SMASH tripel - "Stalo" - Feedback receptopbouw

Gestart door IONOX, 28-10-2019 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

IONOX

Goedenavond mede-brouwers,

Inmiddels onderweg naar de 5e brouwsessie nadat mijn laatste brouwsessie erg succesvol is gebleken. 4x geprobeerd een topniveau witbier te brouwen en dat is wel gelukt.
Brouwen doe ik eigenlijk altijd met vrienden samen en 3 van mijn maten drinken erg graag tripels. Ik heb de vraag gekregen of we eens een keer een tripel konden gaan brouwen.
Vandaar dat ik aan een "simpel" recept ben gaan bouwen en tot onderstaand recept kwam. Direct daaronder mijn vragen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptStalo
Brouwdatum28-10-2019
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
11,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC89,3 %
0,60 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
single step 64 graden64,0 °C1 min.75 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gHallertau Traditionpellets6,0%60 min.18,6 IBU
25,0 gHallertau Traditionpellets6,0%5 min.3,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Oke dan nu voor de vragen. Ik ben iemand die graag vanuit een basis kijkt naar verdere mogelijkheden.
1. Is deze basis goed? Ik vraag me af hoeveel % van de stort moet bestaan uit suiker en of deze hoeveelheid in lijn is met hoe het hoort. Ik heb nu gestuurd op het alcoholpercentage voor hoeveel ik erin stop en kom uit op zo'n 10%.
2. Ik heb nu een SMASH situatie. Zou ik de tripel verbeteren als ik als aromahop Cascade gebruik? Heb deze nog over van de witbier brouwsessie en kan zo natuurlijk meer dynamiek geven aan het biertje.
3. In andere recepten zie ik ook de toevoeging van een kleine hoeveelheid tarwemout (5%). Heeft dat veel effect op het biertje en waarom zou je het wel of niet toevoegen.
4. Met witbier brouwen kreeg ik bij een 3-staps maischschema te weinig zoetheid mee en overheerst het zure. Na het switchen naar een 1-staps maischschema op 64 graden kreeg ik een mooi resultaat. Mijn plan was om dat opnieuw te doen, maar ik ga natuurlijk met een andere biersoort aan de gang. Wat vinden jullie van deze aanpak?
5. Mangrove Jack vermeld dat 1 sachet met gist voldoende is voor 25L bier, maar BrouwHulp geeft aan dat ik te weinig cellen heb en meer zou moeten toevoegen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Groeten

Hay

Ik heb een smash tripel gerbrouwen nav het winnende recept van Oxhead.
En dat was met Cascade en die is echt super geworden.
Daar zat zelfs bijna 15% suiker in de stort.
Ook gebrouwen met maar 1 stap maar wel op 67 graden.
De m-31 gist nogal ver door en daarom zou ik ook hoger gaan dan 64 graden.
Volgens Mr Malty heb je 14 gram gist nodig dus zeker 1.5 zakje.

IONOX

Citaat van: Hay op 28-10-2019  21:32 uIk heb een smash tripel gerbrouwen nav het winnende recept van Oxhead.
En dat was met Cascade en die is echt super geworden.
Daar zat zelfs bijna 15% suiker in de stort.
Ook gebrouwen met maar 1 stap maar wel op 67 graden.
De m-31 gist nogal ver door en daarom zou ik ook hoger gaan dan 64 graden.
Volgens mr malty heb je 14 gram gist nodig dus zeker 1.5 zakje.

Mooi, dan ga ik de Cascade gewoon opmaken en verwerken in de receptuur. Fijne hop vind ik dat.
Dank voor het advies m.b.t. de 67 graden, die zal ik oppakken. Ook een extra zakje meebestellen met de volgende bestelling :).

tdp

Wat Hay aangeeft. Simpele recepten zijn vaak het beste, de kracht zit in de eenvoud.
Zelf zou ik qua hop wel richting de 30 IBU gaan, 2/3 van de IBU's van je bitterhopgift, 1/3 van je IBU's van je aromahopgift. Je zou hier prima de Cascade voor kunnen gebruiken.

Koen S

Smash Tripel met alleen Cascade, staat al een tijdje op mijn programma! 👍

Oxhead

Citaat van: Koen S op 29-10-2019  08:13 uSmash Tripel met alleen Cascade, staat al een tijdje op mijn programma! 👍

Is erg lekker. ;)

Traploper

De kunst bij een tripel zit hem ook in goed gistmanagement, misschien wel meer dan in grondstoffenkeuze. Hoe ga je hem laten vergisten?

IONOX

Van plan om hoofdvergisting op 19-20 graden te laten verlopen. Heb een 2e slaapkamer/kantoor tot mijn beschikking en een kast waarin mijn emmer komt te staan. Heb een slimme thermometer en kan individueel de temperatuur in deze kamer regelen.

Volgende stap is gecontroleerd vergisten in een oude koelkast met de Inkbird 310 en een verwarmingsmat uit China, maar dat worden de kerstcadeautjes :).
Ik weet dat Westmalle bijv. ook nog lagert na de hoofdvergisting, maar dat gaat mij dus niet lukken.

Richard_NL

Citaat van: Hay op 28-10-2019  21:32 uIk heb een smash tripel gebrouwen nav het winnende recept van Oxhead.
En dat was met Cascade en die is echt super geworden.
Daar zat zelfs bijna 15% suiker in de stort.
Ook gebrouwen met maar 1 stap maar wel op 67 graden.
De m-31 gist nogal ver door en daarom zou ik ook hoger gaan dan 64 graden.
Volgens Mr Malty heb je 14 gram gist nodig dus zeker 1.5 zakje.

Is een giststarter maken van 1 zakje ook voldoende?
Loop hier ook tegen met het maken met wat zwaardere bieren.
Toch zonde van een half zakje gist.

OrangeDirk

Ik zou er gewoon 2 zakjes gist aan toe voegen dat kan weinig kwaad en kost helemaal niks.

Een giststarter maken kost ook geld en zeker ook tijd. Als je droge gist gebruikt zou ik die moeite niet doen.

aanvulling: heb ook het recept van Oxhead gebruikt voor mijn smash tripel met dus alleen Cascade hop. Net 2 dagen geleden gebotteld dus van het weekend het eerste proefbiertje openen. Ik heb gemaischt op 63 en 73 graden.

tdp

Citaat van: Richard_NL op 29-10-2019  22:03 uIs een giststarter maken van 1 zakje ook voldoende?
Loop hier ook tegen met het maken met wat zwaardere bieren.
Toch zonde van een half zakje gist.

Ik zou geen giststarter maken van een zakje gist, en gewoon 2 zakjes toevoegen. Zo'n zakje kost een paar euro, daar wil ik het risico van een slechte vergisting niet mee lopen.

PDGRRR

Citaat van: Hay op 28-10-2019  21:32 uDe m-31 gist nogal ver door en daarom zou ik ook hoger gaan dan 64 graden.

Die M-31 lust hem inderdaad graag. Anderhalve week geleden heb ik een tripel gebrouwen met een SG van 1072, na 1 week stond 'ie al op 1014.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.