Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen op volume of SG?  (gelezen 1496 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Brouwen op volume of SG?
« Gepost op: 04-11-2019 22:48 u »
Weer een artikel van mijn hand... :brouwen:

Ik stel het ter discussie... Hoe brouw jij? En waarom?  :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brouwen op volume of SG ?
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2019 23:23 u »
Ik werk met een simpel brouwprogramma wat ik gebruik sinds ik met een koelbox maisch.
En dit programma gebruik ik nu ook met mijn eenpans-systeem.
Dat programma vertelt mij precies hoeveel liter ik nodig heb met inmaischen en met spoelen om 20 liter over te houden.
Dus eigenlijk op volume.
En als ik me daar aan hou dan klopt dat min of meer ook heel goed.
Kwestie van alle nummertjes goed invoeren.
Maar datzelfde programma vertelt mij ook wat mijn eind SG is en dat haal ik na genoeg ook altijd.
Dus eigenlijk op allebei.

Offline Snelbier

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 05-11-2019 07:10 u »
Ik probeer het bedoelde recept zo dicht mogelijk te benaderen.
Als SG wat anders uitvalt accepteer ik een paar tienden verschil in alcohol, dus gelijk volume..
Als het echt te gek wordt (bijv 10% minder BZR door beginnersfouten) verlaag ik het volume om SG goed te krijgen.
Consequentie is dan wl dat bitter iets stijgt, dus zo blijf je rekenen en bijstellen, merk ik.
Daardoor nu nog gn voorkeur voor brouwen op SG of volume..
Misschien komt dat inzicht als ik de Brewmonk (en mijn brouwproces) wat beter doorkrijg..

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 05-11-2019 07:26 u »
Ik brouw op volume, en mijn SG is er elke keer ofwel juist bovenop ofwel 1 puntje naast.
Met telkens hetzelfde eigen samengesteld recept in een 3 pan systeem, kan ik een bier reproduceren. Door te spelen met hop breng ik kleine verschillen aan in de smaak.
Ik begin telkens met 10 kg mout en 64,5 L water en bekom bij het bottelen tussen 43 en 44L bier van meer dan 7 vol%. Meestal bekom ik na het gisten een SG van 1010 of lager.   

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 05-11-2019 07:55 u »
Ik brouw op volume, en door dit consequent te doen, brouw ik tegenwoordig ook op beoogd SG. Voor mij was het zaak om zoveel mogelijk variabelen 'vast' te maken, zodat ik mijn installatie leerde kennen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de verhouding maisch- en spoelwater, maischschema, etc. In de basis werkt dit goed voor mij. Wanneer ik bieren brouw die buiten mijn standaard vallen, kan ik makkelijk schakelen met verwacht rendement, liters, etc.

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2019 08:25 u »
Ik brouw meestal op volume tenzij mijn SG echt enorm veel afwijkt (zeg, meer dan 10%).
Een van mijn gedachtes hierbij was dat ik de hop hoeveelheden afstem/bereken  op het eindvolume en door op volume te brouwen blijft dat kloppen.
Wat ik me nu wel bedenkt is dat de verhouding sg-IBU daarmee wel uit de pas loopt. Wat is hierbij belangrijker (lees: wat geeft de meeste "afwijking/verschil")?  :weetniet:

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2019 09:18 u »
Ik maisch op sg, met de refracfometer kan je dit goed volgen doorheen de maischstappen.
Daarna spoel ik op volume. Als de verliezen in je brouwprogramma juist staan, klopt dit altijd met max 1 punt sg verschil.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2019 10:24 u »
Als je brouwmethode goed is dan is je rendement ook van te voren voorspelbaar, dus dan maakt het niet uit of je op volume of SG brouwt want het ene volgt direct uit het andere.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schne en HOP'n AROUND
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2019 11:16 u »
Als je brouwmethode goed is dan is je rendement ook van te voren voorspelbaar, dus dan maakt het niet uit of je op volume of SG brouwt want het ene volgt direct uit het andere.
Was het maar zo makkelijk, mijn ervaring is dat er toch wel wat variatie optreedt bijv. door omgevingstemp, kwaliteit mouten etc.  Wij in onze brouwerij brouwen altijd op SG.  Bij het dubbel maischen en high gravity treedt er nog al eens variatie op.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2019 12:19 u »
Ik brouw op volume, meestal komt sg uit zoals berekend paar puntjes sg verschil maakt voor de smaak weinig uit

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 05-11-2019 12:46 u »
als je brouwmethode goed is dan is je rendement ook vantevoren voorspelbaar, dus dan maakt het niet uit of je op volume of SG brouwt want het ene volgt direct uit het andere.

Nu is het toch wel zo dat wanneer je nieuw bent met brouwen of een nieuwe ketel gebruikt je vooraf niet precies het rendement kan bepalen? Ook kan het aan de versheid van de mout liggen dacht ik?

Mijn eerste brouwsel was mijn rendement verschrikkelijk laag, heb toen maar genoegen genomen met een klein volume omdat ik niet wilde dat het uiteindelijke bier niet smakelijk zou worden.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-11-2019 13:35 u »
Nu is het toch wel zo dat wanneer je nieuw bent met brouwen of een nieuwe ketel gebruikt je vooraf niet precies het rendement kan bepalen? Ook kan het aan de versheid van de mout liggen dacht ik?

Mijn eerste brouwsel was mijn rendement verschrikkelijk laag, heb toen maar genoegen genomen met een klein volume omdat ik niet wilde dat het uiteindelijke bier niet smakelijk zou worden.

En daarom is het in begin beter om op volume te brouwen, dat zijn variabele waarden die je vast kunt maken. Op basis daarvan kun je bepaalde verwachtingen (Brouwzaalrendement, begin SG, verdamping, etc) bijstellen voor een volgende brouwdag.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 05-11-2019 13:49 u »
En daarom is het in begin beter om op volume te brouwen, dat zijn variabele waarden die je vast kunt maken. Op basis daarvan kun je bepaalde verwachtingen (Brouwzaalrendement, begin SG, verdamping, etc) bijstellen voor een volgende brouwdag.

Volume,
En veel metingen (sg en volume) te doen zodat je kunt zien op waar en welk moment je een verbeterslag kunt maken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-11-2019 14:44 u »
Volume,
En veel metingen (sg en volume) te doen zodat je kunt zien op waar en welk moment je een verbeterslag kunt maken.

Inderdaad! Anders heeft het niet zoveel zin inderdaad, goede toevoeging!

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #14 Gepost op: 05-11-2019 17:48 u »
Ik brouw met vaste volumes.
20 liter maischwater en 7 liter spoelwater.

Dit is het volume wat maximaal in mijn kookketel kan zonder overkoken

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #15 Gepost op: 05-11-2019 18:05 u »
Interessant artikel Oscar, je vergeet echter een derde methode, brouwen op gevoel, ik gebruik een brouwprogramma om hoeveelheden mout te berekenen, ibu 's, ebc 's, ea brouwzaalrendementen, en voor de rest pfff
Ik maisch gewoonlijk lang, tot 120 m. gewoon omdat ik denk dat dat beter is, dan bekijk ik het sg, dat gaat cht niet veel meer stijgen na die tijd, ik denk ondertussen, hoe zou ik 'm maken? Dr hangt mijn hoeveelheid spoelwater vanaf, ik kook meestal 65 m., kort omdat ik denk dat dat genoeg is, de helft van de samenstelling van mijn recept vul ik in als het bier al gebrouwen is en als het dan een ietsje mr is of minder is? Dt is de luxe die jij je nu niet meer kan permitteren, men verwacht van jou nt hetzelfde dan de vorige keer. mvg
Btw, ik wt dat jij nooit hetzelfde bier wou brouwen, tja Oscar. Bukken voor de commerce.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 05-11-2019 18:40 u »
Ik maak een recept op basis van het gewenste volume en SG. als ik dat dan ga brouwen dan ga ik gewoon brouwen en zie dan wel wat eruit komt. Meestal komt het dan goed uit. Maar feitelijk stuur ik dan helemaal niet. dus volume kan afwijken en SG ook, maar zal nooit veel zijn. 

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 05-11-2019 18:45 u »
Ik maak een recept op basis van het gewenste volume en SG. als ik dat dan ga brouwen dan ga ik gewoon brouwen en zie dan wel wat eruit komt. Meestal komt het dan goed uit. Maar feitelijk stuur ik dan helemaal niet. dus volume kan afwijken en SG ook, maar zal nooit veel zijn.

Zo doe ik het ook.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #18 Gepost op: 05-11-2019 19:06 u »
Ik bereid e.e.a. voor in BrouwHulp, en dan is het een kwestie van nauwkeurig je voorbereiding uitvoeren.
Dat klopt vrij nauwkeurig als je secuur werkt.

Tijdens het koken meet ik wel een paar keer de afname van het volume (beet je meer of minder gas geven), en als dat klopt dan klopt het SG ook.

Als je een nieuwe ketel hebt of zo zal het wel weer even puzzelen zijn om de goede instellingen voor BrouwHulp te vinden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 05-11-2019 21:33 u »
Interessant artikel Oscar, je vergeet echter een derde methode, brouwen op gevoel,

Ik brouw thuis ook op gevoel.. ;)  Maar uiteindelijk wil je iets bereiken en dat is altijd of een bepaalde volume, of een bepaald SG... Als je "zo maar iets doet" en wel ziet wat eruit komt dan heb je geen doelstelling, en weet je nog niet waar je mee bezig bent. Of het interesseert je niet...  ;)

Btw, ik wt dat jij nooit hetzelfde bier wou brouwen, tja Oscar. Bukken voor de commerce.

En thuis doe ik dat ook nooit... ;)  Commercieel natuurlijk wel... :brouwen: en daar ligt de uitdaging om telkens hetzelfde te brouwen binnen een bepaalde bandbreedte.. :)

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #20 Gepost op: 05-11-2019 22:42 u »
Ik brouw thuis ook op gevoel.. ;)  Maar uiteindelijk wil je iets bereiken en dat is altijd of een bepaalde volume, of een bepaald SG... Als je "zo maar iets doet" en wel ziet wat eruit komt dan heb je geen doelstelling, en weet je nog niet waar je mee bezig bent. Of het interesseert je niet...  ;)

H h h Oscar het moet niet te veel op werken gaan lijken h!  :proost2: :lol: :lol: :lol:

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Brouwen op volume of SG?
« Reactie #21 Gepost op: 10-11-2019 03:24 u »
Mijn voorkeur gaat uit naar het juiste SG maar ik moet zeggen dat het meestal wel aardig klopt zowel het volume als het SG met wat de software zegt.
Ik wil wel meer spoelwater gebruiken maar dan wel zo zodat het bier wel binnen de juiste waardes van zijn klasse blijven.
Extra suiker toevoegen om het SG op te krikken doe ik echter nooit ook niet als het dan buiten zijn klasse valt.
Het is soms wel even rekenen om goed uit te komen, maar door na elk brouwsel goed te kijken wat er is gebeurt en daar waar nodig aanpassingen te doen
Klopt het steeds beter. Wel is het van belang om zoveel mogelijk gegevens tijdens het brouwen vast te leggen, je ziet daardoor al vroegtijdig welke kant het op gaat en waar eventueel bijgestuurd moet worden.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #22 Gepost op: 10-11-2019 22:39 u »
Ik brouw op volume.

Offline ElmerVDM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 13-11-2019 21:45 u »
Hier een mix. In de basis brouwen we op volume, maar als we het beoogde SG bij lange na niet halen, dan proberen we dat we dat wel te compenseren. Zowel bij het spoelen als door langer of heftiger te koken. Als het SG echt te hoog uitvalt, dan lengen we aan met water in het gistvat. BrouwHulp staat op een laptop, dus we kunnen alles tussentijds bijhouden en bijstellen (hopgiften) waar nodig.

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 16-11-2019 07:32 u »
Mooi artikel, het zet mij aan het denken. :proost:

Offline sven

• Vol lid
  • Land: ec
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2019 01:28 u »
Thuis op gevoel, maar ik hou wel alle data bij.
Commercieel op sg, maar na een paar brouwsels en de kalender in het oog te houden komt dat meestal wel goed.
De kalender omdat de mout hier wel eens durft verkleinen qua graan in augustus september en we dan een 5 % minder rendement hebben.

Tags: