Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Herms 1ste poging  (gelezen 20209 keer)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
Re: Herms 1ste poging
« Reactie #50 Gepost op: 29-03-2006 18:05 u »
Ik geef toch ook nog niet op, ik ga nog eens een poging wagen; maar deze maal ga ik eerst het maishwater opwarmen.( in de kookketel).
Feit is wel dat alle installaties die met meer dan 40 L. werken problemen in verband met (gelijkmatig) opwarmen kennen.

Beste Lieminbrouwer,

lees volgende topic eens (principe verwarmen door wort van onderen op te pompen!!);
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1983.msg26196.html
Is precies een van de alternatieven voor jouw probleem zoals reeds eerder vermeld in deze discussie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #51 Gepost op: 03-04-2006 23:00 u »
Hallo HERMS brouwers,

Wat eigenlijk begon als HERMS 1 ste poging eindigde vandaag als Herms laatste poging; Ik zeg dus het  HERMS gebeuren vaarwel.
De brouwsessie van vandaag was de derde poging, en bij elke poging werden andere technieken en andere brouwwijzen gebruikt.
Er werd zelfs één keer met enkel water gewerkt om uit te testen. De installatie zal verbouwd worden tot een systeem dat in vele kleine professionele brouwerijen gebruikt wordt.
Een maish-ketel met roerwerk, een lager gelegen filterkuip, een pomp om het gefilterde wort terug naar de kookketel te pompen en dan pompen door een koeler.
De redenen om terug naar een conventioneel systeem te keren zijn hoger reeds aangehaald; en vandaag hebben we ze allemaal zien passeren tot zelfs een verstopte pomp op de koop toe.

Groetjes
Liemingbrouwer

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #52 Gepost op: 03-04-2006 23:48 u »
Ik heb gisteren een lambik gebrouwen in een herms met een decoctiemethode. De kookketel werd tussentijds gebruikt om een dunne deelmaisch te koken. Ik kan niet klagen over de prestaties van de installatie. De timing dient nog even bijgestuurd gezien ik op een bepaald moment langer moest wachten gezien het water niet kookte. Dit laatste is dan geen mankement aan de Herms.
Een probleem dat zeker bestaat bij een herms met vaten groter dan 50 l is de warmteoverdracht. Zoals reeds eerder besproken heb in een tweede warmtewisselaar ingebouwd in de maischton die het water van de waterton door de maisch pompt.

Ik haak voorlopig niet af maar we gaan wel naar een omvangrijke installatie. Zoals Liemingbrouwer schrijft is het op den duur eenvoudiger met een maischton met een roerwerk ( ofwel manueel want het roeren op zich is toch een aangename bezigheid bij onze hoeveelheden ) een lager gelegen filterkuip en een pomp om het wort naar de kookketel te pompen.  Bij deze eenvoudige installatie zal het afwassen ook wel een stuk aangenamer zijn want en herms ontsmetten is toch wel een hele klus. Soms denk ik toch of we niet opnieuw het warm water aan het uitvinden zijn met de herms. Industrieel wordt dit systeem bij mijn weten niet gebruikt.

Zijn er nog ervaringen met grotere installaties, ik bedoel een herms met vaten groter dan 50 l ?

Norbertus.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #53 Gepost op: 06-04-2006 23:47 u »
Mijn vaten zijn 100 liter maar ik wil er 60 liter brouwsels mee gaan maken, verder denk ik dat mijn Herms minder verwarming problemen gaat ondervinden dan hier boven beschreven wordt, dit dankzij mijn verwarming systeem waarbij ik niet twee keer de hoeveelheid water hoef op te warmen, althans niet tijden het brouw proces. Ik weet dat men hier de efficiëntie van mijn systeem betwijfeld daar dat mijn ideeën zeer afwijkend zijn maar de praktijk zal dat uit moeten gaan maken, diverse testen met water en met zakken “kippen” graan zijn veel belovend geweest, ik weet het duurt een beetje en mijn installatie is nog steeds niet af daar ik ook nog andere zaken aan mij hoofd heb dan bier brouwen, tevens wacht ik nog op mijn beloofde fermentatie vat.

Ik ga uit van het principe: Eerst het kooitje afmaken en dan pas het vogeltje kopen.

Gr. Hans

Offline Emile

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #54 Gepost op: 25-05-2006 20:41 u »
Liemingbrouwer,

Met mijn HERMS systeem heb ik inmiddels meer dan 70 brouwsels gemaakt. Wat dichtslibben betreft: daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Wel heb ik in de loop van de tijd enkele aanpassingen aangebracht:
- Filter in de MLT: gaatjes moeten niet te klein zijn. Ik heb hier sleuven in gezaagd. Werkt perfect.
- Ik heb alle haakse bochten verwijderd uit mijn systeem. Door dit consequent toe te passen krijg je een heel redelijke flow door je systeem (het verwijderen van die haakse bochten resulteerde in een toename van 8 L/min. naar 12 L/minuut (door het hele systeem).
- Een roerder in de warmwaterketel (waar mijn warmtewisselaar ook in ligt) maakt een wereld van verschil. Zo had ik zonder roerder een temperatuurstijging van slecht 0.2 graad Celsius / minuut. Nu met roerder is dat 0.65 graad Celsius per minuut (dat is de netto temp. stijging in de maischketel). Ik verwarm nu 70 L van 52 -> 63 graden in iets meer dan een kwartier.
- Ik heb een bypass op de pomp gemonteerd (klep tussen uitgang en ingang), maar die heb ik vrijwel nooit nodig. Mijn Iwaki pomp kan volgens de spec. 15-17 L/min. leveren. In de praktijk zit er wat weerstand in alle leidingen, waardoor dit op 12 L/min. uitkomt. Maar het filterbed is nog nooit dicht gezogen, wat ik ook doe.
- Ik heb ooit een plastic slang (gewapend!) in de aanvoerleiding van de pomp gehad. Dat was een drama. Door de warmte en de zuigende werking van de pomp klapte deze helemaal dicht. Resultaat: bijna geen flow. Na hier overal koperen leidingen geplaatst te hebben, was ook dit probleem voorbij.

Er zijn best wat brouwers die mijn HERMS systeem nagebouwd hebben en die brouwen allemaal zonder veel problemen. Misschien dat mijn site je nog kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Emile van de Logt
www.vandelogt.nl

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #55 Gepost op: 25-05-2006 21:57 u »
Hallo Emile,

Bedankt voor de info; Uw site had ik wel al bezocht.  Prachtige installatie vooral dan de electronische regeling. 
Het is zo dat mijn installatie reeds voor een groot stuk verbouwd is. Ik zal overstappen op een maishketel met roerwerk en een filterkuip, wel zou ik de installatie zo bouwen dat wanneer het wort in de filterkuip is ik dan gedurende een tijdje het wort kan rond pompen zoals bij de HERMS. De kookketel (met spoelwater)moet dan wel op ongeveer 80° zijn want ik pomp door deze ketel.  Ik denk op deze manier een zeer heldere wort te verkrijgen.
Mijn grootste probleem was de trage opwarming en het grote temperatuursverschil op verschillende plaatsen in de maishton.  Je vraagt je dan af waar moet ik de temperatuur meten?  Verstoppingen heb ik maar één keer echt gehad, wel is de eerste keer de filterplaat geplooid geworden door de grote zuigkracht van de pomp.
Wel moet ik toegeven dat de bieren gebrouwen met de HERMS van goede kwaliteit zijn, op zich is er dus niks mis met het systeem.
Persoonlijk denk ik dat het perfect werkt met kleine hoeveelheden.

Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Horst

• Junior lid
  • **
    • KWBG
« Reactie #56 Gepost op: 25-05-2006 23:16 u »
je vraagt je dan af waar moet ik de temperatuur meten? 

Ik meet de temperatuur in de uitgaande leiding van de maisch ketel.
Of meet iemand dit op een andere plek?

mvg
Horst
:beersmiley:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #57 Gepost op: 26-05-2006 10:17 u »
De sonde van mijn thermometer hangt zo ongeveer in het midden van de maischketel. Doordat de ketel goed is geïsoleerd en er continu wordt rondgepompt denk ik dat de temperatuurverschillen in de ketel niet zo groot zijn, maar ik heb het eigenlijk nooit nagemeten.

Offline Horst

• Junior lid
  • **
    • KWBG
« Reactie #58 Gepost op: 26-05-2006 14:07 u »
Bij regelmatig roeren en de ketel heat exchange op 80 graden, meet ik verschillen van 10 graden boven in de maisch ketel tov de uitgang van de maisch ketel. Ik denk dan ook dat een roerwerk geen overbodige luxe is met een HERMS installatie.

mvg
Horst

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #59 Gepost op: 26-05-2006 18:17 u »
Ik gebruik 2 digitale temeratuursensoren (op 1/16e graad nauwkeurig), eentje in de warmwaterketel en eentje in de maischketel. Beiden zitten ongeveer in het midden gemonteerd. Net zoals bij Adrie is bij mij de maischketel flink geïsoleerd (dubbelwandig RVS met isolatie binnenin).

Ja, er zullen ongetwijfeld temp. verschillen optreden, maar omdat ik een redelijke flow (12 L/minuut) heb, ga ik er van uit dat die temperatuur uiteindelijk overal netjes verdeeld is. In de praktijk zie ik hier absoluut geen problemen mee optreden.

Het temperatuurverschil tussen de warmwaterketel en de maischketel bedraagt bij mij 1 graad, maar dan moet ik wel roeren in mijn warmwaterketel, anders wordt dit 2 graden. Veel meer moet dit ook niet worden (kwestie van je leidingen goed isoleren).

Gaan lopen roeren in een maischketel vind ik zo'n gedoe (alles moet ook weer schoongemaakt worden), rondpompen is voldoende lijkt mij.

Ik lees ook postings waarin gewerkt wordt met leidingen van 10-12 mm. NIET doen, dat is veel te klein in diameter om een fatsoenlijke warmte overdracht te krijgen. Het beste is om overal 15 mm (minimaal) te gebruiken.

Ik kan met de huidige installatie zonder veel problemen naar 100 L brouwsels gaan (heb al een paar keer 80 L gedaan). Ik denk dat het dan ook een misvatting is om te stellen dat HERMS alleen werkt bij kleine brouwsels.

Wat mijn brouwprogramma wel doet, is het volgende: (ongeveer 10 min. voor het einde van een maischrust):
- Pomp uitzetten (het wort in de maischketel wordt nu niet meer rond gepompt)
- Brander onder warmwaterketel wordt aangezet: temp. wordt verhoogd naar de volgende maischtemp. + 1 graad (eigenlijk wordt de PID regelaar op de volgende temperatuur gezet).
- Na aflopen van de maischrust wordt de pomp weer aangezet

Het mooie hiervan is dat het water in de warmwaterketel al op temp. is voor de volgende maischrust. Het wort in de maischketel (dat hierdoor heen wordt gepompt) wordt hierdoor behoorlijk snel opgewarmd.

Groeten,

Emile

Offline Horst

• Junior lid
  • **
    • KWBG
« Reactie #60 Gepost op: 27-05-2006 14:58 u »
Hallo Emile,

Ik ben net begonnen met de HERMS en zit nu nog in de test fase. Ik ben eigenlijk in mijn ethousiastme verkeerd begonnen. Ik was al bezig voordat ik mijn pomp binnen had een iwaki md15R moest nog uit Amerika komen. Op ebay stond dat de uitlaat 12mm was daarom was ik al begonnen met de HERMS te bouwen met 12mm leidingen. De iwaki heeft volgens het plaatje 16/19 l/min. Alleen heb ik dit nog niet gemeten of dit werkelijk ook zo is.

Citaat
Gaan lopen roeren in een maischketel vind ik zo'n gedoe (alles moet ook weer schoongemaakt worden), rondpompen is voldoende lijkt mij.

Wat ik begrepen heb is dat met een traditionele ketel, (op de club is dit zo'n 150 liter) zal je ook moeten blijven roeren om een goede temperatuur verdeling te krijgen dus het is geen overbodige luxe om een roer systeem te bouwen ook voor een HERMS installatie.

Omdat ik nog in de test fase zit is nog niets geïsoleerd.
De Hysteresius van mijn temperatuur meting is 1 graad en 0,5 graden nauwkeurig (exit maisch ketel).
Ik heb nog een hydac meting met hysteresius van een 0,5 graad en 1/10 nauwkeurig. Alleen nog geen goede aansluiting voor in de ketel.

Ik ga morgen op de club met allemaal kijkers, informatie schenkers, beterweters brouwen met de HERMS ik ben benieuwd wat hier voor informatie uit komt.

De volgorde en de temperatuur van het water ga ik op dezelfde mannier bij houden hoe jij dit beschreven hebt.

mvg
Horst

Tags: herms/rims