Simpele manier van giststarter maken?

Gestart door OrangeDirk, 19-10-2019 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OrangeDirk

Ik wil volgende week een quadrupel brouwen heb net Wyeast gist 1214 aangehad. Heb 2 pakjes maar schijnt conform de berekening toch nog te weinig te zijn. En ik krijg overal de tip een giststarter te maken. Nu heb ik dit nog nooit gedaan en ook niet alles in huis zoals een magneetroerder en een erlenmeyer en ook geen moutextract.

Nu vroeg ik me af of het volgende mogelijk was?

- wort maken met een sg van 1040 door zelf kleine hoeveel mout te maischen
- af koelen en in een of twee goed gesaniteerde petfles(sen) te doen
- Deze goed schudden voor lucht of te beluchten met een pompje wat ik wel in huis heb
- vervolgens Wyeast toe te voegen en op gang te laten komen (afdekken met alu folie of zo?)
- net na hoogtepunt in de koelkast zetten en dan af gieten en toevoegen aan wordt op brouwdag

Kan dit werken of is dit kansloos door gebrek aan materialen.

Of hebben jullie andere tips?

brouwerwaldonk

Doe uw gemaakt wort van 1040 in een mandfles na het toevoegen van uw 2 zakjes Wyeast gist 1214 hang je het luchtslangetje van uw pompje onderaan in het wort en laat het af en toe blazen.



Als luchtfilter kan je een klein plastiek doosje gevuld met medicinale watten gebruiken waar je de lucht eerst laat doorgaan.


Af en toe eens walsen met de mandfles om het belucht wort te vermengen, bij gebrek aan een magneetroerder.

Dek de mandfles af met een rubber bandje (rekkertje) over een gestreken zakdoek om fruitvliegjes buiten te houden

OrangeDirk

Dankje, ik heb een filter op mijn pompje zitten dus dat is geregeld.

Heb alleen geen mandfles maar kan het natuurlijk ook in een gistingsvaatje doen alleen is die wel 20 liter.




brouwerwaldonk

Ja dat kan je natuurlijk ook nemen.

brouwerwaldonk

Nog wat bijkomende raad. Zorg dat de pH waarde van uw wort heel dicht zit bij 5. Eventueel aanzuren met een druppeltje zuur fosforzuur of melkzuur of een ander zuur wat je hebt liggen.
Als je gistvoeding wil geven aan uw starter, wees daar heel karig mee, een klein mespuntje of 0,2 g. Teveel gistvoeding belet het vormen van dochtercellen omdat er onbalans ontstaat tussen de samenstelling binnen en buiten de gistcel.
Veel zwenken of walsen met het recipiënt, want luchtzuurstof bevordert de groei van dochtercellen.

Jacques

Citaat van: OrangeDirk op 19-10-2019  13:49 uIk wil volgende week een quadrupel brouwen heb net Wyeast gist 1214 aangehad. Heb 2 pakjes maar schijnt conform de berekening toch nog te weinig te zijn. En ik krijg overal de tip een giststarter te maken. Nu heb ik dit nog nooit gedaan en ook niet alles in huis zoals een magneetroerder en een erlenmeyer en ook geen moutextract.

Nu vroeg ik me af of het volgende mogelijk was?

- wort maken met een sg van 1040 door zelf kleine hoeveel mout te maischen
- af koelen en in een of twee goed gesaniteerde petfles(sen) te doen
- Deze goed schudden voor lucht of te beluchten met een pompje wat ik wel in huis heb
- vervolgens Wyeast toe te voegen en op gang te laten komen (afdekken met alu folie of zo?)
- net na hoogtepunt in de koelkast zetten en dan af gieten en toevoegen aan wordt op brouwdag

Kan dit werken of is dit kansloos door gebrek aan materialen.

Of hebben jullie andere tips?

Prima. Je hebt geen roerder noch een beluchtingsset nodig voor een giststarter. Het kan heel simpel. Schudden werkt prima. Zeker als je dat de eerste uren een aantal keren herhaalt.

Je hebt wel een grotere hoeveelheid wort nodig. Als dat niet erg vindt kun je door alleen te schudden voldoende gist krijgen. Overigens kun je in plaats van zelf wort brouwen ook moutextract gebruiken. Gistvoeding gebruiken en aanzuren met fosforzuur zijn hele goede tips van Walter. Maar als je die niet in huis hebt is dat bij een grotere starter geen probleem. Aanzuren kun ook met melkzuur.

Een starter maken is echt veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. Het is in feite niets anders dan een minibrouwsel dat je gebruikt om een groter brouwsel snel aan het gisten te krijgen.

OrangeDirk

Kleine update: heb maar gewoon een starter gemaakt door zelf wort te maken dmv maischen. In een petfles gedaan en voldoende geschud. Weinig activiteit na een dag. Uiteindelijk kwam het toch goed op gang en na drie dagen in de koelkast gezet. Mooie laag gist ontstaan.

Die dag erop bij mijn wort gedaan en nog nooit zo'n goede vergisting gehad. Net overgegoten na 8 dagen en SG was 1013 na een begin SG van 1089. Geschat eind SG was 1021 dus wel iets te ver gegaan. Alcohol volgens berekening 9,9%.

Maak me nu alleen wat zorgen over de hergisting op fles straks. Gaat dat nog wel goed met zo veel alcohol? Heb de Wyeast 1214 gebruikt.

P@sc@l

Als je niet te lang wacht met bottelen mag dit geen probleem zijn, dus goed in de gaten houden wanneer jouw bier is uitgegist en daarna bottelen.
Je kunt eventueel ook gebruik maken van bottelgist, sommige brouwers doen dit standaard bij zwaardere bieren, je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Lallemand CBC-1 of Fermentis F2 gebruiken.

Jacques

Citaat van: OrangeDirk op 04-11-2019  12:42 uMaak me nu alleen wat zorgen over de hergisting op fles straks. Gaat dat nog wel goed met zo veel alcohol? Heb de Wyeast 1214 gebruikt.

Geen enkel probleem. Deze gist heeft een hoge alcohol tolerantie.
Je kunt bottelen als het bier is uitgegist. Laat het geen weken staan want dan gaat de vitaliteit van de gist achteruit en verloopt de hergisting moeizaam.

hansHalberstadt

Citaat van: OrangeDirk op 19-10-2019  13:49 uIk wil volgende week een quadrupel brouwen heb net Wyeast gist 1214 aangehad. Heb 2 pakjes maar schijnt conform de berekening toch nog te weinig te zijn. En ik krijg overal de tip een giststarter te maken. Nu heb ik dit nog nooit gedaan en ook niet alles in huis zoals een magneetroerder en een erlenmeyer en ook geen moutextract.

Nu vroeg ik me af of het volgende mogelijk was?

- wort maken met een sg van 1040 door zelf kleine hoeveel mout te maischen
- af koelen en in een of twee goed gesaniteerde petfles(sen) te doen
- Deze goed schudden voor lucht of te beluchten met een pompje wat ik wel in huis heb
- vervolgens Wyeast toe te voegen en op gang te laten komen (afdekken met alu folie of zo?)
- net na hoogtepunt in de koelkast zetten en dan af gieten en toevoegen aan wordt op brouwdag

Kan dit werken of is dit kansloos door gebrek aan materialen.

Of hebben jullie andere tips?

Ik zou wel het wort even opkoken zodat die kiemvrij is. Verder prima, doe ik ook vaak zo. Alleen gebruik ik dan wel een magneetroerder, maar zoals Jacques zegt is dat niet essentieel. Regelmatig  schudden werkt ook en klein beetje extra voeding.
 

Raymond W

Extra voeding is een deel van de gist toevoegen, die je normaal na het maken van het wort toe zou voegen?

Jacques

Citaat van: Raymond W op 19-12-2019  19:12 uExtra voeding is een deel van de gist toevoegen, die je normaal na het maken van het wort toe zou voegen?

Als extra voeding zou je een (gedeelte) van een zakje gist dat over de datum is kunnen toevoegen bij het opkoken van het wort.

BertusBeensteen

Mijn laatste brouwsel was ook een Quadrupel met 1214, 11% vol.
Vergisting op fles met een week al aardig op druk, geen extra gist gebruikt bij bottelen.

1214 komt wat moeilijk op gang soms, zo ook bij de starter voor dit brouwsel, maar eenmaal begonnen gaat het rap.

brouwerwaldonk

Citaat van: OrangeDirk op 19-10-2019  13:49 uIk wil volgende week een quadrupel brouwen heb net Wyeast gist 1214 aangehad. Heb 2 pakjes maar schijnt conform de berekening toch nog te weinig te zijn.

Nu vroeg ik me af of het volgende mogelijk was?

- wort maken met een sg van 1040 door zelf kleine hoeveel mout te maischen
- af koelen en in een of twee goed gesaniteerde petfles(sen) te doen
- Deze goed schudden voor lucht of te beluchten met een pompje wat ik wel in huis heb

Of hebben jullie andere tips?
Nog vergeten te vermelden dat je het bekomen wort minstens 20 min te koken of als het kan 10 minuten in een hogedrukpan om het kiemvrij te maken, de maischtemperaturen zijn niet voldoende hoog om kiemen lam te leggen. Een starter maken met niet gekookt wort bevat te veel kiemen die uw brouwsel gegarandeerd zal besmetten.   

Jacques


hansHalberstadt

Citaat van: OrangeDirk op 19-10-2019  13:49 uNu vroeg ik me af of het volgende mogelijk was?

- wort maken met een sg van 1040 door zelf kleine hoeveel mout te maischen
- af koelen en in een of twee goed gesaniteerde petfles(sen) te doen
- Deze goed schudden voor lucht of te beluchten met een pompje wat ik wel in huis heb
- vervolgens Wyeast toe te voegen en op gang te laten komen (afdekken met alu folie of zo?)
- net na hoogtepunt in de koelkast zetten en dan af gieten en toevoegen aan wordt op brouwdag

Kan dit werken of is dit kansloos door gebrek aan materialen.

Misschien wat late reactie, maar blijft wel actueel:
die methode werkt zeker. Sterker nog het kan nog simpeler. In de petfles zit nog zoveel lucht dat schudden voldoende is met de dop erop. Elk uur even schudden zodat de gist de zuurstof netjes opneemt. Beluchten met een pompje is dus niet nodig. Je kunt ook het wort vervangen door appelsap. Dat kun je zo steriel kopen bij de supermarkt. als de fles hard wordt is dat een teken dat de gist goed begint te groeien. Dan nog een paar uur zo door gaan maar dan met de dop iets losjes zodat de druk weg kan.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.