Cashmere Saison

Gestart door Martijn0172, 27-10-2019 19:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Met wat cashmere hop in mijn bezit en de koude dagen op komst lijkt het mij handig om een Saison te brouwen (mijn CCT staat namelijk in mijn schuur). De stort heb ik al een twee keer eerder gebruikt voor een Saison, alleen nu de goldswaen hell 5 punten opgevoerd ten koste van de pils. Ik wil de hoparoma/smaak goed proeven maar moet niet ten koste gaan van het smaakprofiel van de gist, eenmaal eerder Amerikaanse hoppen gebruikt met 3,5gr/l drooghop en dat was lekker maar ging ten koste van de typische saison smaak. Nu zal Cashmere wat zachter zijn van smaak maar toch terug gevoerd naar 2gr/l drooghop en een whirlpool van 2gr/l.

Iemand nog op of aanmerkingen?

Cashmere Saison - 5.5%

Classic French Belgian-Style Saison
Author: Martijn de Zeeuw
Type: All Grain
IBU : 30 (Tinseth)
Color : 9 EBC
Carbonation : 2.4 CO2-vol

Pre-Boil Gravity : 1.040
Original Gravity : 1.045
Final Gravity : 1.003

Speidel Braumeister 50L
Batch Size : 40 L
Boil Size : 48.75 L
Post-Boil V.: 43.75 L
Boil Time : 60 min
Mash Water : 45 L
Sparge Water: 11.95 L
Total Water : 56.95 L

Brewhouse Efficiency: 70%
Mash Efficiency : 73.5%
Fermentables (8.2 kg)
5.33 kg - Pilsner 3.3 EBC (65%)
1.23 kg - GoldSwaen Hell 25 EBC (15%)
820 g - Oats, Flaked 2 EBC (10%)
820 g - Pale Wheat 3.2 EBC (10%)

Hops (200 g)
60 min - 40 g - Magnum - 10% (27 IBU)
Hop Stand
15 min hopstand @ 78 °C
15 min 78 °C - 80 g - Cashmere - 7% (4 IBU)
Dry Hops
5 days - 80 g - Cashmere - 7%

Miscellaneous
Mash - 2 g - Gypsum (CaSO4)
Mash - 15 ml - Lactic Acid 80%
Sparge - 0.57 g - Gypsum (CaSO4)
Sparge - 1.57 ml - Lactic Acid 80%

Yeast
3 pkg - Mangrove Jack's French Saison Ale M29
Cells
10 million cells / ml

Mash Profile
High fermentability
65 °C - 75 min - Temperature

Fermentation Profile
Ale
28 °C - 7 days - Primary
32 °C - 7 days - Primary

Water Profile
Eigen dorp (Balanced)
Ca 45 Mg 11 Na 45 Cl 61 SO 57
SO/Cl ratio: 0.9
Mash pH : 5.28
Sparge pH : 6

PaultjePils

Verwarm je de schuur of is die iets geïsoleerd? Ik zou met mijn grainfather cct (ook in een schuur) geen 28 graden meer halen met deze koude dagen.

Zelf laat ik saisons helemaal op het gistprofiel gaan (met beetje Saaz of styrian golding hop). Ik kan mij voorstellen dat vorige keer de saison smaak ondersneeuwde met 3.5 g/L dryhop. Ben benieuwd wat 2 g/L uithaald, al heb je met whirlpool hop nog steeds 4 g/L totaal. Als cashmere wat zachter is zou dit niet teveel aroma hop zijn denk ik.

De bitterheid: hoe bereken je de hopstand IBU's? Tegenwoordig ben ik beetje aan het stoeien met hopstands en de IBU's die Brewfather mij voorschrijft. Mijn biertjes vallen met flink gehopte hopstands (75 C 20 min) zeer (bijna ondrinkbaar) bitter uit. Dat verhaal dat onder de 80 graden bitterheid nauwelijks opkomt gaat er bij mij al lang niet meer in. Ook bedacht ik mij andere dingen: 1) 10 minuten additie hop ondergaat ook nog de hopstand en 2) al het hop blijft na de hopstand nog langer in contact met het warme wort omdat ik met counterflow chiller werk (direct van ketel naar gistvat wat ook nog 15 minuten duurt). Dus mogelijk gaat punt 2 nog op voor jou? Maar goed ik verwacht voor dit biertje dus flink wat meer IBU's dan de 30 die op de planning staan.

Martijn0172

Het betreft een vrijstaande maar geisoleerde schuur, hij kan verwarmd worden door middel van vloerverwarming, maar die staat uit. Het betreft een 65L CCT van brewtech. De verwarming werkt door middel van hittematten (5x25w) die direct op de conus geplakt zitten, er zit een issolatie mantel omheen. Ik heb er ook een slaapzak overheen geschoven. Afgelopen winter kon ik de temperatuur op 22c houden met een omgevingstemperatuur van 5c.

De hopstand wordt automatisch berekend door brewfather, bij mijn IPA's lijkt het altijd wel te kloppen, ook ik ben van mening dat er wel wat bitterheid vanaf komt. Ik werk eigenlijk alleen met een bitterhop en een aroma stand en drooghop en koel met een spiraal koeler, dus de situatie komt niet overheen.

Vandaag wat meer leeswerk gedaan over deze hop, wat ik lees is dat er toch ook wel nuance verschillen zitten in de verschillende batches. Dit omdat deze soort vrij te verkrijgen is en dus met verschillende parameters wordt gekweekt.

EBC

Wil je het saison gistprofiel, of wil je het hopprofiel? Je mag kiezen, maar beide mag niet. Ik zou voor de gist gaan, zo speciaal is cahmere nou ook weer niet. Dryhoppen en saison? Nee, lijkt me niks.

Martijn0172

Citaat van: EBC op 28-10-2019  21:02 uWil je het saison gistprofiel, of wil je het hopprofiel? Je mag kiezen, maar beide mag niet. Ik zou voor de gist gaan, zo speciaal is cahmere nou ook weer niet. dryhoppen en saison? Nee, lijkt me niks.

Beide mag niet, of beide kan niet?

Koen S

Citaat van: EBC op 28-10-2019  21:02 uWil je het saison gistprofiel, of wil je het hopprofiel? Je mag kiezen, maar beide mag niet. Ik zou voor de gist gaan, zo speciaal is cahmere nou ook weer niet. Dryhoppen en saison? Nee, lijkt me niks.
Een Saison dryhoppen kan een fantastische combo zijn:
https://www.hopt.be/flessen/33117-saison-dupont-cuvee-dry-hopping.html

Jacques

Citaat van: Koen S op 28-10-2019  22:16 uEen Saison dryhoppen kan een fantastische combo zijn:
https://www.hopt.be/flessen/33117-saison-dupont-cuvee-dry-hopping.html

Mee eens.
Een ander voorbeeld waar niets mis mee is: St. Feuillien Saison dry hop.

EBC

Dryhop er maar op los. Lekker hoor, maar saison is het dan niet meer.

Saison met Amerikaanse hoppen, ook zoiets. Dat kan niet, maar als je dat zegt komen er altijd reacties dat het een lekker bier heeft opgeleverd.

Oscar

Citaat van: EBC op 28-10-2019  21:02 uWil je het saison gistprofiel, of wil je het hopprofiel? Je mag kiezen, maar beide mag niet.

 ;D ;D ;D ... Ik ga voor beide !!! Lekker buiten de lijntje kleuren!  Fuck de stijl grenzen!   :brouwen:

Oscar

Citaat van: EBC op 28-10-2019  23:33 uDat kan niet

Kom op zeg, je legt jezelf nu beperkingen op die nergens voor nodig zijn. Brouw gewoon wat je ingeeft, negeer de stijlgrenzen en innoveer... ;) :brouwen:

EBC

Citaat van: Oscar op 29-10-2019  00:22 uKom op zeg, je legt jezelf nu beperkingen op die nergens voor nodig zijn. Brouw gewoon wat je ingeeft, negeer de stijlgrenzen en innoveer... ;) :brouwen:

Ik zou die stijlen maar weghalen uit BrouwVisie. Zo verwarrend  ;)

tdp

Citaat van: EBC op 29-10-2019  07:37 uIk zou die stijlen maar weghalen uit BrouwVisie. Zo verwarrend  ;)

Een probleem is pas een probleem, wanneer het een probleem is ;)

Martijn0172

Dit is wel een forum pur sang zo met elke draad welke beland in een discussie :-)

Om even buiten - mijn eigen - lijntjes te blijven. Ik denk dat ik er een sterke saison van ga maken. Ik zie dat er vaak wat suiker in de stort zit, lijkt mij om de doordrinkbaarheid wat te vergroten. Zou 5% voldoen? Als ik het start SG verander naar 1.070 kom ik op 8.6% uit. En nog wat tips wat betreft drooghop? Ik zie dat de Brooklyn sorachi 5 g/L whirlpool heeft en 4 g/l drooghop. Lijkt mij een overkill maar wellicht toch een grammetje de liter drooghop en whirlpool ophogen. Ik lees overval dat men de cashmere zacht vindt.

EBC

Citaat van: Martijn0172 op 29-10-2019  08:52 uDit is wel een forum pur sang zo met elke draad welke beland in een discussie :-)

Om even buiten - mijn eigen - lijntjes te blijven. Ik denk dat ik er een sterke saison van ga maken. Ik zie dat er vaak wat suiker in de stort zit, lijkt mij om de doordrinkbaarheid wat te vergroten. Zou 5% voldoen? Als ik het start SG verander naar 1.070 kom ik op 8.6% uit. En nog wat tips wat betreft drooghop? Ik zie dat de Brooklyn sorachi 5 g/L whirlpool heeft en 4 g/l drooghop. Lijkt mij een overkill maar wellicht toch een grammetje de liter drooghop en whirlpool ophogen. Ik lees overval dat men de cashmere zacht vindt.

Met 1,070 kom je met 98 % svg al snel richting 10 % vol.

Met een saisongist krijg je een droog bier. Hop wordt dan extra geaccentueerd en komt veel bitterder over.  Probeer het voorzichtig, vooruit het mag van mij  ;D.
(Maar ik zou hem eerst eens brouwen zonder dryhop, dan weet je waar je aan begint, en vooral of je het wel wil.  :brouwen:)

Martijn0172

Ik heb maar 1 cct dus aan de whirlpool hop kan ik niks veranderen. Ik kan natuurlijk wel een gedeelte al bottelen alvorens de drooghop toe te passen.

PaultjePils

Citaat van: Martijn0172 op 28-10-2019  19:28 uDe hopstand wordt automatisch berekend door Brewfather, bij mijn IPA's lijkt het altijd wel te kloppen.

Grappig dat het bij jou wel klopt dan. Mijn laatste whirlpool IPA zou 40 ibu moeten zijn maar zelf zou ik het 80 plus noemen. Mijn brut ipa van 20 ibu had hetzelfde probleem. Doe je al lang/vaker whirlpool addities?

Mogelijk dat een echte saison geen dryhop zou mogen hebben, maar daar zou ik geen boodschap aan hebben. Dan maar een verdomd lekkere pseudo saison :D

Voor niet zware saison (6% ABV) doe ik altijd 5% suikerstort. Ik heb het idee dat daarmee het gistprofiel beter naar voren komt. Zelfs voor een zware saison zou ik nog wel suiker toevoegen. Wel zou ik uitkijken met alcoholsmaak die niet gecompenseerd wordt door restsuiker. Dat gaat ook op voor bitterheid, hopelijk pakt de whirlpool dus niet zo uit als bij mij.

Martijn0172

Een van mijn IPA's waarbij ik op dezw wijze wirlpool hop toepas heeft bij een tweetal wedstrijden de 1e prijs gewonnen. Ik krijg terug dat men het bier goed in balans vind, ik vind hem juist minder bitter dan een IPA zoals van 't IJ. Pin me er niet op vast maar ik denk dat Brewfather het redelijk goed uitrekent. Volgens mij is dit ook de enige software die IBU's berekend uit de hopstand.

Biertje1985

Citaat van: Martijn0172 op 29-10-2019  12:39 uEen van mijn IPA's waarbij ik op dezw wijze wirlpool hop toepas heeft bij een tweetal wedstrijden de 1e prijs gewonnen. Ik krijg terug dat men het bier goed in balans vind, ik vind hem juist minder bitter dan een IPA zoals van 't IJ. Pin me er niet op vast maar ik denk dat Brewfather het redelijk goed uitrekent. Volgens mij is dit ook de enige software die IBU's berekend uit de hopstand.
O.a. De temperatuur van de hopstand heeft natuurlijk een grote rol. Ik denk dat je met hopstands uit moet gaan van resultaten uit het verleden.
Dan is er nog de pH, het type hop, de tijd ect...

Koen S

Ik heb dit jaar al 4 biertjes gebrouwen met hopstand op 75°C, van 4 tot 6 gram hop per liter. Ik gebruik BrouwHulp en geef dit daar in als Whirlpool-hop, dit levert geen IBU's op in de berekeningen.
Ik heb de indruk dat mijn bieren met deze manier van werken een veel aangenamere bitterheid hebben, minder astringent en meer hopsmaak.

Martijn0172

Houd je er dan wel rekening mee in je bitterhop gift?

Koen S

Citaat van: EBC op 28-10-2019  23:33 uDryhop er maar op los. Lekker hoor, maar saison is het dan niet meer.

Saison met Amerikaanse hoppen, ook zoiets. Dat kan niet, maar als je dat zegt komen er altijd reacties dat het een lekker bier heeft opgeleverd.
Jij houdt duidelijk niet van 'stijlpollutie',  ik niet van stijlpolitie  :police:
Misschien moet je het zelf eens proberen, natuurlijk niet met Citra maar bv. met Mosaic, Cascade, Amarillo of andere aromahoppen... of een combi. Je zal verschieten van je eigen reactie.

Koen S

Citaat van: Martijn0172 op 29-10-2019  15:54 uHoud je er dan wel rekening mee in je bitterhop gift?
Nee. Mijn laatste saison (2 weken geleden gebotteld) is 35,6 IBU.
21,8 IBU van Magnum 20 gram @ 60 minuten kook
8,6 IBU van Golding East Well 50 gram @ 15 minuten kook
5,2 IBU van Golding East Well 75 gram @ 5 minuten kook
0 IBU van Golding East Well 75 gram @ hopstand (75°C- 30 minuten)

Dit is voor 20 liter bier.

Edit: het was Golding East Well ipv Groene Bel.

EBC

Citaat van: Koen S op 29-10-2019  15:55 uJij houdt duidelijk niet van 'stijlpollutie',  ik niet van stijlpolitie  :police:
Misschien moet je het zelf eens proberen, natuurlijk niet met Citra maar bv. met Mosaic, Cascade, Amarillo of andere aromahoppen... of een combi. Je zal verschieten van je eigen reactie.
Ik probeer enkel bewustzijn te stimuleren. Heeft niks met stijlpollutie te maken.

En ik heb al vele honderden bieren gebrouwen. Maak je maar geen zorgen over mijn smaakervaringen  :brouwen:

Martijn0172

Zaterdag eindelijk dit biertje gebrouwen. Uiteindelijk op 1060 gemikt en op 1058 terecht gekomen. Na ongeveer 48u zat deze al op SG 1002. Nog nooit zo'n snelle vergisting gehad. Nu paar verhoogd naar 32 ºC en dan voor 5 dagen de drooghop er in.

Citaat van: PaultjePils op 28-10-2019  16:13 uVerwarm je de schuur of is die iets geïsoleerd? Ik zou met mijn grainfather cct (ook in een schuur) geen 28 graden meer halen met deze koude dagen.

Om mijn CCT de slaapzak weer gedaan en hij houdt de temperatuur goed vast. Omgeving zit nu rond de 7 ºC.


PaultjePils

Dat zou ik niet redden met 7 graden omgeving, zeer netjes. Nog gegaan voor cashmere (dry) hop?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.