Keidonker, een lekker complexe RIS

Gestart door @, 21-10-2019 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Hoi,

Ik ga na lange tijd de ketel weer eens aantrappen want ik heb er eindelijk weer eens de tijd voor en de vooraad is een beetje op aan het raken  :)
Met de grondstoffen die ik in huis heb heb ik onderstaand RIS recept in elkaar gedraaid.

Naast eventueel commentaar op het recept zelf ben ik op zoek naar wat advies of het toevoegen van Vanille(stokjes) nog wat zou toevoegen. Een subtiele vanille smaak zou misschien de alcohol wat kunnen maskeren, maar in de commerciele bieren schiet het altijd meteen zo door. Net of je vanille pudding drinkt....  In al mijn jaren brouwen heb ik nog nooit iets als vanille gebruikt in mijn bieren. Is er een "Best Practice" voor het gebruik van die grondstof? Of is het (zoals de meeste zaken gelukkig) proefondervindelijk vaststellen wat wel en niet werkt?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKeidonker
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume25.0 l
Begin SG1.118 SG
Berekende kleur (Morey)169 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)51 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
32.89 lEngelens Kraanwater
10.96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l8 mg/l79 mg/l188 mg/l106 mg/l21 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8.55 kgSwaen Dutch Pale AleDe Swaen7 EBC69.9 %
0.99 kgGoldSwaen AromaDe Swaen400 EBC8.1 %
0.59 kgBlackSwaen CoffeeDe Swaen600 EBC4.8 %
0.59 kgGoldSwaen Munich LightDe Swaen90 EBC4.8 %
0.59 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC4.8 %
0.59 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC4.8 %
0.33 kgBlackSwaen BarleyDe Swaen1125 EBC2.7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
(in)maischen65.0 °C1 min.60 min.2.7 l/kg
uitmaischen78.0 °C1 min.5 min.2.7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
38.9 gE.K. Goldingbellen6.2%60 min.16.0 IBU
25.9 gWarriorbellen14.8%60 min.25.5 IBU
26.3 gE.K. Goldingbellen6.2%15 min.5.4 IBU
26.3 gE.K. Goldingbellen6.2%10 min.3.9 IBU
26.3 gE.K. Goldingbellen6.2%0 min.0.0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]26.3 gE.K. Goldingbellen6.2%0 min.0.0 IBU
Hornindal Kveik (OYL-091)ondergist


Sjaak_Deventer

Als je vanille gedoseerd wilt gebruiken, dan zou ik extract gebruiken. Ik heb zelf een flesje met wodka en 3 vanillestokjes weggezet. Deze een tijdje laten staan tot de smaak er goed is ingetrokken. Bij het bottelen kun je het gaan toevoegen.

En de extract kun je ook weer bij taarten, cakes, et cetera gebruiken.

Wolter

Leuk recept. Weinig op aan te merken. Voor wat betreft het gebruik van vanille denk ik dat de tip hierboven van Sjaak goed is om te doen. (Je zou die stokjes ook in een bourbon, of andere drank waarvan je wat karakter in het bier wil hebben, kunnen laten trekken)

In het recept voor een ris ben ik wel voorstander van het gebruik van 3 a 5 % havervlokken in de maisch. Dit bevordert een zachte afdronk.

Pim

Voor een mooie balans met het te verwachten alcohol percentage (12+?) en de zware body zou ik een hogere bitterheid kiezen: 100-110
Dat lijkt heel wat maar valt volledig weg tegen bovengenoemd geweld.
En aromahop zal niet heel veel waarneembare sporen achterlaten dus dat lijkt me zonde van de hop.

middelaersch

Is het begin SG niet erg hoog?
Heb hier op het forum al verschillende draadjes gezien van verstokte vergistingen met dergelijke extreem hoge begin sg's.

Maar misschien kan de kveik gist hier, in tegenstelling tot veel andere gisten, wel mee overweg  :weetniet:

@

Ik trim het recept iets terug vwb het start SG. In mijn berekeningen komt hij nu uit op 10 a 11% en dat mag misschien inderdaad wel wat minder.
De Kveik kan als het goed is verder door dan de meeste traditionele gisten, dus een verstokte vergisting zal denk  ik wel meevallen.

De bitterheid ga ik ook nog eens bekijken. Misschien is iets bitterder inderdaad beter. Dat stel ik meestal op de brouwdag zelf nog bij aan de hand van hoe het maischen is verlopen.

Bedankt voor de input!

Ed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.