Hobbybrouwen > Grondstoffen

Suiker voor hergisting op fles

(1/6) > >>

Niels98:
Goedemiddag brouwers,

Hoe voegen jullie de suiker toe voor de hergisting op fles? Suiker rechtstreeks in de fles of in het gistingsvat?

Ik ben vanaf heden in het bezit van een rvs CKT en wil deze dus niet [zo min mogelijk] openen om infecties tegen te gaan.
Mijn idee is dus om de suiker rechtstreeks in de fles te doen, welke vorm van suiker gebruiken jullie hier voor? Voorheen deed ik de suiker eerst in het gistingsvat.

Alvast bedankt voor de reacties!  :) :proost2:

DLB:
Gewoon kristalsuiker werkt prima.
Je kunt een suikeroplossing maken en dan met een pipet een bepaalde hoeveelheid oplossing in een flesje brengen en daar het bier bovenop doen.

Je kunt ook een oplossing maken voor de totale batch. Dit in een mengvat door samen homogeniseren en dan bottelen. Resultaat is hetzelfde.

emiel1:
Voor grotere hoeveelheden gebruik ik meestal een bottelemmer waar ik de suiker in meng. Maar de laatste tijd doe ik veel op fust en vul ik alleen wat overblijft op fles en daarvoor vind ik de mini suikerklontjes van Albert Heijn erg handig. Je bent natuurlijk niet vrij in de hoeveelheid koolzuur, maar 6 g/l vind ik vaak wel goed

https://www.ah.nl/producten/product/wi425426/ah-mini-suikerklontjes

Jacques:

--- Citaat van: Niels98 op 04-11-2019  13:13 u ---Goedemiddag brouwers,

Hoe voegen jullie de suiker toe voor de hergisting op fles? Suiker rechtstreeks in de fles of in het gistingsvat?

Ik ben vanaf heden in het bezit van een rvs CKT en wil deze dus niet [zo min mogelijk] openen om infecties tegen te gaan.
Mijn idee is dus om de suiker rechtstreeks in de fles te doen, welke vorm van suiker gebruiken jullie hier voor? Voorheen deed ik de suiker eerst in het gistingsvat.

Alvast bedankt voor de reacties!  :) :proost2:

--- Einde van citaat ---

Via de tags kun je allerlei oude topics terugvinden. In dit geval de tag bottelen/afvullen

Op die manier net een leuk topic teruggevonden
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22292.0.html

brouwerwaldonk:
Ik bottel vanuit een bottelemmer per 8 liter. Daarin meng ik mijn oplossing 55 g kristalsuiker op 20 ml water wat ik kokend in de emmer giet. Ook gaat er 2 ml verse giststarter bij. Heel zachtjes roeren en dan bottel ik met een hevel met de slang op de bodem van de fles.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie