Dilemma: iets doen of niets doen met nog te hoog eind SG

Gestart door brouwer_paul, 31-10-2019 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Is 1 zakje gist wel voldoende voor 20 liter, ik vind het aan de krappe kant

brouwer_paul

Citaat van: SVB op 31-10-2019  17:01 uDie staat bij mij niet in zijn boek... en al helemaal niet op pagina 139 (er staat maar 1 blond in)


brouwer_paul

Citaat van: brouwer_paul op 31-10-2019  10:17 uHallo,

Ik heb 16 oktober een batch Blond(e) volgens recept Adrie Otte gebrouwen. Ik twijfel iets of niets te doen omdat het eind SG nog niet is bereikt.

Begin SG was 1060 (hydrometer). Heb dit keer bij 20 graden de Safbrew S-33 11,5 gram korrelgist toegevoegd (normaal gesproken voeg ik korrelgist, eigenlijk uit ongeduld met koelen, bij een paar graden hoger toe). Ik vond het waterslot tijdens de hoofdvergisting al vrij snel erg rustig en heb na 6 dagen (24 oktober) een eerste SG-meting gedaan, met als resultaat 1020. Zojuist, weer 6 dagen later (31 oktober), opnieuw gemeten, met opnieuw als resultaat 1020. Uiteraard had ik gehoopt weer wat meer richting het beoogde eind SG van 1008 te zijn opgeschoven. Het wort staat gecontroleerd te vergisten bij 20 graden in de vergistingskast.

De schijnbare vergistingsgraad is nu dus 67%, volgens recept zou dat 87% moeten zijn (overigens meldt Fermentis Safbrew een vergistingsgraad van 70%). Het wort is mooi helder en smaakt niet (te) zoet.

Vraag: mijn idee is eigenlijk om niets te doen, het wort nog zeker 6 dagen te laten staan en dan - uitgaande van gelijkgebleven SG van 1020 - te bottelen. Is dat een goed idee? Of is een verschil van 1020 SG ten opzichte van recept 1008 SG te groot en 'moet' ik iets doen? Zo ja wat adviseren jullie?

Bedankt alvast voor jullie reacties :-)

Groet Paul

Hier een afbeelding van het recept:


SVB

Ik zie het, wij hebben nogal een andere versie van het boek... recept opbouw is ook helemaal niet zo in die van mij. Vandaar de verwarring

brouwer_paul

Citaat van: lier op 31-10-2019  17:05 uIs 1 zakje gist wel voldoende voor 20 liter, ik vind het aan de krappe kant

Zou in principe voldoende moeten zijn, al geeft mr Malty 1,1 zakje aan..Zelf ga ik mijn volgende brouwsel denk toch weer iets warmer enten (22 graden) en misschien voor de zekerheid half zakje gist extra enten..

middelaersch

Ik heb één keer met S33 gebrouwen. Die ging van 1.057 naar 1.014. Vergist op 19 graden.
Dat was een recept zonder suiker. Ik had 11 gram op 10 liter, dus wel best veel gist.

Beginnen met 22 graden vind ik wel warm, ik denk dat dat de smaak niet ten goede komt.
Ik begin meestal op 18 of 19, en als de vergisting dan minder wordt verhoog ik pas geleidelijk naar 21 of 22.

seed7

S-33 is een van de gisten, samen met o.a. Windsor, die bij mijn weten geen maltotriose 'lust', ik zou me geen zorgen maken en afvullen.

Ingo

Oscar

Citaat van: brouwer_paul op 31-10-2019  10:17 uUiteraard had ik gehoopt weer wat meer richting het beoogde eind SG van 1008 te zijn opgeschoven.

Heb je dat met de gist overlegd ?  :nut: ^-^

brouwerwaldonk

Een te hoog eind SG is meestal terug te brengen tot te weinig gistcellen bij het begin van de gisting.
Als mr Malty 1,1 zakje aangeeft geef dan maar 2 zakjes. Of maak van 1 zakje een starter. Een grotere dosis geeft een vlottere en snellere vergisting.

Scorpionrose

Heb je al eens een test gedaan hoeveel je ketel afwijkt van wat hij aangeeft. Dus als jij hem op 62 graden zet is het dan ook werkelijk 62 graden.
Een paar graden verschil en je vergistbare en onvergistbare suikers wijken af.
Mijn ketel heb ik na een paar brouwsels getest en heb ik 3 graden moeten bijstellen in het menu.

brouwer_paul

Citaat van: Scorpionrose op 01-11-2019  15:54 uHeb je al eens een test gedaan hoeveel je ketel afwijkt van wat hij aangeeft. Dus als jij hem op 62 graden zet is het dan ook werkelijk 62 graden.
Een paar graden verschil en je vergistbare en onvergistbare suikers wijken af.
Mijn ketel heb ik na een paar brouwsels getest en heb ik 3 graden moeten bijstellen in het menu.

Hoi, ik gebruik een externe thermometer (ikea), omdat de thermostaat van de elektrische ketel (inderdaad) volstrekt onbetrouwbaar is. De externe thermometer 'toets' ik af en toe met twee andere elektrische, dus in die zin denk ik dat ik vrij nauwkeurig maisch

brouwer_paul

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-11-2019  10:40 uEen te hoog eind SG is meestal terug te brengen tot te weinig gistcellen bij het begin van de gisting.
Als mr Malty 1,1 zakje aangeeft geef dan maar 2 zakjes. Of maak van 1 zakje een starter. Een grotere dosis geeft een vlottere en snellere vergisting.

Ja spijt van, had notabene nog zakje in huis....ondanks alles denk ik dat hij toch nog wel iets doorvergist. Ik heb de temp wat verhoogt en een keer gewalst met het vat. Ik stond op het punt om di-amoniumfosfaat toe te voegen, maar heb dat toch niet gedaan. Ga ergens volgende week nogmaals SG meten en indien gelijkgebleven bottelen..

CeesM

Citaat van: brouwer_paul op 01-11-2019  16:03 uHoi, ik gebruik een externe thermometer (ikea), omdat de thermostaat van de elektrische ketel (inderdaad) volstrekt onbetrouwbaar is. De externe thermometer 'toets' ik af en toe met twee andere elektrische, dus in die zin denk ik dat ik vrij nauwkeurig maisch
Meet je ook op verschillende plaatsen in je ketel? Ook daar kan een aantal graden verschil in zitten. Dus bij het maischen wat vaker roeren.

brouwer_paul

Citaat van: CeesM op 01-11-2019  16:10 uMeet je ook op verschillende plaatsen in je ketel? Ook daar kan een aantal graden verschil in zitten. Dus bij het maischen wat vaker roeren.

ik kan niet dieper meten dan circa 10-15 cm inderdaad, dus tijdens maischen roer ik regelmatig om een zo constant mogelijke temperatuur te krijgen

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-11-2019  10:40 uEen te hoog eind SG is meestal terug te brengen tot te weinig gistcellen bij het begin van de gisting.
Als mr Malty 1,1 zakje aangeeft geef dan maar 2 zakjes. Of maak van 1 zakje een starter. Een grotere dosis geeft een vlottere en snellere vergisting.

2 zakje enten als Mr Malty 1,1 berekent is niet zo'n goed idee. Het klopt dat je beter een beetje meeer kunt enten dan te weinig maar bijna 2 keer meer gebruiken zorgt voor een bier met weinig body (leeg bier) en zorgt voor meer autolyse.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.