Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Instellingen Grainfather  (gelezen 182 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Instellingen Grainfather
« Gepost op: 21-10-2019 20:29 u »
Ik wil met mijn Grainfather zelf de verhouding maisch-/spoelwater kunnen bepalen. Nu wordt dat door het programma zelf berekend en ingevuld. Ik kan dat zoals het erop lijkt niet aanpassen of zie ik iets over het hoofd?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
Re: Instellingen Grainfather
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2019 20:48 u »
Volgens mij gaat dat niet. Ik heb er ook wel eens na gekeken maar lukte mij ook niet.
Ik vind de verhouding maisch/spoelwater niet kloppen, als je die gegevens aanhoudt
krijg je een te slap bier. Je zou verwachten dat de app rekening houdt met de verliezen
(het is immers speciaal voor de Grainfather)
maar daar lijkt het niet op, ik gebruik meestal maar de helft spoelwater als wat er
aangegeven wordt in de app.

Gr rely

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Instellingen Grainfather
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2019 21:12 u »
Ik heb vandaag gebrouwen en heb 2 liter meer water voor het beslag gebruikt en 2 liter minder water voor het spoelen gebruikt. Mijn eindwaarden waren erg goed; ik had rendement ingesteld op 75 % en 25 liter en heb 28 liter over met het SG zoals gepland.

Het gaat mij er meer over dat ik het beslag erg dik vond met het door Grainfather geadviseerde liters water.

Tags: