Waterslotje

Gestart door michaelsbiertjes, 15-11-2023 09:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michaelsbiertjes

Hoi allen!

Ik heb een bierbrouwpakket gekregen en heb voor de eerste keer een brouwsel gemaakt!
Na enkele keren te overkoken is het me gelukt om alles in de emmer te krijgen en te laten gisten.
Nu heb ik een waterslotje in een s-vorm, maar ben ik niet zeker of ik dat rode dekseltje er op moet zetten of niet? Mijn logica was van niet, omdat die bubbeltjes moeten kunnen ontsnappen maar dan weet ik niet waarom er een dekseltje bij zit.
Bij de uitleg van het brouwen stond dit niet en ik kan er niets over terugvinden online.
Kan iemand me helpen met deze onnozele vraag?

Alvast bedankt!

Bvk1983

Citaat van: michaelsbiertjes op 15-11-2023  09:04 uHoi allen!

Ik heb een bierbrouwpakket gekregen en heb voor de eerste keer een brouwsel gemaakt!
Na enkele keren te overkoken is het me gelukt om alles in de emmer te krijgen en te laten gisten.
Nu heb ik een waterslotje in een s-vorm, maar ben ik niet zeker of ik dat rode dekseltje er op moet zetten of niet? Mijn logica was van niet, omdat die bubbeltjes moeten kunnen ontsnappen maar dan weet ik niet waarom er een dekseltje bij zit.
Bij de uitleg van het brouwen stond dit niet en ik kan er niets over terugvinden online.
Kan iemand me helpen met deze onnozele vraag?

Alvast bedankt!

Dekseltje kun je er gewoon op doen, dat is een stofkapje. Ook met dekseltje is er ruimte genoeg om gassen te laten ontsnappen via het waterslot.

Snelbier

Dekseltje is tegen fruitvliegen etc.  Mag NIET luchtdicht sluiten.
Raak ze vaak kwijt.. Stukje alu-folie los er om gedrukt of een dop van Cola werkt ook.
Gas kan er uit, beestjes niet er in :groots:
Proost, Snelbier

Jacques


Jan de Graaff

Citaat van: Snelbier op 15-11-2023  10:01 ubeestjes niet er in
Daar heb je om te beginnen al geen dopje of alu-folie voor nodig. Het water in je waterslot is meer dan voldoende. Die beestjes waar jij het over hebt, hebben nooit hun zwemdiploma gehaald, laat staan hun duikbrevet...

Het dopje is dus niet tegen fruitvliegjes maar, zoals Bvk al aangeeft, tegen stof en wellicht tegen een te snelle verdamping van het water in het slot. Eventueel misschien ook tegen (overmatig) morsen bij stoten.

@michaelsbiertjes: het rode dopje kan er gewoon op; de dop sluit niet luchtdicht af. CO2 kan gewoon ontsnappen. En je raakt 'm niet kwijt..

hansHalberstadt

Je kunt ook een watje erin stoppen. Dat doe ik zelf ook. Dat schermt het stof nog beter af.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 15-11-2023  19:53 uDaar heb je om te beginnen al geen dopje of alu-folie voor nodig. Het water in je waterslot is meer dan voldoende. Die beestjes waar jij het over hebt, hebben nooit hun zwemdiploma gehaald, laat staan hun duikbrevet...

De geur die uit het waterslot komt trekt in hoge mate fruitvliegjes aan is gebleken uit onderzoek. Zie https://www.cell.com/cell-reports/pdf/S2211-1247(14)00777-3.pdf

De vliegjes kunnen weliswaar niet zwemmen, maar kunnen wel in je waterslot komen en in het water verdrinken. Wilde gisten en bacteriën die de vliegjes bij zich dragen komen zo in het water. Dat maakt het water van een waterslot een risico op infecties. Door de opening van het waterslot doeltreffend af te schermen voorkom je dat er fruitvliegjes in je waterslot komen. Mijn ervaring is dat het dopje alleen niet afdoende is. Een royaal stuk aluminium folie of een prop watten is dat wel. Nadeel van watten is dat deze vochtig kunnen worden.

Jan de Graaff

Dat heeft, wat mij betreft, een véél te hoog 'wat als' gehalte.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 15-11-2023  21:50 uDat heeft, wat mij betreft, een véél te hoog 'wat als' gehalte.

Dat is met alles als het gaat om voorkomen van infecties. Heel vaak gaat het goed, de maatregelen die je treft zijn bedoeld om de kans op infecties nihil te maken.

Heel wat leden hebben hier op het forum in het verleden gemeld dat zij een geïnfecteerd bier hebben gehad via het water van het waterslot. Het komt zo te merken toch regelmatig voor.
Mijn ervaring is dat als je gedestilleerd water gebruikt voor het vullen van het waterslot en een royaal stuk aluminiumfolie over het waterslot doet je niet veel te vrezen hebt, zeker niet als je in een koelkast vergist.

Schanulleke

Merkwaardig dit. Iedereen spuit overal Starsan op, maar een beetje Starsan in het waterslot lijkt niet te kunnen.

Edwin brouwt

Gewoon proberen Schanulleke: het gaat lekker schuimen  ;D

hansHalberstadt

normaal gesproken zou de inhoud van je waterslot nooit naar binnen mogen zuigen. Ik doe dat bv door een kleine overdruk koolzuur aan te sluiten als de gisting ten inde loopt via een T-stukje onder het waterslot.
De inhoud van je waterslot kan naar binnen zuigen door bv het openen van het vat als je de deksel optilt en daardoor een onderdruk maakt of grote omgevingstemperatuurverschillen of luchtdrukverschillen.

de maatregelen zoals starsan, alcohol of anders in het waterslot zijn dus oplossingen voor als dat eerste punt al fout gaat. Ik speel altijd op safe doe doe beiden: alcohol 70% in het waterslot, watje erin en een t=stukje met koolzuur 1mBar overdruk tegeneinde gisting. 

Jan de Graaff

Door de lage pH, de alcohol en hop (antibacteriële werking) is bier sowieso al geen prettige omgeving voor micro-organismen. Additionele voorzorgsmaatregelen zijn nooit weg en goede hygiëne uitermate belangrijk, maar het is niet nodig om te overdrijven of mensen bang te maken.

Dat gezegd hebbende: iedereen mag voor zichzelf uitmaken welke maatregelen men wil nemen en hoever men wil gaan.

Sterker, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken. Vandaar dat ik soms met mijn ogen draai als beginners de meest angstaanjagende gevolgen worden voorgespiegeld als men zich niet aan de meest strikte hygiëne houdt en exact kopieert wat anderen doen (alles cumulatief, nota bene). Het lijkt soms alsof brouwen  mensen wordt tegengemaakt met dergelijke ingewikkelde verhandelingen, waarschuwingen en op te volgen adviezen.

Citaat van: Jacques op 15-11-2023  22:53 uHeel vaak gaat het goed
Dat dus. Een beetje relativeren kan geen kwaad. Als iemand een keer een infectie oploopt is het vroeg genoeg om te anlyseren waar het fout is gegaan en daar aan te werken. Al doende leert men; en het is nochtans een hobby, geen werk.

En soms gaan dingen ook gewoon een keertje fout, dat gebeurd. Je kunt niet alles voorkomen. Pech bestaat.

Schanulleke

Citaat van: Edwin brouwt op 16-11-2023  08:43 uGewoon proberen Schanulleke: het gaat lekker schuimen  ;D

Bij mij niet. Ik maak mijn eigen Starsan met fosforzuur en Tween80, een food-grade surfactant. Schuimt minder en een stuk goedkoper.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 16-11-2023  10:59 uSterker, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken. Vandaar dat ik soms met mijn ogen draai als beginners de meest angstaanjagende gevolgen worden voorgespiegeld als men zich niet aan de meest strikte hygiëne houdt en exact kopieert wat anderen doen (alles cumulatief, nota bene). Het lijkt soms alsof brouwen  mensen wordt tegengemaakt met dergelijke ingewikkelde verhandelingen,
Daarom probeer ik altijd wat meer achtergrond te geven zodat mensen zelf het doel begrijpen van maatregelen en dan kunnen beslissen of ze het interessant genoeg vinden om daar iets mee te doen. Voor mijzellf blijft het ook een beetje afwegen tussen de moeite die je ergens voor moet doen en wat het oplevert. zomaar maatregelen voorstellen omdat je het zelf zo doen geeft geen inzicht in het waarom. Een watje en wat alcohol kost bv geen moeite, dus als het niets oplevert is er ook niets teveel gedaan qua investering. een waterslot leegtrekken je gistingsvat in bij het openen van de deksel omdat de gisting slecht begint en je wil zien wat er aan de hand is terwijl er een fruitvliegje in je waterslot zit is bijna 100% kans op zuur bier.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 16-11-2023  08:43 uGewoon proberen Schanulleke: het gaat lekker schuimen  ;D

Precies, het waterslot kan hierdoor leeg schuimen.

Hai

Citaat van: Jacques op 15-11-2023  15:29 uAlles over watersloten vind je in het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/17-keer-waterslot/
Mis in dit stuk wel andere watersloten, met name de wat grotere

Jacques

Citaat van: Hai op 16-11-2023  15:53 uMis in dit stuk wel andere watersloten, met name de wat grotere

De grootte van het waterslot maakt in principe niet zo heel veel uit.

Edwin brouwt

Citaat van: Schanulleke op 16-11-2023  11:00 uBij mij niet. Ik maak mijn eigen Starsan met fosforzuur en Tween80, een food-grade surfactant. Schuimt minder en een stuk goedkoper.
Tween80: die moest ik even googlen  smile

Mijn scheikundige kennis voldoet niet om zo'n oplossing te bedenken en starsan is toch niet duur? Met zo'n flesje doe je jaren.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 16-11-2023  11:00 uBij mij niet. Ik maak mijn eigen Starsan met fosforzuur en Tween80, een food-grade surfactant. Schuimt minder en een stuk goedkoper.
Dus je gebruikt geen starsan omdat starsan teveel schuim zou geven in het waterslot, maar een erop lijkend goedje wat niet schuimt.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2023  09:55 uDus je gebruikt geen starsan omdat starsan teveel schuim zou geven in het waterslot, maar een erop lijkend goedje wat niet schuimt.
Ach, wat doet het ertoe. De fles Tween stond al heel lang niets te doen, het schuimt minder, is voedselveilig en werkt verder prima. Maar 70% alkohol kan natuurlijk ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.