Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ONK 2020  (gelezen 24301 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: ONK 2020
« Reactie #150 Gepost op: 12-03-2020 21:34 u »
De discussie voortzetten op deze manier is dus niet erg relevant verder lijkt mij.

Ik snap dat er besluit genomen is dat deze vastligt.

BRN flessen en zilveren en gouden doppen zijn zo jaren negentig...
Maar net als bij de flessen kunnen dingen veranderen in verband met nieuwe ontwikkelen. Mijn reactie moet je ook in dat kader plaatsen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #151 Gepost op: 12-03-2020 21:59 u »
Even omdoppen met zilver of goud vlak voordat je het bier inlevert kan ook nog. Als je dat snel doet kan het zonder noemenswaardige zuurstoftoetreding en ook zonder noemenswaardig koolzuurverlies. Koolzuur blijft netjes staan in de hals van de fles zolang er geen wind staat.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 12-03-2020 22:12 u »
Even omdoppen met zilver of goud vlak voordat je het bier inlevert kan ook nog. Als je dat snel doet kan het zonder noemenswaardige zuurstoftoetreding en ook zonder noemenswaardig koolzuurverlies. Koolzuur blijft netjes staan in de hals van de fles zolang er geen wind staat.

Je laat een deelnemer zich conformeren aan de eisen van de organisatie van het ONK in plaats dat het ONK meebeweegt met de ontwikkelingen in de hobbybrouwwereld.

Door het omdoppen introduceer je altijd zuurstof in je bier. De kwaliteit van je bier gaat hierdoor achteruit. Het openen van de fles zorgt er ook voor dat je een gedeelte van de koolzuur kwijt raakt. Ook dat heeft smaakeffecten. Een beetje suiker toevoegen om dit te compenseren heeft ook smaakeffecten.
Het omdoppen kan het verschil maken tussen een perfect bier en een goed bier...
Kortom het is behelpen met alle gevolgen van dien.

Offline Chris71

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #153 Gepost op: 13-03-2020 07:43 u »
Citaat
Je laat een deelnemer zich conformeren aan de eisen van de organisatie van het ONK in plaats dat het ONK meebeweegt met de ontwikkelingen in de hobbybrouwwereld.

Dat is toch in elke wedstrijd het geval? De organisatie stelt de wedstrijdreglement op en als je niet voldoet, dan doe je niet simpelweg niet mee of je krijgt puntenaftrek o.i.d. Dat is in de formule 1 toch ook, om maar iets te noemen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #154 Gepost op: 13-03-2020 08:14 u »

Jacques sommige regels hebben een praktisch nut. Je moet ook de kwaliteit van de wedstrijd bewaken. Net zoals jij dit forum bewaakt. De regels zijn breed genoeg om veel deelnemers mee te kunnen laten doen. Opbouwende kritiek wordt altijd gewaardeerd maar zal in dit geval voor 2021 zijn  zoals Wolter ook al aangaf. Laten we dit nog eens rustig samen met een heerlijk biertje bespreken op 13 juni bij lolaland te Amsterdam. Beetje reclame mag toch wel Jacques

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #155 Gepost op: 13-03-2020 15:49 u »
Ik snap deze hele discussie niet. Bij elke wedstrijd, of het nu dammen, schaken, wielrennen, voetballen of wat voor wedstrijd het ook is, heb je regels waar je je aan moet houden. Dus ook bij het ONK, en daar is een van de regels, goud- of zilverkleurige doppen! Klaar punt geen discussie. En dat de beste maar mogen winnen, :proost: :biersmile: :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #156 Gepost op: 13-03-2020 16:28 u »

Door het omdoppen introduceer je altijd zuurstof in je bier. De kwaliteit van je bier gaat hierdoor achteruit. Het openen van de fles zorgt er ook voor dat je een gedeelte van de koolzuur kwijt raakt. Ook dat heeft smaakeffecten. Een beetje suiker toevoegen om dit te compenseren heeft ook smaakeffecten.
Het omdoppen kan het verschil maken tussen een perfect bier en een goed bier...
Klopt, maar het is dan ook niet meer dan een mogelijkheid om toch mee te kunnen doen, terwijl je anders niet mee had kunnen doen dit jaar met een verkeerde dop. Door het omdoppen neemt de koolzuur maar miniem af (3 VOL koolzuur = 900 ml en er gaat maar ca 10 ml verloren dus heb je nog 99% over). En ook zuurstofinslag is miniem dus acceptabel compromis volgens mij.
Je zult in het leven wel meer acceptabele compromissen moeten sluiten, of van tevoren problemen voorkomen door een paar flesjes van de juiste doppen te voorzien. Het reglement halverwege de lopende wedstrijd aanpassen is geen optie natuurlijk, maar kan wel voor volgend jaar.   

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #157 Gepost op: 13-03-2020 17:17 u »
Dat is toch in elke wedstrijd het geval? De organisatie stelt de wedstrijdreglement op en als je niet voldoet, dan doe je niet simpelweg niet mee of je krijgt puntenaftrek o.i.d. Dat is in de formule 1 toch ook, om maar iets te noemen.

Ik snap deze hele discussie niet. Bij elke wedstrijd, of het nu dammen, schaken, wielrennen, voetballen of wat voor wedstrijd het ook is, heb je regels waar je je aan moet houden. Dus ook bij het ONK, en daar is een van de regels, goud- of zilverkleurige doppen! Klaar punt geen discussie. En dat de beste maar mogen winnen, :proost: :biersmile: :brouwen:

Bij elke sport worden de wedstrijdregels om de zoveel tijd geŽvalueerd en aangepast. Vaak gaat daar de nodige discussie aan vooraf.

De regels zijn nu aangepast voor de flessen. Mijn pleidooi is om ook de regels rond de doppen te versoepelen zodat het echt gaat om wat in de fles zit en over hoe het bier verpakt is. :huilen:

Uiteraard is het iets waarover bij pas een volgend ONK naar gekeken moet worden. Maar de discussie moet ergens gestart worden...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #158 Gepost op: 13-03-2020 19:57 u »
Maar de discussie moet ergens gestart worden...
Daar hadden we ooit het LABO voor. Misschien goed om weer zoiets op te richten namens alle verenigingen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #159 Gepost op: 13-03-2020 22:36 u »
Daar hadden we ooit het LABO voor. Misschien goed om weer zoiets op te richten namens alle verenigingen.

Dat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #160 Gepost op: 13-03-2020 22:44 u »
Dat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...
Precies. Dat was toen ook een van de redenen. Ik heb daar als voorzitter van Triple-W ooit ingezeten rond 1997 en daarna een tijdje de zaak niet meer gevolgd na 2001. Ik begreep dat het LABO op een gegeven moment is gestopt. (Helaas) 

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #161 Gepost op: 14-03-2020 17:41 u »

Dat valt eigenlijk reuze mee. Doe nu best wat jaartjes mee en elk jaar zijn het gouden of zilveren kroonkurken. En even goed op je afvulhoogte letten. Het heeft mij (en Teun) als eens een podiumplek gekost.  :(

Als je niet aan de regels wilt conformeren, doe dan niet mee.

De Bierkaai is erg goed bezig en proberen de regels voor iedereen soepeler / makkelijker te maken. Wordt zeker weer een ontzettend leuke dag met veel hobbybrouwers bij elkaar.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #162 Gepost op: 14-03-2020 22:14 u »
De Bierkaai is erg goed bezig en proberen de regels voor iedereen soepeler / makkelijker te maken. Wordt zeker weer een ontzettend leuke dag met veel hobbybrouwers bij elkaar.

Dat ontken ik absoluut niet. Het versoepelen van eisen mbt de fles is een grote stap in de goede richting.

En waar veel hobbybrouwers bij elkaar komen is het altijd gezellig. Nu maar hopen dat alles door kan gaan... Ik ga uit van wel want 7 juli duurt nog even.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #163 Gepost op: 14-03-2020 22:29 u »
Inderdaad hopen dat het door gaat. Deltabier festival in Goes morgen is ook al gecanceld.
We gaan proberen het in oktober alsnog te organiseren.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #164 Gepost op: 15-03-2020 22:12 u »
Dat ontken ik absoluut niet. Het versoepelen van eisen mbt de fles is een grote stap in de goede richting.

En waar veel hobbybrouwers bij elkaar komen is het altijd gezellig. Nu maar hopen dat alles door kan gaan... Ik ga uit van wel want 7 juli duurt nog even.

En je commentaar is wat mij betreft ook zeker welkom. Voor dit jaar staan de regels vast, maar het ONK is er voor iedereen, dus iedereen mag zijn mening hebben. Wij hebben veel gehad aan de reacties op het ONK van afgelopen jaar en wellicht dat het kroonkurkenverhaal in de toekomst meegenomen wordt.

7 juli duurt inderdaad nog even, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. De prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #165 Gepost op: 15-03-2020 22:25 u »
7 juli duurt inderdaad nog even, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. De prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...

Hmm, ik dacht 7 juli gelezen te hebben. Kennelijk heb ik mij vergist.

Niemand weet hoe lang alle maatregelen blijven. Laten we inderdaad hopen dat wanneer gekeurd moet worden het allemaal voorbij is. Overigens horen alle juryleden sowieso vrij te te zijn van verkoudheden...

Offline Jurre

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #166 Gepost op: 16-03-2020 14:57 u »
Ik heb even kort gezocht, wellicht overheen gekeken...

Onder welke condities wordt het bier geproefd voor ONK 2020?
Temperatuur, type glas etc. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, heb zoiets nog nooit gezien/meegemaakt!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #167 Gepost op: 16-03-2020 15:34 u »
De prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...

Met de snelheid waarmee het virus op dit moment toeneemt zit je volgens mij over een week of 6 op het niveau van heel Nederland, kan +/1 een weekje zijn. Dus dan is de piek geweest en kunnen de verspreidingsmaatregelen stoppen denk ik. Dan zitten we dus eind april. Eigenlijk kun je het gewoon vergelijken met een giststarter. Je begint met 1 cel en tijdens de logfase krijg je exponentiŽle groei totdat de stoffen om te groeien op zijn (bij Corona de mensen die niet mee vatbaar zijn voor het virus). Alleen gaat dat bij Corona iets langzamer dan bij gist

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #168 Gepost op: 16-03-2020 15:54 u »
Ik heb even kort gezocht, wellicht overheen gekeken...

Onder welke condities wordt het bier geproefd voor ONK 2020?
Temperatuur, type glas etc. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, heb zoiets nog nooit gezien/meegemaakt!

Het bier wordt door keurmeesters van het bkg gekeurd. Zij gebruiken daarbij speciale proefglazen en de door het bkg vastgestelde stijlnormen om de bieren te keuren.
De bieren worden na het inzamelen gekoeld bewaard tot de keuring.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #169 Gepost op: 16-03-2020 15:55 u »
Alleen gaat dat bij Corona iets langzamer dan bij gist.   
Dat experiment gaan we niet doen Hans want dan zouden we de mensen dichter bij elkaar moeten plaatsen. Dat komt omdat corona een gastheer nodig heeft en gist niet

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #170 Gepost op: 19-03-2020 10:34 u »
De keuringsdagen staan voor half mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.
Ik denk dat het niet zozeer de prijsuitreiking is waar het al of niet doorgaan door wordt bepaald, maar de keuringsdata en inleveren an de bieren. Ik neem aan dat het BKG/organisatie daar nu over aan het nadenken is wat dat betekent voor als of niet doorgaan van het ONK? 

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #171 Gepost op: 19-03-2020 11:32 u »
De keuringsdagen staan voor half mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.
Ik denk dat het niet zozeer de prijsuitreiking is waar het al of niet doorgaan door wordt bepaald, maar de keuringsdata en inleveren an de bieren. Ik neem aan dat het BKG/organisatie daar nu over aan het nadenken is wat dat betekent voor als of niet doorgaan van het ONK?
Klopt Hans dat is ook mijn verwachting. Momenteel zijn we als ONK druk bezig welke opties er allemaal zijn. Wij houden jullie daarvan op de hoogte

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #172 Gepost op: 19-03-2020 11:47 u »
Een spuitbus verf kopen, fles afplakken en dop in zilver of goud spuiten is dan een betere optie  ;)

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #173 Gepost op: 19-03-2020 11:48 u »
De keuringsdagen staan voor half Mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.

Dat doen we zeker inderdaad, daarom is er zojuist een update uit gegaan.

GAAT HET ONK2020 DOOR?

Het korte antwoord:
Uiterlijk 9 april meer info

Het lange antwoord:
Iedereen die een evenement organiseert worstelt momenteel met de vraag: moeten we het afgelasten, of gaan we door?

13 juni is nog ver weg en iedereen hoopt natuurlijk dat we op 13 juni het normale leven weer opgepakt hebben. Maar naast dat niemand weet of dat ook daadwerkelijk het geval gaat zijn, zijn er voor die tijd ook al een aantal momenten die voor problemen kunnen zorgen. Zoals:

• Het inleveren van de flessen: Willen alle inleverpunten nog wel meedoen?
  • Het sorteren van het bier: Zijn hier nog vrijwilligers voor te vinden?
  • Het keuren van het bier: Is het wel verstandig om z'n 20 keurmeesters bij elkaar te laten zitten?

Het zijn vragen waar we nu nog geen antwoord op kunnen geven. Hierdoor vinden we het te voorbarig om nu al een besluit te nemen. Wat we wel willen mededelen is het volgende:

Vanuit de organisatie is er een sterke wil om door te gaan, maar we gaan geen mensen in gevaar te brengen en willen de deelnemers en geÔnteresseerden niet onnodig aan het lijntje houden. Daarom hebben we besloten om deze eerste periode van 3 weken af te wachten om te kijken hoe de situatie zich ontwikkelt. Uiterlijk 9 april zullen we met een definitief besluit komen. Logischerwijs blijven we het nieuws op de voet volgen en als eerder duidelijk wordt dat een ONK op 13 juni geen optie is, zullen we dit besluit natuurlijk ook nemen.

Verplaatsen heeft hierbij onze voorkeur boven afgelasten.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #174 Gepost op: 19-03-2020 12:02 u »
Ik wacht nog even met inschrijven dan. Of blijft die einddatum voor inschrijving van 10 april ook staan (en anders moet dat binnen een dag wel lukken).

Tags: ONK