Goedenavond mede-brouwers,
Inmiddels onderweg naar de 5e brouwsessie nadat mijn laatste brouwsessie erg succesvol is gebleken. 4x geprobeerd een topniveau witbier te brouwen en dat is wel gelukt.
Brouwen doe ik eigenlijk altijd met vrienden samen en 3 van mijn maten drinken erg graag tripels. Ik heb de vraag gekregen of we eens een keer een tripel konden gaan brouwen.
Vandaar dat ik aan een "simpel" recept ben gaan bouwen en tot onderstaand recept kwam. Direct daaronder mijn vragen:
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | 2 |
Naam recept | Stalo |
Brouwdatum | 28-10-2019 |
Bierstijl | Tripel |
Volume | 20,0 l |
Begin SG | 1,068 SG |
Berekende kleur (Morey) | 8 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 22 IBU |
Brouwzaalrendement | 75,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 15,00 l | Water uit Zutphen |
11,99 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 12 mg/l | 2 mg/l | 27 mg/l | 74 mg/l | 12 mg/l | 15 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 5,00 kg | Pilsmout | Dingemans | 3 EBC | 89,3 % |
0,60 kg | Kristalsuiker | Supermarkt | 0 EBC | 10,7 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | single step 64 graden | 64,0 °C | 1 min. | 75 min. | 3,0 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 25,0 g | Hallertau Tradition | pellets | 6,0% | 60 min. | 18,6 IBU |
25,0 g | Hallertau Tradition | pellets | 6,0% | 5 min. | 3,7 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 10,0 g | Belgian Tripel (M31) | bovengist |
Oke dan nu voor de vragen. Ik ben iemand die graag vanuit een basis kijkt naar verdere mogelijkheden.
1. Is deze basis goed? Ik vraag me af hoeveel % van de stort moet bestaan uit suiker en of deze hoeveelheid in lijn is met hoe het hoort. Ik heb nu gestuurd op het alcoholpercentage voor hoeveel ik erin stop en kom uit op zo'n 10%.
2. Ik heb nu een SMASH situatie. Zou ik de tripel verbeteren als ik als aromahop Cascade gebruik? Heb deze nog over van de witbier brouwsessie en kan zo natuurlijk meer dynamiek geven aan het biertje.
3. In andere recepten zie ik ook de toevoeging van een kleine hoeveelheid tarwemout (5%). Heeft dat veel effect op het biertje en waarom zou je het wel of niet toevoegen.
4. Met witbier brouwen kreeg ik bij een 3-staps maischschema te weinig zoetheid mee en overheerst het zure. Na het switchen naar een 1-staps maischschema op 64 graden kreeg ik een mooi resultaat. Mijn plan was om dat opnieuw te doen, maar ik ga natuurlijk met een andere biersoort aan de gang. Wat vinden jullie van deze aanpak?
5. Mangrove Jack vermeld dat 1 sachet met gist voldoende is voor 25L bier, maar BrouwHulp geeft aan dat ik te weinig cellen heb en meer zou moeten toevoegen. Hebben jullie hier ervaring mee?
Groeten