Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Improviseren  (gelezen 341 keer)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Improviseren
« Gepost op: 02-11-2019 09:23 u »
Om met zeer beperkte middelen toch een biertje te brouwen (streven 20L), zitten we het volgende te overdenken:
- pannetje (5L of zo) water aan de kook en daar de div. hop in koken met de juiste tijden
- hopwater in gistvat
- pannetje weer met heet water en de totale hoeveelheid benodigd extract daarin klontloos oplossen
- vloeibare extract in gistvat
- gistvat aanvullen met koud water
- gist erbij

Gaat dit werken? Hoeveel poeder kan er ongeveer opgelost worden in 1L water?
En iets heel anders: Hoe (kun?) bereken je hoeveel langer je hop moet koken wanneer je water niet kookt bij 100 maar lager?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Re: Improviseren
« Reactie #1 Gepost op: 02-11-2019 09:30 u »
Ga je bier op een berg brouwen?
Ik zou mezelf afvragen of ik ten koste van alles zou willen brouwen. Mij lijkt niet dat dit een goed resultaat gaat opleveren waar je zelf ook blij van wordt. Maar enfin, als je toch bovenop Everest wil gaan brouwen met je 5 L pan zou ik een hoge druk pan nemen. Dan kun je je water gewoon koken bij 100°C.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 02-11-2019 09:32 u »
Het zal we iets opleveren. Maar laat alle water koken ipv koud water toevoegen' om te  zorgen dat alles steriel het vat inkan

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-11-2019 09:45 u »
Ga je bier op een berg brouwen?
Ik zou mezelf afvragen of ik ten koste van alles zou willen brouwen. Mij lijkt niet dat dit een goed resultaat gaat opleveren waar je zelf ook blij van wordt. Maar enfin, als je toch bovenop Everest wil gaan brouwen met je 5 L pan zou ik een hoge druk pan nemen. Dan kun je je water gewoon koken bij 100°C.

'lijkt' klinkt niet als een heel gefundeerd antwoord. En had ik hogedrukpan dan had ik dat wel genoemd. Overigens zit je dan met dezelfde vraag waarschijnlijk want hoeveel korter moet je dan koken vanwege kookpunt boven de 100.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Ik zeg plop, druk erop.
« Reactie #4 Gepost op: 02-11-2019 09:47 u »
Ik neem aan dat je moutextract bedoeld, dat moet je nog gewoon koken met de hop. Dat kun je volgens mij niet zomaar in water oplossen en vergisten om bier te krijgen.
moutextract is bedoeld om 2  stappen over te slaan, Schroten en maischen.
Het lost het beste op in koud water overigens.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-11-2019 09:47 u »
Het zal we iets opleveren. Maar laat alle water koken ipv koud water toevoegen' om te  zorgen dat alles steriel het vat inkan
Dit was meer ivm koelen, als alles min of meer kookt heb ik geen idee hoe te koelen, anders dan geduldig wachten...

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-11-2019 09:50 u »
Ik neem aan dat je moutextract bedoeld, dat moet je nog gewoon koken met de hop. Dat kun je volgens mij niet zomaar in water oplossen en vergisten om bier te krijgen.
moutextract is bedoeld om 2  stappen over te slaan, Schroten en maischen.
Het lost het beste op in koud water overigens.
O, ok! Dat is best ok als dat beter gaat in koud water. Had gelezen dat warm beter ging, alsook dat koken geen toegevoegde waarde heeft.

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-11-2019 10:00 u »
Als het je gaat om een gewoon drinkbaar biertje, kun je wellicht beter een brouwpakket pakken met siroop. Dat is alleen maar oplossen in warm water, koud water erbij en vergisten.
Als je een ale pakt en daar veel extra hop bij voegt die je apart in een pannetje kookt kun je een IPA maken die best goed is. Een probeersel van een collega was gewoon een goede ipa geworden.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-11-2019 10:02 u »
'lijkt' klinkt niet als een heel gefundeerd antwoord.
nee klopt. Dit komt omdat het een kwestie van smaak is. Ik kan wel zeggen dat ik bieren die op deze manier gemaakt worden niet te hachelen vind maar daar had je ook niet veel aan.

En had ik hogedrukpan dan had ik dat wel genoemd. Overigens zit je dan met dezelfde vraag waarschijnlijk want hoeveel korter moet je dan koken vanwege kookpunt boven de 100.
laat ik de vraag dan maar stellen: goh, hoe komt het dat je niet op 100°C kan koken?

Als je een hogedrukpan in zet op een plek waar een lagere luchtdruk heerst kom je dus uiteindelijk uit waar je wil zijn. Zo'n pan kun je instellen, vandaar mijn advies. Je hoeft dus niet te koken boven de 100°C als je dat niet wil.

Verder vraag ik me af waarom je bier zou willen maken in deze niet optimale omstandigheden.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 02-11-2019 10:10 u »
'lijkt' klinkt niet als een heel gefundeerd antwoord. En had ik hogedrukpan dan had ik dat wel genoemd. Overigens zit je dan met dezelfde vraag waarschijnlijk want hoeveel korter moet je dan koken vanwege kookpunt boven de 100.

Lijkt mij ook een ongefundeerd antwoord. Als je een rollende kook hebt maakt het niet uit bij welk temperatuur het water gaat koken.
Je kan dezelfde kooktijden aanhouden. Moutextractpoeder hoef je maar 10 minuten te koken en met koud water aan te vullen.
Of het kraanwater in Noorwegen dezelfde kwaliteit heeft als in Nederland is mij niet bekend, dus misschien moet dat eerst gekookt worden. Het gescheiden koken van hop zou in weze ook niets uit moeten maken.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-11-2019 10:14 u »
Als het je gaat om een gewoon drinkbaar biertje, kun je wellicht beter een brouwpakket pakken met siroop. Dat is alleen maar oplossen in warm water, koud water erbij en vergisten.
Als je een ale pakt en daar veel extra hop bij voegt die je apart in een pannetje kookt kun je een IPA maken die best goed is. Een probeersel van een collega was gewoon een goede ipa geworden.
:duimop: :duimop: :duimop:
...maar blijf me wel afvragen of/hoe met extract poeder.  Die siroop is toch ook niet veel meer dan dat + hop ekstrakt?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-11-2019 10:21 u »
Lijkt mij ook een ongefundeerd antwoord. Als je een rollende kook hebt maakt het niet uit bij welk temperatuur het water gaat koken.
Je kan dezelfde kooktijden aanhouden.
Het gekissebis maar even terzijde latend. Stel jij nu dat een rollende kook, koken is? Ongeacht op welke temperatuur?

Bij, bijvoorbeeld een omgevingsluchtdruk van 0.31 bar, is de temperatuur van een rollende kook 69°C. Daar pasteuriseer je niet mee (dus ook evt verontreiniging in het poeder niet) en werkt je hop isomerisatie ook niet zoals het hoort.

Dat is wel degelijk van belang om te weten.

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 02-11-2019 10:27 u »
:duimop: :duimop: :duimop:
...maar blijf me wel afvragen of/hoe met extract poeder.  Die siroop is toch ook niet veel meer dan dat + hop ekstrakt?

Nee die siroop is al gekookt met de hop erbij, dus alle stappen van het brouwen over geslagen behalve vergisten en bottelen. Het poeder is nog niet gekookt dus daar komen nog eiwitvlokken vanaf als je dat kookt. Moet je gewoon nog laten bezinken en koelen zoals in het gewone brouwproces.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #13 Gepost op: 02-11-2019 10:42 u »
Brewer's friend heeft in de 'equipment'-instellingen een correctie voor hoogte/kooktemperatuur.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 02-11-2019 11:48 u »
De oplosbaarheid van alfazuren en vorming van hop-bitterheid is veel hoger bij een hogere pH, dan onder de omstandigheden die normaal in een wort heersen. Ik zou denken dat dit om je bitterheid aan te passen waarschijnlijk wel kan werken, maar niet voor aroma en smaak. Maar, indien je kooktemperatuur lager is, dan kan je waarschijnlijk wel goed smaak en aroma verkrijgen in de laatste 10 minuten van de kook en na vlamuit.

Tags: