Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filmpje: 'Bierbrouwen kun je zelf'  (gelezen 900 keer)

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filmpje: 'Bierbrouwen kun je zelf'
« Gepost op: 25-10-2019 17:26 u »

Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube.

Met mijn uiterst bescheiden ervaring als hobbybrouwer dacht ik enkele foutjes te zien.

Ik vroeg me af of andere hobbybrouwers op dit forum ook een mening hebben over het brouwproces in dit filmpje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Filmpje: 'Bierbrouwen kun je zelf'
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2019 18:35 u »
Vele wegen leiden naar Rome
Hij is in ieder geval blij met zn resultaat en daar gaat t tenslotte om
Bottelsuiker heeft ie zeker niet te weinig en over oxidatie en troebel maak ik me geen zorgen meer😄

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2019 18:57 u »
Hier het origineel in 2 delen.... ;) :brouwen: :brouwen:   ;D ;D ;D

Het allereerste NL Filmpje over Zelf thuisbrouwen !!!  and nothing beats the original !!!  :)  (en dit is de voorloper van brouwTV )
 ;D :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2019 19:47 u »
Vele wegen leiden naar Rome
Hij is in ieder geval blij met zn resultaat en daar gaat t tenslotte om
Bottelsuiker heeft ie zeker niet te weinig en over oxidatie en troebel maak ik me geen zorgen meer😄

Ja, 4 gram bottelsuiker per flesje (een koffielepel) is 12 tot 16 gram per liter (naargelang afgevuld wordt in flesjes van 25 dan wel 33 cl). Dat lijkt me ook wel heel erg veel. Ik ga uit van een max hoeveelheid van toe te voegen suiker van 8 gram per liter.

Wat risico omtrent oxidatie betreft kan ik je ook wel volgen. Hij laat het hete wort in twee filterprocedures lekker kletteren terwijl ik dacht dat dit niet mocht. Enkel het gekoelde wort mag kletteren.

Je bedenking omtrent troebel kan ik niet volgen. Kan je hier nog iets meer over zeggen?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2019 19:57 u »

Het allereerste NL Filmpje over Zelf thuisbrouwen !!!  and nothing beats the original !!!  :)  (en dit is de voorloper van brouwTV )
 ;D :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Ik heb dat filmpje erg vaak bekeken op YouTube (net als alle filmpjes van Brouw TV) alvorens zelf iets te proberen. Toch heb ik de indruk dat John Timmermans minder brouwfouten maakt dan Robbie in de filmpjes over Robbies moestuin.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2019 20:45 u »
Toch heb ik de indruk dat Jhon Timmermans minder brouwfouten maakt dan Robbie in de filmpjes over Robbies moestuin.

Dan moet je niet meer kijken, naar robbies moestuin... ik viel al na 30 sec in slaap... ;D ;D ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 25-10-2019 20:53 u »
Filteren mag je het eigenlijk niet noemen. Normaal begin je pas met opvangen als je wort helder afloopt en daarvoor gooi je enkele malen de opgevangen wort terug tot het helder is. Zo kom je van onnodige vaste stoffen af zoals samengeklonterd eiwit en delen van je bostel. dat doet hij dus allemaal niet. ook het uitspoelen: gewoon een scheut water erover waarna alles langs de zijkant loopt. dan kun je net zo goed gelijk het water bij de rest van de opvang gooien.
De vraag is natuurlijk wat dit alles uiteindelijk aan invloed heeft op de smaak. Geen idee.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2019 21:27 u »

John is een held en zou bij het volgende ONK geridderd moeten worden!

Tags: