Citroenverbena en basilicum in punk ipa

Gestart door Jores, 11-05-2021 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jores

Hallo, ik ben Jores,
Sinds een tydje brouw ik voor de gezelligheid samen met mijn vader.
Gewoon om samen wat meer tyd door te brengen en natuurlijk om samen een gelukt biertje te drinken.
Nou heb ik in BrouwHulp een recept gevonden voor een Punk ipa en zou daar graag gedroogde citroen verbena en gedroogde basilicum aan toevoegen maar de vraag is wanneer ga ik deze toevoegen en welke hoeveelheid per 10 liter.
Ik heb gezien de laatste 10 minuten van de kook maar ik ben bang veel smaak en essentiële stoffen te verliezen bij zo'n hoge temperatuur. zoals je kruidenthee ook bij ongeveer 80 tot 90 graden zet om smaak etc te behouden.
Heeft iemand ervaring met deze kruiden in bier?

Jeroen76

Persoonlijk vind ik Basilicum niet passen in een bier, maar smaken verschillen. Heb er volgens mij ooit een geproefd en het nadeel van basilicum is dat het ontzettend snel overheerst. Dus al je het wilt gebruiken dan zou ik héél weinig toevoegen en het liefste in verse vorm.

IJzerhard, als het je om de citroensmaak gaat dan zou ik zelf kiezen voor een citroensmaak gevende soort hop of schil van een citroen. Gaat het om de mythe om het kruid dan zou ik het gebruiken maar ook maar heel weinig. Kan geen hoeveelheden aangeven.

Bovenal eerst lekker 'gewoon' gaan brouwen en daarna pas gaan experimenteren met kruiden en specerijen.

Gr. Jeroen

Jores

hoi Jeroen,

Dankjewel voor het delen van je ideeen hierover.
Ik moet zeggen dat ik ongeveer een bier of 15 gebrouwen heb en meestal zijn dat tripels of stouts.
ik dacht ik ga eens een ipa proberen te maken, dus vandaar dit experiment voor mij.
Ik heb zelf ook geen idee bij basilicum maar een kleine toets daarvan was het idee.
Waarom zou je dan eerder voor verse basilicum gaan ipv gedroogde?
Je uitleg over ijzerhard en de citroenschil of citrushop is volkomen duidelijk,  ik heb een kelder vol gedroogde kruiden uit mijn tuin en het leek me leuk om deze te gebruiken.

jpt

IJzerhard (verbena) kun je het beste vers gebruiken. Je kunt de plantjes gewoon bij het tuincentrum halen.
Een extract maken is wat lastig, want de smaak van citroenijs die je proeft als je op een blaadje kauwt, krijg je vrij lastig terug in een oplossing. Misschien zou je eens een tinctuur kunnen overwegen, bijvoorbeeld in een flesje vodka oplossen. Of het proberen toe te voegen na je vergisting.

Jores

Inderdaad is een tinctuur ook een goede manier, jpt!
En goed te doseren ook.
Dankjewel

Kramer

Citaat van: Jores op 11-05-2021  09:24 uNou heb ik in BrouwHulp een recept gevonden voor een Punk ipa

Voor jou een beetje laat maar misschien voor anderen nog leuk, Brewdog publiceert alle recepten van hun bieren in een PDF bestand dat ze 'DIY dog' noemen: https://www.brewdog.com/uk/community/diy-dog

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.