Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verkrijgbaarheid brouwzouten  (gelezen 13345 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Verkrijgbaarheid brouwzouten
« Gepost op: 19-02-2003 08:59 u »
Hallemaal,

In ťťn van mijn volgende brouwsels wil ik me maar eens aan brouwzouten gaan wagen. Ik wil iets in de geest van st. Bernardus brouwen, en die gebruiken water met o.a. veel NaCl er in. Nu woon ik in Wageningen, waar het water erg zacht is, dus wil ik brouwzouten gaan gebruiken. Ik kon echter bij Brouwland alleen gips, kaliumchloride (kalium?) en mgso4 ontdekken. Zelf heb ik uiteraard nog wel NaCl in de keukenkast, maar ik vroeg me af waar je b.v. CaCl2 en geschikte kalk (CaCO3) kunt kopen. Is dat iets wat je gewoon bij de drogist kunt kopen?

Overigens, ik weet het precieze profiel van Wageningen, en (dankzij Jacques) van West Vlaanderen, en ik gebruik promash om dit op elkaar af te stemmen. Waarschuwingen voor overmatig zoutgebruik zijn daarom, denk ik, niet nodig.

Groetjes, JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Verkrijgbaarheid brouwzouten
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2003 09:35 u »
Ha JW  :proost:

Ik denk dat je voor een aantal brouwzouten bij de apotheker moet zijn en dat je daar een erg goed verhaal moet hebben. Ik meen bijvoorbeeld dat CaCl behoorlijk giftig is en dat men dus erg terughoudend is in het verkopen van dat spul. Ik ben op zoek geweest naar brouwzouten naar aanleiding van de tripel van Jacques en kon er toen niet snel genoeg aankomen. Heb ze toen dus ook niet gebruikt.

Ben wel HEEL erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2003 09:39 u »
Ha Jan Willem,

Aangezien jij in Wageningen woont, moet het toch niet zo moeilijk zijn om eens bij een lab aan te kloppen en daar de zouten vandaan te halen. Gezien mijn ervaringen bij Microbiologie (geen vragen over of ik soms van plan was om Anthrax te kweken), wordt er over het algemeen niet moeilijk gedaan.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2003 11:07 u »
H3,

Ja, dat is plan B. Ik wilde het echter eerst even op de nette manier proberen. Mijn vrouw is namelijk Milieumedewerker hier op Alterra, en houdt zich o.a. bezig met het registreren van chemicaliŽn. Als ik dan thuis aankom met chemicaliŽn  :-X

Is CaCl2 giftig? Nooit van gehoord, raar.

Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2003 11:18 u »
Ha JW  :proost:

Ik weet echt niet meer of het CaCl2 was. In ieder geval was een van de door Jacques gebruikte brouwzouten erg moeilijk te krijgen omdat het nogal troep was.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2003 11:20 u »
Ik kan me niet voorstellen dat CaCl2 giftig zou zijn. In water opgelost krijg je gewoon calcium en chloride ionen en die zijn alles behalve giftig.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2003 11:22 u »
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook. Het is wel heel hygroscopisch.

Ik heb gisteravond mijn AMerikaanse boeken nog eens nagelezen op waterbehandeling, en daar staat ook geen enkele waarschuwing. En in Amerika staan die er over het algemeen HEEL snel bij...

JW.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2003 11:24 u »
Mijn ervaring is dat je gewoon naar de apotheker kan gaan. Neem voor de zekerheid een boek of artikel over waterbehandeling mee en je krijgt je spulletjes, of een tip waar ze wel te krijgen.

Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2003 11:26 u »
Dat denk ik ook wel. Het is Jacqeus immers wel gelukt om aan die brouwzouten te komen. Dus het moet gewoon te doen zijn, hoewel het moeilijker is dan even een winkel inlopen en wat potjes in je mandje leggen en naar de kassa lopen.

Edwin

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2003 22:09 u »
Hoi Jan Willem en de rest,

De calciumsulfaat heb ik gewoon bij Brouwland gekocht.
Calsiumchloride is inderdaad verkrijgbaar bij de apotheek. Zoals Edwin al aangaf deden ze daar bij de plaatselijke apotheek tot mijn verbazing moeilijk over. Toen ik de apotheker uitgelegd op welke wijze dit zout gebruikt wordt in een brouwerij kreeg ik het mee.
Het is inderdaad zeer hydroscopisch, zo erg zelfs dat ik er een oplossing van gemaakt heb en het nu via een pipet doseer. Daarvoor had het zout water onttrokken aan de lucht waardoor een ondoordringbare laag in het potje was ontstaan.  >:(

:degroeten: Jacques

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2003 22:16 u »

Citaat

Het is inderdaad zeer hydroscopisch, zo erg zelfs dat ik er een oplossing van gemaakt heb en het nu via een pipet doseer. Daarvoor had het zout water onttrokken aan de lucht waardoor een ondoordringbare laag in het potje was ontstaan. †>:(

Zou het wellicht helpen het potje met CO2 te vullen en dan de zouten toe te voegen? (of andersom)

Herman

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2003 22:31 u »

Citaat
Zou het wellicht helpen het potje met CO2 te vullen en dan de zouten toe te voegen? (of andersom)

Zou moeten werken! En een gasdicht potje. Maar dan nog is het mogelijk vechten tegen de bierkaai; het is geloof ik hetzelfde spul als wat in vochtvreters zit, een paar keer het potje openen en het is blubber!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 19-02-2003 23:02 u »
Voordat het blubber is is het keihard en krijg je het niet meer uit het potje geschept. Heel iritant en moeilijk doseerbaar.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-02-2003 23:28 u »
Plus dat het gewicht niet meer klopt (ook wel essentieel bij die kleine hoeveelheden). Ik denk dat je wel aan je apotheker kunt vragen om een oplossing van een precieze hoeveelheid in bijv. een liter water. Dan kan je met een injectiespuitje op de milligram nauwkeurig doseren. En het bederft niet.

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
Re:Verkrijgbaarheid brouwzouten
« Reactie #14 Gepost op: 15-05-2004 02:32 u »
Sorry dat ik na zolang deze oude topic weer ophaal.
MAAR...
Zijn er geen bedrijven die dit soort spullen maken (en dus aan Brouwland leveren?
Zou het niet mogelijk zijn met/bij een brouwvereniging een soort "brouwzoutenpakket" samen te stellen (of enkel Calsiumchloride)?

Hoeveel heb je betaald voor welke hoeveelheid Jacques?

:degroeten:

WIm

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 15-05-2004 23:30 u »
Hoi Wim,

Ik weet echt niet meer wat ik betaald heb. Sommige dingen zijn echt niet de moeite om te onthouden.
Bij Tripel W, de hobbybrouwclub uit Nijmegen, hebben ze in het verleden inderdaad voor de leden brouwzouten afgewogen en verkocht. Ze hadden meende ik een paar mengsels (als ik mij niet vergis voor droog, zoet en bitter bier).

Offline wim

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-05-2004 00:35 u »
Hoi Wim,

Ik weet echt niet meer wat ik betaald heb. Sommige dingen zijn echt niet de moeite om te onthouden.
Bij Tripel W, de hobbybrouwclub uit Nijmegen, hebben ze in het verleden inderdaad voor de leden brouwzouten afgewogen en verkocht. Ze hadden meende ik een paar mengsels (als ik mij niet vergis voor droog, zoet en bitter bier).

Al had je het geweten dan klopte het nu waarschijnlijk otch niet meer.
Doe jij nog wel eens iets met brouwzouten Jacques?
Weinig nieuwe berichten hieromtrent (kan natuurlijk ok betekeken dat het helemaal duidelijk is.)

Wim

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 16-05-2004 10:32 u »
Hoi Wim,

Ja, ik gebruik nog heel regelmatig bourwzouten als alternatief voor het toevoegen van zuren en voor het aanpassen van de smaak van mijn brouwsel. Je hebt maar heel weinig nodig. Met 100 of 200 gram calsiumchloride doe je dus een hele tijd. Omdat ik wel van bittere bieren houd gebruik ik wel meer calsiumsulfaat. Daar heb ik ooit eens 250 gram van gekocht en dat is ook voldoende voor een hele poos.

Offline wim

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 16-05-2004 11:35 u »
Kan je brouwzouten toevoegen voor de vergisting, ik bedoel dus een batch in twee vaten laten vergisten en aan elk vat een andere combinatie toevoegen?
(ik moet nodig naar de apotheek als ik terug ben uit Peru, of zulllen ze met "giftige" stiffen moeilijker zijn gaan doen na 11-9?)

Wim

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 16-05-2004 16:59 u »
Hoi Wim,

Als je brouwzouten toevoegd doe je dat tijdens het maischen omdat dan de zouten kunnen reageren met de fosfaten uit de mout en zo voor een pH-verlaging kunnen zorgen.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-05-2004 18:54 u »
Eens, als dat je bedoeling is. Je kunt echter ook gips tijdens het koken toevoegen om de hop meer uitsprekend te maken, dus niet zo zeer met het doel je pH te veranderen.

Herman

SiriS

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 16-05-2004 20:34 u »
Ik kan me niet voorstellen dat CaCl2 giftig zou zijn. In water opgelost krijg je gewoon calcium en chloride ionen en die zijn alles behalve giftig.

Elke stof is giftig alleen is de concentratie bepalend!!!!!!!

Groet, SiriS

SiriS

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16-05-2004 20:43 u »
Eens, als dat je bedoeling is. Je kunt echter ook gips tijdens het koken toevoegen om de hop meer uitsprekend te maken, dus niet zo zeer met het doel je pH te veranderen.

Herman

Bij het gebruik van brouwzouten is het verstandig om naar de PA kwaliteit te vragen, dit zijn namelijk veel zuiverde producten dan bijvoorbeeld de technische kwaliteit. En ja CaSO4 is gips maar de modelbouw kwaliteit zou ik absoluut niet aan mijn maisch toevoegen. De apotheek is in deze context zeker niet de goedkoopste maar dit soort zaken snappen ze in ieder geval wel, wat het wel zo veilig maakt. Om de hardheid van je maisch water te verhogen kun je misschien ook voor een deel BarLe Duc gebruiken.

Groet, SiriS

Offline Bart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bart
« Reactie #23 Gepost op: 24-04-2007 21:43 u »
Elke stof is giftig alleen is de concentratie bepalend!

Ook ik maakte me wat zorgen over de giftigheid van CaCl2, dus heb ik het even opgezocht. :lessmile:
De orale LD50 bij ratten is 1g/kg: m.a.w. 1g CaCl2 per kg lichaamsgewicht is dodelijk voor 50% van de ratten.
Trekken we dit door naar een persoon van 70 kg, betekent dit dat hij 70 g zou moeten opnemen.
Als je 1,5 g CaCl2 in een brouwsel van 10 liter oplost betekent dit dat er maar ongeveer 0,05 g CaCl2 in elke pint zou zitten.
Ook de andere vermeldingen op de veiligheidsfiche zijn niet echt om je zorgen te maken: bij direct contact is de stof irriterend.
Ik zou me dus niet echt zorgen maken... :hoera:

Ook CaSO4 heeft geen specifieke veiligheidsfiche: vrij onschadelijk dus!

Offline Maurice Gobbens

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 20-11-2013 20:34 u »
Waar halen jullie je CaCO3 (kalk) vandaan?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 20-11-2013 20:55 u »

CaCO3 is niet erg effectief om de pH van wort te verhogen. Ten eerste lost het slecht op, ten tweede gaat tweederde verloren door een reactie in het wort waarbij een zout van calcium, fosfaat en hydroxide neerslaat.

Je kunt beter NaHCO3 of Na2CO3 gebruiken, mits je niet al veel natrium in het water hebt zitten. Als je begint met osmosewater valt dat meestal wel mee.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #26 Gepost op: 20-11-2013 21:00 u »

Staat dat in de diverse webwinkels niet als neerslagkalk ookwel Calcium Carbonaat?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 20-11-2013 21:39 u »
Je kunt beter NaHCO3 of Na2CO3 gebruiken, mits je niet al veel natrium in het water hebt zitten.

Nu je Natrium noemt, hoe zit het eigenlijk met Kalium? Is gist daar ook gevoelig voor? Zo niet dan zou je KHCO3 kunnen gebruiken en KCl om met de chloride balans te spelen zonder (nog) meer Calcium in je water te stoppen,

Ingo

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #28 Gepost op: 20-11-2013 21:56 u »
Met kaliumzouten moet je oppassen. Dat heeft van zichzelf al een bitter smaak.