Halo filter Polsinelli ervaringen

Gestart door Van Beers, 17-10-2019 10:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van Beers

Hoi medebrouwers,

Ik overweeg om een valse bodem filter te kopen van polsinelli voor mijn brewtech 10 gallon kettle.
Het idee is dat er geen valse ruimte is op de plek waar je verwarmd waardoor er geen temperatuurverschillen zijn boven en onder de filter.
https://www.polsinelli.it/en/filter-for-grains-halo-%E2%8C%80-368-P1068.htm#2

Heeft er iemand ervaring met deze filters?

PDGRRR

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wél een zelfgemaakte filterbodem van 1½-2½ geperforeerd RVS in mijn maischpan. Ik merk dat er sprake is van een (behoorlijk) temperatuurverschil onder en boven de bodem. Daarom wilde ik mijn filter aanpassen waardoor 'ie er ongeveer net zo uit zou moeten gaan zien als die filter uit jouw link.

Wel even controleren of de binnendiameter van jouw ketel overeenkomt met de diameter van die filter.

Van Beers

Citaat van: PDGRRR op 17-10-2019  11:30 uIk heb er geen ervaring mee, maar ik heb wél een zelfgemaakte filterbodem van 1½-2½ geperforeerd RVS in mijn maischpan. Ik merk dat er sprake is van een (behoorlijk) temperatuurverschil onder en boven de bodem. Daarom wilde ik mijn filter aanpassen waardoor 'ie er ongeveer net zo uit zou moeten gaan zien als die filter uit jouw link.
Heb je er ook al over nagedacht om wort te gaan rondpompen om dit op te lossen? Toekomst technisch wil of een valse bodem(brewtech) en rondpompen, of de polsinelli bodem met roerwerk.

Citaat van: PDGRRR op 17-10-2019  11:30 uWel even controleren of de binnendiameter van jouw ketel overeenkomt met de diameter van die filter.

Ik moet m dan op maat laten maken, verwacht dat de prijs daarmee gelijk gaat komen met een filter van Brewtech.

PDGRRR

Citaat van: Van Beers op 17-10-2019  11:52 uHeb je er ook al over nagedacht om wort te gaan rondpompen om dit op te lossen?

Ja, ik "circuleer" nu wel tijdens het verwarmen naar de volgende maischstap door in een grote maatbeker af te tappen en rustig op het beslag te gieten.

CiteerToekomst technisch wil of een valse bodem(brewtech) en rondpompen, of de polsinelli bodem met roerwerk.

Ik heb een deel van de onderdelen voor een roerwerk al in huis, vandaar dat ik dus zo'n halo-filter zou willen gaan gebruiken.

CiteerIk moet m dan op maat laten maken, verwacht dat de prijs daarmee gelijk gaat komen met een filter van Brewtech.

Prijstechnisch ziet het er vaak best interessant uit bij die Italianen. Blijft altijd lastig om na het ontvangen van de kerstbonus niet mezelf te trakteren ;)

Serge VL

Werkt perfect zowel als maischfilter en als hopfilter in de kookketel.

Recirculeren in je maisch ketel daar doe ik geen uitspraken over, wij gebruiken hem enkel als filtratie in de maisch ketel en daar is die perfect voor.
In de kookketel waar die bij ons als hop filter dient daar wordt er wel gerecirculeerd, wij koelen dan via een tegenstroomkoeler en recirculatie tot de uitlaat van de tegenstroomkoeler de gisting temperatuur heeft (ongeveer 20 min recirculatie)
Tot nu toe nog nooit een dichtgeslibde filter gehad.

seed7

Citaat van: Serge VL op 17-10-2019  15:09 uWerkt perfect [...] als hopfilter in de kookketel.

Ook bij gebruik van alleen pellets?

Ingo

Johan_vL

Zowel de halo als de valse bodem van polsinelli heb ik in gebruik, de valse bodem bevalt me beter. De halo, sluit toch niet helemaal lekker langs de wand van de pan en er gaat dus best veel mout onder he filter zitten, wat dan weer niet lekker filtert.

stiaanke

Citaat van: Serge VL op 17-10-2019  15:09 uWerkt perfect zowel als maischfilter en als hopfilter in de kookketel.

Recirculeren in je maisch ketel daar doe ik geen uitspraken over, wij gebruiken hem enkel als filtratie in de maisch ketel en daar is die perfect voor.
In de kookketel waar die bij ons als hop filter dient daar wordt er wel gerecirculeerd, wij koelen dan via een tegenstroomkoeler en recirculatie tot de uitlaat van de tegenstroomkoeler de gisting temperatuur heeft (ongeveer 20 min recirculatie)
Tot nu toe nog nooit een dichtgeslibde filter gehad.
Doe je dan nog eerst een wirlpool voordat je het afgekoelde wort aflaat?

Van Beers

Citaat van: Johan_vL op 17-10-2019  19:02 uZowel de halo als de valse bodem van polsinelli heb ik in gebruik, de valse bodem bevalt me beter. De halo, sluit toch niet helemaal lekker langs de wand van de pan en er gaat dus best veel mout onder he filter zitten, wat dan weer niet lekker filtert.

Dat de halo niet lekker past, denk je dat dat komt omdat je een verkeerde maat hebt, of door de constructie?
 Ik zou hem toch op maat moeten laten maken dus maak me daar dan niet zo'n zorgen over.

Serge VL

Citaat van: seed7 op 17-10-2019  17:12 uOok bij gebruik van alleen pellets?

Ingo

Citaat van: stiaanke op 17-10-2019  20:00 uDoe je dan nog eerst een wirlpool voordat je het afgekoelde wort aflaat?

Tot nu toe enkel bellen gebruikt op de gilde.

Pellets ????
In principe zou je zeggen dat het met pellets ook zou moeten werken, daar we tijdens het koelen over de tegenstroomkoeler terug pompen in de kookketel en een whirlpool creëren met de terug stroom en dus ongeveer 20 min aan het whirlpoolen zijn alvorens dit naar de CCT's te pompen.

Om duidelijk te zijn met pellets is dit enkel een theorie, nog niets in de praktijk uitgetest.

Citaat van: Johan_vL op 17-10-2019  19:02 uZowel de halo als de valse bodem van polsinelli heb ik in gebruik, de valse bodem bevalt me beter. De halo, sluit toch niet helemaal lekker langs de wand van de pan en er gaat dus best veel mout onder he filter zitten, wat dan weer niet lekker filtert.

Bij ons heeft er nog nooit echt mout tussen gezeten, na het maischen laten we wel de roerder (uitgeschakeld) zitten tot einde filtratie, bij het verwijderen van de roerder is er een groot risico dat je de hallo even oplicht.  (We gebruiken ook niet de sparge plaat van polsinelli maar een drijvende RVS bol bij het spoelen)

lhn-64

Begrijp ik het goed dat jullie in de maischketel de valse bodem gebruiken i.p.v. een moutpijp, dus dat je de mout gewoon op de valse bodem kiepert?

PDGRRR

Citaat van: lhn-64 op 04-05-2020  21:35 uBegrijp ik het goed dat jullie in de maischketel de valse bodem gebruiken i.p.v. een moutpijp, dus dat je de mout gewoon op de valse bodem kiepert?

Correct.

PDGRRR

Citaat van: Johan_vL op 17-10-2019  19:02 uZowel de halo als de valse bodem van polsinelli heb ik in gebruik, de valse bodem bevalt me beter. De halo, sluit toch niet helemaal lekker langs de wand van de pan en er gaat dus best veel mout onder he filter zitten, wat dan weer niet lekker filtert.

Ik heb sinds december een set ketels van Polsinelli met voor iedere ketel een halo-filter. Eind maart voor het eerst mee gebrouwen, dat is allemaal prima verlopen. Bij mij was er voor zo ver ik me kan herinneren geen sprake van een substantiële hoeveelheid mout onder de filter. Later deze maand heb ik weer een brouwdag gepland staan, dan zal ik er eens wat beter op letten. Dan zal ik ook de bitter- en aromahop los in de pan gooien (ik denk dat dat zowel bloemen als pellets zullen zijn) om te kijken of die ook voldoende achterblijven in de pan.

lhn-64

Kan iemand eens uitleggen wat het doel van de Halo is, zeker als je nog de "valse" bodem hebt.
De valse bodem dient, zoals ik het hierboven heb begrepen, als een veredelde moutpijp om de mout bij het filter en pomp vandaan te houden.
Wat doet de halo dan nog?

PDGRRR

Citaat van: lhn-64 op 05-05-2020  23:18 uKan iemand eens uitleggen wat het doel van de Halo is, zeker als je nog de "valse" bodem hebt.
De valse bodem dient, zoals ik het hierboven heb begrepen, als een veredelde moutpijp om de mout bij het filter en pomp vandaan te houden.
Wat doet de halo dan nog?

Ik ben overgestapt van een ketel met valse bodem naar een ketel met halo. Ik gebruik ze dus niet gelijktijdig. De halo doet hetzelfde als de valse bodem, heeft ook dezelfde perforatie.

Johan_vL

Citaat van: lhn-64 op 04-05-2020  21:35 uBegrijp ik het goed dat jullie in de maischketel de valse bodem gebruiken i.p.v. een moutpijp, dus dat je de mout gewoon op de valse bodem kiepert?

In de maischketel gebruik ik een Halo filter, dus de mout wordt gewoon in de pan gestort. In de kookketel gebruik ik een valse bodem. Voor hop gebruik ik bloemen, die dan op het filter liggen en een heel mooi filter vormen voor alle trub.

 :brouwen:

lhn-64

Ik begrijp er nog steeds niet wat de toegevoegde waarde van een Halo is.
Het filter lijkt op een ringvormig filter waarin in het midden een groot gat zit.
Waarom is het ene (halo) in de ene pot beter dan de (valse bodem) in de andere pot.
Mijn simpele geest zegt dat de hele moutvoorraad (op wat heel fijn spul na) boven op de valse boden ligt, terwijl bij een halo de hele mout nog op de bodem ligt. Wat houdt die halo dan tegen en waarvoor?
Sorry dat ik doorvraag maar ik probeer het gewoon te begijpen en dat doe ik nog steeds niet.

Van Beers

Citaat van: lhn-64 op 07-05-2020  23:16 uIk begrijp er nog steeds niet wat de toegevoegde waarde van een Halo is.
Het filter lijkt op een ringvormig filter waarin in het midden een groot gat zit.
Waarom is het ene (halo) in de ene pot beter dan de (valse bodem) in de andere pot.
Mijn simpele geest zegt dat de hele moutvoorraad (op wat heel fijn spul na) boven op de valse boden ligt, terwijl bij een halo de hele mout nog op de bodem ligt. Wat houdt die halo dan tegen en waarvoor?
Sorry dat ik doorvraag maar ik probeer het gewoon te begijpen en dat doe ik nog steeds niet.

Halo filter heeft minder ruimte onder het filter dan een valse bodem, omdat die middelste ring eruit is, en een groot deel van het wort kan zich redelijk vrij bewegen tegen de bodem aan. Het voordeel is dat je minder last hebt van een temperatuurverschil onder het filter tov boven het filter. Bij een valse bodem is dat verschil meer aanwezig. In beide gevallen zit het kraantje van de pan onder de filter, ook bij de halo dus, of zuigt met een slangetje wort vanuit onder de filter uit (Brewtech)

PDGRRR

Citaat van: Van Beers op 07-05-2020  23:43 uHalo filter heeft minder ruimte onder het filter dan een valse bodem, omdat die middelste ring eruit is, en een groot deel van t wort kan zich redelijk vrij bewegen tegen de bodem aan. Het voordeel is dat je minder last hebt van een temperatuurverschil onder het filter tov boven het filter. Bij een valse bodem is dat verschil meer aanwezig. In beide gevallen zit het kraantje van de pan onder de filter, ook bij de halo dus, of zuigt met een slangetje wort vanuit onder de filter uit (brewtech)

Precies wat Van Beers zegt.

lhn-64

Citaat van: Van Beers op 07-05-2020  23:43 uHalo filter heeft minder ruimte onder het filter dan een valse bodem, omdat die middelste ring eruit is, en een groot deel van het wort kan zich redelijk vrij bewegen tegen de bodem aan. Het voordeel is dat je minder last hebt van een temperatuurverschil onder het filter tov boven het filter. Bij een valse bodem is dat verschil meer aanwezig. In beide gevallen zit het kraantje van de pan onder de filter, ook bij de halo dus, of zuigt met een slangetje wort vanuit onder de filter uit (Brewtech)

Kijk, daar heb ik wat aan. Nu begrijp ik hoe het werkt en waarom.
Dank voor je heldere uiteenzetting

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.