Dilemma: iets doen of niets doen met nog te hoog eind SG

Gestart door brouwer_paul, 31-10-2019 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwer_paul

Hallo,

Ik heb 16 oktober een batch Blond(e) volgens recept Adrie Otte gebrouwen. Ik twijfel iets of niets te doen omdat het eind SG nog niet is bereikt.

Begin SG was 1060 (hydrometer). Heb dit keer bij 20 graden de Safbrew S-33 11,5 gram korrelgist toegevoegd (normaal gesproken voeg ik korrelgist, eigenlijk uit ongeduld met koelen, bij een paar graden hoger toe). Ik vond het waterslot tijdens de hoofdvergisting al vrij snel erg rustig en heb na 6 dagen (24 oktober) een eerste SG-meting gedaan, met als resultaat 1020. Zojuist, weer 6 dagen later (31 oktober), opnieuw gemeten, met opnieuw als resultaat 1020. Uiteraard had ik gehoopt weer wat meer richting het beoogde eind SG van 1008 te zijn opgeschoven. Het wort staat gecontroleerd te vergisten bij 20 graden in de vergistingskast.

De schijnbare vergistingsgraad is nu dus 67%, volgens recept zou dat 87% moeten zijn (overigens meldt Fermentis Safbrew een vergistingsgraad van 70%). Het wort is mooi helder en smaakt niet (te) zoet.

Vraag: mijn idee is eigenlijk om niets te doen, het wort nog zeker 6 dagen te laten staan en dan - uitgaande van gelijkgebleven SG van 1020 - te bottelen. Is dat een goed idee? Of is een verschil van 1020 SG ten opzichte van recept 1008 SG te groot en 'moet' ik iets doen? Zo ja wat adviseren jullie?

Bedankt alvast voor jullie reacties :-)

Groet Paul

knifeman

Temperatuur beetje verhogen ? Zien of de vergisting terug op gang komt?

brouwer_paul

Die optie zag ik inderdaad ook op wiki-hobbybrouwen...Heb de STC1000 zojuist op 21,5 gezet..niet geschoten is altijd mis. Dank!

tdp

Welke korrelgist heb je gebruikt? Je zit relatief dicht bij de aangegeven waarde van Fermentis, dus zou maar zo kunnen dat je bier daadwerkelijk is uitvergist.

brouwer_paul

Citaat van: tdp op 31-10-2019  10:41 uWelke korrelgist heb je gebruikt? Je zit relatief dicht bij de aangegeven waarde van Fermentis, dus zou maar zo kunnen dat je bier daadwerkelijk is uitvergist.

Ik heb Fermentis Safbrew S-33 11,5 gr gebruikt.

brouwerwaldonk

Ik zou 1 gram di-ammoniumfosfaat gistvoeding geven, voorzichtig omroeren. Heel waarschijnlijk schiet het terug in gang.

brouwer_paul

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-10-2019  10:52 uIk zou 1 gram di-ammoniumfosfaat gistvoeding geven, voorzichtig omroeren. Heel waarschijnlijk schiet het terug in gang.

Dank voor de tip. Ik zit te speuren en vind alleen een variant voor wijn. Is dat ook voor wort te gebruiken?

Brouwerij De Stichting

Is de laatste SG meting met een hydro- of refractometer gedaan? In het laatste geval moet je omrekenen.

brouwerwaldonk

Ja Paul, die mag je ook gebruiken. Voor de gist maakt het geen verschil en het is de gist, die in gang moet schieten.

brouwer_paul

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 31-10-2019  11:29 uIs de laatste SG meting met een hydro- of refractometer gedaan? In het laatste geval moet je omrekenen.

Ik meet altijd voor gistenting met hydrometer en alle vervolgmetingen ook met hydrometer..

brouwer_paul

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-10-2019  11:30 uJa Paul, die mag je ook gebruiken. Voor de gist maakt het geen verschil en het is de gist, die in gang moet schieten.

Ok, dank. En voor de volledigheid: 1 gram op 20 liter wort? Ik was vergeten het aantal liters wort (20 liter) te vermelden namelijk en wellicht ging jij uit van 10 liter (recept Adrie)

brouwerwaldonk


brouwer_paul

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-10-2019  11:42 u1 gram voor 20 L is oké.

Ok, tot slot (bedankt voor je geduld) moet ik het eerst nog meekoken in een weinig water, laten afkoelen en toevoegen? of gewoon 1 gram toevoegen en voorzichtig doorroeren?

Juindorper

Ik zou gewoon lekker gaan bottelen want de S33 komt zelden beneden de 1020.

emiel1

Kan me ook bijna niet voorstellen dat Adrie een S33 recept heeft gemaakt met een verwacht SVG van 87%. Ging het recept soms uit van een ander gist, of hoorde er een suikerstort bij die jij niet hebt gedaan?

JAVAL


El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: emiel1 op 31-10-2019  13:20 uKan me ook bijna niet voorstellen dat Adrie een S33 recept heeft gemaakt met een verwacht SVG van 87%. Ging het recept soms uit van een ander gist, of hoorde er een suikerstort bij die jij niet hebt gedaan?
Met 20% suiker in de stort gaat dat met de s33 maar justekes lukken...

brouwer_paul

Citaat van: JAVAL op 31-10-2019  14:02 uHoi Paul,
was was je maischschema?
Vgr Jaap

Maischschema 62 (40 min) - 72 (20) - 78 (5 minuten)

Zetmeeltest was goed.

gr Paul

brouwer_paul

Citaat van: emiel1 op 31-10-2019  13:20 uKan me ook bijna niet voorstellen dat Adrie een S33 recept heeft gemaakt met een verwacht SVG van 87%. Ging het recept soms uit van een ander gist, of hoorde er een suikerstort bij die jij niet hebt gedaan?

Nee, ik heb me strikt aan zegt recept gehouden (en verdubbeld naar 20l)  Het recept komt uit Van water naar Bier, pagina 139 (het recept heb ik iets verderop in een post bijgevoegd als foto)

brouwer_paul

Citaat van: Juindorper op 31-10-2019  13:04 uIk zou gewoon lekker gaan bottelen want de S33 komt zelden beneden de 1020.

Dat idee krijg ik ook naarmate ik meer posts vind over die S-33 inderdaad...

tdp

Citaat van: brouwer_paul op 31-10-2019  15:27 uNee, ik heb me strikt aan zegt recept gehouden (en verdubbeld naar 20l)  Het recept komt uit Van water naar Bier, pagina 139 (zie recept, als het goed is)

Mijn aanname is, dat dat eind SG is berekend op gebruik van de voeibare gist  (Belgian Ardennes)

brouwer_paul

Citaat van: Juindorper op 31-10-2019  13:04 uIk zou gewoon lekker gaan bottelen want de S33 komt zelden beneden de 1020.

Op zich neig ik daar ook naar, dacht alleen: bottel ik geen bommen... in plaats van de beoogde 6,9% alcohol kom ik nu op 1060-1020 x 0,135 = 5,4% (zonder bottelsuiker gerekend)

SVB

Maar Adrie zijn recept is 1065 (hoger dan jij hebt) en 6,5% (lager dan wat jij verwacht te hebben)
Beide zijn anders dan wat jij aangeeft. Verder geeft hij 4 type gist aan, lijkt me stug dat die allen 100% gelijk zijn.

Beter nog:
Jouw berekening komt bij hem uit dan op 6% alcohol exclusief bottelsuiker. (Uitgaande van 1065-1020*0.135)

brouwer_paul

Citaat van: SVB op 31-10-2019  16:48 uMaar Adrie zijn recept is 1065 (hoger dan jij hebt) en 6,5% (lager dan wat jij verwacht te hebben)
Beide zijn anders dan wat jij aangeeft. Verder geeft hij 4 type gist aan, lijkt me stug dat die allen 100% gelijk zijn.

Gaat om 'Lenteblondje'  1061/1008 en 6,9% (zie ook recept bij eerdere post). Mogelijk refereer jij aan een ander blondje? ;)

SVB

Die staat bij mij niet in zijn boek... en al helemaal niet op pagina 139 (er staat maar 1 blond in)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.