Vraagje over Chugger pomp

Gestart door beun, 16-02-2020 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beun

Hallo allen,

Ik heb sinds een jaar een chuggerpomp welke ik gebruik voor het verpompen van mijn spoelwater en wort etc.
Omdat ik dus meerdere toepassingen heb maak ik gebruik van voedselveilige, hittebestendige slangen en rvs koppelingen.
Ik brouw meestal 50 liter of meer en dan is een pomp erg handig of zelfs bijna onmisbaar
het probleem wat ik ervaar is dat deze pompen niet zelf aanzuigend zijn. Dus altijd eerst de aanzuigende slang vullen en dan doet de pomp het pas. Ik kan mijn pomp niet altijd lager zetten dan de vloeistof en dan is het al helemaal een opgave om met bijvoorbeeld kokende wort de slang te vullen en de pomp aan de gang te krijgen. Dit doe ik met rubberen handschoenen aan en een maatbeker.
En dan als je even niet oplet en een klein beetje valse lucht... dan kan je weer overnieuw beginnen
al met al een gedoe.

Wie weet er een oplossing om bijvoorbeeld door aanzuigen de pomp en slang te vullen?

Of misschien zijn er andere oplossingen. een collega brouwer heeft een kraantje ertussen. Dit is handig als je niets aan de opstelling verandert maar zodra dus tijdens een brouwsessie de pomp vaak voor iets anders gebruikt moet je iedere keer weer de slang vullen en dat is dus het probleem waar ik vanaf wil.

groet Stefan

hansHalberstadt

Met kokende wort is het onmogelijk om de pomp boven het vloeistofniveau goed te laten werken omdat er dan onderdruk ontstaat waardoor de bij een lager kookpunt gaat koken en je dus stoombellen in je leiding krijgt.

Ik gebruik de pomp voor koelen na het koken en voor bottelen. In beide gevallen staat de pomp onder het vloeistofoppervlak. Bij het koken zuig ik eerst de slang aan met de mond of grote injectiespuit en zorg dat dat er steeds een lus naar beneden blijft hangen zodat het wort steeds omhoog moet. Dan de lus laten zakken tot onder het vloeistofniveau en dan heb je een stabiele situatie waarbij je de slang kunt dichtknijpen en op de pomp aansluiten. Dan gaat hij vanzelf hevelen en vult de pomp zich waarna je de pomp kunt aanzetten. 
Bij het bottelen idem, alleen doe ik er dan nog een stukje slang tussen wat ik daarna loskoppel om geen besmetting te krijgen door aanzuigen via de slang.

beun

Hier heb ik dus nog geen last van gehad, als de pomp eenmaal loopt gaat het goed.

hansHalberstadt

Citaat van: beun op 16-02-2020  15:44 uHier heb ik dus nog geen last van gehad, als de pomp eenmaal loopt gaat het goed.
Maar dan heb je waarschijnlijk bijna kokende wort gepompt en niet echt kokende wort. Het hoeft maar 1 graadje onder het kookpunt te zitten en het probleem is al over. als water bij 1 BAR kookt bij 100 graden dan gaat daar 0.27 graden per 10 cm hoogteverschil vanaf. Dus als je bier dan 1 graad onder het kookpunt zit dan kan je pomp 40 cm boven het vloeistofoppervlak nog pompen, mits hij niet te hard zuigt want dan trekt hij alsnog het water uit elkaar tot stoom.

beun

Citaat van: hansHalberstadt op 16-02-2020  15:55 uMaar dan heb je waarschijnlijk bijna kokende wort gepompt en niet echt kokende wort. Het hoeft maar 1 graadje onder het kookpunt te zitten en het probleem is al over. als water bij 1 BAR kookt bij 100 graden dan gaat daar 0.27 graden per 10 cm hoogteverschil vanaf. dus als je bier dan 1 graad onder het kookpunt zit dan kan je pomp 40 cm boven het vloeistofoppervlak nog pompen, mits hij niet te hard zuigt want dan trekt hij alsnog het water uit elkaar tot stoom.
Klopt, het is max. 90 ºC als ik wort ga koelen of verpompen.

hansHalberstadt

Citaat van: beun op 16-02-2020  16:07 uKlopt, het is max. 90 ºC als ik wort ga koelen of verpompen.
Dan heb je daar geen probleem met stoom.

Zelf gebruik ik de chugger pomp om door een filter de net gekookte wort via siliconenslangen door de tegenstroomkoeler te pompen en dan in eerste instantie weer terug het kookvat in. Dan is het in de eerste minuut of zo nog vrijwel 100 graden en zie je inderdaad stoombellen in de leiding. Maar omdat het koelen nu hel snel gaat stroomt het al vrij snel mooi door. Ik doe dat rondpompen totdat de temperatuur is gezakt onder de 70 graden. Daarna gaat het gekoelde wort uitgang het gistingsvat in. Op die manier zorg je dat alle wort zo snel mogelijk onder de 80 graden komt zodat geen nieuwe DMS kan ontstaan. En het koelen gaat door het grote temperatuurverschil dan heel efficiënt en het wort wordt steeds helderder omdat het filter zich kan zetten met hop en eiwit er tegenaan. 

beun

Citaat van: hansHalberstadt op 16-02-2020  16:46 uDan heb je daar geen probleem met stoom.

Zelf gebruik ik de chugger pomp om door een filter de net gekookte wort via siliconenslangen door de tegenstroomkoeler te pompen en dan in eerste instantie weer terug het kookvat in. Dan is het in de eerste minuut of zo nog vrijwel 100 graden en zie je inderdaad stoombellen in de leiding. Maar omdat het koelen nu hel snel gaat stroomt het al vrij snel mooi door. Ik doe dat rondpompen totdat de temperatuur is gezakt onder de 70 graden. Daarna gaat het gekoelde wort uitgang het gistingsvat in. Op die manier zorg je dat alle wort zo snel mogelijk onder de 80 graden komt zodat geen nieuwe DMS kan ontstaan. En het koelen gaat door het grote temperatuurverschil dan heel efficiënt en het wort wordt steeds helderder omdat het filter zich kan zetten met hop en eiwit er tegenaan. 
Het is inderdaad een handige pomp, ik gebruik hem voor van alles en nog wat, van spoelwater tot wort pompen en koelen. Hij is ook krachtig en 80 liter is binnen no time overgepompt.
Zoals gezegd  is het enige manco van deze pompen dat ze niet  zelfaanzuigend zijn. Kan daar geen oplossingen voor gevonden worden...

Jeltuh

Citaat van: hansHalberstadt op 16-02-2020  16:46 uDan heb je daar geen probleem met stoom.

Zelf gebruik ik de chugger pomp om door een filter de net gekookte wort via siliconenslangen door de tegenstroomkoeler te pompen en dan in eerste instantie weer terug het kookvat in. Dan is het in de eerste minuut of zo nog vrijwel 100 graden en zie je inderdaad stoombellen in de leiding. Maar omdat het koelen nu hel snel gaat stroomt het al vrij snel mooi door. Ik doe dat rondpompen totdat de temperatuur is gezakt onder de 70 graden. Daarna gaat het gekoelde wort uitgang het gistingsvat in. Op die manier zorg je dat alle wort zo snel mogelijk onder de 80 graden komt zodat geen nieuwe DMS kan ontstaan. En het koelen gaat door het grote temperatuurverschil dan heel efficiënt en het wort wordt steeds helderder omdat het filter zich kan zetten met hop en eiwit er tegenaan.

Off-topic maar welk filter gebruik je daarvoor? Wellicht een foto?
Ik doe iets soortgelijks, eerst rondpompen over de platenkoeler tegen het einde van het koken om de koeler te desinfecteren. Daarna met koelwater rondpompen totdat gehele ketel <70 graden is. Dan laat ik alles staan zodat alle eiwitten uitzakken naar de bodem. Dat duurt ca 15 a 20 minuten. Daarna begin ik met de zuigslang vlak onder het oppervlak, koelend over te pompen naar het gistvat, vlak voor de bodem stop ik zodat de eiwitten niet mee gepompt worden.
Ik zuig ook eerst aan zodat de zuigslag van de pomp gevuld is met vloeistof.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeltuh op 17-02-2020 &nbsp;15:52 uOff-topic maar welk filter gebruik je daarvoor? Wellicht een foto?

Ik gebruik daarvoor een kaasdoek die gespannen is over een oppervlak met daarachter een ruimte waar een afvoerbuis op zit.
Ik het daarvan al foto's gepost op het forum, maar kan die zo snel niet terugvinden. Zal nog even kijken daarvoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.