Commercieel voorbeeld ONK 2007

Gestart door Oscar, 10-03-2006 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste Kloon brouwers,

Het ONK is in aantocht en de nieuwe klasse E, een commercieel voorbeeld benaderen (Klonen) zal voor het eerst geïntroduceerd worden. Het is nog 2 maanden , dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de meeste Westmalle Dubbels al wel gebrouwen zijn voor het komende ONK  :brouwen:

Nu waren er in het begin opmerking over de keuze voor een Westmalle dubbel. Dus er van uitgaande dat deze nieuwe klasse een klein succesje wordt en dus in 2007 wordt voortgezet wil ik de volgende vraag stellen :

Welk bier vind jij, als kloon brouwer, dat in 2007 Als commercieel voorbeeld in de Klasse E moet komen, en waarom?  :weetniet:

Dit zou ik graag willen weten zodat het LABO zoveel mogelijk aan de "wensen" van de deelnemers kan voldoen, de reacties en mogelijk opties voor 2007 kunnen dan in de keuze voor het uiteindelijke bier worden meegenomen op de komende LABO vergadering in samenwerking met het BKG.   samenvol


Groeten en gezondheid
Oscar


Adrie

Het ljikt mij het leukst om een bier te nemen dat niet binnen de huidige klassen valt, dus bijvoorbeeld zoiets als een Orval of een Jever pils, alhoewel de laatste natuurlijk wat moeilijker verkrijgbaar is. Het is natuurlijk het best als de gist als Wyeast gist verkrijgbaar is of opkweekbaar is uit de fles. Enkele eisen die ik eraan zou stellen:

- het bier moet goed verkrijgbaar zijn;
- de gist moet opkweekbaar zijn uit de fles óf via een gistfabrikant te koop zijn óf de gist wordt speciaal voor deze gelegenheid gekweekt door iemand die de gist aan hobbybrouwers levert op bestelling (bv de Zeeuwse gistbank);
- het bier valt niet binnen een van de klassen;
- het is een lekker bier;
- de ingrediënten zijn voor hobbybrouwers goed verkrijgbaar.

Jacques

Om maar eens een paar favorieten bieren van mij te noemen:
- La Chouffe
- Brigand
- Hoegaarden Grand Cru
- Gouden Carrolus Classic
- Gordon Scotch Ale

Allemaal mooie top bieren met een eigen karakter en goed verkrijgbaar.

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 11-03-2006  13:36 uOm maar eens een paar favorieten bieren van mij te noemen:
- La Chouffe
- Brigand
- Hoegaarden Grand Cru
- Gouden Carrolus Classic
- Gordon Scotch Ale

Allemaal mooie top bieren met een eigen karakter en goed verkrijgbaar.
Adrie schrijft: Het ljikt mij het leukst om een bier te nemen dat niet binnen de huidige klassen valt

La Chouffe zou dan een optie zijn
Brigand valt onder sterke blonde
Hoegaarden Grand Cru is een Tripel
Gouden Carolus Classic zou dan een optie zijn
Gordon Scotch Ale is een Scotch Ale

Adrie, welke bieren had jij in gedachten?

Hans Hans





Jacques

Bij het inzenden van een Brigand als sterke blonde valt deze af door de wat donkere kleur en het sterk kruidige karakter van dit bier.
Dit is zeker geen Duvelachtig bier.

Hoegaarden Grand Cru is allesbehalve een standaard tripel door het hoge gehalte aan tarwe en ook weer door het kruidige karakter (sinaasappel koriander).
Dit bier is absoluut niet te vergelijken met Westmalle tripel.

Bij wedstrijden met BKG-leden zouden dee perfecte bieren niet maximaal score als het gaat om passend binnen het biertype.

Wat betreft de Gordon Scotch Ale heb je gelijk (waarom wordt dit biertype zo weinig ingezonden?)

Herman

Wellicht moeten de heren keurmeesters eens verder kijken dan hun neus lang is. Tripel is niet per definitie Westmalle tripel, pils niet Heineken o.i.d. enz, etc.

Hopmans


Ik vind het stom dat de Westmalle tripel als "De" tripel wordt gezien.
Dit bier zit op het randje van de specs met z'n begin SG van boven de 1080 en een
bitterheid van tegen de 40.

 :degroeten:

Jacques

Persoonlijk vind ik het jammer dat de commerciële tripels die er later bijgekomen zijn zo'n commerciële smaak hebben. Bij deze bieren is de heerlijk bitterheid ver te zoeken en komt het zoete veel meer naar voren. Jammer toch dat de colaverzoeting zo'n invloed heeft gehad op de biersmaak van de hedendaagse consumenten.

Overigens is Hoegaarden Grand Cru toch zeker geen standaard tripel. Met name het hoge gehalte aan tarwe maakt hem in belangrijke mate afwijkend.

Hopmans

Tja, op zich heb ik niets tegen een beetje zoet.
Als het maar niet dat kandij plakkerige is.
Het heeft ook een beetje met de tijd van het jaar te maken.
Een maand of twee terug kon ik echt geen spatje bitter hebben, en gisteren heb ik weer
genoten van een stout van het vat.
Kan je het voorstellen? : Ik aan de stout Ha Ha  ;D

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 11-03-2006  18:46 uOverigens is Hoegaarden Grand Cru toch zeker geen standaard tripel. Met name het hoge gehalte aan tarwe maakt hem in belangrijke mate afwijkend.
Ik weet niet hoeveel tarwe er in gaat. In de Bier Typen Gids staat dat in Chimay tripel 22 % tarwe schijnt te zitten.

Hans Hans

Jacques

Naast tarwe zit er in Hoegaarden Grand Cru ook 10% haver. Verder zit er 30% tarwe in.

Overigens vind ik Chimay tripel ook een redelijk afwijkende tripel. Overigens heette dit bier in het verleden Chimay wit. Pas later is dit bier als een tripel gepresenteerd. Onlangs dronk ik dit bier van het vat en viel mij de uitgesproken bitterheid op. Hoegaarden Grand Cru heeft dat absoluut niet, dit bier is vrij mild gehopt.

Adrie

Alle prijswinnende tripels van de laatste tijd op het ONK zijn "verrijkt" met koriander, dus zover wijkt de Grand Cru niet af van een door de keurmeesters klaarblijkelijk gewaardeerde tripel. En mijn Westmalle tripelkloon, die toch niet veel afweek van het origineel werd door de keurmeester gezien als een prima sterke blonde, maar niet als een tripel.

SiriS

Het commercieel voorbeeld voor de klasse E in 2007 vind ik de Orval.

Groet, SiriS

Jacques

Citaat van: Adrie op 12-03-2006  10:24 uAlle prijswinnende tripels van de laatste tijd op het ONK zijn "verrijkt" met koriander, dus zover wijkt de Grand Cru niet af van een door de keurmeesters klaarblijkelijk gewaardeerde tripel. En mijn Westmalle tripelkloon, die toch niet veel afweek van het origineel werd door de keurmeester gezien als een prima sterke blonde, maar niet als een tripel.

Ja, het rare jongens die keurmeesters!

Ook de smaak van de keurmeesters veranderd. En sommige zijn wat strakker in de leer dan anderen.

Ok, bakzeil Hoegaarden Grand Cru lijkt veel op andere tripels (maar ik zou het niet als zodanig inzenden).

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 12-03-2006  10:59 uJa, het rare jongens die keurmeesters!
Wat een zelfkennis! Je bent toch ook nog Bierkeurmeester Jacques?

Hans Hans

Hopmans


CiteerEn mijn Westmalle tripelkloon, die toch niet veel afweek van het origineel werd door de keurmeester gezien als een prima sterke blonde, maar niet als een tripel.

Wat is het verschil eigenlijk?  :weetniet:

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 12-03-2006  17:08 uWat is het verschil eigenlijk?  :weetniet:
Volgens de lijst van het BKG:

De tekst is door mijn handelingen wat mismaakt, maar wel leesbaar dacht ik. Kijk anders maar op de BKG site.

Hans Hans

Oscar

Even een kleine tussenstand :    :bijdrage_forum:

Orval                             :  2 stemmen
La Chouffe                     :  2 stemmen
Gouden Carolus Classic   :  1 stem
Jever Pils                       :  1 stem
Brigand                          : 1 stem
Hoegaarde Grand Cru      : 1 stem
Gordon Scotsch               : 1 stem

Groeten en gezondheid
Oscar   :degroeten:


Rene Geilings

Persoonlijk vind ik de Oval het meest in aanmerking komen voor de klasse E van ONK 2007.

Silvio

Persoonlijk heb ik helemaal niets met Orval. Het is wat mij betreft de minste van alle trappisten ,typische smaak.La Chouffe vind ik wel een knap biertje en ligt bij de gemiddelde bierdrinker cq. brouwer volgens mij ook een stuk beter in de markt.
Overigens ben ik van mening dat als je een commercieel bier moet klonen het inderdaad ook een "vrij populair"bier moet zijn.M.a.w. bij de gemiddelde brouwer bekend, daar anders aan  het doel van de klasse E voorbij word gegaan.Dit mogen mijn inziens ook bieren zijn die onder een bepaalde klasse vallen het is namelijk bij klasse E toch de bedoeling het orginele bier zo dicht mogelijk te benaderen.Dit in tegenstelling tot de andere klassen waar een veel grotere bandbreedte is  in smaak ,kleur en geur bij het te brouwen bier.

Jacques

Naar mijn idee zijn er twee soorten bierliefhebbers. Zij die Orval heerlijk vinden en zij die het bier meer op paardenp... vinden lijken. Een tussenweg lijkt niet mogelijk.
Omdat het bier zo omstreden is, is het juist een uitstekende kandidaat.

Naar mijn idee moet je de klasse E niet inzetten voor bieren die al binnen de bestaande klassen vallen.
We mogen niet vergeten dat de klasse in het leven is geroepen om tegemoet te komen aan de kloners die uitstekende producten maken maar nooit in de prijzen konden vallen omdat het bier dat zo gekloond hadden niet binnen een bestaande klasse valt.
Zoals ik eerder hab aangegeven vind ik de keuze van dit jaar dan ook een zeer ongelukkige. Al ruim 20 jaar kun je Algemeen kampioen worden met een perfecte kloon van Westmalle. Met het buitenbeentje Orval lukt je dat nooit omdat ook bij de keurmeesters dit bier fans en vijanden heeft.

Oscar

Citaat van: jacbier op 22-03-2006  08:25 uZoals ik eerder hab aangegeven vind ik de keuze van dit jaar dan ook een zeer ongelukkige.

Dit was al gemeld en ook al verklaart. Middels deze Thread wil ik dus de kloon brouwers in staat stellen om voor volgend jaar zelf de keuze te maken.
Dus ik hoop dat hier uiteindelijk ook 1 keuze kan worden gemaakt waar de meeste kloon brouwers het mee eens zijn (je kunt nooit iedereen tevreden stellen)

Dus als er kloon brouwers zijn dit dit lezen maar eigenlijk nooit inloggen en reageren.....

LOG IN EN LAAT JE MENING HIER ACHTER !!!!

 :brouwen:  :biersmile:
De deadline is 27 Mei 2006 (Datum ONK !).   >:D

groeten en gezondheid
Oscar  :bijdrage_forum:

Hopmans

CiteerLOG IN EN LAAT JE MENING HIER ACHTER !!!!

Wat zeg je?  ;D
Ik denk dat een Achelse Blond een mooi potje is om te klonen.
Als daar origineel gistdepot inzit tenminste.
Duvel is ook wel mooi (is moeilijker dan men dacht).
De Orval kan mij ook gestolen worden (paardepoep zonder body).
Kan je nagaan: smaakt naar poep, en er zit nog niet eens body in.
Als je poepbier maakt, heb dan fatsoen, en geef het dan tenminste nog body.   ;D

 :degroeten:

Adrie

Juist! http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3216.0.html.

Trouwens, ik vind de smaak en geur van Orval niets met poep te maken hebben. Als je dan toch iets ranzigs erbij wilt zoeken, zoek het dan in de hoek van de urine, maar ook dat gaat niet echt op.

Oscar

Om het onderwerp nog maar even aan te wakkeren..:  de tussenstand tussen de toppers :

La Chouffe     : 3 stemmen
Orval            : 3 stemmen

Echter zijn er m.b.t. de Orval al onderbouwde kritieken...

De Kloon brouwers (hoeveel zijn er eigenlijk..??) hebben nog 24 dagen om hun mening en beargumentatie hier te uiten...

Nogmaals , wellicht er overvloede, probeer ook aan te geven waarom je je keuze maakt zoals deze is...

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.