Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uitknijpen hop zakje dry hop  (gelezen 654 keer)

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Uitknijpen hop zakje dry hop
« Gepost op: 18-10-2019 10:54 u »
Ik heb gisteren mijn dry hops uit de fermentatie emmer gehaald en uitgeknepen. In deze hopzakjes zat nog zo'n 500 ml aan vocht. Mijn bedoeling was om het vocht terug te gieten in de emmer. Is dit verstandig?

Ik had er zelf een beetje twijfels bij en wilde 19 liter bier niet riskeren voor een extra halve liter, dus ik heb besloten om het bier uit de hopzakjes te bottelen. Over twee weken zal ik uitspraak doen of dit te drinken is  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online SVB

• Junior lid
  • **
Re: Uitknijpen hop zakje dry hop
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2019 11:27 u »
In mijn ervaring is dit vrij troebel vocht er uit komt. Ik knijp ze dus niet meer uit.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2019 12:46 u »
Ik druk de zakjes bij het verwijderen even zachtjes met een roerspaan tegen de zijkant van het vat om het merendeel aan vocht er uit te krijgen.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2019 13:57 u »
Ik laat het uitlekken maar ga er zeker niet op knijpen met mijn besmette handen. Met een ontsmette lepel kan.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2019 21:57 u »
Ikblaat het uitlekken maar ga er zeker niet op knijpen met mijn besmette handen. Met een ontsmette lepel kan
Dat doe ik met rvs vergiet en rvs stamper, niet gebruikt voor zuurkool.

Online Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2019 01:31 u »
Ik neem aan dat bloemen betreft? Ik zou het er niet op wagen het risico op besmetting en wellicht ook oxidatie te voorkomen. Volgende keer pelletjes gebruiken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20-10-2019 22:39 u »
Ik heb gisteren mijn dry hops uit de fermentatie emmer gehaald en uitgeknepen. In deze hopzakjes zat nog zo'n 500 ml aan vocht. Mijn bedoeling was om het vocht terug te gieten in de emmer. Is dit verstandig?

Ik had er zelf een beetje twijfels bij en wilde 19 liter bier niet riskeren voor een extra halve liter, dus ik heb besloten om het bier uit de hopzakjes te bottelen. Over twee weken zal ik uitspraak doen of dit te drinken is  ;)

Heel verstandig dat je het niet bij je bier gedaan hebt. Het uitknijpen van een hopzakje dat gebruikt is bij koudhoppen is een verkeerde zuinigheid. Na de hoofdgisting is je bier heel gevoelig voor oxidatie. Door het uitknijpen is de kans op oxidatie heel erg groot.
Koudhoppen en oxidatie gaan niet zo goed samen. Zie ook https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/impact-cold-side-oxidation-new-england-ipa/

Ik raad je aan om over 3 tot 4 maanden het "uitgeknepen" bier te proeven en te vergelijken met de rest van je brouwsel. Kijk dan ook naar de kleur van je bier. Grote kans dat het knijpbier een donkere kleur heeft.

Tags: