Honey, it's christmas! Honingbier met dennentoppen

Gestart door Miekelt, 18-10-2019 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miekelt

Hi allen,

ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn van dit opzetje. Ik wil graag een bier brouwen met imkerhoning en dennentoppen.
Het idee is om het wat kruidig/kerstig bier te maken, met honing. Niet te zoet, maar wel met een zoetje uiteraard.

Ik weet nog niet welk gisttype ik wil gebruiken. Hebben jullie suggesties?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoney, it's Christmas!
KenmerkWinter/Kerstbier
Brouwdatum6-1-2019
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters20
Gewenst begin SG1075 (8,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,6 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater22,1 liter
Spoelwater8,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Honing12,5 %0,791 kg2 EBC
Light, GoldSwaen7,5 %0,474 kg8 EBC
Red, GoldSwaen5,0 %0,316 kg50 EBC
Ale, the swaen70,0 %4,429 kg7 EBC
Tarwemout (DM)5,0 %0,316 kg4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewer's Gold3,8 %66 gr60 minuten30 EBU

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte


Battum80

En wat doe je (wanneer) met de dennentoppen? Is dat wat voor het kruidige moet gaan zorgen of doe je ook nog iets met hop of kruiden?

Wat is je plan met de honing? Ik zou je adviseren deze niet mee te koken maar opgelost in water te verhitten tot 80 graden en afgekoeld toe te voegen na de hoofdvergisting. Zou blijven meer aroma's bewaard

hobbybob

Honing niet heter dan 35 graden, anders kun je net zo goed suiker toevoegen.

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 18-10-2019  21:51 uHoning niet heter dan 35 graden, anders kun je net zo goed suiker toevoegen.
Hoe zit het met micro organismen in honing. het is zeer geconcentreerde suiker, dus je zou zeggen dat daar niets in kan leven, dus kun je het dan zonder risico koud toevoegen?

Rinus

Citaat van: Miekelt op 18-10-2019  19:39 uIk weet nog niet welk gisttype ik wil gebruiken. Hebben jullie suggesties?

Als ik een dergelijk recept zou brouwen dan zou ik zeker een zelf opgekweekte la Trappe gist toevoegen.
Dat heeft bij mij al verschillende keren verrassend goede resultaten opgeleverd.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 19-10-2019  08:40 uAls ik een dergelijk recept zou brouwen dan zou ik zeker een zelf opgekweekte la Trappe gist toevoegen.
Dat heeft bij mij al verschillende keren verrassend goede resultaten opgeleverd.
Die gist ook al vaker gebruikt. Zeker een mooie gist.

hobbybob

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2019  07:43 uHoe zit het met micro organismen in honing. het is zeer geconcentreerde suiker, dus je zou zeggen dat daar niets in kan leven, dus kun je het dan zonder risico koud toevoegen?
Normaliter zou dat goed moeten gaan, zeker in een zwaar bier.
Persoonlijk zou ik het pas toevoegen na de hoofdvergisting.

Zal binnenkort eens honingblond gaan brouwen met 10% honing in de navergisting.

Die 35 graden heb ik van het imkerforum.

EBC

Wanneer je honing wil proeven en de hoofdrolspeler wil laten zijn, maak er dan een 100 % blond bier van.

Je maakt er nu een amber van, en die bruine smaken gaan de honing wegduwen en vervelend bruin karamellig smaken.

Weet dat honing geen honingsmaak geeft zoals je die op de boterham eet.

Honing gaat eerder naar zeer bloemige aromas. Alle suiker vergist, en de aromas blijven over, en honing komt van ...? Wees voorzichtig met de soort honing die je gebruikt. Wat mij betreft passen die niet zo goed met palemout en caramellige smaken.

Weg met die pale en pils erin. Geen Red.

Goldswaen Light is overigens eerder 15 dan 8 EBC.

Ik zou de honing enkel gebruiken om te hergisten, anders niet.

Zie maar wat je wil  :brouwen: Succes!

HansSchwirtz

Citaat van: Miekelt op 18-10-2019  19:39 uIk wil graag een bier brouwen met imkerhoning en dennentoppen.
Het idee is om het wat kruidig/kerstig bier te maken, met honing. Niet te zoet, maar wel met een zoetje uiteraard.

Als kerstbier heb ik zo'n 3 jaar geleden een donker-amber rookbier met dennentoppen gemaakt, wat - als je van rookbier houdt tenminste - een prima bier voor de kerst opleverde. De dennentoppen heb ik gedeeltelijk zo'n 90 minuten meegekookt voor een wat houterige smaak, en een gedeelte 20 minuten voor de dennengeur en smaak. Dit werkte bijzonder goed uit. Ik kan het recept wel plaatsen als daar belangstelling voor is.

Ik denkt dat de honing inderdaad niet veel in de smaak doet en de dennentoppen geven al genoeg smaak en aroma. Het zoete toetsje kan je met een maischschema en de juiste gist wel bereiken. Ik heb zelf de Safale S-04 gebruikt omdat deze vrij neutraal is en niet te ver doorgaat.

Succes!

Michiel8012

Citaat van: HansSchwirtz op 19-10-2019  20:21 uIk kan het recept wel plaatsen als daar belangstelling voor is.


Ja zou top zijn ik ben wel benieuwd!

HansSchwirtz

Citaat van: Michiel8012 op 20-10-2019  10:26 uJa zou top zijn ik ben wel benieuwd!

Hier is mijn dennentoppenbier:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk029
Naam receptBoskoopse Smeulende Kerstboom
Brouwdatum19-10-2019
BierstijlKlassiek rookbier
Volume20,0 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Daniels)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement70,0 % (Easybrew30)
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Boskoop
2,50 gCaSO4
2,50 mlMelkzuur
10,40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
70 mg/l21 mg/l81 mg/l142 mg/l84 mg/l124 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,57 kgPilsmoutWeyermann3 EBC44,0 %
2,07 kgRookmoutWeyermann6 EBC35,4 %
0,80 kgMünchner IWeyermann15 EBC13,7 %
0,23 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC3,9 %
0,12 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC2,0 %
0,06 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,2 gNorthern Brewerbellen10,4%90 min.31,5 IBU
40,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,2%20 min.4,9 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,2%10 min.1,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
40,00 gDennetoppen (gedroogd)anderskoken 30 min
10,00 gDennetoppen (gedroogd)anderskoken 90 min
4,00 gIers mosklaringsmiddelkoken 10m min

Gist
HoeveelheidNaamType
17,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting en bottelen
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23,4 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,0%
Temp. nagisting21,0 °C
Bottelen8.4gr/l

Het is een stevig rookbier, en als je iets minder rook wil hebben kun je een deel van het rookmout inwisselen voor de pilsmout, maar de dennentoppen vormen een goede tegenhanger.

Succes!

Michiel8012

Dank! Ik wil me nog eens wagen aan een bier met dennentoppen, mogelijk wordt dit een beginpunt voor mijn nieuwe recept

knifeman

Wow dennentoppen deze draad ga ik volgen. Eerste vraag. De harsen in de dennetoppen geen invloed op bier / smaak / brouwproces ?

Miekelt

Citaat van: Battum80 op 18-10-2019  19:45 uEn wat doe je (wanneer) met de dennentoppen? Is dat wat voor het kruidige moet gaan zorgen of doe je ook nog iets met hop of kruiden?

Wat is je plan met de honing? Ik zou je adviseren deze niet mee te koken maar opgelost in water te verhitten tot 80 graden en afgekoeld toe te voegen na de hoofdvergisting. Zou blijven meer aroma's bewaard

Hoe ik de dennen toe ga voegen ben ik nog aan het uizoeken..
Honing gaat er na de hoofdvergisting bij en wordt verwarmd tot zo'n 35 graden. Puur om het wat dunner te maken.
Citaat van: EBC op 19-10-2019  17:52 uWanneer je honing wil proeven en de hoofdrolspeler wil laten zijn, maak er dan een 100 % blond bier van.

Je maakt er nu een amber van, en die bruine smaken gaan de honing wegduwen en vervelend bruin karamellig smaken.

Weet dat honing geen honingsmaak geeft zoals je die op de boterham eet.

Honing gaat eerder naar zeer bloemige aromas. Alle suiker vergist, en de aromas blijven over, en honing komt van ...? Wees voorzichtig met de soort honing die je gebruikt. Wat mij betreft passen die niet zo goed met palemout en caramellige smaken.

Weg met die pale en pils erin. Geen Red.

Goldswaen Light is overigens eerder 15 dan 8 EBC.

Ik zou de honing enkel gebruiken om te hergisten, anders niet.

Zie maar wat je wil  :brouwen: Succes!

Zelfs 5% Red is al te veel? Ik wil er zeker van zijn dat er een klein zoetje in zit. Daarnaast zorgt het naar mijn idee voor een mooie oranje kleur.
Blond staat boven het recept. Maar dat is meer omdat je íéts aan moet klikken... ;)

Wat is dan het grote smaakverschil tussen pale en pils mout?

Citaat van: HansSchwirtz op 19-10-2019  20:21 uAls kerstbier heb ik zo'n 3 jaar geleden een donker-amber rookbier met dennentoppen gemaakt, wat - als je van rookbier houdt tenminste - een prima bier voor de kerst opleverde. De dennentoppen heb ik gedeeltelijk zo'n 90 minuten meegekookt voor een wat houterige smaak, en een gedeelte 20 minuten voor de dennengeur en smaak. Dit werkte bijzonder goed uit. Ik kan het recept wel plaatsen als daar belangstelling voor is.

Ik denkt dat de honing inderdaad niet veel in de smaak doet en de dennentoppen geven al genoeg smaak en aroma. Het zoete toetsje kan je met een maischschema en de juiste gist wel bereiken. Ik heb zelf de Safale S-04 gebruikt omdat deze vrij neutraal is en niet te ver doorgaat.

Succes!

Hoeveel g/L heb je meegekookt?


Miekelt

Citaat van: HansSchwirtz op 19-10-2019  20:21 uAls kerstbier heb ik zo'n 3 jaar geleden een donker-amber rookbier met dennentoppen gemaakt, wat - als je van rookbier houdt tenminste - een prima bier voor de kerst opleverde. De dennentoppen heb ik gedeeltelijk zo'n 90 minuten meegekookt voor een wat houterige smaak, en een gedeelte 20 minuten voor de dennengeur en smaak. Dit werkte bijzonder goed uit. Ik kan het recept wel plaatsen als daar belangstelling voor is.

Ik denkt dat de honing inderdaad niet veel in de smaak doet en de dennentoppen geven al genoeg smaak en aroma. Het zoete toetsje kan je met een maischschema en de juiste gist wel bereiken. Ik heb zelf de Safale S-04 gebruikt omdat deze vrij neutraal is en niet te ver doorgaat.

Succes!

Mijn vraag had je al beantwoord zie ik  ;D

Miekelt

Oh en hoe denken mensen over de Safale BE-134.
Of beter niet met de honing in de hergisting?

Miekelt

Allen. Ik heb honing toegevoegd na de hoofdvergisting. Dit staat nu bijna twee weken en zaterdag wil ik dit gaan bottelen.
Nu vroeg ik mij af.

- Ontwikkel ik nog koolzuur door bottelsuiker toe te voegen?

- Moet ik nog wat gist toevoegen voor het bottelen om koolzuur te ontwikkelen? Zo ja, hoe en hoeveel??? Hellupie!

tdp

Je moet wel bottelsuiker gebruiken indien je hergisting op fles wilt. Gist is niet nodig denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.