Hallo,
Ik heb 16 oktober een batch Blond(e) volgens recept Adrie Otte gebrouwen. Ik twijfel iets of niets te doen omdat het eind SG nog niet is bereikt.
Begin SG was 1060 (hydrometer). Heb dit keer bij 20 graden de Safbrew S-33 11,5 gram korrelgist toegevoegd (normaal gesproken voeg ik korrelgist, eigenlijk uit ongeduld met koelen, bij een paar graden hoger toe). Ik vond het waterslot tijdens de hoofdvergisting al vrij snel erg rustig en heb na 6 dagen (24 oktober) een eerste SG-meting gedaan, met als resultaat 1020. Zojuist, weer 6 dagen later (31 oktober), opnieuw gemeten, met opnieuw als resultaat 1020. Uiteraard had ik gehoopt weer wat meer richting het beoogde eind SG van 1008 te zijn opgeschoven. Het wort staat gecontroleerd te vergisten bij 20 graden in de vergistingskast.
De schijnbare vergistingsgraad is nu dus 67%, volgens recept zou dat 87% moeten zijn (overigens meldt Fermentis Safbrew een vergistingsgraad van 70%). Het wort is mooi helder en smaakt niet (te) zoet.
Vraag: mijn idee is eigenlijk om niets te doen, het wort nog zeker 6 dagen te laten staan en dan - uitgaande van gelijkgebleven SG van 1020 - te bottelen. Is dat een goed idee? Of is een verschil van 1020 SG ten opzichte van recept 1008 SG te groot en 'moet' ik iets doen? Zo ja wat adviseren jullie?
Bedankt alvast voor jullie reacties :-)
Groet Paul