Wee Heavy

Gestart door tdp, 16-10-2019 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Laatst een Scotch Ale gedronken welke erg in de smaak viel. Reden genoeg om me eens te wagen aan dit bier.

Mij lijkt het een uitdaging om die mooie moutige smaak te vangen, karamel zonder dat het mierzoet is. In BYO zag ik een artikel, waarin een voorzet werd gegeven; minder dan 3% geroosterde gerst en de rest een mooie basismout. De eerste 4 liter van het filteren neem je apart en kook je in tot het dik en stroperig is. Dit lijkt mij een mooi projectje!

Hierbij mijn recept;

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk056
Naam receptThe Heart of Midlothian
Brouwdatum14-10-2019
BierstijlScotch Ale (Strong)
Volume23,1 l
Begin SG1,081 SG
Eind SG1,022 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,8%
Alcoholgehalte7,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)43 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Rossum (Ov.)
1,00 mlFosforzuur
11,19 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l213 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC97,9 %
0,15 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gEast Kent Goldings BMbellen5,9%60 min.25,4 IBU
30,0 gEast Kent Goldings BMbellen5,9%15 min.7,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l + 2,0 l getrapte starterEdinburgh Ale (WLP028)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,022 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,8%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Martijn0172

Benieuwd naar het resultaat. Dit staat ook nog op mijn te brouwen lijstje, de gist heb ik al liggen. Maar eerst volgende week in Schotland een stuk of wat proeven  :biersmile:

Heb je een link naar het artikel? Als ik zoek op BYO kom ik op heleboel resultaten uit.

Hay

Ben benieuwd lijkt me ook een keer leuk om te doen.
In een ander draadje (dacht ook van een wee heavy) werd dit idee al is geopperd.
Ga ik volgen.

Oscar

7,7% is niet zo Wee Heavy... Ik zou hem wat zwaarder maken. Toch zeker 9 - 10 %  en die gist, dat is een mooie.... ^-^ :brouwen:

tdp

Citaat van: Martijn0172 op 16-10-2019  21:00 uBenieuwd naar het resultaat. Dit staat ook nog op mijn te brouwen lijstje, de gist heb ik al liggen. Maar eerst volgende week in Schotland een stuk of wat proeven  :biersmile:

Heb je een link naar het artikel? Als ik zoek op BYO kom ik op heleboel resultaten uit.

Martijn, zie dit artikel van BYO, weet overigens niet of dit een vrij toegankelijk artikel is, of alleen voor leden (wat ik sinds kort ben  ^-^).

Citaat van: Hay op 16-10-2019  23:32 uBen benieuwd lijkt me ook een keer leuk om te doen.
In een ander draadje (dacht ook van een wee heavy) werd dit idee al is geopperd.
Ga ik volgen.

Klopt, wou alleen dat draadje niet verder bevuilen ;)

Citaat van: Oscar op 16-10-2019  23:35 u7,7% is niet zo Wee Heavy... Ik zou hem wat zwaarder maken. Toch zeker 9 - 10 %  en die gist, dat is een mooie.... ^-^ :brouwen:

Wanneer ik kijk naar de stijldetails, vind ik op BJCP dat het tussen de 6,5% en 10% zit, in de BKG tussen de 6,5% en 8,6%.

In het BYO artikel geeft Jamil ook aan dat, ondanks het een vrij brede marge is, de meeste juryleden toch de sterkere versie prefereren. Het bier dat ik gedronken heb, is de Gordon Scotch Ale, welke een alcoholpercentage van 8% heeft. Dat is voor mij zwaar genoeg in eerste instantie, ben niet van de idioot zware bieren.

Oscar

Citaat van: tdp op 17-10-2019  08:00 uIn het BYO artikel geeft Jamil ook aan dat, ondanks het een vrij brede marge is, de meeste juryleden toch de sterkere versie prefereren. Het bier dat ik gedronken heb, is de Gordon Scotch Ale, welke een alcoholpercentage van 8% heeft. Dat is voor mij zwaar genoeg in eerste instantie, ben niet van de idioot zware bieren.

Ik heb er 2 jaar geleden een van 10,3% gebrouwen, die was idioot lekker... ;) :brouwen: ^-^

tdp

Citaat van: Oscar op 17-10-2019  09:31 uIk heb er 2 jaar geleden een van 10,3% gebrouwen, die was idioot lekker... ;) :brouwen: ^-^

Haha! Denk dat ik toch eerst voor deze variant ga, en later, wanneer ik groot ben, voor een 10% variant  ;)

tdp

Tijdens het brouwen e.e.a. gefilmd met mijn mobiel, en hier gister maar een filmpje van in elkaar geflanst:



Overigens is het bier volgens de iSpindel al volledig uitvergist.

jackodb

Erg leuk filmpje. De dampen zijn haast te ruiken  ;D

Sjaak_Deventer

Leuk filmpje Teun! Met bijpassende muziek :)

tdp

Dank! Op zich best wel leuk om te maken, je bent net wat 'bewuster' bezig met je brouwdag

Jacques

Leuk filmpje. Laat ook mooi zien waar je als hobbybrouwers tegenaan kunt lopen tijdens een brouwdag.

Dat inkoken van wort is interessant.

seed7

Mooi man!

Ingo

tdp

De filmpjes dat alles goed gaat, kennen we allemaal wel ;).

V.w.b. het inkoken van het wort: dat is echt interessant om in meer bieren toe te passen. Heb het nu niet heel diep ingekookt, maar kan me voorstellen dat wanneer je het tot 10% inkookt, je een echt een smaakexplosie toevoegt.


Koen S

Is het niet simpeler om heel de batch een uur langer te koken (of meer) of krijg je dan minder smaak/maillardproducten?

tdp

Citaat van: Koen S op 31-10-2019  12:55 uIs het niet simpeler om heel de batch een uur langer te koken (of meer) of krijg je dan minder smaak/maillardproducten?

Ik denk dat de intensiteit van het inkoken ook wel echt invloed heeft op de smaak, het gaat denk ik niet alleen om het verdampen/inkoken an sich.

seed7

Het inkoken geeft inderdaad veel meer smaak dan alleen maar lang koken. Je maakt in feite kandijsiroop van moutsuikers. Een beet DAP tegen het einde van het proces kan de reacties nog een extra duwtje geven.

Ingo

Biertje1985

Mooi gemaakt filmpje, wat is de reden van het inkoken? Simuleren van een 120 min kooktijd. Of is dit specifiek voor een Scottish Ale Wee Heavy?

tdp

Het doel van het inkoken is dat je die specifieke smaken in een Wee Heavy krijgt. Ik zag dit op BYO voorbij komen, waar ze overigens zelf met crystal- en caramouten aan de slag gaan... Dit leek me gewoon leuker dan 5 verschillende soorten mout te gebruiken ;)

Biertje1985

Citaat van: tdp op 31-10-2019  15:48 uHet doel van het inkoken is dat je die specifieke smaken in een Wee Heavy krijgt. Ik zag dit op BYO voorbij komen, waar ze overigens zelf met crystal- en caramouten aan de slag gaan... Dit leek me gewoon leuker dan 5 verschillende soorten mout te gebruiken ;)
Ok, ik ben heel benieuwd naar het resultaat, in feite maak je een moutextract. Ik heb  totaal geen ervaring met Wee Heavy (zijn er goede commerciele voorbeelden)

Ik vond dit artikel ook intressant, zeker met het feit erin dat spraymout bij 71 graden binnen 5 minuten gepasteuriseerd is.

https://byo.com/article/making-malt-extract/

tdp

Vanochtend ruim 19 liter gebotteld, uiteindelijk op 1.018/1.019 uitgekomen. Smaak is al erg mooi, iets gebrand in de afdronk, maar wel het mooie zoetje waar ik naar op zoek was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.