Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe brouwer (Ruud), dus ook apparatuur, welke?  (gelezen 961 keer)

Offline ruud1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Nieuwe brouwer (Ruud), dus ook apparatuur, welke?
« Gepost op: 04-11-2019 15:16 u »
Hallo mensen,
Ik ben Ruud uit Breda en nieuw op dit forum
ik wil zelf gaan brouwen en en zit dus vol vragen, ja alweer een... :)
Op het moment heb ik een liter of 15 belgian brown (blik Brewferm) staan borrelen , ja je moet ergens mee beginnen.
Nu staat er in de beschrijving dat als ie na 7 tot 10 dagen uitgegist is dat je dan 7 gram suiker per liter water (opgelost in wat water)  moet toevoegen voor de hergisting op de fles.
Ga ik die opgeloste suiker in het gistvat erbij gooien en dan doorroeren?
Moet ik het dan weer laten bezinken of mag het na het doorroeren gelijk in flessen? Krijg ik dan geen bezinksel in de fles?
Nog een vraag, ik wil straks gaan brouwen met een ketel  welke automaat is daar het beste in met een redelijke prijs en wat heb ik nodig dan.
Heeft iemand iets 2e hands te koop evt?
En zijn er mensen uit of rond Breda die me wat van txt en uitleg kunnen voorzien?
Nou ik wacht met spanning op de antwoorden.
groeten
Ruud

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: nieuwe brouwer, dus ook apparatuur, welke?
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2019 15:46 u »
Na het gisten hevel ik het bier uit het gistvat en lager ik met toevoeging van hop, voor een betere schuimkraag en meer aroma in het bier.
Na een week hevel ik het bier van de hop naar de bottelemmer, daar voeg ik de bottelsuiker toe 7g/L bier. Na zachtjes omroeren bottel ik het bier in flessen. De flessen minstens één week warm voor de hergisting, dan naar de kelder om te rijpen.

Online joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2019 15:53 u »
Welkom!
Mijn eerste brouwsel was ook een blik, daarbij heb ik het suikerwater ook in het gistvat gedaan en gebotteld. Dat resulteerde inderdaad in een heleboel bezinksel in de fles. Als je het eerst overhevelt naar een schone (steriele) emmer en daar het suikerwater toevoegt, kan je vanuit daar bottelen en heb je minder gist op de bodem liggen. Er komt door hergisting op de fles natuurlijk altijd nog een beetje gist op de bodem te liggen, maar niet zoveel als wanneer je alles vanuit hetzelfde gistvat doet zonder overhevelen.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2019 16:28 u »
Nooit roeren in je uitgegiste bier. De gist zakt naar beneden en als je dan roert meng je het er weer doorheen. Ik hoop voor je dat je een hevel hebt en een schone steriele emmer.
Daar doe je eerst het suikerwater in en hevel je het bier voorzichtig over. Zachtjes roeren met een schone lepel.
Eigenlijk heb je een bottelemmer met kraantje nodig met een afvulpijpje. Maar alla met een litermaat gaat het ook. Zorg dat de flesjes schoon zijn en hersluitbaar!!!
Het is handig dat je de cursus blikbrouwen op deze site even leest. Die beantwoord heel wat vragen.
Succes.

Offline ruud1

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2019 19:26 u »
Nooit roeren in je uitgegiste bier. De gist zakt naar beneden en als je dan roert meng je het er weer doorheen. Ik hoop voor je dat je een hevel hebt en een schone steriele emmer.
Daar doe je eerst het suikerwater in en hevel je het bier voorzichtig over. Zachtjes roeren met een schone lepel.
Eigenlijk heb je een bottelemmer met kraantje nodig met een afvulpijpje. Maar alla met een litermaat gaat het ook. Zorg dat de flesjes schoon zijn en hersluitbaar!!!
Het is handig dat je de cursus blikbrouwen op deze site even leest. Die beantwoord heel wat vragen.
Succes.

Ik heb een hevel en nog wel een grote bottelemmer, alleen deze is zonder kraantje wat die ander wel heeft.
volgende keer andersom doen :)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 04-11-2019 21:26 u »

En zijn er mensen uit of rond Breda die me wat van txt en uitleg kunnen voorzien?
Nou ik wacht met spanning op de antwoorden.
groeten
Ruud
Tekst en uitleg kan hier zelfs uit Groningen komen. ;)

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2019 08:14 u »
Ik heb een hevel en nog wel een grote bottelemmer, alleen deze is zonder kraantje wat die ander wel heeft.
volgende keer andersom doen :)

Hahaha dat deed ik de eerste keer ook verkeerd om ja.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
A
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2019 09:35 u »
Ik heb een hevel en nog wel een grote bottelemmer, alleen deze is zonder kraantje wat die ander wel heeft. volgende keer andersom doen :)
Als je bottelt via een kraan en het bier in je flesjes laat stromen bekom je heel veel oxidatie omdat het bier in de fles klettert, dus niet via een kraan bottelen.
Hier wordt gebotteld met een heel simpele hevelbuis met silicone slang 6x10 (zonder het droesemkapje).  Die slang ligt op de bodem van de fles, dus bij het vullen van de fles komt er geen lucht bij het bier. Alle flessen netjes vol tot op 2 cm van de rand en zonder morsen.

Online Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Nieuwe brouwer (Ruud), dus ook apparatuur, welke?
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2019 13:20 u »
Als je diezelfde slang op het kraantje zet heb je hetzelfde effect.
En klettert het ook niet en je kunt ook nog aan die slang een bottelpijpje doen zit ook op de bodem.

Offline GekkeGwuido

• Junior lid
  • **
  • There are no points for second place!
    • Brouwerij "VanneSmied"
Re: Nieuwe brouwer (Ruud), dus ook apparatuur, welke?
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2019 16:27 u »
Als je diezelfde slang op het kraantje zet heb je hetzelfde effect.
En klettert het ook niet en je kunt ook nog aan die slang een bottelpijpje doen zit ook op de bodem.
Je kan je bottelpijpje zelfs direct aan het kraantje bevestigen, heb je niet altijd een slangetje voor nodig...

Ga ik die opgeloste suiker in het gistvat erbij gooien en dan doorroeren?
Moet ik het dan weer laten bezinken of mag het na het doorroeren gelijk in flessen? Krijg ik dan geen bezinksel in de fles?
Zou ik inderdaad ook niet doen; gewoon de suiker oplossen in water, aparte steriele bottelemmer nemen, suikeroplossing daar eerst in en dan overhevelen vanuit je vergistingsvat.
Dan wordt je jongbier goed vermengd met de suiker...

Nog een vraag, ik wil straks gaan brouwen met een ketel  welke automaat is daar het beste in met een redelijke prijs en wat heb ik nodig dan.
Ikzelf heb me een 2-tal maanden geleden de BrewMonk 30l aangeschaft (of de Klarstein / EasyBrew / BrewBot etc) en zeer tevreden van.
Brouwde voorheen op een in ontwikkeling zijnde HERMS gemaakt van 50l biervaten/fusten, maar had geen permanente plaats en dus voor mij teveel werk in opstellen en terug opruimen.
De BrewMonk past mooi op een klein tafeltje en mag nu blijven staan, scheelt me toch al rap een uurtje...
Ook de kwaliteit ben ik tevreden van, al ben je na 2x gebruiken niet echt een ervaringsdeskundige te noemen.
Ik zou hem zo weer opnieuw kopen.

Tags: