De kater....

Gestart door Joep, 11-03-2006 01:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Hallo,

Tijdens de cursus en zowel het recente brouwerstreffen zijn er uiteraard menige biertjes doorheen gegaan. Nu was het resultaat de dag erna wel een vol gevoel maar geen kater. ( hoofdpijn, loom, misselijkheid etc )

Nu werd in Oostenrijk hier een simpele echter logische verklaring voor gegeven.

Wat veroorzaakt een kater/ wat is een kater.

In princiepe is een kater het gevolg van de de-mineralisering van het lichaam.
De alchohol drijft deze mineralen af.

Echter in het zelf gebrouwen bier, waar geen chemicalien of industriebier gerelateerde technieken aan pas komen blijven de meeste voedingstoffen in het bier achter.

Resultaat, wat je verdrijft aan mineralen vul je meteen bij.


Nu vond ik dit een zeer plausibele verklaring en redenatie, echter nu is mijn vraag aan jullie, hoe denken jullie hier over, hebben jullie dezelfde ervaringen met jullie bieren?


Adrie

Dat zou betekenen dat je eerder een kater krijgt van bieren waarin veel suiker in de stort zit (geen mineralen) dan van volmout bieren. Uit eigen ervaring kan ik melden dat dat niet het geval is. Dan zou je ook van Duitse bieren minder snel een kater krijgen dan van Belgische bieren. Eén en ander hangt natuurlijk ook samen met de voorgeschiedenis, dat wil zeggen: hoeveel heb je ervoor gedronken (water of iets anders niet-alcoholisch en niet-vochtafdrijvend). Als je immers al weinig vocht binnen hebt gekregen, voer je minder af als je alcohol hebt gedronken.

Aan welke chemicaliën en technieken dacht je trouwens, want hier kan ik me in verband met bier weinig bij voorstellen.

Naar mijn ervaring helpt het sterk als je na het bier flink wat water drinkt.

norbertus

We gaan het zoeken in de afgedreven mineralen. Maar is het niet de inwerking van de alcohol op ons gestel dat zorgt voor de misselijkheid. Hop in het bier is een vochtafdrijver en dat zorgt dan voor extra vervoer van mineralen en vocht en dat zal ook wel zorgen voor ongemak.
Ik ben ook van mening dat de extra activiteit tot het verwerken/afbreken van alcohol door onze lever er voor zorgt dat we hoofdpijn en misselijkheid ondervinden.
Ik ben dan ook wel benieuwd waarom dit juist is, worden er stoffen geproduceerd die ons gestel vreemd zijn, is het vochtgebrek of zijn het enkel gebrek aan afgevoerde mineralen?

Waar zit de doc onder ons volk?

norbertus.

Drents Hopbier

Citaat van: norbertus op 11-03-2006  10:41 uWaar zit de doc onder ons volk?
Hier spreekt dokter Google: zie http://www.kennislink.nl/web/show?id=106272

Hans Hans

Joep

Persoonlijk gezien is dit wel een leuke discussie.
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan het gehele "hoe werkt een kater". Maar de zogenaamde na-dorst kan ook altijd worden verweten aan het lichaam dat voedingsstoffen wilt.

Het viel me gewoon erg op dat de keren dat ik eigen gebrouwen bier heb gedronken er geen kater aan heb over gehouden, iets wat bij een gelijke hoeveelheid "industrie" bier wel het geval zou zijn.

Wat ik bedoel qua chemicalien, na mijn veronderstelling ( correct me if im wrong ) gebruiken veel proffesionele brouwerijen chemische filters voor bijvoorbeeld het klaren en zuiveren van hun bieren. Gist verwijdering etc etc.

Verder (naar mijn mening) is het ook vrijwel onmogelijk dat een brouwerij een constante smaak bier kan produceren, immers de grondstoffen veranderen steeds, geen oogst gerst is hetzelfde en de hop kwaliteit varieert uiteraard ook per oogst.
Het precieze hoe en wat weet ik niet, neem aan dat er vast en zeker iemand is die me hier meer informatie over kan geven.


Hopmans

Uit de link:

CiteerWat wel met de alcohol verband houdt is de behoefte aan water. Een lichaam dat op volle toeren alcohol aan het afbreken is heeft last van een verstoorde waterhuishouding. Het paradoxale effect is dat er bij inname van grote hoeveelheden alcoholische drank uitdroging optreedt. Met het verlies van vocht worden ook verschillende vitamines en mineralen aan het lichaam onttrokken. Ook dit kan bijdragen aan het algehele onbehagen.

Dit is eigenlijk het enige wat ik wist van een kater.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Joep op 11-03-2006  11:54 uWat ik bedoel qua chemicalien, na mijn veronderstelling ( correct me if im wrong ) gebruiken veel proffesionele brouwerijen chemische filters voor bijvoorbeeld het klaren en zuiveren van hun bieren. Gist verwijdering etc etc.

In het verleden gebruikte ze bij de Grolsch een Kiezelgoer filter, dat is volgens mij niet chemisch.... En dit wordt , denk ik, door veel brouwerijen nog gebruikt. Of ze het nu ook nog met kiezelgoer doen bij de Grolsch is mij onbekend...

Citaat van: Joep op 11-03-2006  11:54 uVerder (naar mijn mening) is het ook vrijwel onmogelijk dat een brouwerij een constante smaak bier kan produceren, immers de grondstoffen veranderen steeds, geen oogst gerst is hetzelfde en de hop kwaliteit varieert uiteraard ook per oogst.

Grote brouwerijen kunnen natuurlijk wel een vrijwel constant produkt leveren. Zij hebben natuurlijk meer en grotere kanalen voor hun grondstoffen, waardoor deze factor vrijwel constant blijft (nooit 100% natuurlijk) en kunnen ook verschillende brouwsels "mengen" tot de smaak die de consument verwacht.

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

Bij mijn weten wordt een kater veroorzaakt door dehydratie (omdat de alcohol in het bier diuretisch ofwel vochtafdrijvend werkt). Veel water drinken voordat je gaat slapen helpt dan ook goed bij het voorkomen of verminderen van een kater. De andere oorzaak van een kater is als ik mij niet vergis foezelalcoholen (hogere alcoholen). Die komen meer in warmgegist bovengistend bier voor dan in koudgegist ondergistend bier. In dat geval zouden Belgische bieren wel eerder een kater kunnen veroorzaken, ook nog eens geholpen door het hoge promillage, dan Duitse bieren.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik van mijn eigen bieren amper beroerd ben geworden. Een beetje een brak hoofd gebeurt nog eens een keertje maar dan is ook alles mee gezegd, zelfs bij de grotere bacchanalen :)

MO

Mmmh, mijn ervaring is toch anders. Een combinatie van heel veel bier drinken en niet 100% in topcondities zijnde (bv op een vrijdagavond dus op het eind van een werkweek) geeft altijd dufheid en hoofdpijn. En dan maakt het echt niets uit of het commercieel bier was of eigengebrouwen bier. Bijvoorbeeld na mijn eigen feest ik oktober jl waar ik een verschrikkelijke hoeveelheid stormbier heb gedronken en waar het heel druk was omdat ik alle gasten moest ontvangen etc - stormbier was 100% natuurlijk qua grondstoffen (ik heb ze persoonlijk toegevoegd): wat een kater, wat een kater had ik toen.

Nogmaals: teveel alcohol in combinatie met een wat slechtere gesteldheid/conditie geeft een kater. Zelfgebrouwen bier of niet.

Tot zover mijn mening.

Oscar

Wat ook ter zake doet is volgens mij de zuiverheid van de alcohol,

Indien je wat meer sterke drank drinkt of eigengestookte alcohol (± 78%) verdunt met water of iets anders of een goede, dure whiskey dan heb je er toch minderlast van...is mijn ervaring.

Groeten en gezondheid
Oscar

Bierke

Aha,
Eindelijk de plaats op dit forum gevonden om mijn gevoelens van vorig weekend kenbaar te maken:

Ben namelijk naar het Bierfestival in Sint-Niklaas geweest! Keigoed, lekkere biertjes geproefd!
Maar...
Een uurtje ervoor had ik een pizza gegeten en 2 glazen rode wijn gedronken...
Op het festival zelf heb ik een 8-tal 15cl glaasjes sterk bier(tripel of meer) gedronken. samenvol

De dag erna een heeeele GROTE KATER!! tot een uur of 3 in de namiddag!!

Welke beweringen moet ik dan geloven?
Is het de hierboven besproken dehydratatie?
Is het "bier na wijn geeft venijn" waar normaal "wijn na bier geeft plezier" is?
Of is het "mengen" van verschillende soorten bier de grote boosdoener geweest?

Graag jullie ervaringen en meningen,

Met katerloze brouwgroeten,
Bierke

Johannes

Graag zou ik alle mythes van tafel vegen. Zuivere alchohol-hogere alcoholen. Wijn-bier. Nét dat ene laatste biertje Bulls*** alle keren heb je (of ik) gewoon teveel gedronken.

Ervaring is wel al drink ik niet veel, een rokerige tent bevordert e.e.a. niet bepaald.

Drents Hopbier

Citaat van: bierke op 11-03-2006  22:41 uOp het festival zelf heb ik een 8-tal 15cl glaasjes sterk bier(tripel of meer) gedronken. samenvol

De dag erna een heeeele GROTE KATER!! tot een uur of 3 in de namiddag!!

Welke beweringen moet ik dan geloven?
Is het de hierboven besproken dehydratatie?
Is het "bier na wijn geeft venijn" waar normaal "wijn na bier geeft plezier" is?
Of is het "mengen" van verschillende soorten bier de grote boosdoener geweest?

Je vergeet de conditie te noemen.

Volgens mij is ook het (tussen) afbraak product van alcohol, acetaldehyde slecht voor de mens en goed voor de kater.

Hans Hans

Oscar

Volgens Bierengezondheid.be :

De alcohol uit alcoholische dranken wordt rechtstreeks opgenomen doorheen de maagwand in het bloed. Eens in het lichaam wordt alcohol afgebroken door een enzyme (alcohol dehydrogenase of ADH) dat zich hoofdzakelijk in de lever bevindt. De hoeveelheid beschikbaar ADH is echter beperkt, waardoor grote hoeveelheden alcohol niet meteen kunnen afgebroken worden en in het lichaam opgestapeld worden. De opgestapelde alcohol geeft aanleiding tot vergiftigingsverschijnselen. De kater is daar een uiting van. Alcoholische dranken, zoals bier bevatten bovendien weinig zout, zodat je veel moet plassen en op de duur vocht verliest. Dat leidt tot uitdrogingsverschijnselen en die dragen bij tot het katergevoel.
Een kater gaat gepaard met dorst, hoofdpijn en overgevoeligheid voor geluid en licht. Er bestaan geen middelen om van een dronken persoon een nuchter persoon te maken. Met andere woorden, er zijn geen efficiënte anti-katermiddelen. En als die al verkocht worden, hebben ze geen wetenschappelijke onderbouw. We kunnen u alleen truukjes meegeven die de kater helpen voorkomen of het leed verzachten:

tussen de glazen alcohol door water drinken;
voldoende eten bij de alcoholconsumptie;
zo weinig mogelijk vet eten tijdens de alcoholconsumptie (vet eten betekent een extra belasting voor de lever);
de alcoholconsumptie zoveel mogelijk spreiden;
een suikerrijke snack helpt de kater verlichten.


Groeten en gezondheid
Oscar


Broeder Tuk

Ben ik dan de enige die juist een kater krijgt van zelf gebrouwen bier? Ik heb een sterk gehopte pils gebrouwen daar krijg ik gewoon koppijn van terwijl ik normaal gesproken zelden koppijn krijg van alcohol.
En ik heb een blonde gebrouwen en als ik daar 5 flesjes van heb gehad merk ik daar de volgende dag meer van als van commercieel bier. Doe ik dan iets niet goed of zo?
Ik dacht misschien komt het van de gist.
Als je teveel gist binnen krijgt word je ook niet lekker van of wel?

Henielma

Probeer in plaats van die 5 flesjes er 2 te drinken...  :pan:

Broeder Tuk

Maar als ik nou zin heb aan 5 flesjes dan? Moet ik dan maar overgaan op wat anders? Ik heb het door de weeks drinken opgegeven maar dan hoeft in het weekend toch niet de rem dr op?
En het moet toch niet zo zijn dat je van je eigen bier een zwaarder kater krijgt als van commercieel bier?

Hopmans

Blijkbaar vergist je je bier op een hogere temperatuur.
Daarbij komen er hogere alcoholen in je bier zoals propanol en butanol.
Daarvan krijg je pijn in je harses.

Een glas water voordat je naar bed gaat doet sowieso wonderen.

 :degroeten:


MO

Je bent volgens mij een van de weinigen. Ons "natuurzuiver" bier geeft in mijn ervaring juist veel minder katers. Bij normaal gebruik dan, een fles of vijf moet dan ook wel kunnen vind ik.
Misschien vergist je bij erg hogere temperatuur? Dan worden er meer hogere alcoholen (foezel alcoholen) gevormd, die kunnen een wat mindere ochtend geven. Hebben anderen ook meer last van jouw bieren?

Broeder Tuk

CiteerEen glas water voordat je naar bed gaat doet sowieso wonderen.

Ja maar dat zijn algemene regeltjes, zeg maar voor de normale kater. Maar dit geld vooral voor mijn eigen bier.

Die blonde daar heb ik waarschijnlijk de gist bij gegooid op een te hoge temperatuur. Maar die is daarna op kamertemperatuur vergist. Tussen de 15 en 17graden

En die pils.....volgens mij zijn daar de eiwitten niet goed uitgevlokt maar die is wel vrij koel vergist. Tussen de 12 en 15 graden. Het heeft wel lang geduurd voordat ik die gebotteld heb, maar na 2 flesje gaat me die al tegen staan. En hij smaakt ook leeg .Daar is echt iets niet goed mee gegaan.

CiteerHebben anderen ook meer last van jouw bieren?
Tot nu toe ben ik de enige die mijn bier drinkt. Ik zal het eens meenemen naar een gilde avond.... Maar het gaat dus vooral om die pils. Daar drijven ook nog hele gist korrels in, dat vond ik ook al apart.

Oscar

Citaat van: MO op 21-02-2009  23:37 uBij normaal gebruik dan, een fles of vijf moet dan ook wel kunnen vind ik.

Dat hangt toch sterk af van het soort bier..5 quadrupels op een avond en ik ben de volgende ochtend een dweil 5 blondjes..tsja het moet kunnen, maar geen dagelijkse kost lijkt mij... :nut:

weed

Citaat van: Broeder Tuk op 21-02-2009  23:12 uBen ik dan de enige die juist een kater krijgt van zelf gebrouwen bier?

Hebben we het in dit geval over een kater.

Ik ken iemand die enorm veel last had (ziek zijn) van hooikoorts maar ook hoofpijn.
Die is uiteindelijk in Breda terecht gekomen voor een 'stoffen' onderzoek, de juiste term ken ik niet.

Uiteindelijk was het advies een desensibilatie kuur voor bepaalde grassen en bomen.
Verder geen chocolade en Heineken maar in de plaats daarvan Amstel.

Groet, Ronald

Broeder Tuk

Citaat van: weed op 22-02-2009  12:00 uHebben we het in dit geval over een kater.

Wat is dan een kater? Volgens mij is dat voor iedereen weer verschillend. Echt een kater is het ook niet, maar ik merk gewoon dat ik van mijn eigen bier meer last van heb dan van commercieel bier. En met Heineken heb ik normaal gesproken geen last.

Laatst dronk ik 3 soorten bier op 1 avond, namelijk Heineken, Grolsch en mijn eigen pils in totaal een fles of 5 en daar kreeg ik na een paar uur koppijn van. En als ik nu die pils weer drink is het net alsof ik dat meteen voel in mijn kop.

En normaal gesproken heb ik nooit hoofdpijn. Niet van drank en gewoon ook niet het komt zelden voor dat ik daar last van heb. En hooikoorts heb ik ook niet.

Zou het ook iets met gist te maken kunnen hebben? Iedereen zegt wel dat het gezond is maar teveel gist binnen krijgen is ook niet goed toch?


Hopmans


De temperatuur.
Hogere alcoholen (foezels).
Dit is hoogst waarschijnlijk de oorzaak van je probleem.
Het kan ook zijn dat er meet-apparatuur stuk is waardoor je bier zwaarder is dan geplanned.

 :degroeten:

PS: Is jou pils ook echte laaggistende pils? Want dan verwacht ik toch geen foezels.
      Dan wordt het inderdaad lastig.



bob

Hoi broeder Tuk

Heb je dat ook als de brouwsels van een ander (amateurbrouwer) drinkt?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.