Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstof uit fleshals blazen  (gelezen 1614 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Zuurstof uit fleshals blazen
« Gepost op: 23-10-2019 09:01 u »
Op zoek naar kleine verbeteringen blaas ik met CO2 het beetje lucht weg uit de flessenhals alvorens het dopje erop te doen. Nuttig of nutteloos?

Ik meen bij oudere bieren het verschil te proeven maar kan ook imagine zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Zuurstof uit fleshals blazen.
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2019 09:07 u »
De zuurstof die er nog zit wordt door de gist gebruikt. Wegblazen is m.i. niet nodig.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2019 09:17 u »
De zuurstof die er nog zit wordt door de gist gebruikt. Wegblazen is m.i. niet nodig.
Doet het dan meer kwaad dan goed ? In brouwerijen vullen ze toch ook onder CO2 druk af ?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2019 09:37 u »
Doet het dan meer kwaad dan goed ? In brouwerijen vullen ze toch ook onder CO2 druk af ?

Vlak voordat ze de kroonkurk er op doen zorgen ze dat het bier gaat schuimen (ik meen door er en klein straaltje water in te spuiten onder hoge druk, maar er zijn vast anderen die dat beter weten), het schuim werkt de zuurstof uit de fles en daarna gaat de kroonkurk er op en zakt het schuim weer in en is de hals gevuld met koolzuur.

Dat is nodig, aangezien er geen hergisting op fles plaatsvindt, dus alle zuurstof in de fles zorgt voor oxidatie. Wij maken wel gebruik van hergisting op fles, dus de zuurstof in de hals wordt door je gist gebruikt en omgezet in koolzuur. Als er helemaal geen zuurstof aanwezig zou zijn, zou er niet eens koolzuur aangemaakt worden, maar alleen alcohol.

Dus als je gist nog vitaal genoeg is werkt het flushen van je hals misschien zelfs averechts voor je koolzuurproductie (al vermoed ik dat er nog altijd wel genoeg aanwezig is), alleen als je gist al flink uitgeput is kan het oxidatie misschien voorkomen, maar dan kun je sowieso beter bottelgist gebruiken.

In dit filmpje zie je het vanaf 1 minuut gebeuren:

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #4 Gepost op: 23-10-2019 09:41 u »
Merci ! Dan snap ik alleen niet het nut van die zuurstofabsorberende kurken bij hergisting op fles?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-10-2019 09:43 u »
Wellicht dat bij bieren die heel erg gevoelig zijn voor oxidatie, zoals NEIPA's, de oxidatie eerder plaatsvindt dan de hergisting gestart is(?)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 23-10-2019 09:44 u »
Dan snap ik alleen niet het nut van die zuurstofabsorberende kurken bij hergisting op fles ?

Is een gadget, een goede brouwer zal het verschil niet merken... ;)

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-10-2019 09:53 u »
.... Als er helemaal geen zuurstof aanwezig zou zijn, zou er niet eens koolzuur aangemaakt worden, maar alleen alcohol....

Weet niet.
Gist heeft geen zuurstof nodig om suiker in alcohol en CO2 om te zetten. Het proces is anaeroob, wat wil zeggen dat er geen zuurstof voor het proces nodig is.
Zuurstof zorgt voor aanmaak van nieuwe gistcellen en die heeft men na het bottelen meestal niet meer nodig.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2019 09:57 u »
Weet niet.
Gist heeft geen zuurstof nodig om suiker in alcohol en CO2 om te zetten. Het proces is anaeroob, wat wil zeggen dat er geen zuurstof voor het proces nodig is.
Zuurstof zorgt voor aanmaak van nieuwe gistcellen en die heeft men na het bottelen meestal niet meer nodig.

Ik heb ooit geleerd dat gist zonder zuurstof alleen alcohol aanmaakt en met ook koolzuur. Maar ik ben geen bioloog, dus moet het hebben van secundaire info...

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2019 10:08 u »

Ja, maar dan vindt er vaak geen hergisting op fles meer plaats, dus is het belangrijk om geen zuurstof in de fles te hebben. Bij hergisting op fles lijkt het me overbodig.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2019 15:52 u »
ik heb wel eens een laatste flesje halfvol. als je dat na rijping vergelijkt met een vol flesje dan proef je geoxideert bier. Dus er is zeker ergens een grens van zuurstofbelasting waarboven het vervelend wordt. Maar er is ook wat marge omdat tijdens de hergisting zuurstof wordt verbruikt. Tijdens het bottel krijg je ongewild al zuurstofinslag tijdens elke stap die je doet. dus lijkt me niet nadelig om het laatste beetje lucht te vervangen door koolzuur. Zelf vul ik gewoon tot 1 cm onder de rand, dan is ook vrijwel alle zuurstof weg.

Serge VL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2019 18:51 u »
Merci ! Dan snap ik alleen niet het nut van die zuurstofabsorberende kurken bij hergisting op fles ?
Om de zuurstof te adsorberen die via de kroonkurk in je flesje via diffusie terecht komt. Je bier gist toch maar 2 weken na op fles en niet 12 maand?
Ondanks het druk verschil zal er steeds O2 via diffusie in je flesje komen (iets met gaswetten partiŽle drukken en nog wat ander moeilijk begrijpbare dingen)
https://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/AT17018_BR_Oxygen_Scavenger_WEBpdf

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zuurstof uit fleshals blazen
« Reactie #12 Gepost op: 23-10-2019 23:18 u »
Op zoek naar kleine verbeteringen blaas ik met CO2 het beetje lucht weg uit de flessenhals alvorens het dopje erop te doen. Nuttig of nutteloos?

Zinvol!

De zuurstof in de hals van de fles wordt niet per direct verbruikt door de gist. Het duurt altijd even voordat de hergisting op gang komt.

Dan snap ik alleen niet het nut van die zuurstofabsorberende kurken bij hergisting op fles?
Het gebruik van deze kroonkurken heeft zin, ook bij bieren met hergisting op de fles. Al een langere tijd bottel ik een aantal flessen bij elk brouwsel met deze kroonkurken voor de vergelijking. Er is een duidelijk smaakverschil waar te nemen.
In het kader van het 35-jarig bestaan van De Roerstok hebben alle leden 25 kroonkurken gekregen om het effect te ondervinden. Over een tijdje zullen de bevindingen worden geŽvalueerd.

Vlak voordat ze de kroonkurk er op doen zorgen ze dat het bier gaat schuimen (ik meen door er en klein straaltje water in te spuiten onder hoge druk, maar er zijn vast anderen die dat beter weten), het schuim werkt de zuurstof uit de fles en daarna gaat de kroonkurk er op en zakt het schuim weer in en is de hals gevuld met koolzuur.

Dat is nodig, aangezien er geen hergisting op fles plaatsvindt, dus alle zuurstof in de fles zorgt voor oxidatie. Wij maken wel gebruik van hergisting op fles, dus de zuurstof in de hals wordt door je gist gebruikt en omgezet in koolzuur. Als er helemaal geen zuurstof aanwezig zou zijn, zou er niet eens koolzuur aangemaakt worden, maar alleen alcohol.

Ook bij bieren met hergisting op de fles wordt bij grotere commerciŽle brouwerijen een straaltje water in de hals van de fles gespoten om het opschuimen te bevorderen. Het feit dat een hergisting op fles plaatsvindt wil niet zeggen dat er geen oxidatie kan plaatsvinden tijdens het bottelen.

De zuurstof wordt zoals anderen ook al schreven niet omgezet in koolzuur. De zuurstof wordt deels chemisch gebonden waardoor je een oxidatie smaak kunt krijgen en deels door de gist gebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 24-10-2019 10:03 u »
Ik heb ooit geleerd dat gist zonder zuurstof alleen alcohol aanmaakt en met ook koolzuur. Maar ik ben geen bioloog, dus moet het hebben van secundaire info...

Vergisting maakt altijd koolzuurgas aan.

Anearobe vergisting, dus zonder zuurstof, produceert daarbij ook alcohol.
Aerobe vergisting, met zuurstof, produceert dan geen alcohol, wel water.

De gist gebruikt de zuurstof om een ander stofje aan te maken dat ze weer nodig hebben voor vermenigvuldiging.
Maar in een flesje bier krijg je geen echte aerobe vergisting, en in je gistvat ook niet.

Ook zonder zuurstof, eigenlijk altijd in onze gistingsvaten, vermeerdert gist zich anearoob.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #14 Gepost op: 24-10-2019 10:31 u »
Thanks mannen weeral bijgeleerd!

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2019 15:02 u »
Met korrelgist bevat de gist al voldoende zuurstof. Beluchting van het wort is dan ook niet. Zou het bij hergisting met gebruik van korrelgist niet hetzelfde zijn? De gist bevat al genoeg zuurstof, dus de hoeveelheid zuurstof in de flessenhals is 'over' en wordt niet opgebruikt?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2019 15:36 u »
Met korrelgist bevat de gist al voldoende zuurstof. Beluchting van het wort is dan ook niet. Zou het bij hergisting met gebruik van korrelgist niet hetzelfde zijn? De gist bevat al genoeg zuurstof, dus de hoeveelheid zuurstof in de flessenhals is 'over' en wordt niet opgebruikt?

Korrelgist bevat geen zuurstof, maar voldoende voedingsstoffen om een volledige vergisting te kunnen doen zonder extra zuurstof.

Zuurstof is niet nodig voor hergisting. De zuurstof zal eerder het bier oxideren dan de gist goed doen. Wil je toch iets doen, voeg dan wat verse korrelgist toe tijdens bottelen.

Tags: