Fastwasher icm gebruikte oude flessen

Gestart door Brouwerij Mennekes, 20-10-2019 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Noem het lui maar ik heb geen zin om iedere fles die ik leeg drink om te spoelen en op zn kop weg te zetten. Nu wil ik een fastwasher van 24 flessen aanschaffen. Die met 2 pompen zeg maar. Is er een mogelijkheid om die ongespoelde flessen schoon te krijgen met een fastwasher? Welk middeltje het beste gebruiken? Of is dit niet mogelijk?

de Machtige Wil

Ha Mennekes,

Bij mij worden leeggedronken flessen binnen 24 uur een paar maal met heet water gespoeld en gaan op de flessenboom. Daarna laat ik ze weken in PBW in heet water, spoel na  en tot slot een StarSan/PuroSan behandeling met koud water.

Flessen die langer dan 24 uur hebben gestaan gaan weg.

Ik denk dat wanneer je flessen tot 24 opspaart je teveel aangekoekte gist in je flesjes hebt om met zo'n apparaat schoon te krijgen. Verder geen ervaring met dat apparaat maar ik denk niet dat het een uitkomst voor je luiheid is  ;)

Battum80

Alsjeblieft... niet nog een topic waar iedereen gaat vertellen hoe hij/zij zijn/haar flessen schoon maakt...  dat kennen we nu wel.

Zoek maar even in oudere topics. Je gaat alles vinden van 3 keer spoelen onder de kraan tot -> eerst  uitkoken, dan loog, vervolgens ultrasoon en dan nog 2x Star San... (en misschien nog even in de oven)

EBC

Koop gewoon een pallet nieuwe flessen.
Wanneer je een pallet kwijt kunt in je schuur is dat de voordeligste oplossing.
Een half palletje bevat ongeveer 1800 flessen (voor minder dan 300 euro thuisbezorgd). Vaak hebben glasleveranciers ook restpalletjes met minder flessen.
Stik goedkoop, statiegeld inclusief. Daar kan je niet voor reinigen.
Verkoop de wat je niet gebruikt door aan andere hobbybrouwers.

Maar ok, als je wilt reinigen ... gebruik puro caustic.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Battum80 op 20-10-2019  19:40 uAlsjeblieft.... niet nog een topic waar iedereen gaat vertellen hoe hij/zij zijn/haar flessen schoon maakt...  dat kennen we nu wel.

Zoek maar even in oudere topics. Je gaat alles vinden van 3 keer spoelen onder de kraan tot -> eerst  uitkoken, dan loog, vervolgens ultrasoon en dan nog 2x Star San... (en misschien nog even in de oven)

Kom maar met het antwoord want ik heb me suf gezocht. Ben niet op zoek naar al die verhalen waar je het over hebt. Gaat over de fastwasher, alle andere schoonmaakmogelijkheden zijn inderdaad voldoende besproken. Maar als je mijn vraag leest dan is je antwoord niet echt nuttig.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: EBC op 20-10-2019  20:04 uKoop gewoon een pallet nieuwe flessen.
Wanneer je een pallet kwijt kunt in je schuur is dat de voordeligste oplossing.
Een half palletje bevat ongeveer 1800 flessen (voor minder dan 300 euro thuisbezorgd). Vaak hebben glasleveranciers ook restpalletjes met minder flessen.
Stik goedkoop, statiegeld inclusief. Daar kan je niet voor reinigen.
Verkoop de wat je niet gebruikt door aan andere hobbybrouwers.

Maar ok, als je wilt reinigen ... gebruik puro caustic.

Bedankt, ik kan genoeg flessen kopen maar er gaan hier ook aardig wat kratten Hertog Jan doorheen. Het zou mooi zijn als ik die flessen gewoon kan gebruiken. Ik geef graag biertjes weg maar geen zin om statiegeld te vragen of dat ze de flessen gereinigd teruggeven. Vandaar dus zoekende naar een oplossing. Toch bedankt voor de puro caustic tip

tdp

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 20-10-2019  17:11 uNoem het lui maar ik heb geen zin om iedere fles die ik leeg drink om te spoelen en op zn kop weg te zetten. Nu wil ik een fastwasher van 24 flessen aanschaffen. Die met 2 pompen zeg maar. Is er een mogelijkheid om die ongespoelde flessen schoon te krijgen met een fastwasher? Welk middeltje het beste gebruiken? Of is dit niet mogelijk?

Daar is dat apparaat toch gewoon voor ontworpen?

CiteerThe FastWasher24 bottle washer is a hands-free, high-capacity bottle cleaner and sanitizer that will cut your bottle washing time in half!

Irukandji

Het apparaat zegt niets. Het is het schoonmaakmiddel wat het schoonmaakt. Hoe sterker hoe meer verontreiniging aankan. Let er wel even op of zo'n apparaat bepaalde chemicaliën aankan. Dat is vaak de beperkende factor

Robbert

Het apparaat zegt ook zeker wat, je mechanische reiniging door middel van de druk van je schoonmaakmiddel zorgt er zeker voor aangekoekte resten voor dat je een veel snellere en betere reiniging hebt dan alleen maar beetje schoonmaakvloeistof erin en wachten tot het door de verontreiniging heen "gegaan" is.

Ik zit met een beetje hetzelfde probleem, genoeg mensen die gratis lege kratjes willen aanleveren, maar het spoelen gaat ze, zeker na een feestje of bbq, te ver. mocht je het gaan proberen ben ik zeer geïnteresseerd in de werking.
Qua chemie zou ik denken aan een caustic of PBW oplossing, zoals EBC ook al voorstelde. Let daarbij wel even op je persoonlijke beschermingsmiddelen (veiligheidsbril/handschoenen).

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Robbert op 21-10-2019  10:29 uHet apparaat zegt ook zeker wat, je mechanische reiniging door middel van de druk van je schoonmaakmiddel zorgt er zeker voor aangekoekte resten voor dat je een veel snellere en betere reiniging hebt dan alleen maar beetje schoonmaakvloeistof erin en wachten tot het door de verontreiniging heen "gegaan" is.

Ik zit met een beetje hetzelfde probleem, genoeg mensen die gratis lege kratjes willen aanleveren, maar het spoelen gaat ze, zeker na een feestje of bbq, te ver. mocht je het gaan proberen ben ik zeer geïnteresseerd in de werking.
Qua chemie zou ik denken aan een caustic of PBW oplossing, zoals EBC ook al voorstelde. Let daarbij wel even op je persoonlijke beschermingsmiddelen (veiligheidsbril/handschoenen).

Bedankt voor de tip. Het lijkt mij ook gewoon een kwestie van proberen dan. En aangezien het enkel de vloeistof rondpompt en niet nieuwe vloeistof aanspreekt kun je het apparaat dus gerust een langere tijd laten spoelen. Niet een paar tellen maar gewoon ee  paar minuten en wellicht laten pulseren.

Is er een methode om te zien of een flesje écht schoon is? Wellicht 1 niet spoelen en 1 wel en dan beide een nachtje laten staan met water er in en volgende dag beide overgieten naar een glas om te kijken of er iets drijft? Misschien nog een pH,sg of jodium test of zo?

Irukandji

Citaat van: Robbert op 21-10-2019  10:29 uhet apparaat zegt ook zeker wat, je mechanische reiniging door middel van de druk.

Tuurlijk is druk wel belangrijk. Hij moet wel de bodem van het flesje raken. We hebben een keer een 75 jarige verontreiniging (Geen flesje maar uit de grond) te lijf gegaan met een zoutzuuroplossing. Ging perfect. De vraag is alleen of je dat wilt. Glas is gelukkig een redelijk vlak oppervlakt wat gemakkelijk schoon gemaakt kan worden. Ik denk dat de fabrikant van de fastwasher daar wel over nagedacht heeft dat het apparaat goed werkt. Ik haal ook wel eens kratjes in Duitsland en moet zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met schoonmaken.

Irukandji

Ben wel benieuwd wat mensen hiervan vinden. Vind die zelfbouw met een zware pomp een mooiere oplossing. Tevens passen er geen 75cl op de 24 versie van de fastwasher. Voor mij valt die dus al af

Jacques

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 20-10-2019  17:11 uNoem het lui maar ik heb geen zin om iedere fles die ik leeg drink om te spoelen en op zn kop weg te zetten. Nu wil ik een fastwasher van 24 flessen aanschaffen. Die met 2 pompen zeg maar. Is er een mogelijkheid om die ongespoelde flessen schoon te krijgen met een fastwasher? Welk middeltje het beste gebruiken? Of is dit niet mogelijk?

Niet alleen de mechanische werking (pompen) en het middeltje maar ook de contacttijd en temperatuur zijn belangrijk. Kort spoelen is lang niet altijd toereikend. Het middel moet ook de tijd krijgen om in te werken op de verontreiniging...


Jacques

Citaat van: EBC op 20-10-2019  20:04 uMaar ok, als je wilt reinigen ... gebruik puro caustic.

Dat werkt inderdaad prima voor het reinigen van flessen (het mag ook Chemipro caustic zijn  ;) ).

jackodb

Na een jaartje met de de Avvinatore gespoeld te hebben, kijk ik nu ook naar de fastwasher.

Flesje voor flesje spoelen vind ik op zich geen punt en zelfs wel leuk, maar als het richting de 50 tot 80 flesjes gaat wordt het nogal tijdrovend.

Maar waar ik wel een beetje mee zit is wanneer het rek niet vol zit. Ik bedoel, stel dat je 30 flesje wil spoelen op de 24-variant.
Laat je dan bij de laatste 6 flesjes de overige pijpjes leeg? Spuiten de lege pijpjes dan bijvoorbeeld de keuken niet nat, of valt dat mee?
Of vervang je dan 6 schone door 6 'vieze' en spoel je de overige 18 nogmaals?


Serge VL

Ik gebruik enkele jaren de Maxi Wash flessenwasser en circuleer hier Saniclean oplossing over via een pomp (voor mijn flesjes die toch steeds gespoeld zijn na het ledigen)
Moet ik sterk vervuilde flesjes reinigen dan circuleer ik er industriële alkalische reiniger over of sluit hem aan op de waterkraan, de roterende borstel doet zijn werk wel.
https://www.polsinelli.it/en/bottle-washing-machine-maxi-wash-P902.htm

ppuk

Tot hoe sterk mag een caustic oplossing zijn eigenlijk? 1 gr/l is normaal, maar hoe sterk zou ik het moeten maken als ik van biersteen af wil? Het dubbele en dan op de fastwasher 10 minuten laten spoelen? Of nog sterker en langer?

Dirtbag

Caustic is een base. Biersteen gaat beter weg met een zuur dacht ik.

db


EBC

Citaat van: ppuk op 24-10-2019  22:45 uTot hoe sterk mag een caustic oplossing zijn eigenlijk? 1 gr/l is normaal, maar hoe sterk zou ik het moeten maken als ik van biersteen af wil? Het dubbele en dan op de fastwasher 10 minuten laten spoelen? Of nog sterker en langer?

Heb je last van biersteen? Lever je flesjes gewoon in bij de supermarkt. Caustic gaat het niet oplossen voor je.
Maar die 10 minuten om te reinigen zou ik eerder op 30 zetten, sowieso, ook zonder biersteen, standaard om te reinigen.

Flesjes week je het gemakkelijkst. De fastwasher zou ik enkel gebruiken om snel te ontsmetten vlak voor het afvullen.

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 24-10-2019  23:57 uCaustic is een base. Biersteen gaat beter weg met een zuur dacht ik.

db

Biersteen een mengsel van organische en anorganische stoffen. Voor een goede verwijdering heb je zowel een basische als zure reiniger nodig.
Door het oplossen van de organische stoffen bij het gebruik van chemipro caustic komt vaak de bruine aanslag in flessen los zonder dat je een zuurreiniging uitvoert.

EBC

Citaat van: Jacques op 25-10-2019  23:04 uBiersteen een mengsel van organische en anorganische stoffen. Voor een goede verwijdering heb je zowel een basische als zure reiniger nodig.
Door het oplossen van de organische stoffen bij het gebruik van chemipro caustic komt vaak de bruine aanslag in flessen los zonder dat je een zuurreiniging uitvoert.

Puro caustic is overigens een gelijkwaardig product.

Jacques

Citaat van: EBC op 25-10-2019  23:25 uPuro caustic is overigens een gelijkwaardig product.

Klopt. Welk product je koopt is afhankelijk van de leverancier...  ;)

ORKA

Citaat van: EBC op 20-10-2019  20:04 uKoop gewoon een pallet nieuwe flessen.
Wanneer je een pallet kwijt kunt in je schuur is dat de voordeligste oplossing.
Een half palletje bevat ongeveer 1800 flessen (voor minder dan 300 euro thuisbezorgd). Vaak hebben glasleveranciers ook restpalletjes met minder flessen.
Stik goedkoop, statiegeld inclusief. Daar kan je niet voor reinigen.
Verkoop de wat je niet gebruikt door aan andere hobbybrouwers.

Maar ok, als je wilt reinigen ... gebruik puro caustic.
Heb je misschien een linkje waar je die pallets vandaan haalt?

Rinus

Citaat van: ORKA op 26-10-2019  09:55 uHeb je misschien een linkje waar je die pallets vandaan haalt?
Dat zou ik ook graag willen weten, ik kan voor 16.6 cent p/s stop ik ook direct met reinigen.

EBC



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.