Waarom eerst wort in het gistvat en daarna gist?

Gestart door Simonius, 24-10-2019 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonius

Goedendag,

Zelf brouw ik nog niet zo heel lang en ik vroeg me zomaar af waarom er traditioneel eerst wort aan het gistvat wordt toegevoegd en daarna pas gist. Waarom zou je het niet omdraaien, zodat het wort lekker op het gist kan kletteren om meer zuurstof te creëren.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Simonius.

tdp

Op zich maakt de volgorde niet uit.

Wanneer je eerst de gist in je vat doet, en er dan het wort overheen laat kletteren, moet je wel oppassen met je manier van koelen. Ik koel met een dompelkoeler en hevel pas naar het gistvat wanneer het is afgekoeld. Wanneer je een platen- of tegenstroomkoeler gebruikt, kan de temperatuur te hoog zijn, en hierdoor je gist om zeep helpen.


Stef Claessen

Citaat van: tdp op 24-10-2019  14:10 uOp zich maakt de volgorde niet uit.

Wanneer je eerst de gist in je vat doet, en er dan het wort overheen laat kletteren, moet je wel oppassen met je manier van koelen. Ik koel met een dompelkoeler en hevel pas naar het gistvat wanneer het is afgekoeld. Wanneer je een platen- of tegenstroomkoeler gebruikt, kan de temperatuur te hoog zijn, en hierdoor je gist om zeep helpen.

In de zomer kan ik maar koelen tot rond de 28-30 graden met een platenkoeler, na toevoegen van wort in het vat moet ik altijd even wachten tot het wat verder afgekoeld is. als ik hier dan gist op voorhand toevoeg is inderdaad geen goed idee..  Voor de rest zolang het steriel gebeurd en het wort de juiste temperatuur heeft maakt volgorde niks uit inderdaad.

ciesvandekwis

Ik doe het al een 4-tal jaar zo: eerst mijn giststarter in het vat, en dan inderdaad al het afgekoeld wort (ik koel wel met een spiraal) erop kletteren. Als ik even tijd heb, neem ik zelfs al einde maischen een litertje wort af, laat die wat afkoelen (afgesloten fles in een emmer water) en kap dat al bij mijn starter. Tegen einde brouwen staat de gist met extra wort al super levend te wezen en je hoort 'm bijna roépen: NOG NOG NOG! :-)

Michiel8012

Citaat van: ciesvandekwis op 24-10-2019  14:27 uIk doe het al een 4-tal jaar zo: eerst mijn giststarter in het vat, en dan inderdaad al het afgekoeld wort (ik koel wel met een spiraal) erop kletteren. Als ik even tijd heb, neem ik zelfs al einde maischen een litertje wort af, laat die wat afkoelen (afgesloten fles in een emmer water) en kap dat al bij mijn starter. Tegen einde brouwen staat de gist met extra wort al super levend te wezen en je hoort 'm bijna roépen: NOG NOG NOG! :-)

Kook je die liter dan niet? Geeft dat geen problemen?

hansHalberstadt

Het is hetzelfde wanneer je onder de douche gaat. Ga je eerst onder de douche staan en zet je daarna de douche aan of ga je eerst even kijken tot het water de juiste temperatuur heeft en ga je er daarna pas onder staan. Voor de gist voelt dat net zo alleen kan die niet beslissen want dat moet jij doen.

Jacques

Ik koel mijn wort in de kookketel met een koelspiraal tot een temperatuur waarbij ik vergisting wil starten. Vervolgens tap ik het wort in een gedesinfecteerde nylon emmer. Ik giet het wort in mijn CCT. Na de eerste 2 à 3 liter strooi ik de gist in de CCT. Daarna breng ik de rest van het wort over door steeds wort van enige hoogte in de CCT te gieten. De gist wordt op deze wijze goed vermengd met het wort. Nodig is het niet. Gewoon overheen strooien werkt ook prima.

hansHalberstadt

Wat ik wilde aangeven is dat het risico op te warme wort bij de gist groter is als je eerst de gist in het vat doet omdat je vaak bij de eerste wort die gekoeld uit de koeler komt de temperatuur nog niet helemaal onder controle hebt. Als je dat wel hebt dan maakt het niets uit, dus als het niets uitmaakt kun je ook redeneren dat je dan het beste voor de methode kunt kiezen met de minste risico's dus gist pas wat later toevoegen. Gist toevoegen voordat je wort toevoegt kan immers wel nadelen geven, maar heeft geen voordelen. Keuze voor mij is dan simpel.

Koen S

Veel hangt af van hoever je kan koelen en wat de gewenste starttemperatuur van je gist is. Dat verschil moet minimaal zijn.
Gisteren een pils gebrouwen, met mijn spiraalkoeler raakte ik maar tot 20°C. Daarom heb ik na overhevelen verder gekoeld in de klimaatkast tot 12°C en pas dan de gist toegevoegd.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 24-10-2019  23:19 uIk koel mijn wort in de kookketel met een koelspiraal tot een temperatuur waarbij ik vergisting wil starten. Vervolgens tap ik het wort in een gedesinfecteerde nylon emmer. Ik giet het wort in mijn CCT. Na de eerste 2 à 3 liter strooi ik de gist in de CCT. Daarna breng ik de rest van het wort over door steeds wort van enige hoogte in de CCT te gieten. De gist wordt op deze wijze goed vermengd met het wort. Nodig is het niet. Gewoon overheen strooien werkt ook prima.

Het is zelfs beter dat je eerste wort in je CCT wat warmer is. Met name op de voorgeschreven hydratatie temperatuur in wort is van de betreffende korrelgist, en je pas achteraf de rest van de gekoelde wort toegevoegd.
Zoals de hydratatie instructies van fermentis voor korrelgist in wort ook voorschrijven, je weet wel de easy to use methodiek.



Als je strooit benden de hydratatie temperatuur in wort verleng je de de lag fase aan het begin van de vergisting, of dat een probleem is???
Mijn inziens heel beperkt of te verwaarlozen.

CiteerI see the recommended rehydrate temp for ale yeast is 25~29°C? My pitching temp for ale is 18°C. Will this not "stun" the yeast?
The recommended rehydrate temperature is an optimal temperature.

Outside this optimal range (as long as the temperature is above 10°C), you will not stun the yeast but you could get a longer lag phase at the beginning of the fermentation.
Bron: https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/questions-and-answers/


Haagse Wouter

Ik zou niet teveel waarde hechten aan alles wat de fabrikant voorschrijft. De standaard voorschriften zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de compleet onwetende brouwer:
a. Het product koopt
b. Een normaal eindproduct krijgt

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 25-10-2019  10:21 uVeel hangt af van hoever je kan koelen en wat de gewenste starttemperatuur van je gist is. Dat verschil moet minimaal zijn.
Gisteren een pils gebrouwen, met mijn spiraalkoeler raakte ik maar tot 20°C. Daarom heb ik na overhevelen verder gekoeld in de klimaatkast tot 12°C en pas dan de gist toegevoegd.
Dat is een zeer goed punt. Tot de conclusie komen dat je gist in het wort op 20 graden zit en naar 12 moet duurt wel een tijdje om dat te corrigeren en dan heb je waarschijnlijk al smaakinvloed te pakken van de gist bij te hoge temperatuur. zelfde geldt in de zomer als je niet weet of je koelwater wel genoeg kan koelen. (Dus eerst de douche instellen en er dan pas onder gaan staan)

EBC

Citaat van: Koen S op 25-10-2019  10:21 uVeel hangt af van hoever je kan koelen en wat de gewenste starttemperatuur van je gist is. Dat verschil moet minimaal zijn.
Gisteren een pils gebrouwen, met mijn spiraalkoeler raakte ik maar tot 20°C. Daarom heb ik na overhevelen verder gekoeld in de klimaatkast tot 12°C en pas dan de gist toegevoegd.

Je kan die gist, en dan maar de helft, toevoegen bij 20 °C. De volgende morgen, wanneer de gisting begonnen is, koel je naar 12 °C. Dat geeft gelijk resultaat, met snellere start en bovendien de helft aan gist.

Jacques

Vandaag naar aanleiding van dit topic even wat foto's gemaakt tijdens het brouwen.


De gist is uitgestrooid over de eerste liters wort in mijn CCT.


En hier is het volledige brouwsel (25 liter) in mijn CCT. Je ziet de BrainBrew Float die het SG in de gaten houdt.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.