Te hoge temperatuur voor gist?

Gestart door Grumpy, 01-11-2019 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy

Hallo lui,
groeten uit een warm Gambia.
En Gambia is warm met temperaturen ver boven de 30 in de schaduw. Als ik nu gist aan mijn moutextract wil toevoegen krijg ik de temperatuur dus ook niet onder de 30 graden. Is dit een probleem? Werkt het minder goed? Enkel 's nachts gaat de temperatuur iets naar beneden. Heb al verschillende brouwen gedaan en krijg daarbij toch een prima pilsje, wel wat lichter van percentage (ik schat 3%, meter is tijdens transport overleden). Maar koud heel goed te drinken.
Groet,
Wim

CeesM

Op het zakje gist staat bij welke temperaturen je kan vergisten. Probeer je wort op die temperatuur te krijgen en te houden.
Hebben ze in Gambia ook koelkasten? Misschien kan je daar iets mee doen.

Grumpy

Is een vat van  60 liter. Zit 46 liter bier in. Krijg ik niet in de koelkast.

hobbybob

Dan gist gebruiken die ertegen kan:

 -  mangrove jack m29
 - kveik

Grumpy

Ik wil wel de juiste gist gebruiken, maar moet het doen wat er bijgeleverd is of lokale gist gebruiken. Probleempje is dat ik in Gambia zit en alles moet importeren. Dat lukt logistiek niet altijd zo eenvoudig.  :)
Is er een reden waarom de gist niet goed zou zijn? Het pilsje smaakt anders helemaal niet slecht. Blijft dus de vraag of de hogere temperaturen hier invloed hebben op de gist.

Jacques

Citaat van: Grumpy op 01-11-2019  19:02 uIs er een reden waarom de gist niet goed zou zijn? Het pilsje smaakt anders helemaal niet slecht. Blijft dus de vraag of de hogere temperaturen hier invloed hebben op de gist.

Tot 30 ºC is een hogere vergistingstemperatuur geen probleem voor de gistgroei. Wel krijg je meer esters en hogere alcoholen bij temperaturen tussen de 23 en 28 ºC. Dit is ook afhankelijk van de gebruikte gist.

De stabiliteit van de gist is minder bij temperaturen boven de 30 ºC. Dit kan bij sommige gistrassen er zelfs voor zorgen dat de vergisting stil komt te vallen.
Maar er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen. Veel saisongisten zijn prima bestand tegen temperaturen rond de 35 ºC.

Zie ook Effects of fermentation temperature on the strainpopulation ofSaccharomyces cerevisiae.

henkg

Bij een hoge omgevingstemperatuur zal de gisting sneller gaan: dat geeft meer warmteproductie waardoor de temperatuur nog meer oploopt.

Gesteld dat de elektriciteitsvoorziening daar stabiel is:
- Een kleiner gistvat gebruiken dat wel in je koelkast past.
- Of een grotere / hogere koelkast regelen.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan"

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.