals buiten brouwen of op locatie. Gelukkig hier nog nooit een infectie of wilde gisten gehad. (Volgens mij ontstaan de meeste infecties door het niet goed omgaan met de spullen na het brouwen)

tdp

Ik koel inderdaad met een koelspiraal, maar wanneer het op temperatuur is, gaat het bij mij direct naar het gistvat. Op zich is jou manier prima uit te voeren, je ent dan alleen nog niet de gist, dat is het enige verschil met een aanzetkuip.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.