ONK 2020 - niet doorgegaan ivm Covid-19

Gestart door L.win, 27-10-2019 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

L.win

Beste mede brouwers,

Wanneer wordt er meestal iets bekend gemaakt over het aankomende Open Nederlandse Kampioenschap?

Ik zou graag willen horen van "de echte kenners" hoe het met mijn bier gesteld is.

Alvast sorry voor diegene die hierdoor niet in de prijzen zullen vallen;-)

Sjoerd


broeder

Citaat van: L.win op 27-10-2019  10:30 uAlvast sorry voor diegene die hierdoor niet in de prijzen zullen vallen;-)

Gaan we jou lekker niet vertellen   :groots:
groet,
broeder Willem

Batavier

Het is erg stil  bij de Bierkaai. Is het kloonbier al bekend?
Datum en locatie?

Wolter

De bierkaai is druk bezig. Nog even geduld allen.

emiel1

Citaat van: Batavier op 19-12-2019  22:57 uHet is erg stil  bij de Bierkaai.

Dan ben je duidelijk nog nooit bij een ledenavond geweest ;)

Biertje1985

Citaat van: Sjoerd op 27-10-2019  10:42 uDecember
Waar kunnen we inschrijven?

Haagse Wouter


Trippelken

Ondertussen al wat bekend?

sjreggel

https://www.onkbrouwen.nl/inschrijven

Wel nog een beetje verwarrend want op deze pagina staat:

CiteerInschrijven voor het ONK 2019
Op deze pagina kun je je inschrijven voor het Open Nederlands Kampioenschap Amateurbierbrouwen 2020, dit jaar gehouden op 6 juli 2020 bij Landgoed Kleine Vennep, Hoofdweg 1041, Nieuw-Vennep.

Wolter

De inschrijving gaat binnenkort live. De hierboven vermelde link is een oude van vorig jaar.
Er wordt momenteel hard gewerkt om van start te kunnen gaan.

Wij zullen, als het moment daar is, hier melding maken op het forum. Kortom ga alvast lekker brouwen en wacht het rustig af.


Adbrouwt

Beste brouwers de ketels kunnen opgestookt worden voor het brouwen van het kloonbier ONK2020. Er is gekozen voor een mooi Amsterdams bier. Op deze plek kun je vinden wat het kloonbier is geworden. Het is niet het eigeel maar het ...


Veel brouw plezier
 :degroeten:

tdp

Mooi bier, goede keuze!

IONOX

Laat dit nou net mijn favoriete bier zijn 😁

L.win

Sta op het punt te bottelen. Net de voorwaarden zitten lezen rondom de soort fles. Er staat eurofles 30 cl. Bedoelen ze hier ook de "duvel" flesjes mee?

GvB84

Citaat van: L.win op 17-01-2020  08:42 uSta op het punt te bottelen. Net de voorwaarden zitten lezen rondom de soort fles. Er staat eurofles 30 cl. Bedoelen ze hier ook de "duvel" flesjes mee?

Nee. Euroflesjes zijn de flesjes waar bijvoorbeeld Hertog Jan in zit.

Alexander_H

Hebben ze toch voor een Belgisch biertje gekozen  >:D

 ;)

L.win

Volstaat een Vichy 33cl of longneck 33cl flesje ook?

Ik heb nml geen eurofles 30 cl staan.

Maar ik heb hier wel een winnend bier.;-)

Adbrouwt

Citaat van: L.win op 17-01-2020  09:05 uVolstaat een Vichy 33cl of longneck 33cl flesje ook?

Ik heb nml geen eurofles 30 cl staan.

Maar ik heb hier wel een winnend bier.;-)
Ja dat mag met een zilveren of gouden dop.
Het wedstrijd reglement volgt zeer binnenkort.

jaapz

Citaat van: L.win op 17-01-2020  09:05 uVolstaat een Vichy 33cl of longneck 33cl flesje ook?

Ik heb nml geen eurofles 30 cl staan.

Maar ik heb hier wel een winnend bier.;-)

Gauw wat hertogjannetjes ophalen en leeg krijgen (hoe je je van de inhoud ontdoet is je eigen keus  :proost:), als je niet voldoet aan het regelement wordt je bier uitgesloten van de wedstrijd

> 17. Wanneer een inzending niet voldoet aan het bepaalde in artikel 5 + 13 t/m 16 is de inzending automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.

jaapz

Citaat van: Adbrouwt op 17-01-2020  10:54 uJa dat mag met een zilveren of gouden dop.
Het wedstrijd reglement volgt zeer binnenkort.

Ik ben weer te snel geweest. Wordt het regelement elk jaar door iemand anders bepaald? Wat ik hierboven heb geplaatst komt uit het regelement van 2019

emiel1

Citaat van: jaapz op 17-01-2020  11:00 uIk ben weer te snel geweest. Wordt het regelement elk jaar door iemand anders bepaald? Wat ik hierboven heb geplaatst komt uit het regelement van 2019

Het citaat hierboven komt inderdaad uit het reglement van 2019. Daar is toen veel over te doen geweest en daarom heeft de organisatie dit jaar besloten de regels iets te verruimen. Het ONK wordt ieder jaar door een andere brouwvereniging georganiseerd (vorig jaar 't Wort Wat, dit jaar de Bierkaai) en ieder jaar kunnen in theorie de regels opnieuw vastgesteld worden. Maar in praktijk gaat het meestal om kleine wijzigingen

GekkeGwuido

Citaat van: L.win op 17-01-2020  08:42 uSta op het punt te bottelen...
Ga je niet wat te snel bottelen dan?  ;D
Gisteren pas het kloonbier bekend gemaakt en vandaag al gebrouwen en ze direct op fles...

Chris Driessen

Wordt de regel omtrent de kleur van dopjes ook aangepast? Zou fijn zijn!

emiel1

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  12:30 uGa je niet wat te snel bottelen dan?  ;D
Gisteren pas het kloonbier bekend gemaakt en vandaag al gebrouwen en ze direct op fles...
Er zijn ook andere klassen waarvoor je kunt inzenden. De kloonklasse is meer extra, het ONK gaat verder over alle bieren die je zelf maar goed genoeg vindt om mee te laten doen.

emiel1

Citaat van: Chris Driessen op 17-01-2020  14:07 uWordt de regel omtrent de kleur van dopjes ook aangepast? Zou fijn zijn!

Nee, die helaas niet. Extra kleuren accepteren verplaatst het 'probleem' alleen maar en alle kleuren accepteren is geen optie, aangezien het mogelijk is doppen in specifieke kleuren te laten maken die niet algemeen verkrijgbaar zijn en daarmee komt de anonimiteit in het gedrang.

Herman

Citaat van: Adbrouwt op 17-01-2020  10:54 uJa dat mag met een zilveren of gouden dop.
Het wedstrijd reglement volgt zeer binnenkort.
Een tip voor de organisatie is wel om dit bij de start van de keuring nog even expliciet onder de aandacht van de keurmeesters te brengen.

Bij vrijwel alle keuringen moeten we nl punten in aftrek brengen voor afwijkende flesjes. Ik vraag het zelf altijd even ter bevestiging, het zou zonde zijn om hiervoor puntenaftrek te krijgen.

Wolter

Citaat van: Herman op 17-01-2020  14:56 uEen tip voor de organisatie is wel om dit bij de start van de keuring nog even expliciet onder de aandacht van de keurmeesters te brengen.

Bij vrijwel alle keuringen moeten we nl punten in aftrek brengen voor afwijkende flesjes. Ik vraag het zelf altijd even ter bevestiging, het zou zonde zijn om hiervoor puntenaftrek te krijgen.
Dat gaat zeker gebeuren. De reglementen van het bkg laten de organisatie vrij om deze regel aan te passen.

Ter extra info. De flessen van de genoemde formaten moeten als gewoonlijk vrij zijn van andere uiterlijke kenmerken dan het na inschrijving geleverde etiket.
Gebruik dus geen flessen van brouwers zoals Jopen die het logo of merknaam van glas in de fles laten gieten.

L.win

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  12:30 uGa je niet wat te snel bottelen dan?  ;D
Gisteren pas het kloonbier bekend gemaakt en vandaag al gebrouwen en ze direct op fles...

Dit was een tripel.
Eens kijken wat ik nog meer in ga zenden.

Haagse Wouter

Weet men al wanneer de inschrijving start?

Ik snap eerlijk gezegd nooit zo het probleem met de flessen. De Nederlandse statiegeld fles heb je zo vaak rondliggen, is het nou echt zo'n probleem om een beetje toekomstvisie te hebben een paar daarin te bottelen  :nut:.
Straks gaan mensen nog zeggen dat je een keg moet kunnen insturen.

Hay

Eerst was de eurofles algemeen goed en had elk merk deze fles maar nu niet meer .
Sinds elke brouwerij weer zijn eigen fles heeft zijn er nog maar heel weinig merken met een euro fles.
Zoals hierboven genoemd hertog jan heeft ze nog maar dat is een van de weinige.
En eigenlijk dekt euro fles de lading niet meer.

hansHalberstadt

Sommige flesjes zijn langer en passen dus die goed in een standaardkrat als je die wilt stapelen. Hoe ga je dat dan oplossen met vervoer van de ONK bieren naar het verzamelpunt?

Martijn0172

Brand kratten gebruiken 👍

Chris Driessen

CiteerEerst was de eurofles algemeen goed en had elk merk deze fles maar nu niet meer .

Kratje pils kopen en gaan  :proost:

Jaap W

 Ik zie het hele flessen probleem niet. Koop gewoon een doosje BNR flesjes (24 stuks,  volgens mij iets van € 7,95).
Je moet per te keuren biersoort 3 flesjes inleveren dus kun je 8 verschillende bieren insturen.  :weetniet:
 Als je met een wedstrijd mee wilt doen weet je dat het ingeleverd moet worden in een BNR flesje dus bottel een paar van die flesjes, goede dop erop en klaar.  Hoe moeilijk kan het zijn. :denken:

Jaap W

Klopt het dat het ONK 2020 dit jaar op 13 juni bij de Bierkaai in Amsterdam wordt gehouden, of is er nog steeds geen datum bekend.  :weetniet:

Wolter

Citaat van: Jaap W op 03-02-2020  14:49 uKlopt het dat het ONK 2020 dit jaar op 13 juni bij de Bierkaai in Amsterdam wordt gehouden, of is er nog steeds geen datum bekend.  :weetniet:
De Bierkaai organiseert het ONK en de datum wordt spoedig officieel bekend gemaakt. Dan start ook gelijk de inschrijving.



tdp

Citaat van: Wolter op 03-02-2020  17:31 uDe Bierkaai organiseert het ONK en de datum wordt spoedig officieel bekend gemaakt. Dan start ook gelijk de inschrijving.

Mooi, dan de brouwplanning er eens op aanpassen ;)

Jaap W

Heel mooi, de in te dienen biertjes staan al klaar.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Wolter

Het is zover! De lancering van de website en bijbehorende inschrijving is gestart.

Hier de link naar de website.
https://onk2020.nl/

Schrijf je snel in want vol = vol.


basvo

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er meerdere rondes zijn en dat je daarom 3 flesjes moet insturen. Klopt dit? Worden al die rondes gejureerd op 13 juni, of beginnen ze daar al eerder mee?

emiel1

Citaat van: basvo op 14-02-2020  18:15 uIk meen ergens gelezen te hebben dat er meerdere rondes zijn en dat je daarom 3 flesjes moet insturen. Klopt dit? Worden al die rondes gejureerd op 13 juni, of beginnen ze daar al eerder mee?

Dat klopt inderdaad, maar het is niet de jurering die plaatsvindt op 13 juni, maar de prijsuitreiking. De jurering vindt al eerder plaats, vandaar de uiterste inleverdatum van 8 mei. Dat geldt voor alledrie de flesjes

Sjoerd

Maar meteen ingeschreven, bieren staan klaar!

orangeloo

Citaat van: Jaap W op 18-01-2020  16:57 uIk zie het hele flessen probleem niet. Koop gewoon een doosje BNR flesjes (24 stuks,  volgens mij iets van € 7,95).
Je moet per te keuren biersoort 3 flesjes inleveren dus kun je 8 verschillende bieren insturen.  :weetniet:
 Als je met een wedstrijd mee wilt doen weet je dat het ingeleverd moet worden in een BNR flesje dus bottel een paar van die flesjes, goede dop erop en klaar.  Hoe moeilijk kan het zijn. :denken:

Een beetje kort door de bocht, want het type Champagne bier, of te wel Brut (Méthode Champenoise)
kan je echt niet bottelen in een BNR fles.  :brouwen:
Afgelopen jaar nog gediskwalificeerd met een Champagne bier omdat die in de juiste fles zat, namelijk een Champagne fles.
 

Wolter

Citaat van: Orangeloo op 14-02-2020  21:45 uEen beetje kort door de bocht, want het type Champagne bier, of te wel Brut (Méthode Champenoise)
kan je echt niet bottelen in een BNR fles.  :brouwen:
Afgelopen jaar nog gediskwalificeerd met een Champagne bier omdat die in de juiste fles zat, namelijk een Champagne fles.
In het reglement voor dit jaar hebben we hier rekening mee gehouden.

basvo

Citaat van: emiel1 op 14-02-2020  18:25 uDat klopt inderdaad, maar het is niet de jurering die plaatsvindt op 13 juni, maar de prijsuitreiking. De jurering vindt al eerder plaats, vandaar de uiterste inleverdatum van 8 mei. Dat geldt voor alledrie de flesjes

Zijn voorafgaand aan de prijsuitreiking wel al resultaten bekend, en dan bedoel ik de dagen ervoor? Alhoewel het me misschien wel logisch lijkt dat de top 3 niet bekend is.

Wolter

Citaat van: basvo op 14-02-2020  22:34 uZijn voorafgaand aan de prijsuitreiking wel al resultaten bekend, en dan bedoel ik de dagen ervoor? Alhoewel het me misschien wel logisch lijkt dat de top 3 niet bekend is.

Resultaten worden op de dag zelf bekend gemaakt. Daarvoor willen we nog niet weten of het een jongetje of meisje is een doen we ook geen pretecho. (De enige die op de hoogte zijn van de uitslagen zijn een selecte groep mensen van de wedstrijdleiding. Zij zullen dat tot de uitreiking netjes geheim houden)
Het is leuk als de winnaars er bij zijn dus probeer ook bij de uitreiking aanwezig te zijn als je mee doet.

Wolter

Voor inschrijven door onze Belgische vrienden en vriendinnen is het betalen via Ideal niet mogelijk geweest. Inmiddels is dit hersteld.

Wie doen er al mee dit jaar een hoeveel bieren heb jij ingeschreven?

Takkie83

Zojuist ingeschreven! Ik ga mijn seizoen laten beoordelen  :biersmile:

emiel1

Citaat van: Wolter op 14-02-2020  21:57 uIn het reglement voor dit jaar hebben we hier rekening mee gehouden.

Ja, zie artikel 16 en 17:

Citeer16. Om herkenbaarheid vanwege uiterlijke kenmerken te voorkomen, dient het bier te worden ingezonden in een van de volgende 3 flessen: een 30cl "eurofles" (BNR), een 33cl longneck, of een 33 cl vichyfles. De flessen mogen geen uiterlijke kenmerken van een specifieke brouwerij bevatten (zoals bijvoorbeeld de flessen van Jopen, Brewdog, of de verschillende trappistenbrouwerijen) en dienen bruin van kleur te zijn.

17. Er mag alleen van artikel 16 worden afgeweken wanneer het in verband met het hoge koolzuurgehalte niet mogelijk is een van de 3 genoemde flessen te gebruiken, zoals bij bijvoorbeeld geuzes of champagnestijl-bieren.

Jaap W

Citaat van: Orangeloo op 14-02-2020  21:45 uEen beetje kort door de bocht, want het type Champagne bier, of te wel Brut (Méthode Champenoise)
kan je echt niet bottelen in een BNR fles.  :brouwen:
Afgelopen jaar nog gediskwalificeerd met een Champagne bier omdat die in de juiste fles zat,namelijk een Champagne fles.

Uitzonderingen bevestigen altijd de regel.  :proost: Als er bij zo'n champagne bier net zoveel druk in de fles zit als bij champagne zal een BNR flesje denk ik inderdaad "ontploffen".  :brouwen:

Jaap W

zojuist 2 biertjes ingeschreven. een witbier in de A klasse en een quadrupel in de D klasse. we gaan het zien.  :lekkerbier: :beersmiley:

Wolter

Citaat van: Jaap W op 15-02-2020  15:54 uUitzonderingen bevestigen altijd de regel.  :proost: Als er bij zo'n champagne bier net zoveel druk in de fles zit als bij champagne zal een BNR flesje denk ik inderdaad "ontploffen".  :brouwen:

Even een paar reacties teruglezen en je zal zien dat hier rekening mee is gehouden in de reglementen.

tdp

Zonet het laatste bier, los van het kloonbier gebrouwen. Het IJwit komt na de carnaval aan bod.

Wolter

Citaat van: tdp op 16-02-2020  10:40 uZonet het laatste bier, los van het kloonbier gebrouwen. Het IJwit komt na de carnaval aan bod.

Lekker bezig Teun..  :brouwen:

Lange1985

Misschien toch maar een poging wagen nu er geen wedstrijd van Brand is  :biersmile:

Don Leopold

Bij het inschrijven van een bier kan je ook een variant invullen zoals hop, rook, hout of brett.
Wanneer valt een bier onder die varianten?

Wolter

Citaat van: Don Leopold op 16-02-2020  17:37 uBij het inschrijven van een bier kan je ook een variant invullen zoals hop, rook, hout of brett.
Wanneer valt een bier onder die varianten?
Wanneer je een bier in de opgegeven stijl brouwt maar één van de genoemde zaken extra toe voegt. Dat is volgens mij ooit zo bedacht om te voorkomen dat al dat soort bieren ook inde vrije klasse terecht komen.

Pieter1954

Citaat van: Wolter op 16-02-2020  17:48 uWanneer je een bier inde opgegeven stijl brouwt maar één van de genoemde zaken extra toe voegt. Dat is volgens mij ooit zo bedacht om te voorkomen dat al dat soort bieren ook inde vrije klasse terecht komen.

Dat betekent dat een Brugse Tripel met gagel (en ook hop) als tripel ingestuurd kan worden ipv in de vrije klasse?

Chris71

CiteerDat betekent dat een Brugse Tripel met gagel (en ook hop) als tripel ingestuurd kan worden ipv in de vrije klasse?

Een Tripel mag kruiden hebben, uit het biertypengids: 'Toevoeging van kruiden (vooral koriander) komt
vaak voor, maar is niet vereist.'

Wat jij vraagt, valt dus al binnen het biertype. Mocht je nou dry-hop toevoegen, dan moet je weer bij de inschrijving de variant hop vermelden... Datzelfde geldt ook voor rook/brett/hout
Bestudeer de BKG biertypengids voordat je verkeerd inschrijft.

tdp

Citaat van: Wolter op 16-02-2020  13:40 uLekker bezig Teun..  :brouwen:

Nu nog even een schifting maken welke ik ga insturen ;)

basvo

Kan een IPA met een Rogge stort van 18% gewoon als IPA ingezonden worden, of moet deze bij de vrije klasse?

Jacques

Citaat van: basvo op 17-02-2020  10:31 uKan een IPA met een Rogge stort van 18% gewoon als IPA ingezonden worden, of moet deze bij de vrije klasse?

Altijd een lastige vraag. Voor een gewone IPA wijkt een dergelijk bier af van de specificaties. Voor de vrije klasse is hij niet bijzonder genoeg...

Je zou op twee paarden kunnen wedden als het een zeer geslaagd bier is.

Adbrouwt

Citaat van: Adbrouwt op 16-01-2020  14:48 uBeste brouwers de ketels kunnen opgestookt worden voor het brouwen van het kloonbier ONK2020. Er is gekozen voor een mooi Amsterdams bier. Op deze plek kun je vinden wat het kloonbier is geworden. Het is niet het eigeel maar het ...


Veel brouw plezier
 :degroeten:

Sinds kort wordt IJwit bier gepasteuriseerd. Dit was ons tijdens het uitschrijven niet bekend. Er is wel een mogelijkheid om de gist uit de Natte of paasIJ te halen. Natuurlijk kun je ook altijd proberen met een commerciële gist zo dicht mogelijk bij de smaak te komen. Nog veel brouw plezier.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2020  10:21 uSinds kort wordt IJwit bier gepasteuriseerd. Dit was ons tijdens het uitschrijven niet bekend. Er is wel een mogelijkheid om de gist uit de Natte of paasIJ te halen. Natuurlijk kun je ook altijd proberen met een commerciële gist zo dicht mogelijk bij de smaak te komen. Nog veel brouw plezier.

Hmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer? Anders hoef ik de 2 flesjes niet te sparen voor een opkweekpoging, en kan ik ze gewoon ter lering ende vermeack drinken :)

Adbrouwt

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:31 uHmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer? Anders hoef ik de 2 flesjes niet te sparen voor een opkweekpoging, en kan ik ze gewoon ter lering ende vermeack drinken :)
Ik zou ze lekker opdrinken en een paasIJ of Natte kopen.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2020  10:34 uIk zou ze lekker opdrinken en een paasIJ of Natte kopen.

Haha, de oplossing is altijd simpel ;). Dank voor het delen overigens, scheelt veel teleurstelling voor de opkwekers van ons :)

emiel1

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:31 uHmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer?

Ik vermoed nog niet heel lang, zelfs op het etiket op de foto op hun eigen website staat nog ongepasteuriseerd.



https://www.brouwerijhetij.nl/ijwit/

tdp

Citaat van: emiel1 op 19-02-2020  11:03 uIk vermoed nog niet heel lang, zelfs op het etiket op de foto op hun eigen website staat nog ongepasteuriseerd.


Zijn ze het verplicht om aan te geven dat ze het pasteuriseren, of andersom, als het op de fles staat dat het niet gepasteuriseerd is, mag het dan gepasteuriseerd zijn? Daar zouden we het dan aan af kunnen leiden.

Wolter

Als mensen de gist uit paasIJ of Natte gaan opkweken is het wel handig om meer dan 1 flesje te nemen om mee te beginnen. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er bij 't IJ tijdens het bottelproces minder cellen in de fles komen dan  bij veel andere brouwerijen.

Esterenbrouw

Wolter, na 3 pogingen gaat mij de opkweek uit het IJ-wit lukken.
Heb ik nu wel de originele gist opgekweekt of bottelgist?

emiel1

Er wordt geen gebruik gemaakt van bottelgist, je hebt dus of een wilde gist, of geluk en een batch die nog ongepasteuriseerd is

Jurre

Ingeschreven in twee klasses! Worden er misschien meer...  ;D

Wolter

Citaat van: Jurre op 19-02-2020  21:33 uIngeschreven in twee klasses! Worden er misschien meer...  ;D

Leuk. Succes..

basvo

Citaat van: Jacques op 18-02-2020  22:01 uAltijd een lastige vraag. Voor een gewone IPA wijkt een dergelijk bier af van de specificaties. Voor de vrije klasse is hij niet bijzonder genoeg...

Je zou op twee paarden kunnen wedden als het een zeer geslaagd bier is.

Dan waag ik de gok niet denk ik, is inderdaad niet speciaal genoeg voor de vrije klasse natuurlijk. Dan houd ik het bij 1 inzending voorlopig.

Edwin brouwt

Citaat van: basvo op 20-02-2020  09:19 uDan waag ik de gok niet denk ik, is inderdaad niet speciaal genoeg voor de vrije klasse natuurlijk. Dan houdt ik het bij 1 inzending voorlopig.


Wanneer je de BKG biertypegids er op naleest (dat is de gids die de keurmeesters gebruiken), dan staat er niets in over rogge bij een IPA. Dus als de smaak binnen de lijntjes blijft zou ik 'm gewoon insturen.


Hier kun je de BKG lijst vinden:
https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/biertypenlijst




Batavier

Weet iemand hier in welke klasse ik een IJsbok moet inzenden?
Ik heb de vraag al enkele keren aan het BKG gestuurd maar geen reactie op gekregen. :weetniet:

Sjaak_Deventer

Citaat van: Batavier op 20-02-2020  12:17 uWeet iemand hier in welke klasse ik een IJsbok moet inzenden?
Ik heb de vraag al enkele keren aan het BKG gestuurd maar geen reactie op gekregen. :weetniet:

Lijkt mij er 1 voor de vrije klasse.

IONOX

En een NEIPA? Ook vrije klasse?

Wolter


Biertje1985

Ingeschreven met 3 bieren, hopelijk wederom een prijs, ik zorg wel dat we dit keer aanwezig zijn.

Thamerdal


mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 20-02-2020  22:17 uIngeschreven met 3 bieren, hopelijk wederom een prijs, ik zorg wel dat we dit keer aanwezig zijn.

2 bieren gisteren ingeschreven, ik zie je daar  :)

emiel1

Mocht er nog verwarring over ontstaan:



CiteerJarenlang was de Bruine Nederlandse Retourfles (BNR) in Nederland de standaardfles voor alle grote brouwerijen en de belangrijkste fles voor brouwwedstrijden. Maar tijden veranderen, brouwerijen stappen massaal van de BNR af en komen met hun eigen varianten (die door kenmerken in het glas niet geschikt zijn als wedstrijdfles) en de BNR wordt steeds slechter verkrijgbaar.

Tijd dus voor het ONK om met de tijd mee te gaan en de regels te versoepelen. Daarom bieden we dit jaar de keus om je inzending te bottelen in één van de volgende 3 flessen:

BNR (300ml)
Longneck (330ml)
Vichy (330ml)


Kies zelf je favoriet, vul 3 flesje en schrijf je in!
https://www.onkbrouwen.nl/s-plain/inschrijven

En mocht je nou een bier in willen sturen dat vanwege de hoeveelheid koolzuur in geen van deze flessoorten kan, dan mag je 'm gewoon in een champagne demi-bouteille (375ml) inleveren. Geen diskwalificatie, geen puntenaftrek.

Hebben we al gezegd dat we deelnemen zo makkelijk mogelijk proberen te maken?

Jaap W

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  11:10 uMocht er nog verwarring over ontstaan:



Goede ontwikkeling. Eindelijk van het "ge....." af.  :hoera: :proost2:

GekkeGwuido

Citaat van: Jaap W op 21-02-2020  16:32 ugoede ontwikkeling. Eindelijk van het "ge....." af.  :hoera: :proost2:
Nu nog de steinies toelaten...

Trippelken

Net ingeschreven met 2 biertjes (klasse C en D). Benieuwd naar het oordeel van de keurmeesters.

emiel1

Citaat van: GekkeGwuido op 21-02-2020  16:58 uNu nog de steinies toelaten...

Steinies zijn wel echt Belgische flesjes, in Nederland worden ze bijna niet gebruikt en het blijft toch het Open Nederlands Kampioenschap  :P

Maar serieus: steinies passen maar in 1 soort krat en geen enkele andere fles past in die kratten. Dat maakt ze logistiek een ramp.

basvo

Heb me ook ingeschreven in de klasse C & D, heb er zin in!  :biersmile:

Herman

Mooi dat we eindelijk geen punten meer hoeven af te trekken voor de fles. Vond dat altijd geneuzel, op het logistieke argument na.

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  18:07 uSteinies zijn wel echt Belgische flesjes, ....
Mwah, bij onze Oosterburen wordt menig pils hier ook in afgevuld. Zelfs in 50cl steinies :)

emiel1

Citaat van: Herman op 21-02-2020  21:36 uMwah, bij onze Oosterburen wordt menig pils hier ook in afgevuld. Zelfs in 50cl steinies :)

Heten die ook steinies? Want ze zie zien er anders uit dan Belgische steinies, langwerpiger

Edit: ja dus, de Duitse zijn zelfs de originele, dat had ik natuurlijk ook wel kunnen raden met zo'n naam  :)

Jaap W

Citaat van: GekkeGwuido op 21-02-2020  16:58 uNu nog de steinies toelaten...

 :stom: die staat er inderdaad nog niet bij, maar dan zou het helemaal top zijn  :nut: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-02-2020  12:58 uLijkt mij er 1 voor de vrije klasse.
Ijsbock is toch gewoon een bstaand biertype? valt onder bock zou ik denken, dus klasse D.

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 22-02-2020  12:40 uIjsbock is toch gewoon een bstaand biertype? valt onder bock zou ik denken, dus klasse D.
Bij het bonk werd ijsbock in de vrije klasse gekeurd.

Jacques

Citaat van: emiel1 op 21-02-2020  11:10 uMocht er nog verwarring over ontstaan:



Hele goede ontwikkeling. Nu nog van het gezeur af van gekleurde dopjes.
Heel wat verschillende gekleurde doppen zijn te koop. Een bepaalde kleur is niet verbonden aan een specifieke hobbybrouwer. Zuurstofabsorberende doppen zijn veelal licht blauw. Deze zijn niet toegestaan...

Heel wat goed bier is in het verleden verpest door het omdoppen. Jammer!

ramon86

Zojuist ingeschreven met 5 bieren, leuk :)

mbroek

Citaat van: Jacques op 22-02-2020  16:55 uHele goede ontwikkeling. Nu nog van het gezeur af van gekleurde dopjes.
Heel wat verschillende gekleurde doppen zijn te koop. Een bepaalde kleur is niet verbonden aan een specifieke hobbybrouwer. Zuurstofabsorberende doppen zijn veelal licht blauw. Deze zijn niet toegestaan...

Heel wat goed bier is in het verleden verpest door het omdoppen. Jammer!

Ik heb een zak goudkleurige zuurstof absorberende doppen, die zijn tegenwoordig ook te koop naast die lichtblauwe. En die mogen gewoon  :)

Jacques

Citaat van: mbroek op 23-02-2020  10:43 uIk heb een zak goudkleurige zuurstof absorberende doppen, die zijn tegenwoordig ook te koop naast die lichtblauwe. En die mogen gewoon  :)

Dit is een aanpassing door een deelnemer. Het zou mooi zijn dat de organisatie van van het ONK om zich heen kijkt en ziet wat voor ontwikkelingen zich voordoen op het gebied van het hobbybrouwen. Oude regeltjes blijven lang intact.

henkie


emiel1

Het liefst zouden we alle flessen en alle kroonkurken toestaan, want we willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de deelnemers. We hebben daarom overwogen om alle kleuren toe te staan, maar anonimiteit is een belangrijk onderdeel van het keuren en we denken dat er te veel kleuren in omloop zijn om die daarbij te kunnen waarborgen.

Het merendeel van de inzenders zal nog steeds zilver en goud inzenden (want iedereen die geregeld aan wedstrijden meedoet weet dat dat de enige toegestane kleuren zijn en bottelt altijd een paar flesjes met die doppen), dus de andere kleuren zullen er daardoor snel uit springen. Lichtblauw is bijvoorbeeld geen kleur die je vaak tegen zult komen, maar het is wel een kleur die jij meerdere keren hebt aangegeven te gebruiken. Als je dan bijvoorbeeld ook nog hier op het forum aangeeft dat je meegedaan hebt in een bepaalde categorie, is het gauw gedaan met de anonimiteit.

Om diezelfde reden hebben we ervoor gekozen om niet álle flessen toe te staan die binnen een bepaald formaat vallen.

Dat we wel extra flessen hebben toegestaan, maar niet extra kroonkurken, heeft volledig te maken met verkrijgbaarheid. Zilveren en gouden kroonkurken zijn net zo goed verkrijgbaar als andere kleuren, maar BNR flessen worden steeds slechter verkrijgbaar.

Takkie83

Gewoon een sixpackje Amstel 0.0 opdrinken. De etiketten heb je in no-time losgeweekt. Even in de vaatwasser en je kunt je met twee bieren inschrijven  :)

Jacques

Citaat van: emiel1 op 24-02-2020  15:47 uHet liefst zouden we alle flessen en alle kroonkurken toestaan, want we willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de deelnemers. We hebben daarom overwogen om alle kleuren toe te staan, maar anonimiteit is een belangrijk onderdeel van het keuren en we denken dat er te veel kleuren in omloop zijn om die daarbij te kunnen waarborgen.

Het merendeel van de inzenders zal nog steeds zilver en goud inzenden (want iedereen die geregeld aan wedstrijden meedoet weet dat dat de enige toegestane kleuren zijn en bottelt altijd een paar flesjes met die doppen), dus de andere kleuren zullen er daardoor snel uit springen. Lichtblauw is bijvoorbeeld geen kleur die je vaak tegen zult komen, maar het is wel een kleur die jij meerdere keren hebt aangegeven te gebruiken. Als je dan bijvoorbeeld ook nog hier op het forum aangeeft dat je meegedaan hebt in een bepaalde categorie, is het gauw gedaan met de anonimiteit.

Om diezelfde reden hebben we ervoor gekozen om niet álle flessen toe te staan die binnen een bepaald formaat vallen.

Dat we wel extra flessen hebben toegestaan, maar niet extra kroonkurken, heeft volledig te maken met verkrijgbaarheid. Zilveren en gouden kroonkurken zijn net zo goed verkrijgbaar als andere kleuren, maar BNR flessen worden steeds slechter verkrijgbaar.

Ondertussen zullen er wel meer hobbybrouwers zijn die standaard zuurstofabsorberende doppen gebruiken voor al hun flessen. Deze zijn nog lang niet algemeen verkrijgbaar in zilver of goud kleurig. Het is een beetje zonde dat je "mindere" doppen moet gebruiken voor een wedstrijd... >:D

Gaan jullie alle flessen een ander nummer geven voorafgaand aan de jurering? Of iemand uitsluiten van deelname indien deze op het forum of een ander medium zijn inschrijfnummer bekend maakt?

emiel1

Citaat van: Jacques op 24-02-2020  16:38 uOndertussen zullen er wel meer hobbybrouwers zijn die standaard zuurstofabsorberende doppen gebruiken voor al hun flessen. Deze zijn nog lang niet algemeen verkrijgbaar in zilver of goud kleurig. Het is een beetje zonde dat je "mindere" doppen moet gebruiken voor een wedstrijd... >:D

Misschien volgend jaar ;)

Citaat van: Jacques op 24-02-2020  16:38 uGaan jullie alle flessen een ander nummer geven voorafgaand aan de jurering? Of iemand uitsluiten van deelname indien deze op het forum of een ander medium zijn inschrijfnummer bekend maakt?

Dat weet ik niet, ik neem aan dat het BKG dat bepaalt. Maar ik mag toch hopen dat niemand zo dom is z'n inschrijfnummer openbaar te maken?

Jacques

Citaat van: emiel1 op 24-02-2020  16:47 uDat weet ik niet, ik neem aan dat het BKG dat bepaalt. Maar ik mag toch hopen dat niemand zo dom is z'n inschrijfnummer openbaar te maken?

Schrijven dat je een tripel hebt ingeleverd met een rood dopje is daarmee vergelijkbaar volgens mij...

Ieder weldenkende hobbybrouwer doet dat niet... Naar mijn idee is het probleem van herkenbaarheid van gekleurde doppen iets wat in de praktijk niet voorkomt. Wel weet ik dat in het verleden iemand het algemeen kampioenschap misliep door een niet juist dopje. Eeuwig jammer wannerr een echte winnaar niet wint...


Overigens beschouw mijn kritiek niet als kritiek op de Bierkaai. Al jaren vecht ik tegen de weigering van gekleurde dopjes op het ONK...

emiel1

Citaat van: Jacques op 24-02-2020  17:11 uOverigens beschouw mijn kritiek niet als kritiek op de Bierkaai. Al jaren vecht ik tegen de weigering van gekleurde dopjes op het ONK...

Dat doe ik ook zeker niet (en vechten tegen de Bierkaai is geen goed plan, dat weet iedereen ;) ), ik denk ook wel dat je een punt hebt, daarom wilde ik je meenemen in onze gedachtegang.

Wij hebben natuurlijk geen ervaring met het organiseren van een ONK, dus het is voor ons ook lastig inschatten. Wellicht denken we na afloop wel dat alle kleuren gewoon hadden gekund, maar volgend jaar is er weer een andere vereniging die het gaat organiseren en die hebben weer hun eigen ideeën.

Daarom is het wel jammer dat er geen overkoepelend orgaan als Labo meer is, die kunnen veel beter zorgen voor een progressieve lijn dan wanneer er ieder jaar een geheel nieuwe organisatie is.

Haagse Wouter

Citaat van: emiel1 op 24-02-2020  17:31 uDaarom is het wel jammer dat er geen overkoepelend orgaan als Labo meer is, die kunnen veel beter zorgen voor een progressieve lijn dan wanneer er ieder jaar een geheel nieuwe organisatie is.

Doch heeft dat ook voordelen :).

Jacques

Citaat van: emiel1 op 24-02-2020  17:31 uDaarom is het wel jammer dat er geen overkoepelend orgaan als Labo meer is, die kunnen veel beter zorgen voor een progressieve lijn dan wanneer er ieder jaar een geheel nieuwe organisatie is.

Ook dat zeg ik al de nodige jaren. Als hobbybrouwend Nederland hebben we elk jaar te maken met andere regels. Dat is niet handig en verwarrend voor de deelnemers.

Wolter


Wanneer je je inschrijft voor het ONK, moet je aangeven wat voor bier(en) je hebt gebrouwen. Voor de keuring van de ingezonden bieren maakt het ONK gebruik van de keurmeesters van het BKG. Je kunt daarom kiezen uit een van de in de BKG biertypenlijst omschreven bierstijlen.

Wanneer je 'gewoon' een tripel, porter, kölsch, of één van de 66 andere vastgelegde bierstijlen hebt gebrouwen is het makkelijk, je vinkt hem aan en stuurt hem in.

Maar wat nou als je een in Sherryvaten gelagerde Double Dry Hopped New England Sour White Imperial Porter hebt gebrouwen?

Het is niet altijd even makkelijk om te bepalen binnen welke stijl je bier valt. Wanneer het niet volledig binnen de kaders van een bierstijl past, lonkt de 'vrije klasse' al gauw. Maar bedenk wel dat een bier duidelijk moet afwijken van een van de bestaande stijlen om ook door de keurmeesters als vrije klasse bier geclassificeerd te worden en niet als een subtiele variatie op stijl x.

De vraag die je jezelf dus moet stellen is: Valt mijn bier echt buiten een van de 66 omschreven stijlen, of komt het dusdanig bij 1 van deze dat het niet als opzichzelfstaande stijl gezien kan worden? In het tweede geval kies je voor de bierstijl waar je bier het meest op lijkt.

Om te voorkomen dat bijvoorbeeld een gekoudhopt pils, een met Brett gebottelde IPA, of een houtgerijpt bockbier buiten de stijl valt, is het mogelijk een extra kenmerk toe te voegen aan je inschrijving: Hop, Rook, Hout of Brett.
Denk je dat je bier mét een van deze toevoegingen nog steeds buiten een stijl valt, dan is het waarschijnlijk een goede keus om hem in de vrije klasse in te zenden.

Duidelijk? Schrijf je dan hier in.

Niet duidelijk? Stel je vraag gerust aan ons in de comments!

Rob.Erto

Ik vraag mij af in welke categorie een rookbier valt (zoals Schlenkerla Rauchbier)?

Sjaak_Deventer

Citaat van: Rob.Erto op 28-02-2020  12:08 uIk vraag mij af in welke categorie een rookbier valt (zoals Schlenkerla Rauchbier)?

Lijkt mij dat er geen klasse voor bestaat, dus wordt het al snel vrije klasse.

Batavier

Citaat van: Rob.Erto op 28-02-2020  12:08 uIk vraag mij af in welke categorie een rookbier valt (zoals Schlenkerla Rauchbier)?

Ik heb hem ooit in de vrije klasse ingeleverd. 3e prijs

Rob.Erto

Citaat van: Sjaak_Deventer op 28-02-2020  13:19 uLijkt mij dat er geen klasse voor bestaat, dus wordt het al snel vrije klasse.

Dat dacht ik ook al. Waarom is dat eigenlijk geen aparte bierstijl?

Tambier

Ik kan niet bij de uitreiking aanwezig zijn. Komt het juryrapport nog ergens online of wordt dit toegestuurd?

Wolter

Citaat van: Tambier op 29-02-2020  10:03 uIk kan niet bij de uitreiking aanwezig zijn. Komt het juryrapport nog ergens online of wordt dit toegestuurd?
Deze informatie wordt na het bekendmaken van de uitslagen online beschikbaar.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Rob.Erto op 28-02-2020  14:51 uDat dacht ik ook al. Waarom is dat eigenlijk geen aparte bierstijl?

Labo is redelijk dood en niet erg vooruitstrevend. Dan moet je toch meer naar de overkant van de oceaan kijken.

Daar was je rauchbier geen probleem.

https://www.bjcp.org/styles04/Category22.php



emiel1

Citaat van: Sjaak_Deventer op 29-02-2020  11:29 uLabo is redelijk dood en niet erg vooruitstrevend. Dan moet je toch meer naar de overkant van de oceaan kijken.

Daar was je rauchbier geen probleem.

https://www.bjcp.org/styles04/Category22.php

Dat heeft meer met het BKG te maken en dat is nog levend. Waarom ze niet echt met de tijd meegaan begrijp ik echter ook niet

Chris71

CiteerDat heeft meer met het BKG te maken en dat is nog levend. Waarom ze niet echt met de tijd meegaan begrijp ik echter ook niet
Alles heeft tijd nodig, er gebeurt heus wel wat.

Thom

Ik vraag me af hoe stijlvast een bier moet zijn. Ik zie bij de optie C: blonde, dat ik een variant kan aangeven. Bijvoorbeeld Hop. Kan ik dan een Belgisch bier maken met amerikaanse hop soorten? Of scoort dit automatisch laag omdat het geen typisch Belgische blonde is?

Jacques

Citaat van: Thom op 29-02-2020  20:20 uIk vraag me af hoe stijlvast een bier moet zijn. Ik zie bij de optie C: blonde, dat ik een variant kan aangeven. Bijvoorbeeld Hop. Kan ik dan een Belgisch bier maken met Amerikaanse hop soorten? Of scoort dit automatisch laag omdat het geen typisch Belgische blonde is?

Menig Belgisch bier zoals tripel en blond wordt gebrouwen met Amerikaanse hop. Echter het Amerkiaanse hopprofiel hoort niet te overheersen.

Takkie83

Citaat van: Thom op 29-02-2020  20:20 uIk vraag me af hoe stijlvast een bier moet zijn. Ik zie bij de optie C: blonde, dat ik een variant kan aangeven. Bijvoorbeeld Hop. Kan ik dan een Belgisch bier maken met amerikaanse hop soorten? Of scoort dit automatisch laag omdat het geen typisch Belgische blonde is?

Als je een blonde instuurt wordt ie beoordeeld naar stijlvastheid volgens het BKG als ik het goed begrijp. Dat hoeft dus niet per se je persoonlijke voorkeur of lekkerste bier te zijn..

Herman

Citaat van: Rob.Erto op 28-02-2020  12:08 uIk vraag mij af in welke categorie een rookbier valt (zoals Schlenkerla Rauchbier)?
Duurt een tijdje voor iets een nieuwe categorie wordt. Een van de criteria is dat een keurmeester makkelijk aan een voorbeeld kan komen en uiteraard dat er meerdere voorbeelden van zijn. Schenkerla was redelijk lang vrij uniek, inmiddels zijn er al een aantal jaren andere rookbieren op de markt. Maar vaak zijn dit weer varianten op een andere bierstijl, vandaar de toevoeging die we doen op het biertype (hop, hout, rook, brett).

Jaap W

Citaat van: Takkie83 op 29-02-2020  22:31 uAls je een blonde instuurt wordt ie beoordeeld naar stijlvastheid volgens het BKG als ik het goed begrijp. Dat hoeft dus niet per se je persoonlijke voorkeur of lekkerste bier te zijn..

Dat klopt helemaal. Het bier moet voldoen aan de eisen die er voor die categorie gelden waarin het bier is ingeleverd. Als je bier niet aan alle eisen van de categorie voldoet, krijg je dus punten aftrek, maar dat wil dus niet zeggen dat je biertje niet lekker is.
 :nut: :proost: :biersmile:

tdp

Zo net ingeschreven met 5 bieren, klasse A t/m D en de kloonklasse. Wel jammer dat mijn inleverpunt in Oldenzaal er niet meer is, maar Deventer is ook goed te doen :)

Mooi hoe jullie de informatie grafisch weergeven, zowel op de site als hier, ziet er erg gelikt uit!

emiel1

Citaat van: tdp op 02-03-2020  09:22 uZo net ingeschreven met 5 bieren, klasse A t/m D en de kloonklasse. Wel jammer dat mijn inleverpunt in Oldenzaal er niet meer is, maar Deventer is ook goed te doen :)

Mooi hoe jullie de informatie grafisch weergeven, zowel op de site als hier, ziet er erg gelikt uit!

Dankjewel! En veel succes, je hebt in ieder geval je kansen goed gespreid :)

Sjaak_Deventer

Citaat van: tdp op 02-03-2020  09:22 uZo net ingeschreven met 5 bieren, klasse A t/m D en de kloonklasse. Wel jammer dat mijn inleverpunt in Oldenzaal er niet meer is, maar Deventer is ook goed te doen :)

Mooi hoe jullie de informatie grafisch weergeven, zowel op de site als hier, ziet er erg gelikt uit!

Nice. Ik heb er ook 5 gedaan. 2x klasse A en 2x klasse D en 1x vrije klasse.

tdp

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-03-2020  13:20 uNice. Ik heb er ook 5 gedaan. 2x klasse A en 2x klasse D en 1x vrije klasse.

Dat de beste moge winnen ;)

emiel1

Voor wie nog twijfelt, twijfel niet te lang! De inschrijving is nog tot uiterlijk 10 april open, maar vol=vol



heijligers

Ik heb me ook weer ingeschreven. Eenmaal klasse D  :brouwen:

Zijn er al campinginitiatieven ontplooid?

tdp

Citaat van: heijligers op 04-03-2020  09:25 uIk heb me ook weer ingeschreven. Eenmaal klasse D  :brouwen:

Zijn er al campinginitiatieven ontplooid?

Mooi!

Zover ik weet is er nog niet een camping o.i.d. geregeld. Had graag een weekendje camping gedaan, maar mijn vrouw had net bedacht om uitgerekend dat weekend met vriendinnen een weekend weg te gaan. En om nu een kleine van dan 6 maand mee te nemen naar een camping... Krijg ik thuis de handjes niet voor op elkaar ben ik bang ;)

Sjaak_Deventer

Citaat van: heijligers op 04-03-2020  09:25 uIk heb me ook weer ingeschreven. Eenmaal klasse D  :brouwen:

Zijn er al campinginitiatieven ontplooid?


Ik ga volgend jaar wel weer een poging wagen om het te organiseren (Bergen op Zoom  :) :) ). Maar ga dit jaar ook heen en weer met auto /  trein.

Wolter


Novice77

Ik heb me ook met 3 biertjes ingeschreven, eerste keer  :degroeten:. Ik ben pas een jaartje bezig dus ik verwacht geen prijzen, maar hopelijk wel nuttige feedback. Ben benieuwd!

Wolter

Citaat van: Novice77 op 06-03-2020  14:25 uIk heb me ook met 3 biertjes ingeschreven, eerste keer  :degroeten:. Ik ben pas een jaartje bezig dus ik verwacht geen prijzen, maar hopelijk wel nuttige feedback. Ben benieuwd!
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die met weinig ervaring in de prijzen zijn gevallen. Dus wie weet..

Zooms

Citaat van: heijligers op 04-03-2020  09:25 uIk heb me ook weer ingeschreven. Eenmaal klasse D  :brouwen:

Zijn er al campinginitiatieven ontplooid?

Als je een camping zoekt: denk dat camping Zeeburg het meest in de buurt zit...

Don Leopold

Ik heb me ook ingeschreven met 2 bieren, een sterke saison en een quadrupel.
Het is voor mij de eerste keer dat ik aan zoiets meedoe en ben ook zeer benieuwd wat een echte keurmeester van mijn bier vindt.
 
Het gaat mij dan ook vooral om het commentaar van de keurmeesters zodat ik mijn bieren in de toekomst kan verbeteren.

Novice77

Leuk, ik doe ook mee met een sterke saison. Morgen bottelen  :) Moge de beste winnen  :biersmile:
Verder nog een dubbel en een witbiertje.

Ik zie ergens hierboven in de afbeelding van ONK dat je 2 hectoliter kunt winnen van je eigen bier, hoe zit dat? Krijg je die mee bij de uitreiking of wordt dat later thuis afgeleverd? En wanneer moet je dan je recept inleveren?

tdp

Citaat van: Novice77 op 11-03-2020  09:54 uLeuk, ik doe ook mee met een sterke saison. Morgen bottelen  :) Moge de beste winnen  :biersmile:
Verder nog een dubbel en een witbiertje.

Ik zie ergens hierboven in de afbeelding van ONK dat je 2 hectoliter kunt winnen van je eigen bier, hoe zit dat? Krijg je die mee bij de uitreiking of wordt dat later thuis afgeleverd? En wanneer moet je dan je recept inleveren?

Gok eens ;).
Zonder gekheid, maar dit zal waarschijnlijk nadien voor je gebrouwen worden, ze weten je recept niet, en ze keuren de bieren ergens tussen 08-05 en 13-06. Niet te doen anders ;)

emiel1

Je krijgt het mee tijdens de uitreiking in een kelderbiertank

Nee hoor ;) Je gaat het naderhand samen met Sam de Bolle bij brouwerij Bolschout brouwen. Je mag dus zelf meebrouwen

Wolter

Onderstaand bericht is ook op Facebook geplaatst. Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes over het ONK 2020 like dan deze pagina.


GOUD OF ZILVER, AAN JOU DE KEUS

Sinds de verruiming van de toegestane flessen, krijgen we geregeld de vraag: Waarom nog steeds maar 2 soorten kroonkurken?

In deze post lichten we deze keuze graag toe. Er zijn namelijk 2 redenen voor ons besluit deze regel niet te wijzigen.

1. Verkrijgbaarheid: Het toelaten van extra flessoorten heeft voor een deel te maken met verkrijgbaarheid. Hoewel BNR-flessen nog steeds vrij makkelijk te vinden zijn, wordt het duidelijk minder. Kroonkuken zijn in alle kleuren even makkelijk verkrijgbaar. Waarschijnlijk zijn gouden en zilveren zelfs makkelijker te vinden dan andere kleuren. Daarnaast vinden veel hobbybrouwers de BNR geen mooie fles, gezien de associaties met goedkoop supermarktpils, en kiezen ze daarom liever voor een meer stijlvolle longneck of vichy. Hierom en met het oog op de toekomst leek het ons een goede reden dit jaar de regels m.b.t. de flessen te versoepelen.

2. Anonimiteit: De betrouwbaarheid van een brouwwedstrijd is voor een groot deel afhankelijk van anonimiteit. Er zijn enorm veel kleuren kroonkurken op de markt, het is zelfs mogelijk kroonkurken in je eigen kleur te laten maken, maar zilver en goud zijn met afstand het populairst. Een afwijkende kleur zal daarom direct opvallen en wanneer het een zeer zeldzame kleur betreft, kan de anonimiteit van de inzending daarmee in het gedrang komen. Het enigszins verruimen van het aantal toegestane kleuren, zoals de vaak genoemde lichtblauwe zuurstofabsorberende kroonkurken, zal dit punt alleen verschuiven en niet oplossen. Daarnaast zijn deze kroonkurken tegenwoordig ook in goud en zilver verkrijgbaar.

Het toekomstig ONK-reglement is niet in steen gehouwen. Voor dit jaar hebben we bepaalde keuzes gemaakt waar we achter staan, maar we staan open voor kritiek en discussie. Wat denk jij, moeten in de toekomst alle kleuren toegestaan worden, of weet iedereen inmiddels wel dat je wedstrijdbieren altijd met een zilveren of gouden kroonkurk moet afdichten?

GekkeGwuido

Voor mij persoonlijk zouden de inzend-voorwaarden wat vrijer interpreteerbaar mogen zijn.
Ja, je komt daar misschien in het vaarwater van anonimiteit, maar ik denk dat je je daar als organisatie en als keurmeester toch enigszins boven moet stellen?

Voor mij zou een deelname betekenen een extra aanschaf van flesjes (heb nu standaard de Steinies van eigen consumptie - Duvel) als van kroonkurken.
Nu zijn dat geen onoverkomelijke zaken om aan te schaffen, maar om de een of andere reden houdt me dit (puur persoonlijk) toch tegen van deelname.

Mierenneukerij? Misschien wel ja, maar als ik de Steinie met een blauwe of witte kon inzenden, had ik denk ik wel meegedaan ==> lees: gemakzucht

basvo

Aan een wedstrijd hangen nou eenmaal regelementen. Vind het al niet echt noodzakelijk om meerdere soorten flesjes toe te laten, laat staan dat 2 soorten kroonkurken al te weinig zou moeten zijn. Koop 1 zakje gouden of zilveren kurken en bottel bij elke lading 3 flesjes met dat zakje, geen probleem zou je zeggen... Niemand verplicht je om mee te doen, dus heb je je maar aan te passen.

Sander van Dijk

Ik vind dat jullie (Bierkaai) de organisatie van deze editie erg grondig en goed aanpakken. Er is goed geluisterd naar feedback van vorige keren.



Goed bezig :groots:


Sander van Dijk

Citaat van: GekkeGwuido op 11-03-2020  14:32 uVoor mij persoonlijk zouden de inzend-voorwaarden wat vrijer interpreteerbaar mogen zijn.
Ja, je komt daar misschien in het vaarwater van anonimiteit, maar ik denk dat je je daar als organisatie en als keurmeester toch enigszins boven moet stellen?

Voor mij zou een deelname betekenen een extra aanschaf van flesjes (heb nu standaard de Steinies van eigen consumptie - Duvel) als van kroonkurken.
Nu zijn dat geen onoverkomelijke zaken om aan te schaffen, maar om de een of andere reden houdt me dit (puur persoonlijk) toch tegen van deelname.

Mierenneukerij? Misschien wel ja, maar als ik de Steinie met een blauwe of witte kon inzenden, had ik denk ik wel meegedaan ==> lees: gemakzucht


Dat is je goed recht, om niet mee te doen :)


Ik vind het niet zo gek dat Steinies niet worden toegelaten. Die passen niet in de 'normale' kratten waar de andere flesjes allemaal wel inpassen.


Ik vind anonimiteit toch wel een belangrijke peiler van zo'n wedstrijd.

emiel1

Citaat van: Sander van Dijk op 11-03-2020  15:53 uIk vind dat jullie (Bierkaai) de organisatie van deze editie erg grondig en goed aanpakken. Er is goed geluisterd naar feedback van vorige keren.



Goed bezig :groots:

Dankjewel Sander, dat horen we graag!  :biersmile:

Wolter

Citaat van: GekkeGwuido op 11-03-2020  14:32 uVoor mij persoonlijk zouden de inzend-voorwaarden wat vrijer interpreteerbaar mogen zijn.
Ja, je komt daar misschien in het vaarwater van anonimiteit, maar ik denk dat je je daar als organisatie en als keurmeester toch enigszins boven moet stellen?

Voor mij zou een deelname betekenen een extra aanschaf van flesjes (heb nu standaard de Steinies van eigen consumptie - Duvel) als van kroonkurken.
Nu zijn dat geen onoverkomelijke zaken om aan te schaffen, maar om de een of andere reden houdt me dit (puur persoonlijk) toch tegen van deelname.

Mierenneukerij? Misschien wel ja, maar als ik de Steinie met een blauwe of witte kon inzenden, had ik denk ik wel meegedaan ==> lees: gemakzucht

De steinie's zijn mooie flesjes maar je moet je voorstellen dat de organisatie (wat overigens allemaal vrijwilligers zijn) in totaal 1800 flessen vanuit NL en België moeten ophalen. Dit gebeurd niet met beroepsvervoer maar vervoermiddelen van de vrijwilligers. Als je hierin niet de standaard kratten met de flessen kwijt kunt wordt het een heel ingewikkelde operatie.
De flessen moeten ook gesorteerd worden voor de keuring. Hierbij wordt niet gesorteerd op fles type maar op biertype. Ook hierbij zullen de steinie's erg veel extra gedoe veroorzaken als je deze toe zou laten.

Kortom mooie fles maar erg onhandig..

Jacques

Citaat van: Wolter op 11-03-2020  12:48 u2. Anonimiteit: De betrouwbaarheid van een brouwwedstrijd is voor een groot deel afhankelijk van anonimiteit. Er zijn enorm veel kleuren kroonkurken op de markt, het is zelfs mogelijk kroonkurken in je eigen kleur te laten maken, maar zilver en goud zijn met afstand het populairst. Een afwijkende kleur zal daarom direct opvallen en wanneer het een zeer zeldzame kleur betreft, kan de anonimiteit van de inzending daarmee in het gedrang komen. Het enigszins verruimen van het aantal toegestane kleuren, zoals de vaak genoemde lichtblauwe zuurstofabsorberende kroonkurken, zal dit punt alleen verschuiven en niet oplossen. Daarnaast zijn deze kroonkurken tegenwoordig ook in goud en zilver verkrijgbaar.

Het toekomstig ONK-reglement is niet in steen gehouwen. Voor dit jaar hebben we bepaalde keuzes gemaakt waar we achter staan, maar we staan open voor kritiek en discussie. Wat denk jij, moeten in de toekomst alle kleuren toegestaan worden, of weet iedereen inmiddels wel dat je wedstrijdbieren altijd met een zilveren of gouden kroonkurk moet afdichten?

Hoe ik hier tegenaan kijk is wel bekend.
Het is gewoon heel jammer dat als je een fantastisch bier gebrouwen hebt maar geen zilveren of gouden kroonkurk gebruikt hebt. Niet iedereen is zich bewust van dat een bier dat hij gaat bottelen een potentiële winnaar kan zijn.

En hoewel je met het nodige zoeken zilveren en gouden zuurstofabsorberende kroonkurken kunt kopen zijn het merendeel van deze doppen licht blauw van kleur.

Toch goed dat er beweging is. Dit jaar in de flessen en hopelijk de volgende keer ook in kroonkurken. Per slot van rekening gaat het om de inhoud en niet om de verpakking...  ;)

tdp

Wat volgt, bier inzenden in fustjes?

Kom op, een paar flesjes per brouwsel bottelen met zilveren of gouden doppen is niet het werk hè, net als een krat of 2 aan BNR/Vichy/Longneck flesjes sparen voor dit doel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-03-2020  22:21 uEn hoewel je met het nodige zoeken zilveren en gouden zuurstofabsorberende kroonkurken kunt kopen zijn het merendeel van deze doppen licht blauw van kleur.

Zuurstofabsorberende kroonkurken geven meer kans op een prijs als de theorie klopt. Dus dat is een reden om ze te gebruiken voor het ONK.
Volgens mij zag ik bij vd Kooy vorige week gewoon gouden of zilveren zuurstof absoberende kroonkurken liggen.  Maar als het merendeel blauw is dan zijn er vast veel mensen die ze gebruiken, dus dan is anonimiteit ook gewaarborgd, dus kun je ze gewoon toelaten via het reglement. Inspelen op nieuwe ontwikkelingen dus. (Of met de nieuwe ontwikkelingen inspelen op de eisen van het ONK, maar ik denk niet dat het ONK zoveel macht heeft).

Jacques

Citaat van: tdp op 12-03-2020  09:22 uWat volgt, bier inzenden in fustjes?

Kom op, een paar flesjes per brouwsel bottelen met zilveren of gouden doppen is niet het werk hè, net als een krat of 2 aan BNR/Vichy/Longneck flesjes sparen voor dit doel.

Het gaat niet om het werk, het gaat om het feit dat nooit weet hoe een bier zich ontwikkelt. Het is gewoon jammer dat als je een fantastisch bier gebrouwen hebt niet mee kunt doen als je geen gouden of zilveren dop gebruikt. Overigens zijn er ook variaties in deze doppen. De ene dop is minder glanzend dan de andere en zijn er kleine verschillen in de metaalkleur.

Als je de inzendingen helemaal anoniem wilt maken moet je als organiserende club de doppen en de flessen versturen aan de inzenders zoals dat gebruikelijk was bij de Brand wedstrijd... (Maar ook daar was een afwijkende dop toegestaan...  ;))

Wolter

Het is nou eenmaal niet zo dit jaar. Misschien op voorhand een bid bij de organisatie voor volgend jaar neerleggen of voldoende mensen op de been krijgen om een hernieuwd labo in het leven te roepen en daar de regels aanpassen.
De discussie voortzetten op deze manier is dus niet erg relevant verder lijkt mij.

Jacques

Citaat van: Wolter op 12-03-2020  17:51 uDe discussie voortzetten op deze manier is dus niet erg relevant verder lijkt mij.

Ik snap dat er besluit genomen is dat deze vastligt.

BRN flessen en zilveren en gouden doppen zijn zo jaren negentig...
Maar net als bij de flessen kunnen dingen veranderen in verband met nieuwe ontwikkelen. Mijn reactie moet je ook in dat kader plaatsen.

hansHalberstadt

Even omdoppen met zilver of goud vlak voordat je het bier inlevert kan ook nog. Als je dat snel doet kan het zonder noemenswaardige zuurstoftoetreding en ook zonder noemenswaardig koolzuurverlies. Koolzuur blijft netjes staan in de hals van de fles zolang er geen wind staat.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2020  21:59 uEven omdoppen met zilver of goud vlak voordat je het bier inlevert kan ook nog. Als je dat snel doet kan het zonder noemenswaardige zuurstoftoetreding en ook zonder noemenswaardig koolzuurverlies. Koolzuur blijft netjes staan in de hals van de fles zolang er geen wind staat.

Je laat een deelnemer zich conformeren aan de eisen van de organisatie van het ONK in plaats dat het ONK meebeweegt met de ontwikkelingen in de hobbybrouwwereld.

Door het omdoppen introduceer je altijd zuurstof in je bier. De kwaliteit van je bier gaat hierdoor achteruit. Het openen van de fles zorgt er ook voor dat je een gedeelte van de koolzuur kwijt raakt. Ook dat heeft smaakeffecten. Een beetje suiker toevoegen om dit te compenseren heeft ook smaakeffecten.
Het omdoppen kan het verschil maken tussen een perfect bier en een goed bier...
Kortom het is behelpen met alle gevolgen van dien.

Chris71

CiteerJe laat een deelnemer zich conformeren aan de eisen van de organisatie van het ONK in plaats dat het ONK meebeweegt met de ontwikkelingen in de hobbybrouwwereld.

Dat is toch in elke wedstrijd het geval? De organisatie stelt de wedstrijdreglement op en als je niet voldoet, dan doe je niet simpelweg niet mee of je krijgt puntenaftrek o.i.d. Dat is in de formule 1 toch ook, om maar iets te noemen.

Adbrouwt



Citaat van: Jacques op 12-03-2020  22:12 uJe laat een deelnemer zich conformeren aan de eisen van de organisatie van het ONK in plaats dat het ONK meebeweegt met de ontwikkelingen in de hobbybrouwwereld.

Kortom het is behelpen met alle gevolgen van dien.
Jacques sommige regels hebben een praktisch nut. Je moet ook de kwaliteit van de wedstrijd bewaken. Net zoals jij dit forum bewaakt. De regels zijn breed genoeg om veel deelnemers mee te kunnen laten doen. Opbouwende kritiek wordt altijd gewaardeerd maar zal in dit geval voor 2021 zijn  zoals Wolter ook al aangaf. Laten we dit nog eens rustig samen met een heerlijk biertje bespreken op 13 juni bij lolaland te Amsterdam. Beetje reclame mag toch wel Jacques [emoji6]

Jaap W

Ik snap deze hele discussie niet. Bij elke wedstrijd, of het nu dammen, schaken, wielrennen, voetballen of wat voor wedstrijd het ook is, heb je regels waar je je aan moet houden. Dus ook bij het ONK, en daar is een van de regels, goud- of zilverkleurige doppen! Klaar punt geen discussie. En dat de beste maar mogen winnen, :proost: :biersmile: :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-03-2020  22:12 uDoor het omdoppen introduceer je altijd zuurstof in je bier. De kwaliteit van je bier gaat hierdoor achteruit. Het openen van de fles zorgt er ook voor dat je een gedeelte van de koolzuur kwijt raakt. Ook dat heeft smaakeffecten. Een beetje suiker toevoegen om dit te compenseren heeft ook smaakeffecten.
Het omdoppen kan het verschil maken tussen een perfect bier en een goed bier...
Kortom het is behelpen met alle gevolgen van dien.
Klopt, maar het is dan ook niet meer dan een mogelijkheid om toch mee te kunnen doen, terwijl je anders niet mee had kunnen doen dit jaar met een verkeerde dop. Door het omdoppen neemt de koolzuur maar miniem af (3 VOL koolzuur = 900 ml en er gaat maar ca 10 ml verloren dus heb je nog 99% over). En ook zuurstofinslag is miniem dus acceptabel compromis volgens mij.
Je zult in het leven wel meer acceptabele compromissen moeten sluiten, of van tevoren problemen voorkomen door een paar flesjes van de juiste doppen te voorzien. Het reglement halverwege de lopende wedstrijd aanpassen is geen optie natuurlijk, maar kan wel voor volgend jaar.   

Jacques

Citaat van: Chris71 op 13-03-2020  07:43 uDat is toch in elke wedstrijd het geval? De organisatie stelt de wedstrijdreglement op en als je niet voldoet, dan doe je niet simpelweg niet mee of je krijgt puntenaftrek o.i.d. Dat is in de formule 1 toch ook, om maar iets te noemen.

Citaat van: Jaap W op 13-03-2020  15:49 uIk snap deze hele discussie niet. Bij elke wedstrijd, of het nu dammen, schaken, wielrennen, voetballen of wat voor wedstrijd het ook is, heb je regels waar je je aan moet houden. Dus ook bij het ONK, en daar is een van de regels, goud- of zilverkleurige doppen! Klaar punt geen discussie. En dat de beste maar mogen winnen, :proost: :biersmile: :brouwen:

Bij elke sport worden de wedstrijdregels om de zoveel tijd geëvalueerd en aangepast. Vaak gaat daar de nodige discussie aan vooraf.

De regels zijn nu aangepast voor de flessen. Mijn pleidooi is om ook de regels rond de doppen te versoepelen zodat het echt gaat om wat in de fles zit en over hoe het bier verpakt is. :huilen:

Uiteraard is het iets waarover bij pas een volgend ONK naar gekeken moet worden. Maar de discussie moet ergens gestart worden...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-03-2020  17:17 uMaar de discussie moet ergens gestart worden...
Daar hadden we ooit het LABO voor. Misschien goed om weer zoiets op te richten namens alle verenigingen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2020  19:57 uDaar hadden we ooit het LABO voor. Misschien goed om weer zoiets op te richten namens alle verenigingen.

Dat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-03-2020  22:36 uDat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...
Precies. Dat was toen ook een van de redenen. Ik heb daar als voorzitter van Triple-W ooit ingezeten rond 1997 en daarna een tijdje de zaak niet meer gevolgd na 2001. Ik begreep dat het LABO op een gegeven moment is gestopt. (Helaas) 

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 13-03-2020  22:36 uDat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...

Dat valt eigenlijk reuze mee. Doe nu best wat jaartjes mee en elk jaar zijn het gouden of zilveren kroonkurken. En even goed op je afvulhoogte letten. Het heeft mij (en Teun) als eens een podiumplek gekost.  :(

Als je niet aan de regels wilt conformeren, doe dan niet mee.

De Bierkaai is erg goed bezig en proberen de regels voor iedereen soepeler / makkelijker te maken. Wordt zeker weer een ontzettend leuke dag met veel hobbybrouwers bij elkaar.

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 14-03-2020  17:41 uDe Bierkaai is erg goed bezig en proberen de regels voor iedereen soepeler / makkelijker te maken. Wordt zeker weer een ontzettend leuke dag met veel hobbybrouwers bij elkaar.

Dat ontken ik absoluut niet. Het versoepelen van eisen mbt de fles is een grote stap in de goede richting.

En waar veel hobbybrouwers bij elkaar komen is het altijd gezellig. Nu maar hopen dat alles door kan gaan... Ik ga uit van wel want 7 juli duurt nog even.

lier

Inderdaad hopen dat het door gaat. Deltabier festival in Goes morgen is ook al gecanceld.
We gaan proberen het in oktober alsnog te organiseren.

emiel1

Citaat van: Jacques op 14-03-2020  22:14 uDat ontken ik absoluut niet. Het versoepelen van eisen mbt de fles is een grote stap in de goede richting.

En waar veel hobbybrouwers bij elkaar komen is het altijd gezellig. Nu maar hopen dat alles door kan gaan... Ik ga uit van wel want 7 juli duurt nog even.

En je commentaar is wat mij betreft ook zeker welkom. Voor dit jaar staan de regels vast, maar het ONK is er voor iedereen, dus iedereen mag zijn mening hebben. Wij hebben veel gehad aan de reacties op het ONK van afgelopen jaar en wellicht dat het kroonkurkenverhaal in de toekomst meegenomen wordt.

7 juli duurt inderdaad nog even, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. De prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...




Jacques

Citaat van: emiel1 op 15-03-2020  22:12 u7 juli duurt inderdaad nog even, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. De prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...



Hmm, ik dacht 7 juli gelezen te hebben. Kennelijk heb ik mij vergist.

Niemand weet hoe lang alle maatregelen blijven. Laten we inderdaad hopen dat wanneer gekeurd moet worden het allemaal voorbij is. Overigens horen alle juryleden sowieso vrij te te zijn van verkoudheden...

Jurre

Ik heb even kort gezocht, wellicht overheen gekeken...

Onder welke condities wordt het bier geproefd voor ONK 2020?
Temperatuur, type glas etc. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, heb zoiets nog nooit gezien/meegemaakt!

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 15-03-2020  22:12 uDe prijsuitreiking is op 13 juni. Hopelijk is tegen die tijd de rust teruggekeerd...

Met de snelheid waarmee het virus op dit moment toeneemt zit je volgens mij over een week of 6 op het niveau van heel Nederland, kan +/1 een weekje zijn. Dus dan is de piek geweest en kunnen de verspreidingsmaatregelen stoppen denk ik. Dan zitten we dus eind april. Eigenlijk kun je het gewoon vergelijken met een giststarter. Je begint met 1 cel en tijdens de logfase krijg je exponentiële groei totdat de stoffen om te groeien op zijn (bij Corona de mensen die niet mee vatbaar zijn voor het virus). Alleen gaat dat bij Corona iets langzamer dan bij gist

Wolter

Citaat van: Jurre op 16-03-2020  14:57 uIk heb even kort gezocht, wellicht overheen gekeken...

Onder welke condities wordt het bier geproefd voor ONK 2020?
Temperatuur, type glas etc. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, heb zoiets nog nooit gezien/meegemaakt!

Het bier wordt door keurmeesters van het bkg gekeurd. Zij gebruiken daarbij speciale proefglazen en de door het bkg vastgestelde stijlnormen om de bieren te keuren.
De bieren worden na het inzamelen gekoeld bewaard tot de keuring.

Adbrouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-03-2020  15:34 uAlleen gaat dat bij Corona iets langzamer dan bij gist.   
Dat experiment gaan we niet doen Hans want dan zouden we de mensen dichter bij elkaar moeten plaatsen. Dat komt omdat corona een gastheer nodig heeft en gist niet [emoji6]

hansHalberstadt

De keuringsdagen staan voor half mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.
Ik denk dat het niet zozeer de prijsuitreiking is waar het al of niet doorgaan door wordt bepaald, maar de keuringsdata en inleveren an de bieren. Ik neem aan dat het BKG/organisatie daar nu over aan het nadenken is wat dat betekent voor als of niet doorgaan van het ONK? 

Adbrouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2020  10:34 uDe keuringsdagen staan voor half mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.
Ik denk dat het niet zozeer de prijsuitreiking is waar het al of niet doorgaan door wordt bepaald, maar de keuringsdata en inleveren an de bieren. Ik neem aan dat het BKG/organisatie daar nu over aan het nadenken is wat dat betekent voor als of niet doorgaan van het ONK?
Klopt Hans dat is ook mijn verwachting. Momenteel zijn we als ONK druk bezig welke opties er allemaal zijn. Wij houden jullie daarvan op de hoogte

EvdBroek

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2020  21:59 uEven omdoppen met zilver of goud vlak voordat je het bier inlevert kan ook nog. Als je dat snel doet kan het zonder noemenswaardige zuurstoftoetreding en ook zonder noemenswaardig koolzuurverlies. Koolzuur blijft netjes staan in de hals van de fles zolang er geen wind staat.
Een spuitbus verf kopen, fles afplakken en dop in zilver of goud spuiten is dan een betere optie  ;)

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2020  10:34 uDe keuringsdagen staan voor half Mei. Dat is over 7 weken. Waarschijnlijk zit het corona virus dan op zijn maximum of daar net overheen. Het noorden van het land loopt achter bij Brabant en Limburg, dus de piek zal daar ook later komen.
Ik denk dat het niet zozeer de prijsuitreiking is waar het al of niet doorgaan door wordt bepaald, maar de keuringsdata en inleveren an de bieren. Ik neem aan dat het BKG/organisatie daar nu over aan het nadenken is wat dat betekent voor als of niet doorgaan van het ONK?

Dat doen we zeker inderdaad, daarom is er zojuist een update uit gegaan.



GAAT HET ONK2020 DOOR?

Het korte antwoord:
Uiterlijk 9 april meer info

Het lange antwoord:
Iedereen die een evenement organiseert worstelt momenteel met de vraag: moeten we het afgelasten, of gaan we door?

13 juni is nog ver weg en iedereen hoopt natuurlijk dat we op 13 juni het normale leven weer opgepakt hebben. Maar naast dat niemand weet of dat ook daadwerkelijk het geval gaat zijn, zijn er voor die tijd ook al een aantal momenten die voor problemen kunnen zorgen. Zoals:

  • Het inleveren van de flessen: Willen alle inleverpunten nog wel meedoen?
  • Het sorteren van het bier: Zijn hier nog vrijwilligers voor te vinden?
  • Het keuren van het bier: Is het wel verstandig om z'n 20 keurmeesters bij elkaar te laten zitten?

Het zijn vragen waar we nu nog geen antwoord op kunnen geven. Hierdoor vinden we het te voorbarig om nu al een besluit te nemen. Wat we wel willen mededelen is het volgende:

Vanuit de organisatie is er een sterke wil om door te gaan, maar we gaan geen mensen in gevaar te brengen en willen de deelnemers en geïnteresseerden niet onnodig aan het lijntje houden. Daarom hebben we besloten om deze eerste periode van 3 weken af te wachten om te kijken hoe de situatie zich ontwikkelt. Uiterlijk 9 april zullen we met een definitief besluit komen. Logischerwijs blijven we het nieuws op de voet volgen en als eerder duidelijk wordt dat een ONK op 13 juni geen optie is, zullen we dit besluit natuurlijk ook nemen.

Verplaatsen heeft hierbij onze voorkeur boven afgelasten.

Hoppenbrouwers

Ik wacht nog even met inschrijven dan. Of blijft die einddatum voor inschrijving van 10 april ook staan (en anders moet dat binnen een dag wel lukken).

emiel1

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-03-2020  12:02 uIk wacht nog even met inschrijven dan. Of blijft die einddatum voor inschrijving van 10 april ook staan (en anders moet dat binnen een dag wel lukken).

Zoals het er nu naar uit ziet zitten we al voor die tijd vol, dus de einddatum blijft gewoon staan. Wel is er een kans dat er weer plaatsen vrij komen wanneer we het moeten verplaatsen en mensen zich daardoor terugtrekken.

basvo

Veel succes met het proberen te regelen van dit allemaal! Zal een zware klus worden om met zoveel losse factoren alles weer opnieuw te moeten plannen, mits dit de keuze wordt.

Jaap W

Citaat van: Jacques op 13-03-2020  22:36 uDat we iets als het LABO nodig hebben roep ik al een hele tijd. Nu zijn de regels elk jaar anders...

Er is nu ook een overkoepelende organisatie nl het FAWBG.

Federatie Amateur Wijnmakers en Bierbrouwers Gilde.  :weetniet: :proost: :biersmile:


Takkie83

Citaat van: emiel1 op 19-03-2020  11:48 uIs het wel verstandig om z'n 20 keurmeesters bij elkaar te laten zitten?

Dat antwoord weten jullie natuurlijk ook wel. Een hobby is leuk. Flattening the curve is belangrijk  :biersmile:

emiel1

Citaat van: Takkie83 op 19-03-2020  21:50 uDat antwoord weten jullie natuurlijk ook wel. Een hobby is leuk. Flattening the curve is belangrijk  :biersmile:

Die keuring is pas over een aantal weken. De organisatie bestaat uit een hoop enthousiaste hobbybrouwers, maar er zit helaas geen viroloog bij. We moeten het dus hebben van de informatie die we krijgen van de overheid. Als het hen momenteel al niet lukt om meer dan 3 weken vooruit te kijken, dan kunnen wij dat zeker niet. Vandaar nog geen overhaaste ongefundeerde beslissingen van onze kant.

Takkie83

Ik zeg ook niet dat dat geen goed idee is. Ik heb me ook ingeschreven en zou graag zien dat het doorgaat. Maar als het gaat om dat punt dat je aanhaalde is het antwoord op dit moment wel duidelijk. Ik hoop van harte dat dat over een paar weken anders is..

Adbrouwt

Citaat van: Takkie83 op 20-03-2020  08:30 uIk zeg ook niet dat dat geen goed idee is. Ik heb me ook ingeschreven en zou graag zien dat het doorgaat. Maar als het gaat om dat punt dat je aanhaalde is het antwoord op dit moment wel duidelijk. Ik hoop van harte dat dat over een paar weken anders is..
Er zijn verschillende scenario's rondom het ONK. Die worden momenteel allemaal onderzocht op haalbaarheid. Vandaar dat er over enkele weken meer duidelijkheid komt. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 20-03-2020  09:08 uGelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome
Ad, ik zou in deze tijd niet naar Rome reizen  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 19-03-2020  22:45 umaar er zit helaas geen viroloog bij.
De virologen die ik afgelopen week heb gehoord brachten een technisch heel logisch verhaal wat goed te volgen was:
60% van de bevolking gaat het krijgen, alleen wil je het niet allemaal tegelijk krijgen want dat ontwricht de samenleving en gezondheidszorg. Alle maatregelen zijn dus om de grote getallen te reguleren en niet individueel.

Keurmeesters die zich gezond voelen en niet in de risicogroep zitten kunnen best bij elkaar gaan zitten om onze bieren te gaan keuren. Die 30 mensen hebben over 5 weken gen enkele invloed meer op de grote getallen. Het verhoogt alleen de kans dat je het iets eerder krijgt, maar die kans blijft nog steeds klein.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  12:21 udie 30 mensen hebben over 5 weken gen enkele invloed meer op de grote getallen.

Die 30 mensen hebben inderdaad weinig invloed op de grote getallen. Het probleem is: als iedereen zo denkt dan heeft dat wel invloed op de grote getallen.

Als we willen dat deze situatie niet nog veel verder uit de hand loopt zal iedereen zich strikt aan de richtlijnen van de overheidsinstanties en RIVM moeten houden.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 20-03-2020  12:56 uDie 30 mensen hebben inderdaad weinig invloed op de grote getallen. Het probleem is: als iedereen zo denkt dan heeft dat wel invloed op de grote getallen.

Als we willen dat deze situatie niet nog veel verder uit de hand loopt zal iedereen zich strikt aan de richtlijnen van de overheidsinstanties en RIVM moeten houden.
Dat klopt, maar de keurmeesters kunnen er al wel vast over nadenken of ze het zelf wel willen, mochten die richtlijnen het toelaten tegen die tijd. Zelf verwacht ik over 5 weken dat we wel de piek hebben bereikt en de kans dat je in de supermarkt besmet raakt groter is dan met 30 op ziekteverschijnselen geselekteerde keurmeesters bij elkaar, dus dat de richtlijnen dan wat soepeler worden omdat het uitspreiden/verlagen van het aantal ernstig zieken zijdens de piek immers het doel was.

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 20-03-2020  10:23 uAd, ik zou in deze tijd niet naar Rome reizen  ;)
Toch iemand die om mij geeft [emoji6]

Herman

Persoonlijk geloof ik er niet in dat het ONK voor de zomer plaats zal kunnen vinden. Ik hoop het wel, daar niet van. Ik was van plan te gaan keuren, maar ga dat niet doen zoals ik er nu naar kijk. Ik behoor ook tot een van de risicogroepen, vandaar.

Haagse Wouter

Misschien is een idee om thuis te keuren?
Te leveren aan de keurmeesters etcetra?

Wolter

Citaat van: Haagse Wouter op 20-03-2020  20:07 uMisschien is een idee om thuis te keuren?
Te leveren aan de keurmeesters etcetra?
Als een bier goed scoort moet hij door naar een 2e keurmeester. Als jij de logistiek door het hele land wil regelen dan stem ik voor.. (NB betreft een logistieke operatie van 1800 flessen)

Haagse Wouter

Citaat van: Wolter op 20-03-2020  20:12 uAls een bier goed scoort moet hij door naar een 2e keurmeester. Als jij de logistiek door het hele land wil regelen dan stem ik voor.. (NB betreft een logistieke operatie van 1800 flessen)

Hmm ok ok.
Misschien kijken of er keurmeesters zijn bereid zijn flessen af te halen?
Dus mensen die niet te ver weg wonen en bereid zijn 2x te rijden.

Chris71

CiteerHmm ok ok.
Misschien kijken of er keurmeesters zijn bereid zijn flessen af te halen?
Dus mensen die niet te ver weg wonen en bereid zijn 2x te rijden.

Ik zou daar op zich geen probleem mee hebben. Maar neem dat op met ons bestuur...

Esterenbrouw

Het grote probleem zal dan opstaan dat niet alle bieren onder gelijke omstandigheden geproefd gaan worden.
De temperaturen van de bieren die de keurmeesters thuis proeven zijn allemaal verschillend, afhankelijk van de opslag bij de keurmeester thuis.

Sjoerd

Gewoon goed  afstand houden, dan moet een keuring toch goed komen.

tdp

Citaat van: EvdBroek op 20-03-2020  10:23 uAd, ik zou in deze tijd niet naar Rome reizen  ;)
;D

Wolter

Citaat van: tdp op 22-03-2020  11:12 u;D
Misschien kunnen we het dan in een gevangenis doen. Elke keurmeester in een cel. Krat met te keuren bieren door het voeder luik..

tdp

Citaat van: Wolter op 22-03-2020  11:32 uMisschien kunnen we het dan in een gevangenis doen. Elke keurmeester in een cel. Krat met te keuren bieren door het voeder luik..

Prima oplossing, zo waarborg je ook de anonimiteit van de deelnemers...

Neetje

Citaat van: tdp op 22-03-2020  11:51 uPrima oplossing, zo waarborg je ook de anonimiteit van de deelnemers...

En bij slechte beoordelingen laten we ze gewoon achter slot en grendel zitten.  :) :)

tdp

Citaat van: Neetje op 22-03-2020  13:53 uEn bij slechte beoordelingen laten we ze gewoon achter slot en grendel zitten.  :) :)

En dan weken op water en brood, dat zal ze leren!

mbroek

Citaat van: Wolter op 22-03-2020  11:32 uMisschien kunnen we het dan in een gevangenis doen. Elke keurmeester in een cel. Krat met te keuren bieren door het voeder luik..

De Haarlemse Koepel is beschikbaar. Als je geluk hebt zijn er ook concerten.  :)

GvB84

Wanneer weten we of het ONK doorgaat, verplaatst wordt of afgelast wordt?
Ik heb me nog niet ingeschreven, maar dat ben ik wel van plan..

hansHalberstadt

Zojuist op de persconferentie op tv gezegd dat alle samenkomsten verboden zijn tot 1 juni. Dan kan er dus geen keuring zijn half mei en inleveren zal ook een probleem zijn.

Pieter1954

Dat betekent dus geen ONK dit jaar, dat is wel duidelijk.

GvB84

Citaat van: Pieter1954 op 23-03-2020  19:15 uDat betekent dus geen ONK dit jaar, dat is wel duidelijk.

Nou nou. Het jaar duurt nog lang.

hansHalberstadt

Dat zou een goede optie zijn, gewoon uitstellen, dan weet iedereen tenminste waar hij/zij aan toe is. Je bier is immers ook op zijn top op een bepaald moment en daar stuur je op bij een wedstrijd. 

Heuvinger brouwerij

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  19:21 uNou nou. Het jaar duurt nog lang.
In China zijn ze er al 4  maand meebezig.
In Nederland werd de eerste besmetting gevonden op 28 feb.
Als de ziekenhuizen het vol houden tot aan de bouwvak, is het al heel wat.
Sportief en cultureel gezien kunnen we dit jaar als verloren beschouwen!

Johan_vL

Het is me wat allemaal en een zeer serieuze zaak dat virus, ik hoop dat iedereen het bespaart blijft. Maar ik blijf positief en heb me ingeschreven. Misschien wordt het uitgesteld, misschien niet, misschien iets anders, we houden het in de gaten en hopen op het beste  :biersmile:

Succes iedereen en tot op het ONK  ;)

GvB84

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 23-03-2020  20:06 uIn China zijn ze er al 4  maand meebezig.
In Nederland werd de eerste besmetting gevonden op 28 feb.
Als de ziekenhuizen het vol houden tot aan de bouwvak, is het al heel wat.
Sportief en cultureel gezien kunnen we dit jaar als verloren beschouwen!

Ik denk dat je gelijk hebt, maar het is ook wel fijn om een beetje hoop te houden.

Takkie83

Ik weet genoeg mensen. Die biertjes drink ik lekker zelf op  :proost:

Jaap W

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 23-03-2020  20:06 uSportief en cultureel gezien kunnen we dit jaar als verloren beschouwen!

En wat denk je van de economische klap die dit veroorzaakt? Die zal alle sectoren raken, behalve de mondkapjesproducenten / verkopers die nu woekerprijzen vragen voor hun producten.

Ik laat de biertjes die ik wilde inleveren voor het ONK nog wel even koud en donker staan, misschien gaat het ONK op een later tijdstip toch nog door. :weetniet: :proost:


emiel1



ONK2020 UITGESTELD

Het zat er al aan te komen: Helaas kan het ONK2020 vanwege de uitbraak van het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen, niet plaats kan vinden op 13 juni. Hoewel de prijsuitreiking nog ver weg is, hadden het inleveren, het sorteren en met name het keuren al eerder plaats moeten vinden. De organisatie vindt het onverantwoord om de gezondheid van onze deelnemers, keurmeesters, vrijwilligers en iedereen om hen heen op het spel te zetten voor iets wat uiteindelijk om plezier draait.

Alle deelnemers zullen hierover ook per mail worden ingelicht.

Dit betekent echter niet dat het ONK2020 wordt afgelast! Achter de schermen blijven we de situatie nauwlettend in de gaten houden en zodra er zicht is op verbetering, zullen we met nieuwe data komen. Wij richten ons op een ONK in het najaar.

Blijf Facebook en/of Instagram dus in de gaten houden voor updates en we zien jullie graag allemaal gezond en wel op een later moment!

tdp

Moedig besluit, hoe jammer ik het ook vind!

Haagse Wouter

Een zwaar besluit Emiel!

Als er problemen zijn qua financiering schroom dan niet om de hobbybrouwgemeenschap om hulp te vragen.
Ik weet zeker dat er genoeg zijn die willen bijspringen indien nodig.

GvB84

Jammer.
Zeker ook voor jullie. Er is vast al heel veel tijd en energie gaan zitten in de voorbereiding.

Laten we hopen dat we na de zomer coronavrij zijn (wereldwijd) en dat we dit najaar het ONK kunnen houden.

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2020  13:38 uEen zwaar besluit Emiel!

Als er problemen zijn qua financiering schroom dan niet om de hobbybrouwgemeenschap om hulp te vragen.
Ik weet zeker dat er genoeg zijn die willen bijspringen indien nodig.

Inderdaad, daar komen we dan wel uit met elkaar!

Jaap W

Ik denk in deze situatie de enige goede beslissing. :groots:
 Afwachten of het in het najaar nog gaat lukken. :weetniet: :nut: :proost: :biersmile:

Sjoerd

Erg jammer maar zeer begrijpelijk. Ik hoop maar dat deze ellende snel weer voorbij is. Dan maken we er in het najaar wel een mooi kampioenschap van. Ik heb geen Facebook of Instagram, hier een post zou fijn zijn. Dank en groet Sjoerd

emiel1

Bedankt allemaal! Laten we hopen dat er snel weer betere tijden aanbreken. Ook los van het ONK.

@Wouter: Dat is heel aardig van je, maar gelukkig valt het momenteel met de uitgaven nog erg mee. Niks wat we als vereniging niet op kunnen vangen. Maar we waarderen het zeer!

@ Sjoerd: Ik heb hetzelfde bericht ook op Facebook en Instagram geplaatst, maar daar stond 'Blijf deze pagina dus in de gaten houden' en ik vond het een beetje raar dat 1 op 1 hier te plaatsen, dus heb ik er 'Blijf Facebook en/of Instagram dus in de gaten houden' van gemaakt. Maar we zullen updates ook sowieso hier blijven plaatsen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: GvB84 op 26-03-2020  13:43 uLaten we hopen dat we na de zomer coronavrij zijn (wereldwijd) en
Dit virus gaat ons nog jarenlang plagen, zoals het griepvirus
Citaat van: GvB84 op 26-03-2020  13:43 udat we dit najaar het ONK kunnen houden.
Nee!
Het najaar is al vol gepland met aktiviteiten, wedstrijden.
Als we ons rustig houden tot de zomervakantie, daarna weer volop gaan reizen en zo, dan gaat het virus richting de winter weer flink de kop op steken.
We moeten eerst eens nadenken of we wel zoveel op pad moeten gaan.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 26-03-2020  17:55 uDit virus gaat ons nog jarenlang plagen, zoals het griepvirus[
b]Nee![/b]
Het najaar is al vol gepland met aktiviteiten, wedstrijden.
Als we ons rustig houden tot de zomervakantie, daarna weer volop gaan reizen en zo, dan gaat het virus richting de winter weer flink de kop op steken.
We moeten eerst eens nadenken of we wel zoveel op pad moeten gaan.

Dit is niet de plek om over het virus en de maatregelen te discussiëren.

hansHalberstadt

Maar wel over de consequenties voor het ONK neem ik aan. Blijkbaar gaat uitstellen tot het najaar conflicteren met andere zaken. Daarom was het voor de zomer. Dus alles wat je nu nog kan doen blijft een compromis. Vraag is dus meer wat dan nog het beste compromis is. 

emiel1

Nou nou, alleen maar omdat Brouwerij Hulzebos wat niet onderbouwde dingen loopt te roepen, betekent nog niet dat er sprake is van conflicten en compromissen. Het enige wat gecommuniceerd is is dat we ons richten op een ONK in het najaar. Het najaar duurt 3 maanden, iets zegt me dat die niet al in z'n geheel volgepland zijn (overigens viel de oorspronkelijke uitreikingsdatum samen met een bierfestival, er is ruimte voor meer dan 1 bierevenement per dag). Er is nog niet eens een datum vastgesteld, laat staan dat deze al gecommuniceerd is. Laten we derhalve niet nu al hoog van de toren gaan blazen.

hansHalberstadt

Precies, maar ik bedoel het ook niet negatief. we hebben inmiddels te maken met een datum die niet door kan gaan. Daar kan niemand wat aan doen. Alleen is die datum niet voor niets gekozen, dus zal er wel ergens iets niet meer helemaal passen bij sommigen.

Haagse Wouter

Och je moet ergens een datum prikken en traditioneel gezien is dat rond begin zomer.
Het is niet zo dat toevallig de overige 364 allemaal al bezet waren  ;D.

jaapz

Jammer, maar niet onverwacht dat het plan is het te verplaatsen.

Hopelijk kan het in het najaar alsnog, en als het uiteindelijk toch afgelast wordt is daar natuurlijk ook niks aan te doen, en wat mij betreft mag het al geïnde inschrijvingsgeld dan gewoon gestopt worden in ONK 2021.

Niemand kan voorspellen wat de lange termijn effecten gaan zijn van deze crisis en hoe lang we daar nog last van gaan hebben, maar paniekerig gaan doen heeft in ieder geval geen zin.

Succes met de verdere plannen!

emiel1



AANKOMENDE WEEK GEEN INLEVERDAGEN ONK2020

Als het goed is weten alle deelnemers het al, maar voor wie het gemist heeft: Het ONK2020 is uitgesteld tot een nader te bepalen datum en dat betekent dat ook het inleveren aankomende week niet plaats zal vinden.

We houden jullie op de hoogte over aankomende ontwikkelingen, maar voor nu wensen we iedereen veel gezondheid toe. En trek af en toe een lekker zelfgebrouwen biertje open, want thuiszitten moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven!

hetjagertje

Helaas voor iedereen die er zich op verheugd had.

Voor mij de gelegenheid om wat vragen te stellen over het ONK.
- is er een vrije inschrijving?
- hoever van tevoren moet je je inschrijven? of kan dat "last minute nog"
- kan ik hier op het forum vinden wanneer de inschrijvingen zijn?
- kan ik me, omdat het uitgesteld is me eventueel voor dit jaar nog inschrijven?

Alvast bedankt ;)

groeten Jasper de Lange

Rob.Erto

Citaat van: hetjagertje op 30-04-2020  21:47 uHelaas voor iedereen die er zich op verheugd had.

Voor mij de gelegenheid om wat vragen te stellen over het ONK.
- is er een vrije inschrijving?
- hoever van tevoren moet je je inschrijven? of kan dat "last minute nog"
- kan ik hier op het forum vinden wanneer de inschrijvingen zijn?
- kan ik me, omdat het uitgesteld is me eventueel voor dit jaar nog inschrijven?

Alvast bedankt ;)

groeten Jasper de Lange

Je kan dit topic doorlezen voor meer informatie en surfen naar https://onk2020.nl/

emiel1

Op onk2020.nl valt inderdaad het antwoord op je meeste vragen wel te vinden, maar voor de volledigheid:

- is er een vrije inschrijving?
Het is vrij voor iedere amateurbrouwer (dus niet bij de KvK ingeschreven) zich in te schrijven. Deelname kost 8 euro per ingezonden bier.
- hoever van tevoren moet je je inschrijven? of kan dat "last minute nog"
Inschrijven kan tot de sluitingsdatum, of tot et maximaal aantal inschrijvingen behaald is. De sluitingsdatum was eigenlijk 10 april, maar omdat het ONK is verschoven is die ook verschoven, naar een nader te bepalen datum. Echter, er is plek voor 600 inschrijvingen en we hebben er nu 571, dus het is waarschijnlijk eerder vol dan dat die datum aanbreekt. Last minute is waarschijnlijk te laat
- kan ik hier op het forum vinden wanneer de inschrijvingen zijn?
Ja, nu :) Inschrijven kan via https://www.onkbrouwen.nl/s-plain/inschrijven
- kan ik me, omdat het uitgesteld is me eventueel voor dit jaar nog inschrijven?
Ja dus,

Pieter1954

Op de site staat dat de inschrijving gesloten is.

emiel1

Citaat van: Pieter1954 op 01-05-2020  11:23 uOp de site staat dat de inschrijving gesloten is.

Ah, dankjewel, dat was niet de bedoeling, maar is automatisch gebeurd. Ik heb hem weer geopend

Pieter1954

Citaat van: Chris71 op 16-02-2020  21:04 uEen Tripel mag kruiden hebben, uit het biertypengids: 'Toevoeging van kruiden (vooral koriander) komt
vaak voor, maar is niet vereist.'

Wat jij vraagt, valt dus al binnen het biertype. Mocht je nou dry-hop toevoegen, dan moet je weer bij de inschrijving de variant hop vermelden... Datzelfde geldt ook voor rook/brett/hout
Bestudeer de BKG biertypengids voordat je verkeerd inschrijft.

In mijn Brugse Tripel is de gagel zeer herkenbaar vertegenwoordigd. Mag die dan evengoed in klasse C?

Jaap W

Citaat van: emiel1 op 01-05-2020  13:36 uAh, dankjewel, dat was niet de bedoeling, maar is automatisch gebeurd. Ik heb hem weer geopend

Ik neem aan dat diegene die zich al had ingeschreven, zich niet nogmaals hoeft in te schrijven toch? :weetniet: :nut: :proost:

hetjagertje

Ik kan me ook niet inschrijven. De website lijkt het niet lekker te doen.
Probeer het later nog wel een keer.

Pieter1954

Citaat van: hetjagertje op 02-05-2020  12:45 uIk kan me ook niet inschrijven. De website lijkt het niet lekker te doen.
Probeer het later nog wel een keer.
Ik heb me net vanochtend ingeschreven met 5 bieren. Inmiddels bericht terug met de etiketten.

Johan_vL

Ik heb mijn biertjes maar gewoon opgedronken  :proost: Als er nieuwe plannen komen is er inmiddels wel weer iets nieuws om in te sturen  :brouwen:

DavyDK

Bestaat er in België ook zo iets?

Adbrouwt

Belgen kunnen ook gewoon mee doen met het ONK

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 06-05-2020  07:50 uBelgen kunnen ook gewoon mee doen met het ONK
Zou wel grappig zijn, een Belg die Nederlands kampioen wordt. ;)
Zou voor het eerst zijn.



@ de organisatie: Die infographics van jullie zijn echt heel leuk gemaakt. Complimenten.

Koen S

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2020  10:52 uZou wel grappig zijn, een Belg die Nederlands kampioen wordt. ;)
Zou voor het eerst zijn.
Heeft er eigenlijk ooit een Belg meegedaan?  :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Koen S op 07-05-2020  11:37 uHeeft er eigenlijk ooit een Belg meegedaan?  :weetniet:
Bij mijn weten niet. Het is een Nederlands kampioenschappen. Dat stond altijd open voor... je raad het al... Nederlanders.

Bij het OBBK was dat anders. Daar gaat het om de beste brouwer van 'Berrege en omstreken' (of hoe ze dat daar schrijven). Daar hoort België ook bij. Ligt namelijk vlak bij de grens.

emiel1

Er doen natuurlijk veel meer Nederlanders mee dan Belgen, maar er doen toch ieder jaar wel Belgen mee. Dit jaar zijn er tot nu toe 19 Belgische inschrijvingen (tegenover 560 uit Nederland).

Hoppenbrouwers

En is dit het eerste jaar dat er Belgen toegelaten worden?

Ik bedoel met het NK wielrennen rijden er ook geen Belgen mee.

emiel1

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2020  12:15 uEn is dit het eerste jaar dat er Belgen toegelaten worden?

Ik bedoel met het NK wielrennen rijden er ook geen Belgen mee.

Nee, al langer. Weet niet of het altijd al zo was, maar de afgelopen jaren in ieder geval wel. Het is inderdaad discutabel, maar in België bestaat een dergelijk kampioenschap niet, dus wellicht dat dat ooit de overweging is geweest. Of misschien doelen ze met Nederlands Kampioenschap wel op de taal, het Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt tenslotte ook bijna ieder jaar gewonnen door een Belg ;)

Rob Q

Waar staat die O dan voor van ONK?

Emanuel

Citaat van: Rob Q op 07-05-2020  13:41 uWaar staat die O dan voor van ONK?

O van Open. Dus het is een open kampioenschap en kan dus iedereen, ook Belgen, Duitsers en waar dan ook vandaag meedoen :D

hansHalberstadt

NK zegt toch alleen maar dat het door nederlanders/in Nederland is georganiseerd? Niet over wie er mee mag doen.

Als ik de term 'open' opzoek:
Bij gesloten toernooien nodigt de organisatie deelnemers uit, bij een open kampioenschap kan iedereen meedoen die aan bepaalde criteria voldoet.

Wat die criteria zijn mag de organisatie dus bepalen. Dus je kunt Belgen toelaten of uitsluiten op basis van de criteria. 

Haagse Wouter

Waarom zou je sowieso mensen uitsluiten zolang het geen probleem is.

Jacques

Citaat van: emiel1 op 07-05-2020  12:24 uNee, al langer. Weet niet of het altijd al zo was, maar de afgelopen jaren in ieder geval wel. Het is inderdaad discutabel, maar in België bestaat een dergelijk kampioenschap niet, dus wellicht dat dat ooit de overweging is geweest.

Vrijwel vanaf het begin van het ONK hebben buitenlanders mee mogen doen. Ik kan het weten omdat ik in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw een aantal ONK's georganiseerd heb met De Roerstok.
Er zijn zelfs Belgen die in de prijzen zijn gevallen. Eentje heeft op dit moment een vrij grote craftbrouwerij in België.

De O staat inderdaad voor open. Alle hobbybrouwers die willen mogen meedoen. Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging of Nederlander te zijn.

emiel1



ONK2020 AFGELAST

Het had een groot feest moeten worden: honderden brouwers en bierliefhebbers in het zonnetje op het strand van Blijburg voor het ONK2020. En dan was het ook nog eens het 5-jarig jubileum van organiserende brouwvereniging de Bierkaai! Maar helaas, zoals bij zoveel dingen dit jaar heeft het coronavirus roet in het eten gegooid. Nadat we het eerder al uit hebben moeten stellen, blijkt nu ook de haalbaarheid van de beoogde herkansing in oktober verre van realistisch. Daarom moeten we helaas met pijn in ons hart mededelen dat het ONK2020 is afgelast.

Alle deelnemers zullen hierover ook per mail worden ingelicht. Geen mail ontvangen? Check je spam.

We hebben gelukkig niet alleen slecht nieuws, maar ook nog goed nieuws m.b.t. het ONK2021! Daarover later meer...

Jaap W

Heel jammer, maar begrijpelijk.  :huilen:
Ik neem aan dat de etiketten die we gekregen hebben volgend jaar weer gebruikt kunnen worden. Moet ik ze alleen wel weer van de flesjes kunnen krijgen of proberen het mailtje terug te vinden waarin ze zijn opgestuurd. Ik laat in ieder geval mijn inschrijving staan. :brouwen: :biersmile: :proost:

Takkie83

Neem aan dat we nieuwe etiketten krijgen..? De '2020' klopt dan immers niet meer

tdp

Zonde inderdaad! Wel jammer overigens dat wanneer je volgend jaar deel wilt nemen, je niet met andere bieren mag deelnemen, maar met de bierentypen die je dit jaar hebt ingeschreven. Zal vast een goede verklaring voor zijn :)

Veel succes gewenst in ieder geval, nooit leuk om een dergelijk evenement te moeten annuleren, helemaal in een jubileumjaar.

emiel1

Citaat van: Jaap W op 26-05-2020  15:48 uHeel jammer, maar begrijpelijk.  :huilen:
Ik neem aan dat de etiketten die we gekregen hebben volgend jaar weer gebruikt kunnen worden. Moet ik ze alleen wel weer van de flesjes kunnen krijgen of proberen het mailtje terug te vinden waarin ze zijn opgestuurd. Ik laat in ieder geval mijn inschrijving staan. :brouwen: :biersmile: :proost:

Leuk dat je alsnog meedoet! Als je ze niet meer kunt vinden moet je het maar even laten weten, dan stuur ik ze je opnieuw


Citaat van: Takkie83 op 26-05-2020  15:54 uNeem aan dat we nieuwe etiketten krijgen..? De '2020' klopt dan immers niet meer

Daar had ik nog niet aan gedacht. Het kan, maar de nummers zijn hetzelfde, dus het is dan alleen esthetisch.


Citaat van: tdp op 26-05-2020  15:55 uZonde inderdaad! Wel jammer overigens dat wanneer je volgend jaar deel wilt nemen, je niet met andere bieren mag deelnemen, maar met de bierentypen die je dit jaar hebt ingeschreven. Zal vast een goede verklaring voor zijn :)

Veel succes gewenst in ieder geval, nooit leuk om een dergelijk evenement te moeten annuleren, helemaal in een jubileumjaar.

Ja, dat is jammer inderdaad, maar zo zit de software in elkaar. Het is een afweging die een paar jaar geleden toen de software gebouwd is door de toenmalige organisatie is gemaakt. Op deze manier ligt de verantwoordelijkheid voor de keuze altijd bij de deelnemer en niet bij de organisatie; wij kunnen nu niks fout doen bij het veranderen. En we zijn erg blij dat we van dit systeem gebruik mogen maken, want het zit goed in elkaar en bespaart ons enorm veel tijd, maar in sommige gevallen was het toch wel handig geweest als het wel had gekund en nu al helemaal.

En dankjewel!

André de Laat

Ik ben niet zo van meedoen aan wedstrijden maar ik waardeer de hoeveelheid energie die jullie er in steken. We kunnen alleen maar hopen dat zo´n situatie zich nooit meer voordoet. Ik wens iedereen succes volgend jaar. Hulde aan de organisatoren!  :brouwen: :brouwen: :brouwen: :groots: :groots: :groots:

Jacques

Heel jammer dat het ONK dit jaar niet door kan gaan.
Zo goed als alle ONK's die gehouden zijn ben ik aanwezig geweest. Geen mooie dag en praten met heel veel hobbybrouwers.

Nog een opmerking. Ik begrijp dat alle bieren "over gaan naar het volgend jaar".
Bij een aantal bieren zal dit goed uitpakken. Maar IPA's en andere hoppige bieren lijden veel door bewaring. Veel bieren horen jong gedronken te worden.

Takkie83

Ik neem aan dat de meeste hobbybrouwers tussen nu en 2021 wel een gaatje zien om een nieuwe - nog betere - versie van hun biertje te brouwen  :brouwen:

En die IPA's gaan natuurlijk op bij de BBQ's deze zomer  :proost:

Sjoerd

Heel jammer inderdaad, maar goed, het is niet anders. Ik had zo'n mooie Quad, nu maar kijken of hij volgend jaar ook nog goed is...

Takkie83

Citaat van: Sjoerd op 26-05-2020  22:52 uHeel jammer inderdaad, maar goed, het is niet anders. Ik had zo'n mooie Quad, nu maar kijken of hij volgend jaar ook nog goed is...

Ik wil hem wel voor je keuren. Als ik je mijn adres PM kun je daar drie flesjes heen sturen. Hoeft geen etiket op   :P

Griebelienus

Citaat van: Takkie83 op 26-05-2020  22:55 uIk wil hem wel voor je keuren. Als ik je mijn adres PM kun je daar drie flesjes heen sturen. Hoeft geen etiket op   :P

Voor 2 flesjes, doe ik ook al een keuring hoor! 1 om te proeven hoe die in eerste instantie bevalt (geur, smaak, kleur, koolzuurgehalte etc) en een 2e om te kijken of het doordrinkbaar is. 3 vind ik weer zo Hollands overdreven. ....  :proost:

Takkie83

Citaat van: Griebelienus op 27-05-2020  01:20 uVoor 2 flesjes, doe ik ook al een keuring hoor! 1 om te proeven hoe die in eerste instantie bevalt (geur, smaak, kleur, koolzuurgehalte etc) en een 2e om te kijken of het doordrinkbaar is. 3 vind ik weer zo Hollands overdreven. ....  :proost:

 :lol:

Het is niet voor niets het oNk  ;)

Als je een lekker biertje hebt gebrouwen is dit misschien wel een goede test om te kijken in hoeverre je met je notities en alles je biertje kunt reproduceren. Alsof we brouwen vervelend vinden  :brouwen:

Jaap W

Citaat van: Jacques op 26-05-2020  21:47 uNog een opmerking. Ik begrijp dat alle bieren "over gaan naar het volgend jaar".
Bij een aantal bieren zal dit goed uitpakken. Maar IPA's en andere hoppige bieren lijden veel door bewaring. Veel bieren horen jong gedronken te worden.
Dus weer een mooi excuus en gelegenheid om te gaan brouwen. Toch?  ;D ;D  :brouwen: :biersmile: :proost:

emiel1

Citaat van: André de Laat op 26-05-2020  17:25 uIk ben niet zo van meedoen aan wedstrijden maar ik waardeer de hoeveelheid energie die jullie er in steken. We kunnen alleen maar hopen dat zo´n situatie zich nooit meer voordoet. Ik wens iedereen succes volgend jaar. Hulde aan de organisatoren!  :brouwen: :brouwen: :brouwen: :groots: :groots: :groots:

Dankjewel! We doen ons best dus dit soort reacties zijn we erg blij mee. Sowieso moet ik zeggen dat iedereen heel positief en behulpzaam reageert, dat waarderen we erg!


Citaat van: Jacques op 26-05-2020  21:47 uNog een opmerking. Ik begrijp dat alle bieren "over gaan naar het volgend jaar".
Bij een aantal bieren zal dit goed uitpakken. Maar IPA's en andere hoppige bieren lijden veel door bewaring. Veel bieren horen jong gedronken te worden.

We hebben de deelnemers de keuze gegeven. Maar tot nu toe hebben we vrijwel geen annuleringen ontvangen. Het is inderdaad jammer van de bieren die vers gedronken moeten worden, maar de meeste brouwers worden alleen maar beter met ieder brouwsel, dus die IPA van volgend jaar is vast nóg beter ;)

Jacques

Citaat van: emiel1 op 27-05-2020  16:26 u... maar de meeste brouwers worden alleen maar beter met ieder brouwsel, dus die IPA van volgend jaar is vast nóg beter ;)

Het is grappig om te zien hoe kwaliteitsverbetering werkt. In het begin maak je grote stappen maar er is een punt waarbij je met de apparatuur die je hebt het optimale hebt bereikt. Elke verandering daarna is een verslechtering. Andere apparatuur kan zorgen dat de kwaliteit weer hoger wordt maar vaak duurt het even voordat je gewend bent aan nieuwe apparatuur.
Anders gezegd: het verbeteren van de kwaliteit gaat met vallen en opstaan. Het kan zijn dat als je een recept opnieuw brouwt het resultaat minder is. Maar ja, dat hoort dit bij het spel...

Esterenbrouw

Afmelden ingeschreven bier tbv nieuwe inschrijvingen.

Ik heb bijv. 4 bieren ingeschreven, waarvan ik 1 bier misschien niet ga inzenden, omdat het de kwaliteit niet meer heeft en ik bijv. geen vervanger heb gebrouwen.

Is het zinvol dat ik dan mijn inschrijving officieel inlever en dat ik dan hiermee 1 plaats vrij maak voor een andere brouwer?

De organisatie zou dit kunnen overwegen?

Wolter

Citaat van: Esterenbrouw op 30-05-2020  09:31 uAfmelden ingeschreven bier tbv nieuwe inschrijvingen.

Ik heb bijv. 4 bieren ingeschreven, waarvan ik 1 bier misschien niet ga inzenden, omdat het de kwaliteit niet meer heeft en ik bijv. geen vervanger heb gebrouwen.

Is het zinvol dat ik dan mijn inschrijving officieel inlever en dat ik dan hiermee 1 plaats vrij maak voor een andere brouwer?

De organisatie zou dit kunnen overwegen?
Er is genoeg tijd om het bier opnieuw te brouwen. Denk niet dat het handig is de bieren die je nu hebt gebrouwen nog een jaar of langer te laten staan voor het onk2021. Er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen als zware stouts etc.

Esterenbrouw

Klopt, tijd genoeg Wolter om de bieren opnieuw te brouwen.

Maar het is heel goed mogelijk dat je de opgegeven bieren niet allemaal naar tevredenheid opnieuw
hebt gebrouwen en een bier niet in wilt zenden.

Kun je dan een inschrijving annuleren, zodat een andere brouwer hiervoor een bier kan inzenden?
Zou toch mooi zijn.

Jaap W

Vandaag bericht gehad van het FAWBG dat de keuring, die door hun gehouden zou worden in april (waar ik me ook voor opgegeven had), nu plaatsvind in september. Vandaag de etiketten op de flesjes gemaakt.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

emiel1

Citaat van: Jaap W op 30-05-2020  11:52 uVandaag bericht gehad van het FAWBG dat de keuring, die door hun gehouden zou worden in april (waar ik me ook voor opgegeven had), nu plaatsvind in september. Vandaag de etiketten op de flesjes gemaakt.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

Om verwarring te voorkomen: dit gaat dus niet over het ONK, maar over een andere wedstrijd ;)

Jaap W

Citaat van: emiel1 op 30-05-2020  12:12 uOm verwarring te voorkomen: dit gaat dus niet over het ONK, maar over een andere wedstrijd ;)

Klopt, sorry als er verwarring ontstaat, maar dit is een "wedstrijd" van de

F ederatie
A mateur
W ijnmakers en 
B ierbrouwers
G ilden

en heeft dus NIKS te maken met het ONK.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.