Wort koken in 2 delen met Brew Monk?

Gestart door basvo, 18-10-2019 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basvo

Hallo allemaal,

Heb voor dit weekend een Brew Monk kunnen lenen om te kijken of dit wat voor me is. Wil graag 20l IPA gaan brouwen. Aangezien dit nieuw voor me is en ik graag nieuwe hopsoorten wil gaan uitproberen lijkt het me een leuk idee om dit in 2 delen te maken. Mijn idee was om dus het wort na het maischen in 2 delen op te splitsen. 1 deel wil ik een single-hop van maken met Mosaic. Het 2de deel wil ik graag een double-hop van gaan maken, van Mosaic met een El Dorado. Is het dus mogelijk om na het maischen de helft van mijn wort tijdelijk in een emmer te zetten, zodat ik eerst 1 deel kan koken, en vervolgens na het koken van het eerste deel het tweede deel in de Brew Monk kan hevelen. Zodat ik het tweede deel met een andere hop kan koken? Zou dit voor problemen in het wort wat even moet "wachten om gekookt te worden" zorgen?

Ik hoor het graag. alvast bedankt!  ^-^

broeder

Volgens mij levert dit geen problemen op.
Pas wel op dat er met het aftappen niet te veel zuurstof in het wort wordt opgenomen.
Raad het aan wel opdezelfde dag te doen.


Succes en groet,
broeder Willem

EBC

Geen probleem hoor.

Maar Mosaic overheest nogal snel. Ik denk dat je de El Dorado niet meer gaan proeven.

Waarom niet 2x single hop?

basvo

Citaat van: broeder op 18-10-2019  15:47 uVolgens mij levert dit geen problemen op.
Pas wel op dat er met het aftappen niet te veel zuurstof in het wort wordt opgenomen.
Raad het aan wel opdezelfde dag te doen.


Succes en groet,
broeder Willem

Was zeker de bedoeling om alles in dezelfde dag te doen, juist ivm het maar beschikbaar hebben van alleen de zaterdag. Zal inderdaad letten op het niet laten kletteren bij het filteren. Bedankt voor je antwoord!

basvo

Citaat van: EBC op 18-10-2019  15:54 uGeen probleem hoor.

Maar Mosaic overheest nogal snel. Ik denk dat je de El Dorado niet meer gaan proeven.

Waarom niet 2x single hop?

2x keer singlehop zou ook kunnen. Wist niet dat Mosaic zo snel zou overheersen. Hier is mijn recept met daaronder 2 verschillende hop scherma's die ik wil gebruiken. ga dalijk 2 zakjes van 125 gram kopen en wilde kijken wat het verschil was tussen een single- en een doublehop, aangezien veel mensen zeggen dat een singlehop vlak zou kunnen smaken wilde ik dat dus uitproberen.

BrouwHulp Recept uitdraai



Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,79 kgPale Ale moutDingemans7 EBC97,5 %
0,07 kgCara 120Dingemans120 EBC2,5 %

Hop recept 1
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%45 min.32,8 IBU
10,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%15 min.9,8 IBU
50,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%koudhop0,0 IBU
20,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%0 min.12,2 IBU

Hop recept 2
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gEl Doradobellen13,6%45 min.36,5 IBU
10,0 gEl Doradobellen13,6%15 min.10,9 IBU
25,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%koudhop0,0 IBU
25,0 gEl Doradobellen13,6%koudhop0,0 IBU
10,0 gEl Doradobellen13,6%0 min.6,8 IBU
10,0 gMosaic Unibrewpellets11,1%0 min.6,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,0 gSafale American (US-05)bovengist

Zou ik dan in het doublehop recept het mosaic wat moten verlagen volgens jouw idee, of op andere tijden de hopgiften doen? Ik hoor het graag!

tdp

Mosaic overheerst snel, en El Dorado sneeuwt snel onder. Zal die niet in combinatie gebruiken persoonlijk.

BrouwMark

Let op dat je wel goed uitmaischt, anders staat de wachtende emmer zichzelf vrolijk verder om te zetten tot misschien iets té vergistbaars.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.