Uitknijpen hop zakje dry hop

Gestart door Gorak, 18-10-2019 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak

Ik heb gisteren mijn dry hops uit de fermentatie emmer gehaald en uitgeknepen. In deze hopzakjes zat nog zo'n 500 ml aan vocht. Mijn bedoeling was om het vocht terug te gieten in de emmer. Is dit verstandig?

Ik had er zelf een beetje twijfels bij en wilde 19 liter bier niet riskeren voor een extra halve liter, dus ik heb besloten om het bier uit de hopzakjes te bottelen. Over twee weken zal ik uitspraak doen of dit te drinken is  ;)

SVB

In mijn ervaring is dit vrij troebel vocht er uit komt. Ik knijp ze dus niet meer uit.

de Machtige Wil

Ik druk de zakjes bij het verwijderen even zachtjes met een roerspaan tegen de zijkant van het vat om het merendeel aan vocht er uit te krijgen.

knifeman

Ik laat het uitlekken maar ga er zeker niet op knijpen met mijn besmette handen. Met een ontsmette lepel kan.

ExPeteriment

Citaat van: knifeman op 18-10-2019  13:57 uIkblaat het uitlekken maar ga er zeker niet op knijpen met mijn besmette handen. Met een ontsmette lepel kan
Dat doe ik met rvs vergiet en rvs stamper, niet gebruikt voor zuurkool.

Martijn0172

Ik neem aan dat bloemen betreft? Ik zou het er niet op wagen het risico op besmetting en wellicht ook oxidatie te voorkomen. Volgende keer pelletjes gebruiken?

Jacques

Citaat van: Gorak op 18-10-2019  10:54 uIk heb gisteren mijn dry hops uit de fermentatie emmer gehaald en uitgeknepen. In deze hopzakjes zat nog zo'n 500 ml aan vocht. Mijn bedoeling was om het vocht terug te gieten in de emmer. Is dit verstandig?

Ik had er zelf een beetje twijfels bij en wilde 19 liter bier niet riskeren voor een extra halve liter, dus ik heb besloten om het bier uit de hopzakjes te bottelen. Over twee weken zal ik uitspraak doen of dit te drinken is  ;)

Heel verstandig dat je het niet bij je bier gedaan hebt. Het uitknijpen van een hopzakje dat gebruikt is bij koudhoppen is een verkeerde zuinigheid. Na de hoofdgisting is je bier heel gevoelig voor oxidatie. Door het uitknijpen is de kans op oxidatie heel erg groot.
Koudhoppen en oxidatie gaan niet zo goed samen. Zie ook https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/impact-cold-side-oxidation-new-england-ipa/

Ik raad je aan om over 3 tot 4 maanden het "uitgeknepen" bier te proeven en te vergelijken met de rest van je brouwsel. Kijk dan ook naar de kleur van je bier. Grote kans dat het knijpbier een donkere kleur heeft.

Jipjo

Geldt dit ook als je het zakje met een ontsmette barbecuetang in het vat uitknijpt (dus onder water of eigenlijk onder jongbier?) Hamvraag is of het zin heeft, dus meer hoparoma's geeft. Ik gebruik een hopsok met pellets. Die is best ruim maar de pellets zetten uit dwz de sok staat best strak met 100 gram hop erin, oftewel dit suggereert dat niet alle olie/aroma door het bier kan diffunderen.

Snelbier

Citaat van: Jipjo op 24-06-2023  10:35 uGeldt dit ook als je het zakje met een ontsmette barbecuetang in het vat uitknijpt (dus onder water of eigenlijk onder jongbier?) Hamvraag is of het zin heeft, dus meer hoparoma's geeft. Ik gebruik een hopsok met pellets. Die is best ruim maar de pellets zetten uit dwz de sok staat best strak met 100 gram hop erin, oftewel dit suggereert dat niet alle olie/aroma door het bier kan diffunderen.
Zinloos, kan zelf averechts werken.
Aroma etc zal sneller in bier diffunderen dan jij kan knijpen. Zelfs met volle sok..
Als die hopsok een dag in het bier hangt zijn de smaakjes opgelost, knijpen helpt echt niet  ;)  In ergste geval knijp je drek uit de sok die je juist wilde tegenhouden, zoals hopgruis (geeft GUSHERS!) of eiwitten (= troebel bier) :weetbeter:

Opmerking over 'hopsocks':  Zie steeds vaker dat brouwers problemen hebben met een te volle hopsock.
Er is nogal wat verschil in 'socks', van stugge fijnfilters (eigenlijk filterzakken) tot een soort panty-kousjes.
Ik gebruik zelf hop-socks van Brouwmaatje/Brouwland etc. Elastische kous. Past zeker 300g droge hop in, maar heb ik nog nooit in de kook gegooid (Edit: in die hoeveelheid.. 100 gram gaat prima, nog ruimte in de worst, zet uit tot 30cm).
Tijdens koken wordt het een slappe worst, het spul blijft uitzetten. Maximaal contact met wort, maar fijngruis schiet er doorheen.
Proost, Snelbier

Jipjo

Dank. Ik heb de hop sock van brouwmaatje, er zat 100 gr amarillo pellets in, dan zet hij al behoorlijk uit. Er komt gruis uit, maar dus vooral niet knijpen begrijp ik, ook zonder het zuurstof verhaal.

Gebruik hem alleen voor drooghop. Koken doe ik met bloemen

Jacques

Citaat van: Jipjo op 24-06-2023  20:27 umaar dus vooral niet knijpen begrijp ik, ook zonder het zuurstof verhaal.

Knijpen kan leiden tot meer wrange bitterheid blijkt uit een artikel uit 2022. Zie The Influence of Hop Phenolic Compounds on Dry Hopping Beer Quality
 

Jan de Graaff

Voor wat het waard is (om er maar eens een mooi Anglicisme tegenaan te gooien ;-):
Hopsocks zijn gemaakt voor bloemen, niet voor pellets. De mazen zijn veel te groot. Wat je ook doet, het wordt altijd een drama.

Voor pellets kun je bij koken het beste een hopspider gebruiken.
Voor drooghoppen gebruik je beter een "hop bus" zoals, bijvoorbeeld, deze. Of in een nylon zakje (van de groenteafdeling bij AH of Lidl) die je met iets beters dan de standaard touwtjes afsluit.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 24-06-2023  22:27 uHopsocks zijn gemaakt voor bloemen, niet voor pellets. De mazen zijn veel te groot. Wat je ook doet, het wordt altijd een drama.

Toch zijn er hopsocks waarmee je goed met hoppellets kunt werken. De nodige jaren geleden heb ik die gekocht bij een Engelse leverancier. Deze hopsocken hebben hele fijne mazen. Ik weet niet meer waar ik ze gekocht heb, het bonnetje heb ik niet bewaard...  ;)

Loen

Bij vd kooy koop ik altijd mijn hopzak op rol. Deze mazen zijn zeer fijn en werken voor mij prima met pellets. Er blijft wel veel vocht in zitten, ik knijp deze nooit uit.

Jipjo

Als je zoekt op The Hop Sock vind je een grote fijnmazige variant.

brouwerwaldonk

Gorak,
Waarom gebruik geen bloemen, dan hoef je niets uit te knijpen.
Na het koken leg ik de  kookketel plat en laat het laatste heel troebele wort met veel drab door een muurtje bloemen uitlekken het komt er altijd kraakhelder uit

Als ik na de gisting dry-hop toepas zet ik de mandfles onderste boven en laat het laaste bier uitlekken, de bloemen blijven mooi in de fles.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-07-2023  07:30 uGorak,
Waarom gebruik geen bloemen, dan hoef je niets uit te knijpen.
Na het koken leg ik de  kookketel plat en laat het laatste heel troebele wort met veel drab door een muurtje bloemen uitlekken het komt er altijd kraakhelder uit

Als ik na de gisting dry-hop toepas zet ik de mandfles onderste boven en laat het laaste bier uitlekken, de bloemen blijven mooi in de fles.
Ik snap wel waarom hij zo helder is op de foto, hij staat er al 10 jaar en alles is dan wel uitgezakt ;D  ;D  ;D (2013 volgens de krant)

Overigens, ik gooi mijn pellets bij het dry hoppen altijd los in het vat. Zakt allemaal uit als de vergisting klaar is en hevel er boven vanaf, zodat het niet in de flesjes komt

Jacques

Citaat van: Eriks op 23-07-2023  15:32 uOverigens, ik gooi mijn pellets bij het dry hoppen altijd los in het vat. Zakt allemaal uit als de vergisting klaar is en hevel er boven vanaf, zodat het niet in de flesjes komt

Als je voor het koudhoppen losse hop gebruikt, kun je het beste pellets gebruiken. Die zakken inderdaad na een relatief korte tijd naar beneden. Hopbloemen blijven heel lang op je bier drijven en die kun je niet aflaten als je een CCT hebt.
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.