Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 2 smackpacks voldoende?  (gelezen 1068 keer)

Offline Sjoerd

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
2 smackpacks voldoende?
« Gepost op: 24-12-2019 11:35 u »
Besten, ik wil 9 liter tripel vergisten met een begin SG van 1078, waarvan 7% rietsuiker, met 2 Wyeast Smackpacks. Is dat voldoende? Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
Re: 2 smackpacks voldoende?
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2019 11:52 u »

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-12-2019 13:41 u »
Pakken zijn wel van productiedatum 26 september zie ik net, ik weet niet hoeveel ze dan ingeleverd hebben

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2019 16:26 u »
Ja hoor, als ik op de site lees dan is tot 6 maanden (als ze goed bewaard zijn) 100% effectiviteit gegarandeerd. Ruim van te voren activeren en bij kamertemperatuur op laten bollen, zorg dat je zeker weet dat het zakje in de verpakking werkelijk gebroken wordt.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-12-2019 18:57 u »
Top, dank! 👍👍

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2019 19:07 u »
Ja hoor, als ik op de site lees dan is tot 6 maanden (als ze goed bewaard zijn) 100% effectiviteit gegarandeerd.

Dat is toch niet helemaal juist ... maar voor de TS is er geen probleem met 2 pakken. Ik zou het met 1 pak ook aandurven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2019 15:00 u »
Dat is toch niet helemaal juist ... maar voor de TS is er geen probleem met 2 pakken. Ik zou het met 1 pak ook aandurven.

Ik ook. Bij een tripel is een onder-enten gunstig voor het krijgen van meer esters en hogere alcoholen.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-12-2019 15:14 u »
Ik gebruik de Wyeast 1214, vorig jaar gegist op 20,5 graad, gaf toen veel esters en hogere alcoholen. Wil hem nu met 2 pakken doen en beginnen met 19 graden. Denk je dat hij dan te weinig esters en hogere alcoholen krijgt? Gr Sjoerd

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2019 16:15 u »
Ik gebruik de Wyeast 1214, vorig jaar gegist op 20,5 graad, gaf toen veel esters en hogere alcoholen. Wil hem nu met 2 pakken doen en beginnen met 19 graden. Denk je dat hij dan te weinig esters en hogere alcoholen krijgt? Gr Sjoerd

Ik zou 1 verpakking gebruiken (9 liter wort is niet zo veel...) en starten bij 19 ºC. De temperatuur loopt dan nog op... Omdat je koeler begint zal de vorming van esters en hogere alcoholen minder zijn.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-12-2019 13:24 u »
Oke, dank, doe ik dat. Planning als volgt:
- donderdagavond uit de koelkast
- vrijdagochtend smacken
- zaterdag brouwen
- zaterdagavond enten.

Is dit de juiste timing? Normaal smack ik s’ochtends en doe ik hem ‘s-avonds bij de starter. Nu dus voor de zekerheid een dag langer. Trekt het smackpak dat?

Groet Sjoerd

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2019 21:41 u »
Oke, dank, doe ik dat. Planning als volgt:
- donderdagavond uit de koelkast
- vrijdagochtend smacken
- zaterdag brouwen
- zaterdagavond enten.

Is dit de juiste timing? Normaal smack ik s’ochtends en doe ik hem ‘s-avonds bij de starter. Nu dus voor de zekerheid een dag langer. Trekt het smackpak dat?

Groet Sjoerd

Als je ziet dat de verpakking flink is opgebold kun je die in de koelkast plaatsen. Dit ter voorkoming dat de gist geen voeding meer heeft en inteert op zijn reservestoffen.

Tags: