Meibock

Gestart door Slaghopper, 01-11-2017 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

Citaat van: Slaghopper op 13-11-2017  20:42 uBedankt Lier en Jacques
voor jullie reacties

JanEric, Fermon, Eric v B,  Easywoods en Neetje, ik hoop dat ik niemand vergeten ben  ;), jullie natuurlijk ook bedankt voor jullie inbreng. ;D

Fermon

Citaat van: Roelof op 15-11-2017  19:43 uJanEric, Fermon, Eric v B,  Easywoods en Neetje, ik hoop dat ik niemand vergeten ben  ;), jullie natuurlijk ook bedankt voor jullie inbreng. ;D

 :biersmile:

lier

Citaat van: Roelof op 15-11-2017  19:43 uJanEric, Fermon, Eric v B,  Easywoods en Neetje, ik hoop dat ik niemand vergeten ben  ;), jullie natuurlijk ook bedankt voor jullie inbreng. ;D

Jij ook bedankt, we leren van elkaar

Easywoods

Citaat van: Roelof op 15-11-2017  19:43 uJanEric, Fermon, Eric v B,  Easywoods en Neetje, ik hoop dat ik niemand vergeten ben  ;), jullie natuurlijk ook bedankt voor jullie inbreng. ;D

Samen over nadenken, samen van leren  ;)  :duimop: :biersmile:

Slaghopper

Beste Brouwer

Onlangs 12-11 heb ik overgeheveld naar de mandfles.
De SG was toen 1022 gisteren avond weer gemeten maar blijft op 1020.
Ik heb het uit de mandfles in een vergistingsemmer overgeheveld. Toen de meting gemaakt.
Ik dacht dat ie na een maand wel verder gezakt was. 2 sg dus.
Hij smaakt al wel heel erg lekker, beetje vettig nog of hoe noem je zoiets.
Allicht moet ik hem warmer weg zetten. staat op 10-12 graden.
Wie weet raad.

Jacques

Bij 10-12 graden doet een bovengist niet zo veel. Omdat er niet zo veel vitale cellen zijn zal een temperatuursverhoging niet zo heel veel effect hebben.

Maar voor je allerlei maatregelen neemt is het goed om te weten of de vergisting stilgevallen is of echt geƫindigd. Je kunt dit testen met een labvergisting. Neem een monster van je bier en voeg daar een overmaat aan gist toe. Dat moet dezelfde gist zijn als die gebruikt hebt voor de hoofdgisting. Zet je monster warm weg en zwenk regelmatig met de fles. Wacht 5 tot 7 dagen en met het SG van het monster. Als het SG niet gedaald is, is het bier uitgegist.

Roelof

Citaat van: Jacques op 13-12-2017  20:42 uBij 10-12 graden doet een bovengist niet zo veel. Omdat er niet zo veel vitale cellen zijn zal een temperatuursverhoging niet zo heel veel effect hebben.

Volgens Brouwland is W34/70 een ondergist.

Slaghopper

Is inderdaad een ondergister, er zit wel weer druk op mijn vat.
Ik denk dat ik nog ff zal moeten wachten. Een hoeveelheid gist heb ik niet zal ik eerst moeten aanschaffen daar ik niet dagelijks of wekelijks een brouwsel maak en nog geen heel erg ervaren brouwer ben heb ik nog niet van alles op voorraad. Nog wel wat mout e.d.
Hopelijk weet iemand raad, bottelen of toch nog ff wachten.

Slaghopper

Zojuist heb ik nog ff bij het waterslot gekeken en er is weer activiteit 1x per minuut borrelt het weer.
Denk dat ik het voorlopig nog ff lekker laat staan. Hopelijk is er niet te veel zuurstof opname in mijn bier gekomen door mijn hevel.
"Automatische Big hevel 56 Cm met antidroesem + 1,5 mtr slang" gebruikt om over te hevelen vanuit mijn mandfles. Ging bij het laatste beetje nog niet helemaal naar wens, maar dat ligt aan mij denk ik. :biersmile:

Jacques

Citaat van: Roelof op 14-12-2017  15:48 uVolgens Brouwland is W34/70 een ondergist.

Volgens mij ook...  ::)
Ik had niet het hele topic doorgelezen voordat ik mijn reactie gaf. Ging dus ten onrechte er van uit dat een bovengist was gebruikt.

Overigens merk ik op dat ook bij een ondergister het zo is dat als je de temperatuur verlaagt de vergisting minder snel verloopt.

Broeky

Slagharen, Kerkenveld...

Leuk om te lezen dat er toch ook forumleden/medebrouwers in de buurt zijn. Goed om te weten  :D :biersmile:
Mooi dat je op deze manier bezig bent met het vergisten. Heb je er nog over gedacht om een vergistingskast te maken?

Hoe dan ook, ik volg dit draadje en ben benieuwd hoe dit bier bij jouw uiteindelijk geworden is.

Grt Roy

Ohja, hier Hardenberg

Slaghopper

Hallo Broeky

Als ik het biertje klaar heb zal ik je een paar flesjes schenken.
Kun je mijn biertje beoordelen.

Jaques

Allicht kan ik mijn biertje warmer zetten maar het is een ondergister, voorlopig laat ik het zo.
Ik had in een topic van Adrie over het zelfde recept welke ik gebruikt heb gelezen dat het relatief lang vergist heeft.

Fermon

Citaat van: Broeky op 15-12-2017  01:27 uOhja, hier Hardenberg

Hier ook Hardenberg  :biersmile:

Slaghopper

@Broeky

Zeker heb ik gedacht om een vergistingskast te maken, dit laat zich natuurlijk een stuk beter regelen qwa temperatuur e.d.
IK had een koelkast maar mijn vergistingsemmer past er niet in te smal en niet diep genoeg. Als ik een geschikte tegen kom dan zal ik eens een poging doen.
Dan maar met STC1000 regeling maken zo heb ik mijn koelcel ook geschakeld voor de bloemetjes van mijn vrouw zijn winkel.

Roelof

Nu gooi ik even de knuppel in het brouwhok.
Ik had gewaarschuwd voor een gestokte vergisting na overhevelen en in een ander topic heb ik de automatische hevel afgebrand. Die dingen werken niet, tenminste die van mij niet.
Dit berichtje niet te serieus nemen mede brouwers.
Mooi dat er zoveel brouwers in deze regio actief zijn.
 

Jacques

Citaat van: Slaghopper op 15-12-2017  08:59 uJaques

Allicht kan ik mijn biertje warmer zetten maar het is een ondergister, voorlopig laat ik het zo.
Ik had in een topic van Adrie over het zelfde recept welke ik gebruikt heb gelezen dat het relatief lang vergist heeft.

Ook bij ondergisters geldt dat een hogere temperatuur zorgt voor een sneller vergisting en dat het bier beter uitgist.

De meeste vergistingsproducten worden aan het begin van de vergisting aangemaakt. Voor het karakter van je bier zal het niet zo heel veel uitmaken als je nu het bier warmer wegzet.

Glasnost

Citaat van: Broeky op 15-12-2017  01:27 uSlagharen, Kerkenveld...

Leuk om te lezen dat er toch ook forumleden/medebrouwers in de buurt zijn. Goed om te weten  :D :biersmile:
Mooi dat je op deze manier bezig bent met het vergisten. Heb je er nog over gedacht om een vergistingskast te maken?

Hoe dan ook, ik volg dit draadje en ben benieuwd hoe dit bier bij jouw uiteindelijk geworden is.

Grt Roy

Ohja, hier Hardenberg

Hier De Krim  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.