Suiker voor hergisting op fles

Gestart door Niels98, 04-11-2019 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Niels98

Goedemiddag brouwers,

Hoe voegen jullie de suiker toe voor de hergisting op fles? Suiker rechtstreeks in de fles of in het gistingsvat?

Ik ben vanaf heden in het bezit van een rvs CKT en wil deze dus niet [zo min mogelijk] openen om infecties tegen te gaan.
Mijn idee is dus om de suiker rechtstreeks in de fles te doen, welke vorm van suiker gebruiken jullie hier voor? Voorheen deed ik de suiker eerst in het gistingsvat.

Alvast bedankt voor de reacties!  :) :proost2:

DLB

Gewoon kristalsuiker werkt prima.
Je kunt een suikeroplossing maken en dan met een pipet een bepaalde hoeveelheid oplossing in een flesje brengen en daar het bier bovenop doen.

Je kunt ook een oplossing maken voor de totale batch. Dit in een mengvat door samen homogeniseren en dan bottelen. Resultaat is hetzelfde.

emiel1

Voor grotere hoeveelheden gebruik ik meestal een bottelemmer waar ik de suiker in meng. Maar de laatste tijd doe ik veel op fust en vul ik alleen wat overblijft op fles en daarvoor vind ik de mini suikerklontjes van Albert Heijn erg handig. Je bent natuurlijk niet vrij in de hoeveelheid koolzuur, maar 6 g/l vind ik vaak wel goed

https://www.ah.nl/producten/product/wi425426/ah-mini-suikerklontjes

Jacques

Citaat van: Niels98 op 04-11-2019  13:13 uGoedemiddag brouwers,

Hoe voegen jullie de suiker toe voor de hergisting op fles? Suiker rechtstreeks in de fles of in het gistingsvat?

Ik ben vanaf heden in het bezit van een rvs CKT en wil deze dus niet [zo min mogelijk] openen om infecties tegen te gaan.
Mijn idee is dus om de suiker rechtstreeks in de fles te doen, welke vorm van suiker gebruiken jullie hier voor? Voorheen deed ik de suiker eerst in het gistingsvat.

Alvast bedankt voor de reacties!  :) :proost2:

Via de tags kun je allerlei oude topics terugvinden. In dit geval de tag bottelen/afvullen

Op die manier net een leuk topic teruggevonden
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22292.0.html

brouwerwaldonk

Ik bottel vanuit een bottelemmer per 8 liter. Daarin meng ik mijn oplossing 55 g kristalsuiker op 20 ml water wat ik kokend in de emmer giet. Ook gaat er 2 ml verse giststarter bij. Heel zachtjes roeren en dan bottel ik met een hevel met de slang op de bodem van de fles.

middelaersch

Citaat van: Niels98 op 04-11-2019  13:13 uHoe voegen jullie de suiker toe voor de hergisting op fles? Suiker rechtstreeks in de fles of in het gistingsvat?

In het gistingsvat zou ik zeker niet doen. Nooit roeren in het gistingsvat!

Wat ik meestal doe: overhevelen naar een bottelemmer, dan 7 gram suiker per liter oplossen in kokend water, en dat er rustig maar wel goed doorheen roeren. Daarna met een bottelpijpje aan de kraan bottelen.

Ik heb ook wel eens met een maatlepeltje voor het bottelen twee gram suiker in elk flesje gedaan, maar dat is wel een gepruts als je wat  meer bier hebt. En ik denk dat dit ook een hoger risico op infectie geeft.

Bottelgist gebruik ik niet, maar ik brouw ook geen extreem zware bieren (max 9.5% ABV).
Tot nog toe heb ik geen problemen met navergisting gehad.

KennethV

Suiker rechtstreeks doseren in de fles werkt prima.
Ik gebruik 2 espresso klontjes (Delhaize) in 33 cl flessen dit komt overeen met 8,4 g/L.
Snel en eenvoudig! Nog nooit infecties gehad en mooie carbonisatie

Tripppel PPP

Van Gilse Suikerklontjes Mini. 3,1 gram per klontje. Verkrijgbaar bij oa Jumbo.
Erg makkelijk en goedkoop! Het klontje past precies (soms een beetje duwen) door een normale flessenhals.
Deze suiker hoeveelheid is perfect voor Tripel etc.

joenedu

Citaat van: Tripppel PPP op 07-11-2019  15:45 uDeze suiker hoeveelheid is perfect voor Tripel etc.

Ik vind 9,3 gram suiker per liter wel wat veel... maar da's persoonlijk. Heb liever klontjes van 2 g, die heb ik bij de AH nog steeds niet kunnen vinden trouwens.

Jaap W

Ik gebruik 7 g. kristalsuiker per ltr te bottelen bier. Dat los ik op in het dubbele volume water (dus 200 gr suiker in 400 ml water) en dat breng ik aan de kook. Dan laten afkoelen en in het bottelvat. Dan het bier uit het gistingsvat overhevelen en langzaam in het bottelvat laten lopen. Om er helemaal zeker van te zijn dat het suikerwater zich goed heeft vermengd met het bier, roer ik het nog even heeeeeel rustig door. Dan afvulpijpje op het kraantje en vullen maar. Werkt voor mij prima zo. :proost: :nut: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 07-11-2019  16:44 uIk gebruik 7 g kristalsuiker per ltr te bottelen bier. Dat los ik op in het dubbele volume water (dus 200 gr suiker in 400 ml water) en dat breng ik aan de kook. Dan laten afkoelen en in het bottelvat. Dan het bier uit het gistingsvat overhevelen en langzaam in het bottelvat laten lopen. Om er helemaal zeker van te zijn dat het suikerwater zich goed heeft vermengd met het bier, roer ik het nog even heeeeeel rustig door. Dan afvulpijpje op het kraantje en vullen maar. Werkt voor mij prima zo. :proost: :nut: :biersmile:
Bij mij idem alleen dan zonder kraantje, maar met RVS holle pijp met slang eraan schuin op de bodem zetten en dan hevelen.

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 07-11-2019  15:45 uVan Gilse Suikerklontjes Mini. 3,1 gram per klontje. Verkrijgbaar bij oa Jumbo.
Erg makkelijk en goedkoop! Het klontje past precies (soms een beetje duwen) door een normale flessenhals.
Deze suiker hoeveelheid is perfect voor Tripel etc.

Citaat van: Tripppel PPP op 07-11-2019  15:45 uVan Gilse Suikerklontjes Mini. 3,1 gram per klontje. Verkrijgbaar bij oa Jumbo.
Erg makkelijk en goedkoop! Het klontje past precies (soms een beetje duwen) door een normale flessenhals.
Deze suiker hoeveelheid is perfect voor Tripel etc.

Het nadeel van het gebruik van suikerklontjes is dat je de hoeveelheid bottelsuiker niet kunt afstemmen op de bierstijl die je gebrouwen hebt. Bij een donker bier wil ik vaak wat minder koolzuur dan bij een blond bier.
Het koolzuurgehalte als je 9,3 gram suiker per liter bier toevoegt is hoog, dat kan de doordrinkbaarheid van een bier belemmeren.

Tripppel PPP

De mini suikerklontjes van AH zijn 2 gram. Misschien beter geschikt voor een donker bier.
Na wat googlen zag ik ook klontjes en suikersticks (zakjes) van 2,5 gram, maar die waren duur en niet algemeen verkrijgbaar.

Tripppel PPP

De eerder genoemde Espresso klontjes van Delhaize zijn ook makkelijk (1 klein klontje = +/- 1,4 g).

Hai

Citaat van: Tripppel PPP op 08-11-2019  09:31 uDe eerder genoemde Espresso klontjes van Delhaize zijn ook makkelijk (1 klein klontje = +/- 1,4 g).
Zijn die ook in Nederland verkrijgbaar?

thezewery

Citaat van: Jaap W op 07-11-2019  16:44 uIk gebruik 7 g. kristalsuiker per ltr te bottelen bier. Dat los ik op in het dubbele volume water (dus 200 gr suiker in 400 ml water) en dat breng ik aan de kook. Dan laten afkoelen en in het bottelvat. Dan het bier uit het gistingsvat overhevelen en langzaam in het bottelvat laten lopen. Om er helemaal zeker van te zijn dat het suikerwater zich goed heeft vermengd met het bier, roer ik het nog even heeeeeel rustig door. Dan afvulpijpje op het kraantje en vullen maar. Werkt voor mij prima zo. :proost: :nut: :biersmile:
Idem, maar laat de suikeroplossing eigenlijk nooit afkoelen.

hobbybob

Hier hetzelde afkoelen is totaal onnodig

Erwin Warners

Ik voeg het toe aan het bottelvat per flesje vind ik een hoop gedoe.
Verder gebruik ik altijd gewoon kristalsuiker dat werkt prima.

Appiehappie

Citaat van: Jacques op 07-11-2019  23:49 uHet nadeel van het gebruik van suikerklontjes is dat je de hoeveelheid bottelsuiker niet kunt afstemmen op de bierstijl die je gebrouwen hebt. Bij een donker bier wil ik vaak wat minder koolzuur dan bij een blond bier.
Het koolzuurgehalte als je 9,3 gram suiker per liter bier toevoegt is hoog, dat kan de doordrinkbaarheid van een bier belemmeren.
Voor de diverse bierstijlen kan je met de volgende suiker dispenser misschien goed uit de voeten. Ik heb de dispenser besteld om dat eens uit te proberen. De suikerklontjes van AH van 2 gram zijn al een tijdje niet meer te koop. Misschien uit het programma gehaald. Gelukkig heb ik 4 doosjes in voorraad dus ik kan nog even vooruit. De suiker dispenser is een project voor na het opraken van de klontjes of voor afwijkende bierstijlen waar 2 gram te veel of te weinig is. Het doseren doe ik d.m.v. een trechtertje.



Websitelink: https://www.huis-en-comfort.nl/p/suikerdispenser-clever-p1619324/?variantId=P1619324_219262566




Haagse Wouter

Ben benieuwd.

Ben wel sceptisch hoor. Een apparaat van 10 euro dat op gram nauwkeurig kan dispensen?

Triple Richard

Hallo,

Om suiker voor de hergisting toe te voegen maak ik altijd een 1 op 1 mengsel. Dit houdt in 200 g suiker in 200 ml water.
Vervolgens even aan de kook brengen en laten afkoelen.
Daarna met een spuitje de flesjes voorzien van de juiste dosering (tussen 4 en 6 ml voor een 0.33 flesje).
Dit werkt voor mij perfect zonder knoeien en is ook nog eens vrij nauwkeurig.

Groet,
Triple Richard

hansHalberstadt

Citaat van: Triple Richard op 21-06-2020  11:21 uHallo,

Om suiker voor de hergisting toe te voegen maak ik altijd een 1 op 1 mengsel. Dit houdt in 200 g suiker in 200 ml water.
Vervolgens even aan de kook brengen en laten afkoelen.
Daarna met een spuitje de flesjes voorzien van de juiste dosering (tussen 4 en 6 ml voor een 0.33 flesje).
Dit werkt voor mij perfect zonder knoeien en is ook nog eens vrij nauwkeurig.
Dan zit je dus op een dosering tussen 8 en 11 g/l bottelsuiker.

DLB

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2020  11:27 uDan zit je dus op een dosering tussen 8 en 11 g/l bottelsuiker.

Volgens mij veel hoger als je het zo doet. De oplossing is 1 g/ml. 5 ml toevoegen is dus 5 gram. Aan 1 fles dus is 15 g/L.
Dit is wel uitzonderlijk hoog trouwens. Champagnebier?

SVB

Citaat van: Haagse Wouter op 19-06-2020  07:36 uBen benieuwd.

Ben wel sceptisch hoor. Een apparaat van 10 euro dat op gram nauwkeurig kan dispensen?

Het werkt niet met grammen, het werkt met theelepels.
Principe zal zijn dat er x aantal bakjes van een andere maat inzitten en welke je draait om de juiste maat te krijgen.

Met weegschaal kan je zelf kijken hoeveel elk bakje is... zelfde idee als een maatschap dus.

Davester

Citaat van: Appiehappie op 19-06-2020  00:52 uVoor de diverse bierstijlen kan je met de volgende suiker dispenser misschien goed uit de voeten. Ik heb de dispenser besteld om dat eens uit te proberen. De suikerklontjes van AH van 2 gram zijn al een tijdje niet meer te koop. Misschien uit het programma gehaald. Gelukkig heb ik 4 doosjes in voorraad dus ik kan nog even vooruit. De suiker dispenser is een project voor na het opraken van de klontjes of voor afwijkende bierstijlen waar 2 gram te veel of te weinig is. Het doseren doe ik d.m.v. een trechtertje.



Websitelink: https://www.huis-en-comfort.nl/p/suikerdispenser-clever-p1619324/?variantId=P1619324_219262566
Jaa, das een dispenser die ik zoek, ga hem gelijk bestellen.

Alhoewel ik nu verder kijk en op amazon veel negatieve recensies lees. Ff pas op de plaats dan maar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.