ONK 2020 - niet doorgegaan ivm Covid-19

Gestart door L.win, 27-10-2019 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Citaat van: basvo op 20-02-2020  09:19 uDan waag ik de gok niet denk ik, is inderdaad niet speciaal genoeg voor de vrije klasse natuurlijk. Dan houdt ik het bij 1 inzending voorlopig.


Wanneer je de BKG biertypegids er op naleest (dat is de gids die de keurmeesters gebruiken), dan staat er niets in over rogge bij een IPA. Dus als de smaak binnen de lijntjes blijft zou ik 'm gewoon insturen.


Hier kun je de BKG lijst vinden:
https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/biertypenlijst




Batavier

Weet iemand hier in welke klasse ik een IJsbok moet inzenden?
Ik heb de vraag al enkele keren aan het BKG gestuurd maar geen reactie op gekregen. :weetniet:

Sjaak_Deventer

Citaat van: Batavier op 20-02-2020  12:17 uWeet iemand hier in welke klasse ik een IJsbok moet inzenden?
Ik heb de vraag al enkele keren aan het BKG gestuurd maar geen reactie op gekregen. :weetniet:

Lijkt mij er 1 voor de vrije klasse.

IONOX

En een NEIPA? Ook vrije klasse?

Wolter


Biertje1985

Ingeschreven met 3 bieren, hopelijk wederom een prijs, ik zorg wel dat we dit keer aanwezig zijn.

Thamerdal

Citaat van: IONOX op 20-02-2020  18:12 uEn een NEIPA? Ook vrije klasse?
Ja.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 20-02-2020  22:17 uIngeschreven met 3 bieren, hopelijk wederom een prijs, ik zorg wel dat we dit keer aanwezig zijn.

2 bieren gisteren ingeschreven, ik zie je daar  :)

emiel1

Mocht er nog verwarring over ontstaan:



CiteerJarenlang was de Bruine Nederlandse Retourfles (BNR) in Nederland de standaardfles voor alle grote brouwerijen en de belangrijkste fles voor brouwwedstrijden. Maar tijden veranderen, brouwerijen stappen massaal van de BNR af en komen met hun eigen varianten (die door kenmerken in het glas niet geschikt zijn als wedstrijdfles) en de BNR wordt steeds slechter verkrijgbaar.

Tijd dus voor het ONK om met de tijd mee te gaan en de regels te versoepelen. Daarom bieden we dit jaar de keus om je inzending te bottelen in één van de volgende 3 flessen:

BNR (300ml)
Longneck (330ml)
Vichy (330ml)


Kies zelf je favoriet, vul 3 flesje en schrijf je in!
https://www.onkbrouwen.nl/s-plain/inschrijven

En mocht je nou een bier in willen sturen dat vanwege de hoeveelheid koolzuur in geen van deze flessoorten kan, dan mag je 'm gewoon in een champagne demi-bouteille (375ml) inleveren. Geen diskwalificatie, geen puntenaftrek.

Hebben we al gezegd dat we deelnemen zo makkelijk mogelijk proberen te maken?

Jaap W

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  11:10 uMocht er nog verwarring over ontstaan:



Goede ontwikkeling. Eindelijk van het "ge....." af.  :hoera: :proost2:

GekkeGwuido

Citaat van: Jaap W op 21-02-2020  16:32 ugoede ontwikkeling. Eindelijk van het "ge....." af.  :hoera: :proost2:
Nu nog de steinies toelaten...

Trippelken

Net ingeschreven met 2 biertjes (klasse C en D). Benieuwd naar het oordeel van de keurmeesters.

emiel1

Citaat van: GekkeGwuido op 21-02-2020  16:58 uNu nog de steinies toelaten...

Steinies zijn wel echt Belgische flesjes, in Nederland worden ze bijna niet gebruikt en het blijft toch het Open Nederlands Kampioenschap  :P

Maar serieus: steinies passen maar in 1 soort krat en geen enkele andere fles past in die kratten. Dat maakt ze logistiek een ramp.

basvo

Heb me ook ingeschreven in de klasse C & D, heb er zin in!  :biersmile:

Herman

Mooi dat we eindelijk geen punten meer hoeven af te trekken voor de fles. Vond dat altijd geneuzel, op het logistieke argument na.

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  18:07 uSteinies zijn wel echt Belgische flesjes, ....
Mwah, bij onze Oosterburen wordt menig pils hier ook in afgevuld. Zelfs in 50cl steinies :)

emiel1

Citaat van: Herman op 21-02-2020  21:36 uMwah, bij onze Oosterburen wordt menig pils hier ook in afgevuld. Zelfs in 50cl steinies :)

Heten die ook steinies? Want ze zie zien er anders uit dan Belgische steinies, langwerpiger

Edit: ja dus, de Duitse zijn zelfs de originele, dat had ik natuurlijk ook wel kunnen raden met zo'n naam  :)

Jaap W

Citaat van: GekkeGwuido op 21-02-2020  16:58 uNu nog de steinies toelaten...

 :stom: die staat er inderdaad nog niet bij, maar dan zou het helemaal top zijn  :nut: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-02-2020  12:58 uLijkt mij er 1 voor de vrije klasse.
Ijsbock is toch gewoon een bstaand biertype? valt onder bock zou ik denken, dus klasse D.

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 22-02-2020  12:40 uIjsbock is toch gewoon een bstaand biertype? valt onder bock zou ik denken, dus klasse D.
Bij het bonk werd ijsbock in de vrije klasse gekeurd.

Jacques

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  11:10 uMocht er nog verwarring over ontstaan:



Hele goede ontwikkeling. Nu nog van het gezeur af van gekleurde dopjes.
Heel wat verschillende gekleurde doppen zijn te koop. Een bepaalde kleur is niet verbonden aan een specifieke hobbybrouwer. Zuurstofabsorberende doppen zijn veelal licht blauw. Deze zijn niet toegestaan...

Heel wat goed bier is in het verleden verpest door het omdoppen. Jammer!

ramon86

Zojuist ingeschreven met 5 bieren, leuk :)

mbroek

Citaat van: Jacques op 22-02-2020  16:55 uHele goede ontwikkeling. Nu nog van het gezeur af van gekleurde dopjes.
Heel wat verschillende gekleurde doppen zijn te koop. Een bepaalde kleur is niet verbonden aan een specifieke hobbybrouwer. Zuurstofabsorberende doppen zijn veelal licht blauw. Deze zijn niet toegestaan...

Heel wat goed bier is in het verleden verpest door het omdoppen. Jammer!

Ik heb een zak goudkleurige zuurstof absorberende doppen, die zijn tegenwoordig ook te koop naast die lichtblauwe. En die mogen gewoon  :)

Jacques

Citaat van: mbroek op 23-02-2020  10:43 uIk heb een zak goudkleurige zuurstof absorberende doppen, die zijn tegenwoordig ook te koop naast die lichtblauwe. En die mogen gewoon  :)

Dit is een aanpassing door een deelnemer. Het zou mooi zijn dat de organisatie van van het ONK om zich heen kijkt en ziet wat voor ontwikkelingen zich voordoen op het gebied van het hobbybrouwen. Oude regeltjes blijven lang intact.

henkie


emiel1

Het liefst zouden we alle flessen en alle kroonkurken toestaan, want we willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de deelnemers. We hebben daarom overwogen om alle kleuren toe te staan, maar anonimiteit is een belangrijk onderdeel van het keuren en we denken dat er te veel kleuren in omloop zijn om die daarbij te kunnen waarborgen.

Het merendeel van de inzenders zal nog steeds zilver en goud inzenden (want iedereen die geregeld aan wedstrijden meedoet weet dat dat de enige toegestane kleuren zijn en bottelt altijd een paar flesjes met die doppen), dus de andere kleuren zullen er daardoor snel uit springen. Lichtblauw is bijvoorbeeld geen kleur die je vaak tegen zult komen, maar het is wel een kleur die jij meerdere keren hebt aangegeven te gebruiken. Als je dan bijvoorbeeld ook nog hier op het forum aangeeft dat je meegedaan hebt in een bepaalde categorie, is het gauw gedaan met de anonimiteit.

Om diezelfde reden hebben we ervoor gekozen om niet álle flessen toe te staan die binnen een bepaald formaat vallen.

Dat we wel extra flessen hebben toegestaan, maar niet extra kroonkurken, heeft volledig te maken met verkrijgbaarheid. Zilveren en gouden kroonkurken zijn net zo goed verkrijgbaar als andere kleuren, maar BNR flessen worden steeds slechter verkrijgbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.