Val-Dieu originele gist of bottelgist?

Gestart door Griebelienus, 23-03-2020 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Griebelienus

Dag kloonbrouwers,

Zover ik weet, is de gist van alle trappistenbieren opkweekbaar. (tot nu toe nog geen weigeraars tegengekomen).
Dat geldt ook voor sommige abdijbieren.
Vandaag kwam ik bij toeval weer eens een paar flesjes Val-Dieu tegen. Nu staat er op het flesje Tripel: "Als enige echte abdijbier nog in de abdij zelf gebrouwen". Volgens Stan Hyronymus (brew like a Monk), is dat pas weer sinds 1996, maar niet door monniken, maar een familie, die de boel runt.
Op de website van het klooster, staat dat het recept wel afkomstig is van de Cisterciƫnzer monniken. Hoe dan ook, prima abdijbiertje.

Vraag is: is de originele Val-Dieu gist (er staat: hergisting op fles) ook opkweekbaar, of zit er een bottelgist in? Iemand anno 2020 enig idee? (ik zag een oud bericht van 2012 dat dit wel het geval is)

tdp

Geen idee, maar het is niet vervelend om het te proberen toch? Flesje leegschenken en opdrinken, gistdepot met appelsap aan de praat proberen te krijgen.

Griebelienus

Citaat van: tdp op 23-03-2020  23:24 uGeen idee, maar het is niet vervelend om het te proberen toch? Flesje leegschenken en opdrinken, gistdepot met appelsap aan de praat proberen te krijgen.

Ja, dat snap ik. En dat lukt ook vast wel, maar als het een bottelgist is, dan kom je daar pas vrij laat achter, pas als het een paar weken op fles zit en dan is het vaak relatief saai bier, waar je dan 20 liter van hebt. Dan is het wel vervelend om te proberen.
Dus wellicht WEET iemand gewoon dat origineel of bottelgist is?  :weetniet:

middelaersch


Griebelienus

Ja, mijn google doet ook nog best goed, ondanks die 4 Russen tegenwoordig.
Maar dat was dus een draadje uit 2014, met maar 1 iemand die er toen wel eens langs fietste. In 6 jaar tijd kan er veel zijn veranderd.... Ik wacht nog even op een kenner en dan misschien toch maar gewoon even opkweken en dan een testbatsch maken van 5 liter om te kijken wat een gistopkweek doet met een leuk wort-mengsel geschikt voor een abdijbier.

tdp

Kweek het op, maak er een proefbrouwsel mee van bijvoorbeeld 5 liter. Wanneer het een bottelgist is, zal het bier niet heel ver uitgisten, en ben je er snel genoeg achter. 5 liter kost je de kop niet, en je hebt antwoord uit de eerste lijn, niet van een draadje van de andere kant van de oceaan, welke je niet 'vertrouwd' omdat het 6 jaar oud is.

Zie bijvoorbeeld dit draadje, met uitleg van Ingo over bottelgist.

En anders waag je er een telefoontje/mailtje aan richting de brouwerij, nooit geschoten is altijd mis!


Jacques

Citaat van: Griebelienus op 24-03-2020  20:14 uJa, dat snap ik. En dat lukt ook vast wel, maar als het een bottelgist is, dan kom je daar pas vrij laat achter, pas als het een paar weken op fles zit en dan is het vaak relatief saai bier, waar je dan 20 liter van hebt. Dan is het wel vervelend om te proberen.
Dus wellicht WEET iemand gewoon dat origineel of bottelgist is?  :weetniet:

Kleine brouwerijen gebruiken zelden een aparte bottelgist. Het betekent namelijk dat ze eerst het bier steriel moeten filteren. Dat kan wel maar gebeurt weinig...

Griebelienus

Aha, kijk. daar kan ik wat mee. Grote kans op originele gist dus.
Ik zal ze voor de lol van de week nog eens bellen, als ze opnemen. Er zijn nu toch geen rondleidingen meer...

Griebelienus

Ondertussen weet ik in elk geval dat de gist prima opkweekbaar is. Na twee dagen stond het ballonnetje mooi strak.
Het geeft wel erg veel krausen gisteren na even beetje walsen  (heb er al CO2 uitgelaten).
Nou nog even verder opkweken en bepalen of t ook een fijne gist is om mee te werken.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.