11-10-2019 Norsk Kornølfestival 2019

Gestart door Brouwert, 28-05-2019 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

In oktober is er (weer) het Norsk Kornøl Festival in Noorwegen.
Ik kijk er al een tijdje naar uit om dit een keer te bezoeken en het gaat er dit jaar eindelijk van komen.

Dit is een bierfestival waar traditioneel Noors bier en het brouwen ervan centraal staan.
Er is ook ruimte voor brouwtradities uit andere noordelijke landen, met dit jaar bv. ook een lezing over en brouwdemonstratie van Fins Sahti bier.

Het is een eindje weg vanuit Nederland maar met de groeiende populariteit van kveik zijn er wellicht toch mensen die de tocht naar het noorden er voor over hebben.

https://www.norskkornolfestival.no/english/

Brouwert

Hallo allen,

Hierbij wil een kort verslag met jullie delen van het Norsk Kornølfestival waar ik onlangs heen ben geweest.

Dit was de vierde editie van dit kleinschalige maar toch langzaam steeds meer internationale bierfestival.
Het festival richt zich in eerste instantie op oorspronkelijke, Noorse bierstijlen maar breidt zich meer en meer uit naar andere noordelijke biertradities.

Het 2-daagse festival wordt gehouden in het kleine Hornindal dat zelf een bron van veel biertradities is. Veel van de aanwezige brouwers wonen practisch om de hoek van de hal waar het festival werd gehouden.
De omgeving is ronduit adembenemend en als je van wandelen houdt kun je gerust je bezoek wat uitbreiden om mooie tochten te maken. Ook de hanzestad Ålsesund is ook een bezoek waard.

Het festival kun je indelen in  grofweg 3 delen: de wedstrijd van voor amateurbrouwers, lezingen en 's avonds kun bier proeven (kopen) van (veelal kleine) commerciële brouwerijen, maar dan wel bieren met een knipoog naar de tradities.

Het was een fantastische ervaring om zoveel traditioneel Noors bier op een plaats te kunnen proeven en ervaren.
Dit soort bieren zijn niet of nauwelijks commercieel verkrijgbaar en je zult naar alle kleine plaatsjes moeten afreizen om bij de brouwers zelf wat te proeven te krijgen. Er zijn veel overeenkomsten (weinig hop, geen koolzuur, jong bier dat dikwijls zo'n 3 weken voor het festival is gebrouwen) maar ook grote verschillen (zoals het typisch rokerige bier uit Stjørdal, ongekookt Råøl uit de Voss regio en al dan niet het gebruik van jeneverbestakken).
Er waren in totaal meer dan 50 bieren te proeven als onderdeel van de wedstrijd. Hieruit werden uiteindelijk winnaars in zowel traditionele bierstijlen als meer innovatieve stijlen (hier won een erg smakelijk sake gebrouwen met kveik.. ) door een jury uitegroepen als ook een publieksfavoriet.
Het is ook heel erg leuk en leerzaam om een praatje met de brouwers zelf te kunnen maken. Ze delen graag hun tradities, hoe ze hun kveik gebruiken en als je het aardig vraagt ook hun kveik :)
In totaal heb ik zo'n 12 verschillende kveiksoorten kunnen verzamelen waarvan er 9 "originele" stammen letterlijk recht van de bron zijn.

Naast al dat bierproeven waren er ook volop interessante lezingen te bezoeken. Uiteindelijk heb ik er zelfs een aantal moeten overslaan omdat ik anders geen tijd meer had om bier te proeven ;D
Er was ook het een en ander aan vermaak in de vorm van een live brouwdemonstratie van Fins Sahti door Mika Laitinen en traditionele Noorse vioolmuziek.

Organisatorisch was alles prima verzogd. Een pendelbus haalde ons vanaf het vliegveld van Ålesund naar het festival en v.v. Via het festival was het ook mogelijk accomodatie te boeken (wij hadden een hotelkamer op loopafstand). Er was goed eten beschikbaar (oa een heerlijke hertenstoofpot, traditie getrouw broodjes worst en een keur aan gedroogde vleeswaren als borrelsnacks) wat de veelal vrij zware bieren een wat zachtere landing gaf.

Al met al heb ik me erg goed vermaakt, heerlijk bier geproefd en enorm veel geleerd over de noordellijke brouwetradities en kveik.
Meer weten? Stel gerust je vragen! Meer informatie vindt je natuurlijk ook de website van het festival: www.norskkornolfestival.no/english/

Jacques

Brouwert,

Bedankt voor je uitgebreide verslag.

CiteerIn totaal heb ik zo'n 12 verschillende kveiksoorten kunnen verzamelen waarvan er 9 "originele" stammen letterlijk recht van de bron zijn.
Je krijgt het binnenkort druk.  ;)

Biertje1985

Geweldig, mooi verwoord ook, Noren ervaar ik altijd als zeer vriendelijk en gastvrij.
Ga je de Kveiks ook doorkweken en beschikbaar stellen? Ik hou me graag aanbevolen, als ik wat voor je kan doorkweken en op petling buis zetten dan doe ik dat graag want ik begrijp dat het lastig is om al die strains te onderhouden, mits gedroogd.


ciesvandekwis

Heb je Janos De Baets niet ontmoet? Onze Gentse brouwer van Dok Noord Brewing Cy die er ook was. Hij ging waarschijnlijk ook wat kveiken meebrengen, maar moet hem nog es aan de mouw trekken.

Brouwert

Citaat van: Biertje1985 op 28-10-2019  10:47 uGeweldig, mooi verwoord ook, Noren ervaar ik altijd als zeer vriendelijk en gastvrij.
Ga je de Kveiks ook doorkweken en beschikbaar stellen? Ik hou me graag aanbevolen, als ik wat voor je kan doorkweken en op petling buis zetten dan doe ik dat graag want ik begrijp dat het lastig is om al die strains te onderhouden, mits gedroogd.

Dat is zeker het plan maar op het moment heb ik helaas erg weinig tijd. Gelukkig waren de meeste gedroogd en slechts 2 vloeibaar. Ik hoop die de komende maand in een split-batch gebruiken om zo wat te kunnen oogsten en ook te drogen.
In december ben ik weer in Nederland en kan ik kijken of ik voldoende heb om ook wat te delen. Mocht iemand in Nederland zich willen opwerpen als "distributeur", deel ik ze graag zodat iedereen ervan kan meegenieten. Het wordt wat veel om constant vanuit Noorwegen iedereen kveik te gaan sturen  :biersmile:

Brouwert

Citaat van: ciesvandekwis op 28-10-2019  15:29 uHeb je Janos De Baets niet ontmoet? Onze Gentse brouwer van Dok Noord Brewing Cy die er ook was. Hij ging waarschijnlijk ook wat kveiken meebrengen, maar moet hem nog es aan de mouw trekken.

Nee die heb ik helaas niet ontmoet. Hij zal vast en zeker wel wat kveik hebben meegebracht, dus ik zou hem er zeker even over lastig vallen  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.