Jacques zoekt justificatie voor zijn minder heldere braumeister wort in studentenverslagen, gemaakt bij grote Duitse pils brouwerijen die werken met (Meura) wortfilters en andere high tech apparatuur. Nog los van de noodzaak voor studenten om een leuk verslag te schrijven, en voor de professoren om in dienst te blijven. Ja ik ben ook student geweest, en leraar

.
En dat alles waarschijnlijk verwerkt tijdens een stage in een moderne high tech lage gistings pils brouwerij. Allemaal totaal niet toepasbaar op de hobbybrouwpraktijk. Al eens in een moderne brouwerij geweest? Twee man zitten achter een computerscherm, de rest gaat vanzelf, geautomatiseerd 24x7 volcontinu. Dat is ongeveer het nivo van de wetenschappelijke verslagen waar Jacques aan refereert.
Voetjes op de grond zeg ik altijd maar. Doe vooral je best om een zo helder mogelijk wort te krijgen, dat is al moeilijk genoeg. En geloof me, je bier zal er beter op worden. AB Inbev verliest al omzet, hun bier is niet lekker genoeg. Jouw gistcellen zullen je dankbaar zijn dat ze niet in troebele soep hoeven te leven.
Zo, en nu stop ik erover.

Enne, laat het duidelijk zijn, ik heb alle respect voor Jacques en alles wat hij voor de hobbybrouwer doet. Petje af! Maar soms ... tja, moet ik reageren