Minimaal volume bij gebruik Easybrew 30

Gestart door Kick.Meister, 30-10-2019 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kick.Meister

Hi allemaal,
Ben nieuw in het forum. en een absolute beginner.
Op dit moment brouw ik 1 gallon batches en heb een Easybrew 30l in bestelling staan om op te schalen.

Nu ben ik niet per se van plan om altijd 30 l te brouwen, maar mijn vraag is: is er een minimale hoeveelheid die ik moet brouwen wanneer ik voornoemd apparaat gebruik?

Hoor het graag!

jackodb

Minder liters is op zich geen punt.

Maar wanneer je de liter-aanduiding gebruikt, hou dan wel rekening met ongeveer 2 liter 'onder de nul'. Bij 30 L tellen ze minder mee dan bij 5 L.

En blijf wat lager in het gekozen vermogen. 5 L opwarmen gaat sneller dan 30 L.

Kick.Meister


CeesM

Citaat van: Kick.Meister op 30-10-2019  13:28 uHi allemaal,
Ben nieuw in het forum. en een absolute beginner.
Op dit moment brouw ik 1 gallon batches en heb een Easybrew 30l in bestelling staan om op te schalen.

Nu ben ik niet per se van plan om altijd 30 l te brouwen, maar mijn vraag is: is er een minimale hoeveelheid die ik moet brouwen wanneer ik voornoemd apparaat gebruik?

Hoor het graag!
De minimale hoeveelheid dat je kan brouwen is afhankelijk van de hoeveelheid mout je gebruikt. Je moet er rekening mee houden dat het waterpijl voldoende is om boven je mout te kunnen komen. Je hebt al 6 á 7 liter nodig om de ruimte tussen de moutpijp en de bodem op te vullen. Mijn ervaring is minimaal 15 liter.

knifeman

Je moet vooral zorgen dat de bodem niet droog komt te staan. Je kan wat spelen door niet te spoelen en alle water van in den beginnen in de ketel te doen. rekening houdende met 40% verlies, en een minimum van 12 liter kan je een brouwsel van 7-8 liter maken. Maar ik zou me zoals hier al vermeld aan een minimum van 15 liter houden. Alles tussen 20-25 liter is ideaal, om 30 liter over te houden moet je al tijdens koken geleidelijk aan meer water toevoegen.

Dus kort: tussen de 15  en 25 liter is goed doenbaar, minder of meer is miserie.

middelaersch

Citaat van: CeesM op 30-10-2019  21:43 uMijn ervaring is minimaal 15 liter.

En bedoel je dan batches van 15 liter in het gistvat, of 15 liter maischwater?

Ik heb me namelijk laten vertellen dat je in een brew monk batches van minimaal 10 liter kunt brouwen. Dat zou, als je niet spoelt, uitkomen op ongeveer 15 liter maischwater. (Brew monk is grotendeels identiek aan de Easybew 30)

-- edit-- zie dat knifeman mijn vraag eigenlijk al beantwoord heeft voor ik hem stelde... :groots:

Oscar

Citaat van: Kick.Meister op 30-10-2019  13:28 uOp dit moment brouw ik 1 gallon batches en heb een Easybrew 30l in bestelling staan om op te schalen.

Hoeveel gallon  is 30 Liter ?  :weetniet: :nut: ;D ;)

CeesM

Citaat van: Oscar op 30-10-2019  23:16 uHoeveel gallon  is 30 Liter ?  :weetniet: :nut: ;D ;)
30 liter=Brits/Imperial Gallon:6,6 , US Gallon:7,9. ;)

knifeman

Citaat van: Oscar op 30-10-2019  23:16 uHoeveel gallon  is 30 Liter?  :weetniet: :nut: ;D ;)

Minimaal 15 maischwater, je zit met een cm of 8 al tot aan de onderste filterplaat waardoor je al wat contact met je geschroot graan verliest. Je kan minder maar dan verlies je zoveel rendement dat het de moeite niet is.

Snelbier

By Easybrew, Brew Monk, etc vervallen (denk ik) wat bestaande conventies.
Mout zit in een korf, die weer in water hangt... Water circuleert over de mout (korf)...
Water buiten de moutkorf noem ik zelf 'dode ruimte', maar die term kan wat weerstand opwekken.
Dode ruimte = 7 L. Dus met 7 L water in je ketel staat mout-korf droog, dat gaat niet werken..
Met 10 L water in de ketel heb je 3 L water in de korf, net genoeg om 1,5 kg mout te laten zwemmen.
Zal met wat rekenen 10 L pils of Pale opleveren, maar géén zware tripel.
=====================
Beetje korter antwoord dan ik kwijt zou willen, maar het moet leesbaar blijven.
Voor de liefhebbers (en forumbeheerders) mijn schema van Brew Monk etc..
Bij deze vrij te gebruiken, Hobbybrouwen.nl als 1e..

- Moutkorf = bruin.
- 'Dode ruimte' onder moutkorf = rood.
- Circulerend wort/water = groen.
============
Reacties zullen volgen, doe er je voordeel mee.
Blijf vragen als je zelf geen antwoord hebt. Succes, Snelbier

sjreggel

Citaat van: Snelbier op 25-03-2020  17:27 uBeetje korter antwoord dan ik kwijt zou willen, maar het moet leesbaar blijven.


Goede uitleg, mooi plaatje.... maar ik ben wel nog benieuwd naar het lange antwoord  ;)
Oftewel hoe moet je deze dode ruimte nu meenemen in je (maisch/spoel) water hoeveelheden? 

jtschuilenga

In dit filmpje gebruikt iemand 50 L ketel maar haalt er een minimum batch van zo'n 5 L uit! (Wel met kortere overloop stang)



Gebruikte overloop: https://www.angelhomebrew.co.uk/en/brew devil-accessories/384-brewdevil-telescopic-overflow-pipe.html

Snelbier

Citeer....maar ik ben wel nog benieuwd naar het lange antwoord  ;)
Oftewel hoe moet je deze dode ruimte nu meenemen in je (maish/spoel) water hoeveelheden?
Langer antwoord: dode ruimte meetellen in je water, suikers lossen daar door circulatie gewoon in op..
Maischdikte is een lastig puntje; reken je alleen met de korf (dus 1 kg mout in 3 L water),
 of op totaalwater (1 kg mout op 10 L water).
Zelf heb ik gemerkt dat als dikte in de korf rond 1,5 deel water zit dat de mout massief is, staat bijna droog.
Om het werkbaar te houden zul je vaak méér startwater moeten nemen en minder spoelen, totaal blijft gelijk.
Qua rendement zie ik in de Brew Monk weinig verschil tussen meer of minder spoelen.
================
Circulatie bovenlangs over de mout is een ander puntje..
Rode pijltjes geven aan dat er water via de overloop terugstroomt. Voorkomt drooglopen van de ketelbodem.
Of dat wenselijk is verschillen de meningen weer over. Logisch nadenkend lijkt het een oxidatie-risico..
Alternatief is de pomp wat te knijpen (daar is die afsluiter voor) zodat alles netjes door het moutbed loopt.
Ik probeer zelf de overloop kort boven het moutbed te houden, stukje zekerheid tegen drooglopen.
Dus de overloop inkorten, óf meer startwater nemen.
===============
Dode ruimte (die 7 L waar je mee moet starten maar waar géén mout inpast) is een beperking, vooral als je kleine batches brouwt.
Effect wordt minder bij grote batches of zwaarder bier.
Kleine batch met licht bier kan prima, maar spoelen moet je vergeten.
Voorbeeld: 8 L witbier gebrouwen, 7 L naar gistvat. Gespoeld 4 L.  Rendement 72%. Vind dat niet verkeerd voor een 30 L automaat.
Met minder spoelen (of helemaal niet) kan je nog een paar liter minder brouwen.

Brouwze,  Snelbier.

knifeman

Citaat van: jtschuilenga op 25-03-2020  20:01 uIn dit filmpje gebruikt iemand 50L ketel maar haalt er een minimum batch van zo'n 5L uit! (Wel met kortere overloop stang)



Gebruikte overloop: https://www.angelhomebrew.co.uk/en/brew devil-accessories/384-brewdevil-telescopic-overflow-pipe.html

Ja als ge wilt kunt ge er als je heel hard probeert ook wel een 1 liter batch uithalen, maar laat ons het even houden over wat werkbaar is en niet :)

Snelbier

Werkbaar is inderdaad het sleutelwoord.  Minimaal 12 L water in de ketel houd ik aan..
Weinig tot niet spoelen, dan kan je bijna brouwen wat je wil.
Minimaal 6 L naar gistvat, zal neerkomen op 7 L in recept. ZONDER kunstgrepen.
Zelfs de overstort hoef je niet te verkorten, als je de pomp maar voldoende knijpt.
Enige nadeel van niét spoelen is fractie lager rendement, op te lossen met extra handje mout.
Probeer een minimaal brouwsel en laat je verrassen. Automaten werken best lekker als je de beperkingen kent.

Proost,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 26-03-2020  08:56 uLanger antwoord: dode ruimte meetellen in je water, suikers lossen daar door circulatie gewoon in op...

Precies, het is geen dode ruimte maar ruimte die een brouwautomaat nodig heeft om te kunnen werken! En daarin zit meteen de beperking van een brouwautomaat. Niet de volle doornede van een brouwautomaat kan gevuld worden met mout.
Bij een traditionele pan/ketel heb je hier geen last van. Je kunt daarmee zonder problemen en kunstgrepen elk bier brouwen en welke hoeveel je maar wilt als het het totaal van maischwater en storting maar in je ketel past. Je hebt veel meer vrijheid. Een brouwketel die elektrisch verwarmd wordt kun je eenvoudig regelen met een Inkbird. Het roeren kun je ook automatiseren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.