Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Smaakafwijking bij vergisting te hoge temperatuur  (gelezen 276 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Smaakafwijking bij vergisting te hoge temperatuur
« Gepost op: 29-10-2019 08:37 u »
Ik brouwde gisteren een kerstbier en gebruik  voor het eerst ge´soleerde Grainfather cct. Het bier is er iets te warm ingegaan 35 graden, kwam vooral door een meetfout van mezelf mbt Easybrew ketel.

Mijn eerste schrik was dat de gist het niet zou halen maar ondertussen staat het als een gek te bubbelen al... echter blijft de temperatuur door de isolatie en ontwikkeling gistwarmte op 35 hangen.

Aan welke smaakafwijkingen mag ik me hierdoor verwachten ? Gist temp lag aangegeven 18-28 graden op pakje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Smaakafwijking bij vergisting te hoge temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2019 18:25 u »
Ligt vooral aan de giststam maar de meeste gisten zullen veel hogere alcoholen produceren, dus veel esters. Denk aan oplosmiddel/banaan en dergelijke.
Hierdoor zal de schuimhoudbaarheid ook slecht zijn.

Tags: