Welke metalen bij bierbrouwen?

Gestart door Snelbier, 17-10-2019 18:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snelbier

Brouwgenoten, ter leering ende vermaak..
WAT ZIT ER NU WEER IN MIJN BIER..
Na maanden gemedder met (glazen) knikkers in hopsokken om 'dryhop' onder bier te houden dacht ik de oplossing te hebben.
Eerst begonnen met een handje glazen knikkers, maar gaat drijven.
Daarna overgaan op zwaardere 'lodders', GROTE glazen knikkers.
Drie glazen lodders (3 stuks op 70 gram hop) laat nog steeds de hopsok drijven, dus nieuw plan..
DIKKE KOGELLAGERS.. 3x zo zwaar als glas, moet lukken.
=================
3 Dagen geleden mijn favo bier drooggehopt, met steriel pantykousje, nu met 3 stalen kogellagers.
Leek perfect te gaan, géén hopsok/kous zien bovendrijven..
Vandaag (3 dagen na dryhop) de hop-sok opgevist, en lagers zien er nu uit als op foto..
Elke kogel heeft een duidelijke afscheiding waar deze in gist heeft gelegen, ik weet niet welke kant zwart of glimmend was.
=============
Lagers stammen uit een zware machine die geschikt zou zijn voor agressieve materialen.
Agressief biertje.

broeder


hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 17-10-2019  18:20 udus nieuw plan.
DIKKE KOGELLAGERS.. 3x zo zwaar als glas, moet lukken.
Lagerbier?

Snelbier

Blijft moelijk, die foto´s. Gelukkig nog qwat humor hier, Hanms gaat voor de hoofdprijs.
Foto±

Snelbier

Toevoeging: Lagers komen uit een industriële décanter die zure stoffen scheidt met pH-3, dus écht zuur.
Ik verwachtte dat de lagers daar ook tegen konden, maar blijkbaar zitten deze aan de 'neutrale' kant van machine,
anders kan ik de verkleuring niet verklaren.
Voorzichtige 2e conclusie is dat hardstaal (lagers?) niét geschikt is voor bierbrouwen.
Binnen 3 dagen van blinkend metaal naar matzwart verkleurd, verbazend.
Bier houd ik even voor mezelf, niét voor gasten..

hansHalberstadt

Ik denk dat je beter wat RVS moeren kunt kopen. RVS is wel bierbestendig.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 17-10-2019  18:20 uDaarna overgaan op zwaardere 'lodders', GROTE glazen knikkers.
Drie glazen lodders (3 stuks op 70 gram hop) laat nog steeds de hopsok drijven, dus nieuw plan..

Waarom geen 5 of 6 grote glazen knikkers gebruiken? Zo duur zijn die niet.

Broutenaar

Waarom niet meerdere hop sokjes met grote knikkers? Groter contact oppervlak en misschien nog meer effect. Ik heb gepolijst RVS 316L gezien wat mooi bleef op zee, maar na 3 weken roestte, omdat het in contact was gekomen met citroenzuur. Het gaat om het spel, niet om de knikkers. Nou ja, in dit geval gaat het om het spel met de knikkers ;)

Snelbier

Ik had aangenomen dat de kogellagers van rvs of zo waren. Assumption is the mother of all fuckups..
Terug naar glazen knikkers dus.  Dan maar wat meer er in.
Ik ben overigens benieuwd of ik iets van metaalsmaak in het bier ga proeven.
Blijkbaar ben ik niet de eerste die hier de fout in gaat; https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29031.0

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 17-10-2019  18:20 uBrouwgenoten, ter leering ende vermaak..
Na maanden gemedder met (glazen) knikkers in hopsokken om 'dryhop' onder bier te houden dacht ik de oplossing te hebben.
Ik lager in mandflessen, eerst de hop er in, daarna vullen tot in de hals met bier. De hopbellen los zitten weliswaar aan de bovenkant tegen het glas, maar allemaal helemaal onder.

Gerb

Citaat van: Snelbier op 18-10-2019  08:48 uIk had aangenomen dat de kogellagers van rvs of zo waren. Assumption is the mother of all fuckups..

Ik lees net dat er ook kogellagers zijn die verchroomd zijn vanwege oppervlakteruwheid. Dat bier zou ik niet drinken.

Snelbier

Na wat zoeken uitgevogeld dat deze lagers van 'type-440' rvs zijn.
Nooit geweten dat er zoveel soorten rvs zijn; https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4720/.
Type-440 is harder dan bijv type 316 dat meestal voor brouwapparatuur wordt gebruikt, maar minder corrosiebestendig, zoals ik ook ondervond.
Type-440 wordt ook gebruikt voor bestek, dus ik heb goede hoop dat mijn bier drinkbaar is.
Vooralsnog gewoon weer glazen knikkers in de hopsok. Mandfles volproppen (methode Waldonk) durf ik niet aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 18-10-2019  12:34 uNa wat zoeken uitgevogeld dat deze lagers van 'type-440' rvs zijn.
Nooit geweten dat er zoveel soorten rvs zijn; https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4720/.
Type-440 is harder dan bijv type 316 dat meestal voor brouwapparatuur wordt gebruikt, maar minder corrosiebestendig, zoals ik ook ondervond.
Type-440 wordt ook gebruikt voor bestek, dus ik heb goede hoop dat mijn bier drinkbaar is.
Vooralsnog gewoon weer glazen knikkers in de hopsok. Mandfles volproppen (methode Waldonk) durf ik niet aan.
Het is zwarte aanslag. Voor wat ik op internet vond is dat chroom 2 waarvan ik niets over giftigheid kon vinden, maar wel over chroom in het algemeen: https://www.lenntech.nl/schadelijke-stoffen/chroom.htm 
Maar RVS bestek wordt volgens mij niet zwart als je het in zure omgeving laat liggen. Dus denk toch niet dat het bestek kwaliteit is. Zou voor mij toch een twijfel geval zijn of ik dat nog op zou drinken. 

broeder

Citaat van: Snelbier op 17-10-2019  20:00 uBlijft moelijk, die foto´s.

Ik plaats de foto's altijd op deze manier (klikken op de regel •Voeg een foto toe...)




eventueel verkleinen met:
https://compressjpeg.com/nl/


Groet, broeder Willem

Oscar

Citaat van: broeder op 18-10-2019  16:02 uIk plaats de foto's altijd op deze manier

Iedereen die het snapt ook... ;)  Maar niet iedereen snapt het... ;D ::) :P :-[ :-X :-\

ExPeteriment

Citaat van: Oscar op 18-10-2019  20:44 uIedereen die het snapt ook... ;)  Maar niet iedereen snapt het... ;D ::) :P :-[ :-X :-\
Het plaatsen van smileys snap jij in ieder geval.

Snelbier

Finale, 8 dagen na bottelen. Na de nachtdienst 1 flesje even in de vriezer voor snel-test en SG-meting, ongeduld..
Prachtig bier, kraakhelder, mooi schuim, en 2 voorzichtige slokjes waren héél lekker..
Vervolgens de ijzertest (voor mij de eerste keer): beetje bier op de rug van de hand gewreven, en ruiken..
Bummer.. Of je aan een batterij zit te likken, zo sterk metalig.
Meteen test herhaald met Amstel-pils, en Amstel ruikt NIET. (Ook niet naar bier, maar meningen verschillen).
=================
Mijn lager-bier (dank, Hans) is bij deze afgeschreven voor menselijke consumptie,
ik durf het geeneens aan te bieden voor testdoeleinden.  Door de plee ermee.
==================
Ik ben hier echt zieker van dan infecties en gestokte vergistingen. STOM, STOM..
Grtz, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.