Is dit te fijn geschroot?/Discussie over helderheid wort

Gestart door de Machtige Wil, 14-10-2019 23:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

De laatste tijd merk ik dat ik mijn wort na filteren/spoelen niet echt helder krijg.

Zojuist gebrouwen en ik dacht dat wat minder hard te filteren helderder wort zou geven. Toch is het nog steeds vrij troebel.

Schroot ik misschien te fijn?

Broeky

Op de foto is het misschien niet altijd even makkelijk te zien. Volgens mij is dit niet te fijn (afhankelijk van jouw brouwmethode natuurlijk). Het lijkt erg op mijn resultaat na het schroten. Misschien wat langer laten klaren om wat meer helderheid te krijgen. Maar er zijn meerdere oorzaken die voor niet helder bier kunnen zorgen.

brouwerwaldonk

Het helder worden van het wort hangt af van de manier van filteren. Ik werk met een hevelfilter, zo een buis met gaatjes aan de onderkant die ik in de brouwketel steek na het maischen. De eerste liters zitten vol stukjes bostel, die giet ik 2 keer terug, dan is het glashelder. Zo gaat het ook naar de kookketel.

 

TeVeHa

Ik heb nooit helder wort in mijn gistvat na filteren/spoelen ( grainfather) dat is ook niet nodig, t bezinkt en klaart allemaal wel uit in de fles, 't loopt bij mij ook meestal in amper een paar minuten door, ik heb mijn bedenkingen bij een uur spoelen maar soit, als 't binnen pakweg een uur doorloopt heb je niet te fijn geschroot, mvg

hansHalberstadt

Ik zie eigenlijk geen verband tussen filteren/ groef fijn schroten en heldere wort. Of je moet het hebben over zwevende deeltjes. Maar helderheid in de zin van mistig wordt meer veroorzaakt door eiwitten. Juiste pH bij met maischen helpt daarbij ook.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 14-10-2019  23:41 uDe laatste tijd merk ik dat ik mijn wort na filteren/spoelen niet echt helder krijg.

Zojuist gebrouwen en ik dacht dat wat minder hard te filteren helderder wort zou geven. Toch is het nog steeds vrij troebel.

Schroot ik misschien te fijn?

Te fijn of te grof is van belang voor het filteren van het beslag en het brouwzaalrendement dat je haalt.

Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn om een mooi helder bier te krijgen. Door langer te koken vlokken er meer eiwitten uit en krijg je een helderder bier. Daarnaast speelt voor de helderheid ook de gist een belangrijke rol. Hoe beter een gist uitvlokt na de vergisting des te sneller je bier helder is.

Verder speelt ook de schenktemperatuur een rol. Als je vers zelfgebrouwen bier koud serveert kun je last krijgen van een zogenaamde koude waas.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-10-2019  17:54 uHet helder worden van het wort hangt af van de manier van filteren. Ik werk met een hevelfilter, zo een buis met gaatjes aan de onderkant die ik in de brouwketel steek na het maischen. De eerste liters zitten vol stukjes bostel, die giet ik 2 keer terug, dan is het glashelder. Zo gaat het ook naar de kookketel.



En zo helder hoort het ook te zijn. Doorzichtig, zoals water, zonder enig zwevend deeltje. Zo hoort het. Helder wort aan het begin, maakt alle stappen erna ook helderder en zuiverder, met een verfijnder bier als gevolg.

Lukt het je niet? hoe filter je dan?

hobbybob

Weer die beruchte foto, pffff.

Helder wort voor het koken zegt helemaal niets!

Helder wort zegt ook 3x niets over de kwaliteit van je brouwsel.

Helder wort na het koken is veel belangrijker maar zegt ook 3x niets over de kwaliteit van je brouwsel.

Mijn bieren worden allemaal net zo helder als die beruchte foto, zelfs mijn Weizen, Witbiertje en Neipa,s.

Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat in je glas, vergeet dan die helderheid.

tdp

Moet zeggen dat sinds ik de tips van EBC toepas, wel beter bier brouw. Een van die tips is het goed filteren en een zo helder mogelijk wort te bekomen.

brouwerwaldonk

Citaat van: TeVeHa op 15-10-2019  18:08 uIk heb nooit helder wort in mijn gistvat na filteren/spoelen ( grainfather) dat is ook niet nodig, t bezinkt en klaart allemaal wel uit in de fles, 't loopt bij mij ook meestal in amper een paar minuten door, ik heb mijn bedenkingen bij een uur spoelen maar soit, als 't binnen pakweg een uur doorloopt heb je niet te fijn geschroot, mvg
Als uw beslag in enkele minuten gefilterd is, dan verlies je heel wat suiker. Je vind het oké dat al uw trub in de fles neerslaat maar dan verlies je nogmaals een deel bier, of kieper jij al die trub ook in je glas.
Voor mij liever helder vanaf het filteren en spoelen tot en met in de fles.
De fles die kan ik volledig in mijn glas gieten tot en met de laatste druppel. De bottelgist plakt bij mij heel vast op de bodem, die moet ik met een borsteltje los maken om de fles te uit te spoelen. Ieder zijn ding zeg ik dan.

Hay

Ik vind het belangrijk dat het wort na het filteren geen vaste deeltjes meer bevat, maar zo helder als op de foto heb ik het niet.
Ik filter oook nog vanuit het kraantje van mijn klarstein en giet dat voorzichtig terug . Zo heb ik absoluut geen vaste deeltjes.
Ik kook mijn hopbloemen los mee en merk dan toch wel dat als het het vergistingsvat ingaat iets troebeler is.
Na mijn 2 a 3 weken gisten laat ik mijn jongbier nog een kleine week op een graad of 10 lageren.
En als ik dan bottel is het net zo helder als de foto hierboven.
Heb dan ook heel weinig bezinksel in de fles en mooi helder bier met een prachtige schuimkraag.
Maar ik zeg zo doe ik het en ik zeg niet zo moet het.
Zouden meer mensen moeten doen ipv mijn manier is de beste.

EBC

Hey hobbybob, Helder wort tijdens het brouwen gaat niet om helder bier in het glas, maar om het voorkomen van smaakafwijkingen in het uiteindelijke bier.

Met helder wort tijdens het brouwen kan je nog tevredener worden over je eigen biertjes.  :biersmile:

de Machtige Wil

Bedankt voor de reacties.

Om te filteren gebruik ik ook een hevelfilter. Na het aanzuigen draai ik het kraantje tot ongeveer half open. Na 5 keer een liter voorzichtig terug gieten is het niet echt helder. De zichtbare stukjes zijn er wel uit maar het blijft vrij mistig en troebel. Die bekende foto van brouwerwaldonk met dat heldere wort is precies waar ik dan aan denk  >:(. Het moet toch mogelijk zijn.
Dit keer heeft het spoelen / filteren ongeveer een uur geduurd. Het is minder troebel dan de vorige keer (met kraantje bijna vol open) maar toch zeker niet helder.

Wellicht ben ik te lomp in het voorzichtig terug gieten en toevoegen van het spoelwater. Ik zal dit eens proberen met behulp van een schoteltje. Als dat ook niet helpt is mijn zelf gefabriceerde filter misschien toch niet echt een succes.

Citaat van: hansHalberstadt op 15-10-2019  18:55 uIk zie eigenlijk geen verband tussen filteren/ groef fijn schroten en heldere wort. Of je moet het hebben over zwevende deeltjes. Maar helderheid in de zin van mistig wordt meer veroorzaakt door eiwitten. Juiste pH bij met maischen helpt daarbij ook.

Mijn gedachte was dat een te fijne schroot door het filterbed heen loopt en zo een troebel wort veroorzaakt. Een probleem met eiwitten speelt toch enkel na het koelen?




brouwerwaldonk

De helderheid na  het maischen hangt af van de laagdikte van het bostel als je met een hevelfilter werkt. Hier is dat 15cm. Ik moet slechts 2 keer 1 liter terug gieten waarna het helder is.
Ik zeg nooit dat het zo moet, maar toon met foto's dat het kan.
Als iemand zich stoort aan mijn foto's dan is het best dat die mijn berichten niet meer leest.

Machtige Wil, De heel fijne deeltjes zakken niet door de filterlaag. die liggen hier altijd helemaal van boven na het brouwen als een laagje slijk.

de Machtige Wil

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-10-2019  11:54 uDe helderheid na  het maischen hangt af van de laagdikte van het bostel als je met een hevelfilter werkt. Hier is dat 15cm. Ik moet slechts 2 keer 1 liter terug gieten waarna het helder is.
Ik zeg nooit dat het zo moet, maar toon met foto's dat het kan.
Als iemand zich stoort aan mijn foto's dan is het best dat die mijn berichten niet meer leest.

Machtige Wil, De heel fijne deeltjes zakken niet door de filterlaag. die liggen hier altijd helemaal van boven na het brouwen als een laagje slijk.

De laag bostel is bij mij ook zeker wel 15cm, misschien wel 20. En inderdaad, het is geen kwestie van moeten. Ieder brouwt zijn bier zo helder of troebel hij wil  :brouwen:


EBC

Citaat van: de Machtige Wil op 16-10-2019  11:41 uWellicht ben ik te lomp in het voorzichtig terug gieten en toevoegen van het spoelwater. Ik zal dit eens proberen met behulp van een schoteltje.

De bovenlaag van het filterbed moet juist wel verstoord worden. Zolang je de onderste helft maar onaangeroerd laat.

TeVeHa

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-10-2019  10:08 uAls uw beslag in enkele minuten gefilterd is, dan verlies je heel wat suiker. Je vind het oké dat al uw trub in de fles neerslaat maar dan verlies je nogmaals een deel bier, of kieper jij al die trub ook in je glas.
Voor mij liever helder vanaf het filteren en spoelen tot en met in de fles.
De fles die kan ik volledig in mijn glas gieten tot en met de laatste druppel. De bottelgist plakt bij mij heel vast op de bodem, die moet ik met een borsteltje los maken om de fles te uit te spoelen. Ieder zijn ding zeg ik dan.


Ik nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen maar raar maar waar, net voor het bottelen kan ik zoveel foto's laten zien van helder wort dan jij tot vervelends toe doet, ieder zijn ding brouwer waldonk, mvg

Bennemans


hansHalberstadt

Toch merk ik als alles goed gaat dat een mooie heldere wort vaak ook wel een betere smaak geeft, vooral als je mooie eiwituitvlokking hebt na het koken en daardoor heldere wort einde koken. Dus voor mij geldt toch wel een beetje dat ik ook graag heldere wort wil, hoewel ik het verband met smaak niet 100% kan bewijzen. Dus ik begrijp Brouwerwaldonk wel dat hij heldere wort wil. ook al zou er geen verband zijn, dan nog geeft het een goed gevoel en alleen daarom smaakt het bier dan al beter.

EBC

Citaat van: TeVeHa op 16-10-2019  16:06 uIk nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen.

Met een brouwautomaat krijg je een gemakkelijke kleine installatie, maar je levert er helder wort voor in. Helder wort kan je met zo'n automaat maar heel moeilijk maken. Het rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.
 
Ze zijn niet gemaakt om serieus mee te spoelen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 16-10-2019  19:20 uHet rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.
 
Ze zijn niet gemaakt om serieus mee te spoelen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.



Op de standaard manier wel ja, maar er zijn oplossingen voor om de moutkorf maar een beetje op te tillen en zo veel minder verstoring aan te brengen.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 16-10-2019  19:27 uOp de standaard manier wel ja, maar er zijn oplossingen voor om de moutkorf maar een beetje op te tillen en zo veel minder verstoring aan te brengen.

Het best pak je er een pannetje bij als buffervat, en haal je de moutkorf er pas uit als de ketel leeg is.  ;)

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 16-10-2019  19:47 uHet best pak je er een pannetje bij als buffervat, en haal je de moutkorf er pas uit als de ketel leeg is.  ;)
Wat is het verschil voor een langzaam leeglopende moutkorf of dat komt door langzaam takelen of langzaam leeglopen van het vat?

Het bufferpannetje moet wel al het wort kunnen bevatten als je de korf er pas uit haalt als de ketel leeg is. Duurt wel lang voordat je de temperatuur kunt verhogen na filteren.

De grofte van schroten heeft wel invloed op wat erdoorheen komt. Daar ging de oorspronkelijke vraag over.

brouwerwaldonk

Citaat van: TeVeHa op 16-10-2019  16:06 uIk nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen maar raar maar waar, net voor het bottelen kan ik zoveel foto's laten zien van helder wort dan jij tot vervelends toe doet, ieder zijn ding brouwer waldonk, mvg
Daarom wil ik geen automaat zelfs niet gratis. Ben super blij met mijn 4 ketel installatie waarmee ik bovendien een super rendement haal, waar velen een puntje kunnen aanzuigen.

Jacques

Citaat van: EBC op 16-10-2019  10:57 uHey hobbybob, Helder wort tijdens het brouwen gaat niet om helder bier in het glas, maar om het voorkomen van smaakafwijkingen in het uiteindelijke bier.

Met helder wort tijdens het brouwen kan je nog tevredener worden over je eigen biertjes.  :biersmile:

Niet mee eens. Licht troebele wort bevat meer vetzuren die de gist nodig heeft voor een goede vergisting. Hierdoor heb je minder snel last van smaakafwijkingen.

Zeer troebele wort is daarentegen niet gewenst. Door de overmaat aan vetzuren heb je snel meer oxidatiesmaakjes.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.