Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Op zich maakt de volgorde niet uit.Wanneer je eerst de gist in je vat doet, en er dan het wort overheen laat kletteren, moet je wel oppassen met je manier van koelen. Ik koel met een dompelkoeler en hevel pas naar het gistvat wanneer het is afgekoeld. Wanneer je een platen- of tegenstroomkoeler gebruikt, kan de temperatuur te hoog zijn, en hierdoor je gist om zeep helpen.
Ik doe het al een 4-tal jaar zo: eerst mijn giststarter in het vat, en dan inderdaad al het afgekoeld wort (ik koel wel met een spiraal) erop kletteren. Als ik even tijd heb, neem ik zelfs al einde maischen een litertje wort af, laat die wat afkoelen (afgesloten fles in een emmer water) en kap dat al bij mijn starter. Tegen einde brouwen staat de gist met extra wort al super levend te wezen en je hoort 'm bijna roépen: NOG NOG NOG! :-)
Ik koel mijn wort in de kookketel met een koelspiraal tot een temperatuur waarbij ik vergisting wil starten. Vervolgens tap ik het wort in een gedesinfecteerde nylon emmer. Ik giet het wort in mijn CCT. Na de eerste 2 à 3 liter strooi ik de gist in de CCT. Daarna breng ik de rest van het wort over door steeds wort van enige hoogte in de CCT te gieten. De gist wordt op deze wijze goed vermengd met het wort. Nodig is het niet. Gewoon overheen strooien werkt ook prima.
I see the recommended rehydrate temp for ale yeast is 25~29°C? My pitching temp for ale is 18°C. Will this not "stun" the yeast?The recommended rehydrate temperature is an optimal temperature.Outside this optimal range (as long as the temperature is above 10°C), you will not stun the yeast but you could get a longer lag phase at the beginning of the fermentation.
Veel hangt af van hoever je kan koelen en wat de gewenste starttemperatuur van je gist is. Dat verschil moet minimaal zijn.Gisteren een pils gebrouwen, met mijn spiraalkoeler raakte ik maar tot 20°C. Daarom heb ik na overhevelen verder gekoeld in de klimaatkast tot 12°C en pas dan de gist toegevoegd.