Over op vat

Gestart door thezewery, 27-10-2019 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Hoi!
Min-of-meer noodgedwongen gaan we over op vat-gebruik. Cornelius lijkt dan een redelijk voor de hand liggende keuze, maar (en ondanks de zoekfunctie) toch wat vragen:
- zie 2 soorten cornelius, 1 met een dichte ronde rubber ring aan de bovenkant met de aansluitingen binnen die ring, en 1 met een onderbroken ronde rubber ring aan de bovenkant waar de aansluitingen in die uitsparingen geplaatst zijn: zijn er uitgesproken voor- en/of nadelen van de een tov de ander?

- is de opgegeven cilindermaat ook wat er daadwerkelijk in gaat? Dus 19 liter is 19 liter?
Dit omdat we met een Grainfather brouwen, en proberen iedere keer de max batchsize te halen wat mogelijk is. Lijkt nog een heel gepuzzel om dit een beetje op de vatinhouden aan te laten sluiten...Ook hier: graag adviezen, bv mbt vatsize, enz!

- in afwachting van verdere spullen zoals CO2 ed, kunnen we dan wel al een vat afvullen? Gaat hier dan evenveel suiker bij alsdan je afvult op fles? BrouwHulp geeft nl heel spannende uitslagen wat dat betreft...

Hoor graag!
Groets, Marco

Martijn0172

Ik gebruik de NC (niet coca cola) variant. Volgens mij is er geen specifieke meerwaarde voor deze anders dat dit het meest gebruikt is en de meeste spullen voor te koop zijn. Ik brouw vaak 40-43 L (afhankelijk van de drooghop) en vul daar 2 19 L varianten mee af. Het lijkt mij dus redelijk kloppend.

thezewery

Dus de rubberen rand aan de bovenkant die wel of niet onderbroken wordt is tevens het verschil (optisch) tussen cola- en niet-cola variant?

Grootste twijfel op dit moment is eigenlijk of we voor 9 of 19 liter vaten gaan (beter gezegd: 4x9 of 2x19, misschien zelfs wel 6x/3x). Beetje te kostbaar grapje om er proefondervindelijk achter te komen, vandaar...

Uitgangspunt is een verbruik van 40l/per maand, met de GF betekent dat dus 1 a 2x brouwen.
Het rekensommetje is nu met welke freq er wat, wanneer moet gebeuren en wat is dan het efficients qua volume en aantal drukvat dat daar mooi op aansluit...

EBC

Ik krijg niet meer dan 18,5 liter in een NC keg.

Coca cola is pin-lock, pepsi (NC of Jolly) is ball lock.

Jolly is lager en dikker dan NC.

thezewery

Iemand die kan vertellen welke sleutelmaat nodig is om in, out en ventiel te (de)monteren?

EBC

Citaat van: thezewery op 07-11-2019  09:53 uIemand die kan vertellen welke sleutelmaat nodig is om in, out en ventiel te (de)monteren?

Dat is bij elk merk vat anders.

En ook de schroefdraad is bij elk merk anders, dus de kop van de ene past niet op de andere. Best enkel vaten van hetzelfde merk kopen.

Dirtbag

Sleutel 19 voor de meesten. Als je hem moet kopen koop dan met 12kant ipv 6 kant aangezien er ook vaten zijn die dat genruikt.

Het overdrukventiel draai ik los aan de trekring.

db

thezewery

Bedankt! Het zijn nieuwe van AEB, op het plaatje zijn het 6-kantige moeren...

Delirium

Citaat van: thezewery op 27-10-2019  18:11 u- is de opgegeven cilindermaat ook wat er daadwerkelijk in gaat? Dus 19 liter is 19 liter?
Dit omdat we met een Grainfather brouwen, en proberen iedere keer de max batchsize te halen wat mogelijk is. Lijkt nog een heel gepuzzel om dit een beetje op de vatinhouden aan te laten sluiten...Ook hier: graag adviezen, bv mbt vatsize, enz!

Er wordt aangeraden de vaten niet helemaal te vullen. Als er 19 liter in past, gaat er rond 18 liter in. Ik vul hem af tot net onder het pijpje waar CO2 het vat in gaat, zodat die niet in het bier hangt. Ik brouw meestal rond 25 liter. Ik vul het vat, wat over blijft gaat op fles.

Citaat van: thezewery op 27-10-2019  18:11 u- in afwachting van verdere spullen zoals CO2 ed, kunnen we dan wel al een vat afvullen? Gaat hier dan evenveel suiker bij alsdan je afvult op fles? BrouwHulp geeft nl heel spannende uitslagen wat dat betreft...

Ik heb het de eerste keer ook noodgedwongen zonder CO2 gear afgevuld. Toen ik het compleet had, kon ik het alsnog onder druk zetten. Het heeft geen gekke smaakjes of complicaties in het bier gegeven. Echter, het risico hierop wordt wel groter! De deksel sluit namelijk pas goed als het vat onder druk staat. En qua bottelsuiker had ik 3gr/L aangehouden. Werd aangeraden op dit forum (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39535.0). Ligt ook een beetje aan je tapsysteem.

Dirtbag

Correctie. Sleutel 22.

db

thezewery


thezewery

BTW: behoeft de CO2 kant vanaf het vat, dus van koppeling t/m cilinder (maar met name de regulator lijkt me een uitdaging), nog enig onderhoud, vooral qua schoonmaken/-houden?
En wel/geen (teflon)tape gebruiken bij de koppelingen?

Delirium

Of het onderhoud behoeft qua schoonmaken weet ik niet. Denk het niet. Als het wel zo is hoor ik het graag :)

En ik heb geen teflon tape gebruikt. Tussen de koppelingen zitten twee siliconen (dacht ik) ringetjes die het voldoende afsluiten. Ik heb ieder geval geregeld gecheckt op lekkages en heb die nog niet gehad!

EBC

Teflon en gas ??? Normaal zijn de koppelstukken voorzien van eigen dichtingen. Wanneer je teflon nodig hebt in je tapinstallatie, dan doe iets heel erg verkeerd.

thezewery

De koppeling regulator - fles heeft inderdaad afdichtingsring,  maar van de regulator naar de slang niet (schroefaansluiting)...

EBC

Vreemd, want dat is standaard. Chinees

thezewery

AEB. Italiaans.

EBC

Citaat van: thezewery op 11-11-2019  17:15 uAEB. Italiaans.

Je CO2 drukregelaar is van AEB?
Post eens een foto van waar je probleem zit ...

thezewery

Citaat van: EBC op 11-11-2019  19:48 uJe CO2 drukregelaar is van AEB?
Post eens een foto van waar je probleem zit ...
O nee. ..oxyturbo is het.
Deze: https://www.oxyturbo.it/product/majorplus/?lang=en

EBC

Citaat van: thezewery op 11-11-2019  19:52 uO nee. ..oxyturbo is het.
Deze: https://www.oxyturbo.it/product/majorplus/?lang=en
Ahh, MFL aansluiting. Daarvoor zijn speciale dichtingsringetjes te koop.
https://www.candirect.eu/Kunststoff-Dichtung-fuer-7-16-Gewinde
Teflon gaat niet werken.

thezewery

Citaat van: EBC op 11-11-2019  20:32 uAhh, MFL aansluiting. Daarvoor zijn speciale dichtingsringetjes te koop.
https://www.candirect.eu/Kunststoff-Dichtung-fuer-7-16-Gewinde
Teflon gaat niet werken.
Tx!!

thezewery

Klopt het dat ik eea kan testen door de regulator op de fles te schroeven en daar de CO2 slang op. Meer niet. CO2 fles opendraaien, regulator instellen op, zeg eens wat 2-3 bar, CO2 fles weer dicht en paar uur later kijken of de meter nog dezelfde waarde aangeeft?

EBC

Er zit natuurlijk nog 50 bar tussen de kraan van de fles en de regelaar, en dat kan een lekje een flinke tijd verbloemen.

Maar ja, je kan een serieus lek zo in een paar uur wel opsporen. Maar na enkele dagen zal de druk toch wel dalen, ook indien de verbindingen dicht zijn. Mijn ervaring is dat de grijze CO2 koppelingen niet lekken als ze op een vat zijn aangesloten, maar als ze onaangesloten zijn, dan kunnen ze wel lekken. En flink.


thezewery

Lollig zeg, tussen slang en regulator (dus zonder afdichtring) lekt 'ie niet, en aan de andere kant wel. Moet wel zeggen dat de regulator vooralsnog met een adapter op een sodastream fles zit, maar tussen alle koppelingen zit een afdichtring....uiteraard niet de juiste sleutelmaat voorhanden om eea met grof geweld aan te draaien, dus hopelijk ligt het daaraan.

Trapkast

Citaat van: thezewery op 08-11-2019  14:36 uBTW: behoeft de CO2 kant vanaf het vat, dus van koppeling t/m cilinder (maar met name de regulator lijkt me een uitdaging), nog enig onderhoud, vooral qua schoonmaken/-houden?

Mocht je nog niet met een terugslagklepje werken is dat wel een aanrader.
Zo voorkom je dat er op welke manier dan ook bier in je CO2-leiding (en drukregelaar!!) komt.

Bij de slangen van Candirect (die wij zelf gebruiken) zit de terugslag in de NC-gaskoppeling ingebouwd. Je hebt dan geen losse terugslagklep in je leiding nodig  8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.