Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Met een brouwautomaat krijg je een gemakkelijke kleine installatie, maar je levert er helder wort voor in. Helder wort kan je met zo'n automaat maar heel moeilijk maken. Het rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Het best pak je er een pannetje bij als buffervat, en haal je de moutkorf er pas uit als de ketel leeg is.
Niet mee eens. Licht troebele wort bevat meer vetzuren die de gist nodig heeft voor een goede vergisting. Hierdoor heb je minder snel last van smaakafwijkingen.Zeer troebele wort is daarentegen niet gewenst. Door de overmaat aan vetzuren heb je snel meer oxidatiesmaakjes.
Wat gaat er mis als je de moutkorf precies zover optakelt als nodig om de juiste stroomsnelheid te krijgen voor uitspoelen? Aan het einde stopt het dan vanzelf. Waarom zou je dan nog onheldere wort opvangen? Een extra pannetje is nu juist wat je niet wilt met een eenpan systeem.
Ik heb nog nooit echt helder wort uit een eenpanssysteem zien komen. Zodra je de moutkorf beweegt komt er troebel uit.
Het is maar de vraag of de voldoende vitale gist die extra vetzuren werkelijk nodig heeft, én of ze die ook allemaal verbruikt.Theorie is één. De praktijk heeft voor mij andere resultaten gegeven
Er is altijd gistgroei. Daarvoor heeft de gist vetzuren nodig. Maar ik ben het met je eens je geen overdaad aan vetzuren hoort te hebben.De praktijk heeft mij laten zien dat je absoluut geen kraakheldere wort nodig hebt voor een lekker bier of voor een helder bier. Dit is ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.
Klopt niet na het optillen van de moutkorf tap ik via het kraantje (aan dat kraantje zit een filter die op de bodem ligt) een aantal keren een maatbeker af.En giet dit weer over het filterbed in de moutkorf en dan heb je heel helder wort.
Ik heb nog nooit echt helder wort uit een eenpanssysteem zien komen.
Citaat van: Jacques op 17-10-2019 21:03 uEr is altijd gistgroei. Daarvoor heeft de gist vetzuren nodig. Maar ik ben het met je eens je geen overdaad aan vetzuren hoort te hebben.De praktijk heeft mij laten zien dat je absoluut geen kraakheldere wort nodig hebt voor een lekker bier of voor een helder bier. Dit is ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.Klopt niet na het optillen van de moutkorf tap ik via het kraantje (aan dat kraantje zit een filter die op de bodem ligt) een aantal keren een maatbeker af.En giet dit weer over het filterbed in de moutkorf en dan heb je heel helder wort.
Zo helder als bij een hevelfilter wordt bij mij het wort niet, maar dat is ook niet nodig en is zelfs ongewenst.
Troebeler wort hoort bij éénpans. Of je dat erg vindt, dat mag je zelf bepalen. De éénpanners vinden het vanzelfsprekend geen probleem, de meerpanners zijn trots op hun helderheid. Daar gaan we niet uitkomen .
Citaat van: Jacques op 20-10-2019 22:08 uZo helder als bij een hevelfilter wordt bij mij het wort niet, maar dat is ook niet nodig en is zelfs ongewenst.Citaat van: EBC op 17-10-2019 09:30 uTroebeler wort hoort bij éénpans. Of je dat erg vindt, dat mag je zelf bepalen. De éénpanners vinden het vanzelfsprekend geen probleem, de meerpanners zijn trots op hun helderheid. Daar gaan we niet uitkomen .
Zoals EBC aangeeft, daar komen jullie niet uit...
We hoeven er niet samen uit te komen. Waar het mij om gaat is dat kraakheldere wort niet alles zaligmakend is, maar ook dat hele troebele wort voorkomen moet worden. Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden. Een helder bier is slechts één aspect van een goed bier. Een goede vergisting waardoor een goed smaken bier krijgt zonder smaakafwijkingen is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan de helderheid van een bier. Overigens wordt nagenoeg elk bier na verloop van tijd helder.
Nu doe je net alsof troebel wort een voorwaarde is voor een goede vergisting. Dat is niet juist.
Licht troebele wort bevat meer vetzuren dan kraakheldere wort. De gist heeft deze vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt hierdoor een betere vergisting.
De concentratie opgeloste vetzuren kan natuurlijk variëren van laag tot hoog waarbij ergens de concentratie zodanig hoog wordt dat er troebeling door optreedt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat geen troebeling ook betekent geen vetzuren. De aanname dat helder bier minder vetzuren bevat dan nodig voor optimale opbouw van celmembranen lijkt mij nogal slecht onderbouwd. Welke concentratie is er dan nodig en welke concentratie hoort bij een waarneembare troebeling?
... Echter uit het gedane onderzoek is gebleken dat een iets hoger gehalte aan vetzuren beter is voor een vlotte vergisting en de ook voor de kwaliteit van het uiteindelijke bier...