Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is dit te fijn geschroot?/Discussie over helderheid wort  (gelezen 3914 keer)

Online de Machtige Wil

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Is dit te fijn geschroot?/Discussie over helderheid wort
« Gepost op: 14-10-2019 23:41 u »
De laatste tijd merk ik dat ik mijn wort na filteren/spoelen niet echt helder krijg.

Zojuist gebrouwen en ik dacht dat wat minder hard te filteren helderder wort zou geven. Toch is het nog steeds vrij troebel.

Schroot ik misschien te fijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Broeky

• Vol lid
Re: Is dit te fijn geschroot?
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2019 15:27 u »
Op de foto is het misschien niet altijd even makkelijk te zien. Volgens mij is dit niet te fijn (afhankelijk van jouw brouwmethode natuurlijk). Het lijkt erg op mijn resultaat na het schroten. Misschien wat langer laten klaren om wat meer helderheid te krijgen. Maar er zijn meerdere oorzaken die voor niet helder bier kunnen zorgen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2019 17:54 u »
Het helder worden van het wort hangt af van de manier van filteren. Ik werk met een hevelfilter, zo een buis met gaatjes aan de onderkant die ik in de brouwketel steek na het maischen. De eerste liters zitten vol stukjes bostel, die giet ik 2 keer terug, dan is het glashelder. Zo gaat het ook naar de kookketel.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2019 18:08 u »
Ik heb nooit helder wort in mijn gistvat na filteren/spoelen ( grainfather) dat is ook niet nodig, t bezinkt en klaart allemaal wel uit in de fles, 't loopt bij mij ook meestal in amper een paar minuten door, ik heb mijn bedenkingen bij een uur spoelen maar soit, als 't binnen pakweg een uur doorloopt heb je niet te fijn geschroot, mvg

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 15-10-2019 18:55 u »
Ik zie eigenlijk geen verband tussen filteren/ groef fijn schroten en heldere wort. Of je moet het hebben over zwevende deeltjes. Maar helderheid in de zin van mistig wordt meer veroorzaakt door eiwitten. Juiste pH bij met maischen helpt daarbij ook.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-10-2019 22:10 u »
De laatste tijd merk ik dat ik mijn wort na filteren/spoelen niet echt helder krijg.

Zojuist gebrouwen en ik dacht dat wat minder hard te filteren helderder wort zou geven. Toch is het nog steeds vrij troebel.

Schroot ik misschien te fijn?

Te fijn of te grof is van belang voor het filteren van het beslag en het brouwzaalrendement dat je haalt.

Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn om een mooi helder bier te krijgen. Door langer te koken vlokken er meer eiwitten uit en krijg je een helderder bier. Daarnaast speelt voor de helderheid ook de gist een belangrijke rol. Hoe beter een gist uitvlokt na de vergisting des te sneller je bier helder is.

Verder speelt ook de schenktemperatuur een rol. Als je vers zelfgebrouwen bier koud serveert kun je last krijgen van een zogenaamde koude waas.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2019 00:10 u »
Het helder worden van het wort hangt af van de manier van filteren. Ik werk met een hevelfilter, zo een buis met gaatjes aan de onderkant die ik in de brouwketel steek na het maischen. De eerste liters zitten vol stukjes bostel, die giet ik 2 keer terug, dan is het glashelder. Zo gaat het ook naar de kookketel.

En zo helder hoort het ook te zijn. Doorzichtig, zoals water, zonder enig zwevend deeltje. Zo hoort het. Helder wort aan het begin, maakt alle stappen erna ook helderder en zuiverder, met een verfijnder bier als gevolg.

Lukt het je niet? hoe filter je dan?

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2019 08:48 u »
Weer die beruchte foto, pffff.

Helder wort voor het koken zegt helemaal niets!

Helder wort zegt ook 3x niets over de kwaliteit van je brouwsel.

Helder wort na het koken is veel belangrijker maar zegt ook 3x niets over de kwaliteit van je brouwsel.

Mijn bieren worden allemaal net zo helder als die beruchte foto, zelfs mijn Weizen, Witbiertje en Neipa,s.

Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat in je glas, vergeet dan die helderheid.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 16-10-2019 09:49 u »
Moet zeggen dat sinds ik de tips van EBC toepas, wel beter bier brouw. Een van die tips is het goed filteren en een zo helder mogelijk wort te bekomen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-10-2019 10:08 u »
Ik heb nooit helder wort in mijn gistvat na filteren/spoelen ( grainfather) dat is ook niet nodig, t bezinkt en klaart allemaal wel uit in de fles, 't loopt bij mij ook meestal in amper een paar minuten door, ik heb mijn bedenkingen bij een uur spoelen maar soit, als 't binnen pakweg een uur doorloopt heb je niet te fijn geschroot, mvg
Als uw beslag in enkele minuten gefilterd is, dan verlies je heel wat suiker. Je vind het oké dat al uw trub in de fles neerslaat maar dan verlies je nogmaals een deel bier, of kieper jij al die trub ook in je glas.
Voor mij liever helder vanaf het filteren en spoelen tot en met in de fles.
De fles die kan ik volledig in mijn glas gieten tot en met de laatste druppel. De bottelgist plakt bij mij heel vast op de bodem, die moet ik met een borsteltje los maken om de fles te uit te spoelen. Ieder zijn ding zeg ik dan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-10-2019 10:56 u »
Ik vind het belangrijk dat het wort na het filteren geen vaste deeltjes meer bevat, maar zo helder als op de foto heb ik het niet.
Ik filter oook nog vanuit het kraantje van mijn klarstein en giet dat voorzichtig terug . Zo heb ik absoluut geen vaste deeltjes.
Ik kook mijn hopbloemen los mee en merk dan toch wel dat als het het vergistingsvat ingaat iets troebeler is.
Na mijn 2 a 3 weken gisten laat ik mijn jongbier nog een kleine week op een graad of 10 lageren.
En als ik dan bottel is het net zo helder als de foto hierboven.
Heb dan ook heel weinig bezinksel in de fles en mooi helder bier met een prachtige schuimkraag.
Maar ik zeg zo doe ik het en ik zeg niet zo moet het.
Zouden meer mensen moeten doen ipv mijn manier is de beste.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 16-10-2019 10:57 u »
Hey hobbybob, Helder wort tijdens het brouwen gaat niet om helder bier in het glas, maar om het voorkomen van smaakafwijkingen in het uiteindelijke bier.

Met helder wort tijdens het brouwen kan je nog tevredener worden over je eigen biertjes.  :biersmile:

Online de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-10-2019 11:41 u »
Bedankt voor de reacties.

Om te filteren gebruik ik ook een hevelfilter. Na het aanzuigen draai ik het kraantje tot ongeveer half open. Na 5 keer een liter voorzichtig terug gieten is het niet echt helder. De zichtbare stukjes zijn er wel uit maar het blijft vrij mistig en troebel. Die bekende foto van brouwerwaldonk met dat heldere wort is precies waar ik dan aan denk  >:(. Het moet toch mogelijk zijn.
Dit keer heeft het spoelen / filteren ongeveer een uur geduurd. Het is minder troebel dan de vorige keer (met kraantje bijna vol open) maar toch zeker niet helder.

Wellicht ben ik te lomp in het voorzichtig terug gieten en toevoegen van het spoelwater. Ik zal dit eens proberen met behulp van een schoteltje. Als dat ook niet helpt is mijn zelf gefabriceerde filter misschien toch niet echt een succes.

Ik zie eigenlijk geen verband tussen filteren/ groef fijn schroten en heldere wort. Of je moet het hebben over zwevende deeltjes. Maar helderheid in de zin van mistig wordt meer veroorzaakt door eiwitten. Juiste pH bij met maischen helpt daarbij ook.

Mijn gedachte was dat een te fijne schroot door het filterbed heen loopt en zo een troebel wort veroorzaakt. Een probleem met eiwitten speelt toch enkel na het koelen?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-10-2019 11:54 u »
De helderheid na  het maischen hangt af van de laagdikte van het bostel als je met een hevelfilter werkt. Hier is dat 15cm. Ik moet slechts 2 keer 1 liter terug gieten waarna het helder is.
Ik zeg nooit dat het zo moet, maar toon met foto's dat het kan.
Als iemand zich stoort aan mijn foto's dan is het best dat die mijn berichten niet meer leest.

Machtige Wil, De heel fijne deeltjes zakken niet door de filterlaag. die liggen hier altijd helemaal van boven na het brouwen als een laagje slijk.

Online de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-10-2019 12:17 u »
De helderheid na  het maischen hangt af van de laagdikte van het bostel als je met een hevelfilter werkt. Hier is dat 15cm. Ik moet slechts 2 keer 1 liter terug gieten waarna het helder is.
Ik zeg nooit dat het zo moet, maar toon met foto's dat het kan.
Als iemand zich stoort aan mijn foto's dan is het best dat die mijn berichten niet meer leest.

Machtige Wil, De heel fijne deeltjes zakken niet door de filterlaag. die liggen hier altijd helemaal van boven na het brouwen als een laagje slijk.

De laag bostel is bij mij ook zeker wel 15cm, misschien wel 20. En inderdaad, het is geen kwestie van moeten. Ieder brouwt zijn bier zo helder of troebel hij wil  :brouwen:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 16-10-2019 12:57 u »

Wellicht ben ik te lomp in het voorzichtig terug gieten en toevoegen van het spoelwater. Ik zal dit eens proberen met behulp van een schoteltje.

De bovenlaag van het filterbed moet juist wel verstoord worden. Zolang je de onderste helft maar onaangeroerd laat.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #16 Gepost op: 16-10-2019 16:06 u »
Als uw beslag in enkele minuten gefilterd is, dan verlies je heel wat suiker. Je vind het oké dat al uw trub in de fles neerslaat maar dan verlies je nogmaals een deel bier, of kieper jij al die trub ook in je glas.
Voor mij liever helder vanaf het filteren en spoelen tot en met in de fles.
De fles die kan ik volledig in mijn glas gieten tot en met de laatste druppel. De bottelgist plakt bij mij heel vast op de bodem, die moet ik met een borsteltje los maken om de fles te uit te spoelen. Ieder zijn ding zeg ik dan.

Ik nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen maar raar maar waar, net voor het bottelen kan ik zoveel foto's laten zien van helder wort dan jij tot vervelends toe doet, ieder zijn ding brouwer waldonk, mvg

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #17 Gepost op: 16-10-2019 16:48 u »
Rustaaaaghh....

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 16-10-2019 17:16 u »
Toch merk ik als alles goed gaat dat een mooie heldere wort vaak ook wel een betere smaak geeft, vooral als je mooie eiwituitvlokking hebt na het koken en daardoor heldere wort einde koken. Dus voor mij geldt toch wel een beetje dat ik ook graag heldere wort wil, hoewel ik het verband met smaak niet 100% kan bewijzen. Dus ik begrijp Brouwerwaldonk wel dat hij heldere wort wil. ook al zou er geen verband zijn, dan nog geeft het een goed gevoel en alleen daarom smaakt het bier dan al beter.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 16-10-2019 19:20 u »
Ik nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen.

Met een brouwautomaat krijg je een gemakkelijke kleine installatie, maar je levert er helder wort voor in. Helder wort kan je met zo'n automaat maar heel moeilijk maken. Het rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.

Ze zijn niet gemaakt om serieus mee te spoelen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 16-10-2019 19:27 u »
Het rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.

Ze zijn niet gemaakt om serieus mee te spoelen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Op de standaard manier wel ja, maar er zijn oplossingen voor om de moutkorf maar een beetje op te tillen en zo veel minder verstoring aan te brengen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 16-10-2019 19:47 u »
Op de standaard manier wel ja, maar er zijn oplossingen voor om de moutkorf maar een beetje op te tillen en zo veel minder verstoring aan te brengen.

Het best pak je er een pannetje bij als buffervat, en haal je de moutkorf er pas uit als de ketel leeg is.  ;)

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-10-2019 21:03 u »
Het best pak je er een pannetje bij als buffervat, en haal je de moutkorf er pas uit als de ketel leeg is.  ;)
Wat is het verschil voor een langzaam leeglopende moutkorf of dat komt door langzaam takelen of langzaam leeglopen van het vat?

Het bufferpannetje moet wel al het wort kunnen bevatten als je de korf er pas uit haalt als de ketel leeg is. Duurt wel lang voordat je de temperatuur kunt verhogen na filteren.

De grofte van schroten heeft wel invloed op wat erdoorheen komt. Daar ging de oorspronkelijke vraag over.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 16-10-2019 21:47 u »
Ik nodig je uit om het te komen proberen om met een grainfather een uur te spoelen of helder wort in je gistvat te krijgen maar raar maar waar, net voor het bottelen kan ik zoveel foto's laten zien van helder wort dan jij tot vervelends toe doet, ieder zijn ding brouwer waldonk, mvg
Daarom wil ik geen automaat zelfs niet gratis. Ben super blij met mijn 4 ketel installatie waarmee ik bovendien een super rendement haal, waar velen een puntje kunnen aanzuigen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 16-10-2019 22:14 u »
Hey hobbybob, Helder wort tijdens het brouwen gaat niet om helder bier in het glas, maar om het voorkomen van smaakafwijkingen in het uiteindelijke bier.

Met helder wort tijdens het brouwen kan je nog tevredener worden over je eigen biertjes.  :biersmile:

Niet mee eens. Licht troebele wort bevat meer vetzuren die de gist nodig heeft voor een goede vergisting. Hierdoor heb je minder snel last van smaakafwijkingen.

Zeer troebele wort is daarentegen niet gewenst. Door de overmaat aan vetzuren heb je snel meer oxidatiesmaakjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 16-10-2019 22:20 u »
Met een brouwautomaat krijg je een gemakkelijke kleine installatie, maar je levert er helder wort voor in. Helder wort kan je met zo'n automaat maar heel moeilijk maken. Het rondpompen maakt mooi helder wort, maar het optrekken van de moutkorf verstoort het meestal.

Het klopt dat je met een brouwautomaat een wort krijgt die minder helder is dan die je kunt krijgen met een traditionele filteremmer of hevelfilter.
Maar dat is in de praktijk geen enkel probleem. Als je het oxidatieprobleem bij het gebruik van een brouwautomaat onder controle hebt brouw je er de heerlijkste bieren mee.
Door langzaam de korf omhoog te takelen sla je twee vliegen in één klap. Je hebt ten eerste geen last meer van het kletteren van het wort. Ten tweede gaat het filteren van het beslag veel langzamer waardoor je een beter spoelrendement bereikt en je wort ook helderder is.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #26 Gepost op: 16-10-2019 22:27 u »
Met hevelfilter is mijn bier inderdaad helderder dan in mijn 1 pans van 20 liter in gistvat
Nu met 1 pans iets nieuws geprobeerd. 10 minuten voor spoelen zet ik de pomp uit. Ik laat de ketel snel leeglopen en giet dit wort boven op de maisch. Zodra bostel droog dreigt te vallen begin ik met spoelen en til de binnenpan stapsgewijs op. Spoel ca 20 minuten.
Na koken en koelen laat ik koel wort ca 30 minuten bezinken en dan Fastferment in. Amper bezinksel in bol. Ca 20 dagen gecontroleerd vergisten en helder bottelen. Tap niet tussentijds af.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 16-10-2019 22:28 u »
Wat gaat er mis als je de moutkorf precies zover optakelt als nodig om de juiste stroomsnelheid te krijgen voor uitspoelen? Aan het einde stopt het dan vanzelf. Waarom zou je dan nog onheldere wort opvangen?
Een extra pannetje is nu juist wat je niet wilt met een eenpan systeem.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #28 Gepost op: 17-10-2019 09:15 u »
Niet mee eens. Licht troebele wort bevat meer vetzuren die de gist nodig heeft voor een goede vergisting. Hierdoor heb je minder snel last van smaakafwijkingen.

Zeer troebele wort is daarentegen niet gewenst. Door de overmaat aan vetzuren heb je snel meer oxidatiesmaakjes.

Het is maar de vraag of de voldoende vitale gist die extra vetzuren werkelijk nodig heeft, én of ze die ook allemaal verbruikt.

Theorie is één. De praktijk heeft voor mij andere resultaten gegeven  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 17-10-2019 09:30 u »
Wat gaat er mis als je de moutkorf precies zover optakelt als nodig om de juiste stroomsnelheid te krijgen voor uitspoelen? Aan het einde stopt het dan vanzelf. Waarom zou je dan nog onheldere wort opvangen?
Een extra pannetje is nu juist wat je niet wilt met een eenpan systeem.

Ik heb nog nooit echt helder wort uit een eenpanssysteem zien komen. Zodra je de moutkorf beweegt komt er troebel uit.
(Mijn filterkuip met filterplaat is verrijdbaar. Zodra ik hem verrijd, komt er weer een beetje troebel uit. Ik circuleer dan nog een minuutje door en ben het kwijt.)

Troebeler wort hoort bij éénpans. Of je dat erg vindt, dat mag je zelf bepalen.
De éénpanners vinden het vanzelfsprekend geen probleem, de meerpanners zijn trots op hun helderheid. Daar gaan we niet uitkomen  ;D.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 17-10-2019 11:27 u »
Ik heb nog nooit echt helder wort uit een eenpanssysteem zien komen. Zodra je de moutkorf beweegt komt er troebel uit.
Dit voorstel wat ik ooit heb gedaan lost ook dat op.  het verstellen van de korf gaat daar compleet gelijkmatig en automatisch goed.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg582939.html#msg582939
maar het kwartje lijkt nog niet gevallen te zijn op het forum.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 17-10-2019 11:37 u »
Ik zorg er altijd voor dat ik meer wort in de filterkuip heb, dan ik nodig heb om te koken.
Ofwel, als ik voldoende wort in de kookketel heb, zit er nog wort in de filterkuip. Ik laat hem nooit helemaal leeglopen.
Wanneer je hem wel helemaal laat leeglopen, komt met het laatste zeer veel troebeling mee.

Je kunt de moutkorf van een éénpans zo langzaam optillen als je wilt, maar zodra hij loskomt van het wort, dan komt de troebel mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-10-2019 21:03 u »
Het is maar de vraag of de voldoende vitale gist die extra vetzuren werkelijk nodig heeft, én of ze die ook allemaal verbruikt.

Theorie is één. De praktijk heeft voor mij andere resultaten gegeven  ;)

Er is altijd gistgroei. Daarvoor heeft de gist vetzuren nodig. Maar ik ben het met je eens je geen overdaad aan vetzuren hoort te hebben.

De praktijk heeft mij laten zien dat je absoluut geen kraakheldere wort nodig hebt voor een lekker bier of voor een helder bier. Dit is ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 17-10-2019 21:07 u »

Zoals ik al aangaf is het visuele niet hetgeen dat de doorslag hoort te geven maar de smaak. En die is prima in orde bij een brouwautomaat als je de oxidatie onder controle hebt.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 18-10-2019 18:46 u »
Er is altijd gistgroei. Daarvoor heeft de gist vetzuren nodig. Maar ik ben het met je eens je geen overdaad aan vetzuren hoort te hebben.

De praktijk heeft mij laten zien dat je absoluut geen kraakheldere wort nodig hebt voor een lekker bier of voor een helder bier. Dit is ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.

Klopt niet na het optillen van de moutkorf tap ik via het kraantje (aan dat kraantje zit een filter die op de bodem ligt) een aantal keren een maatbeker af.
En giet dit weer over het filterbed in de moutkorf en dan heb je heel helder wort.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 18-10-2019 21:51 u »
Klopt niet na het optillen van de moutkorf tap ik via het kraantje (aan dat kraantje zit een filter die op de bodem ligt) een aantal keren een maatbeker af.
En giet dit weer over het filterbed in de moutkorf en dan heb je heel helder wort.
Onder optakelen voeg ik spoelwater toe en blijft het best helder. Een beetje terug gieten maakt niet zoveel uit.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 18-10-2019 23:39 u »
Dat spoelwater voeg ik daarna toe en jawel het maakt heel veel uit.
Maar dan moet je wel van de bodem kunnen aftappen.
Wil je niet weten hoeveel vaste deeltjes er bij de eerste 2 maatbekers zit.
En die wil je niet meekoken ivm kaftsmaak.

Offline Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #37 Gepost op: 20-10-2019 20:29 u »
Ik heb nog nooit echt helder wort uit een eenpanssysteem zien komen.

Ik wel  :)
 :proost:

( Geintje hé, ik kan je foto's wel waarderen! )

Goeie tip Hay  :proost2:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 20-10-2019 22:08 u »

Het was EBC die schreef dat je nooit kraakheldere wort krijgt bij een brouwautomaat.
Zo helder als bij een hevelfilter wordt bij mij het wort niet, maar dat is ook niet nodig en is zelfs ongewenst. Licht troebel zoals te zien is de foto van Richard is perfect!
Mijn wort ziet er ook licht troebel uit als ik de moutkorf langzaam omhoog haal.

In het verleden was mijn wort kraakhelder zoals EBC voorstelt. Nu niet meer en dat is allesbehalve slecht voor je bier. Echt troebel moet je wel voorkomen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #39 Gepost op: 20-10-2019 23:04 u »
Zo helder als bij een hevelfilter wordt bij mij het wort niet, maar dat is ook niet nodig en is zelfs ongewenst.

De éénpanners vinden het vanzelfsprekend geen probleem, de meerpanners zijn trots op hun helderheid. Daar gaan we niet uitkomen  ;D.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 20-10-2019 23:20 u »
Zo helder als bij een hevelfilter wordt bij mij het wort niet, maar dat is ook niet nodig en is zelfs ongewenst.

Al vaker heb ik gewezen dat kraakheldere wort niet nodig is en dat je een betere vergisting krijgt als het wort licht troebel is.

Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität

Mijn eigen ervaringen na jaren alles in het werk te hebben gesteld om kraakheldere wort te krijgen en daarna een licht troebele wort te hebben met een brouwautomaat bevestigt de resultaten van het onderzoek aan de universiteit van München, een vooraanstaande universiteit op het gebied van brouwwetenschap.
Een brouwautomaat geeft goede bieren als je de oxidatie onder de knie hebt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 21-10-2019 08:10 u »
Zoals EBC aangeeft, daar komen jullie niet uit...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 21-10-2019 20:58 u »
Zoals EBC aangeeft, daar komen jullie niet uit...

We hoeven er niet samen uit te komen.
Waar het mij om gaat is dat kraakheldere wort niet alles zaligmakend is, maar ook dat hele troebele wort voorkomen moet worden. Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden.
Een helder bier is slechts één aspect van een goed bier. Een goede vergisting waardoor een goed smaken bier krijgt zonder smaakafwijkingen is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan de helderheid van een bier. Overigens wordt nagenoeg elk bier na verloop van tijd helder. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 22-10-2019 08:01 u »
Waar het mij om gaat is dat kraakheldere wort niet alles zaligmakend is, maar ook dat hele troebele wort voorkomen moet worden. Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden.
Een helder bier is slechts één aspect van een goed bier. Een goede vergisting waardoor een goed smaken bier krijgt zonder smaakafwijkingen is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan de helderheid van een bier. Overigens wordt nagenoeg elk bier na verloop van tijd helder.

Dat is weer appels met peren vergelijken. Natuurlijk is een goede vergisting minstens zo belangrijk, net als goede grondstoffen, een goed recept en schoon werken. Neemt niet weg dat een (kraak)helder wort ook zeker bijdraagt aan een goed bier.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 22-10-2019 08:19 u »

;)

Nu doe je net alsof troebel wort een voorwaarde is voor een goede vergisting. Dat is niet juist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 22-10-2019 21:39 u »
Nu doe je net alsof troebel wort een voorwaarde is voor een goede vergisting. Dat is niet juist.

Licht troebele wort bevat meer vetzuren dan kraakheldere wort. De gist heeft deze vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt hierdoor een betere vergisting. Lees eens het artikel waarnaar ik eerder verwees. Kraakheldere wort is niet iets wat je per se hoort na te streven voor een goed bier.

Overigens ziet een helder bier er attractief uit maar het zegt op zich niet zo veel over volmondigheid of over de afwezigheid van smaakafwijkingen... 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 22-10-2019 22:26 u »
Licht troebele wort bevat meer vetzuren dan kraakheldere wort. De gist heeft deze vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt hierdoor een betere vergisting.
De concentratie opgeloste vetzuren kan natuurlijk variëren van laag tot hoog waarbij ergens de concentratie zodanig hoog wordt dat er troebeling door optreedt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat geen troebeling ook betekent geen vetzuren. De aanname dat helder bier minder vetzuren bevat dan nodig voor optimale opbouw van celmembranen lijkt mij nogal slecht onderbouwd. Welke concentratie is er dan nodig en welke concentratie hoort bij een waarneembare troebeling?   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 22-10-2019 22:54 u »
De concentratie opgeloste vetzuren kan natuurlijk variëren van laag tot hoog waarbij ergens de concentratie zodanig hoog wordt dat er troebeling door optreedt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat geen troebeling ook betekent geen vetzuren. De aanname dat helder bier minder vetzuren bevat dan nodig voor optimale opbouw van celmembranen lijkt mij nogal slecht onderbouwd. Welke concentratie is er dan nodig en welke concentratie hoort bij een waarneembare troebeling?

Hier is onderzoek naar gedaan. Uit die onderzoeken blijk duidelijk dat kraakheldere wort aanzienlijk minder vetzuren bevat dan wort dat troebeler is.

Lees alsjeblieft eens het artikel waarnaar ik eerder verwezen heb. Er zijn meer publicaties onder andere in Brauwelt. Bij het artikel staat een uitgebreide literatuur verwijzing, waaronder oudere publicaties waaruit blijkt dat heldere wort nog voldoende vetzuren bevat voor de vergisting. Echter uit het gedane onderzoek is gebleken dat een iets hoger gehalte aan vetzuren beter is voor een vlotte vergisting en de ook voor de kwaliteit van het uiteindelijke bier.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #48 Gepost op: 23-10-2019 00:19 u »
Ik lees vooral dat deeltjes, met name hete trub, koolzuurgas afvoeren en zo de gist meer ruimte geven. Dat zegt niets over helder wort filteren. Hete trub ontstaat pas tijdens koken, en heeft niets met helder filteren te maken.

Vetzuren zijn voor gistvermeerdering, voor zover de gistcultuur die je toevoegt dat nodig heeft. Een goede starter heeft dit niet nodig. En voor gedroogde gist is het zeer zeker al niet nodig.

Sorry Jacques maar je kan studentwetenschappelijke literatuur niet één op één projecteren op onze praktijk.

Heldere wort tijdens maischen en filteren geeft een verfijnder bier als resultaat. Dat is mijn stellige en op praktijk gestoelde ervaring.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 23-10-2019 08:14 u »
... Echter uit het gedane onderzoek is gebleken dat een iets hoger gehalte aan vetzuren beter is voor een vlotte vergisting en de ook voor de kwaliteit van het uiteindelijke bier...

Definieer 'een iets hoger gehalte vetzuren' en hoe hier op te sturen als hobbybrouwer. Klinkt als "een handje tarwe" voor schuimstabiliteit. Onze manier van filteren, zowel van de maisch als na het koken, verschilt op veel vlakken met die van een professionele brouwerij, helemaal wanneer je de vergelijking maakt met een brouwautomaat.

In ons geval is 'zo helder mogelijk' waarschijnlijk net zoiets als in het verkeer 'zoveel mogelijk rechts houden', in plaats van uiterst rechts houden en daardoor moeten slalommen door de geparkeerde auto's.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 23-10-2019 20:50 u »
Ik lees vooral dat deeltjes, met name hete trub, koolzuurgas afvoeren en zo de gist meer ruimte geven. Dat zegt niets over helder wort filteren. Hete trub ontstaat pas tijdens koken, en heeft niets met helder filteren te maken.

Vetzuren zijn voor gistvermeerdering, voor zover de gistcultuur die je toevoegt dat nodig heeft. Een goede starter heeft dit niet nodig. En voor gedroogde gist is het zeer zeker al niet nodig.

Sorry Jacques maar je kan studentwetenschappelijke literatuur niet één op één projecteren op onze praktijk.

Heldere wort tijdens maischen en filteren geeft een verfijnder bier als resultaat. Dat is mijn stellige en op praktijk gestoelde ervaring.

Tijdens de vergisting is er nog altijd groei. Iedereen die een vergisting heeft uitgevoerd weet dit. Die groei gaat beter als het wort een waas heeft.

Zoals ik al eerder schreef heb ik jaren lang kraakheldere wort nagestreefd en ook verkregen in de tijd dat ik een hevelfilter gebruikte. Dat was zo'n 30 jaar.
De laatste 6 jaar heb ik een Braumeister. Daarbij krijg je een minder heldere wort dan met een hevelfilter. De laatste anderhalf jaar takel ik de moutkorf langzaam omhoog waardoor het wort helderder is maar nog steeds niet zo helder als bij een traditionele brouwketel met een hevelfilter. De kwaliteit van mijn bieren is op dit moment erg goed. 
Het is juist mijn ervaringen uit de praktijk waarop ik mij baseer dat het kraakhelder filteren niet noodzakelijk is. Mijn bieren hebben nu een vollere smaak dan destijds bij kraakheldere wort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 23-10-2019 21:29 u »
Definieer 'een iets hoger gehalte vetzuren' en hoe hier op te sturen als hobbybrouwer. Klinkt als "een handje tarwe" voor schuimstabiliteit. Onze manier van filteren, zowel van de maisch als na het koken, verschilt op veel vlakken met die van een professionele brouwerij, helemaal wanneer je de vergelijking maakt met een brouwautomaat.

In ons geval is 'zo helder mogelijk' waarschijnlijk net zoiets als in het verkeer 'zoveel mogelijk rechts houden', in plaats van uiterst rechts houden en daardoor moeten slalommen door de geparkeerde auto's.

Je hebt verschillende gradaties in helderheid. Kraakhelder is zo helder als gefilterd drinkwater uit de kraan. Helder is goed doorzichtbaar. Lichte waas wil zeggen dat je er nog doorheen kunt kijken. Bij troebel gaat dat niet meer.

Troebel is ongewenst. Daarin zitten in verhouding veel vetzuren, dat komt de uiteindelijke smaak van je bier niet te goede. Helder tot lichte waas is goed.

Zie dit plaatje uit het artikel Trub Seperation- Why and How

Het onderschrift er bij is: "Not brilliantly clear, but I will call it the perfect amount of trub left over to be helpful and not hurtful, as Kunze spoke about."

Voor de goede orde nog het volgende. Ik schrijf niet dat je helemaal niet druk hoeft te maken over trub. Een overmaat is zeker ongewenst. Daarom hoort je wort niet troebel te zijn. Maar het is niet noodzakelijk om kraakheldere wort na te streven. Een lichte waas komt je vergisting ten goede.

Er is heel veel onderzoek gedaan naar de invloed van de helderheid van het wort op de kwaliteit van het bier.

Nog een paar links
Wort Trub Content and Its Effects on Fermentation and Beer Flavor
Wort Clarity: Effects on Fermentation
Influence of Lauter Turbidity on Wort Composition, Fermentation Performance and Beer Quality- A Review

Tenslotte een link waarmee je naar verschillende artikelen kunt gaan.
https://www.researchgate.net/publication/229001211_Influence_of_Lauter_Turbidity_on_Wort_Composition_Fermentation_Performance_and_Beer_Quality-_A_Review

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 23-10-2019 22:02 u »
Maar dit is toch nagenoeg kraakhelder?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 23-10-2019 22:40 u »
Maar dit is toch nagenoeg kraakhelder?

Dit is lichte waas.
Bij het gebruik van een hevelfilter is het wort echt kraakhelder. Zie de veelvuldig geplaatste foto van Walter. In het verleden was mijn wort zo heldere als glas. Dat is niet nodig, het levert geen beter bier op.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 24-10-2019 10:08 u »
Dit is lichte waas.

Als je maar weet dat deze lichte waas voor de meeste hobbybrouwers op dit forum niet haalbaar is. De meesten zien deze foto als kraakhelder.

Door jouw verhaal dat het niet helder hoeft te zijn, nemen ze genoegen met troebel wort, Jacques zegt immers dat het niet helder hoeft te zijn ...

Streven naar zo helder mogelijk is beter dan berusten in troebel. Zeker als er geen verschil is tussen bier van kraakhelder en lichte waas wort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 24-10-2019 22:05 u »
Als je maar weet dat deze lichte waas voor de meeste hobbybrouwers op dit forum niet haalbaar is. De meesten zien deze foto als kraakhelder.

Door jouw verhaal dat het niet helder hoeft te zijn, nemen ze genoegen met troebel wort, Jacques zegt immers dat het niet helder hoeft te zijn ...

Streven naar zo helder mogelijk is beter dan berusten in troebel. Zeker als er geen verschil is tussen bier van kraakhelder en lichte waas wort.

De foto laat geen kraakheldere wort zien. In het verleden heb ik dat wel gehad. Nog helderder dan de foto die Walter zeer regelmatig post.
Zo helder hoeft het niet te zijn en is zelfs ongewenst.

Een lichte mate van troebelheid kan geen kwaad. Maar het hoort geen blinde wort te zijn vol met allerlei zwevende deeltjes.

Het gaat hier overigens om het puntje op de i. Er zijn genoeg hobbybrouwers die met een troebele wort toch goede bieren brouwen. Als dat niet het geval zou zijn zouden de brouwers die de biab-methode gebruiken nooit prijzen kunnen winnen bij grote wedstrijden...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 25-10-2019 10:59 u »
Maar jou conclusie/mening is dat een zo helder mogelijk wort een "puntje op de i" is? Je adviseert beginnende brouwers bij wijze van spreke om direct te investeren in RVS CCT's, zonder pH meter doe je niet mee, en helder wort is een "puntje op de i"?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 25-10-2019 13:03 u »
Ik denk dat je als amateur al moeite genoeg moet doen om heldere wort te krijgen, dus 'te' helder waarbij voedingsstoffen onder een optimale waarde gaan komen zal je niet snel lukken. Foutjes in het brouwproces geven echter al snel onheldere wort met als gevolg smaakafwijkingen. (niet door die onheldere wort, maar door het feit dat foutjes smaakafwijkingen geven en correleren met onheldere wort, bv foute pH of zetmeel in je wort)
Een boodschap dat wort niet zo helder hoeft te zijn zal veel beginnende brouwers wat nonchalant maken en minder aanmoedigen om aandacht te besteden aan het juist uitvoeren van de brouwstappen. Dat is niet wat je bereiken wil natuurlijk. als je dus heldere wort kunt maken dan is de kans dat je foutjes hebt gemaakt ook kleiner.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 25-10-2019 16:51 u »
De foto laat geen kraakheldere wort zien. In het verleden heb ik dat wel gehad. Nog helderder dan de foto die Walter zeer regelmatig post.
Zo helder hoeft het niet te zijn en is zelfs ongewenst.

Een lichte mate van troebelheid kan geen kwaad. Maar het hoort geen blinde wort te zijn vol met allerlei zwevende deeltjes.

Het gaat hier overigens om het puntje op de i. Er zijn genoeg hobbybrouwers die met een troebele wort toch goede bieren brouwen. Als dat niet het geval zou zijn zouden de brouwers die de biab-methode gebruiken nooit prijzen kunnen winnen bij grote wedstrijden...
Serge heeft ergens iets gepost over hoeveel ppm deeltjes maximaal in wort mogen zitten en daar kan je nog vlot doorheen kijken. Dus TE helder is het nog niet zo vlug. Over smaak spreek ik mij niet uit omdat ik geen ervaring heb met troebel wort en troebel bier.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #59 Gepost op: 25-10-2019 18:56 u »
Jacques zoekt justificatie voor zijn minder heldere braumeister wort in studentenverslagen, gemaakt bij grote Duitse pils brouwerijen die werken met (Meura) wortfilters en andere high tech apparatuur. Nog los van de noodzaak voor studenten om een leuk verslag te schrijven, en voor de professoren om in dienst te blijven. Ja ik ben ook student geweest, en leraar  ::).

En dat alles waarschijnlijk verwerkt tijdens een stage in een moderne high tech lage gistings pils brouwerij. Allemaal totaal niet toepasbaar op de hobbybrouwpraktijk. Al eens in een moderne brouwerij geweest? Twee man zitten achter een computerscherm, de rest gaat vanzelf, geautomatiseerd 24x7 volcontinu. Dat is ongeveer het nivo van de wetenschappelijke verslagen waar Jacques aan refereert.

Voetjes op de grond zeg ik altijd maar. Doe vooral je best om een zo helder mogelijk wort te krijgen, dat is al moeilijk genoeg. En geloof me, je bier zal er beter op worden. AB Inbev verliest al omzet, hun bier is niet lekker genoeg. Jouw gistcellen zullen je dankbaar zijn dat ze niet in troebele soep hoeven te leven.

Zo, en nu stop ik erover.  :brouwen:

Enne, laat het duidelijk zijn, ik heb alle respect voor Jacques en alles wat hij voor de hobbybrouwer doet. Petje af! Maar soms ... tja,  moet ik reageren  ^-^ :brouwen: :biersmile:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #60 Gepost op: 25-10-2019 19:26 u »
Enne, laat het duidelijk zijn, ik heb alle respect voor Jacques en alles wat hij voor de hobbybrouwer doet. Petje af! Maar soms ... tja,  moet ik reageren  ^-^ :brouwen: :biersmile:
Eens, altijd welkom leesvoer die reacties van jou EBC!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #61 Gepost op: 25-10-2019 21:13 u »
... altijd welkom leesvoer die reacties van jou EBC!

Ik doe mijn best kritisch maar vooral praktisch te blijven. En daarbij probeer ik vooral niet te reageren. Maar de jeuk dwingt me steeds, ik kan het niet laten  ;D.

Gelukkig worden mijn onbedoelde uitspattingen toch als waardevol opgemerkt. Dank daarvoor.  :biersmile: :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 25-10-2019 22:49 u »
Maar jou conclusie/mening is dat een zo helder mogelijk wort een "puntje op de i" is? Je adviseert beginnende brouwers bij wijze van spreken om direct te investeren in RVS CCT's, zonder pH meter doe je niet mee, en helder wort is een "puntje op de i"?

Er zijn heel veel dingen waar je op moet letten als beginnende brouwer. Zorgen voor volgende gist en oppassen voor oxidatie zijn hele belangrijke. Ook de pH is belangrijker dan vaak gedacht wordt.

De helderheid van het wort tijdens en na het koken is minder van belang. Als dat wel zou zijn kun je nooit een fatsoenlijk bierbrouwen met de biab-methode. Toch zijn er veel hobbybrouwers die er goede bieren mee brouwen en er zelfs prijzen mee winnen.

Ook bij een brouwautomaat krijg je geen kraakheldere wort, maar dat is niet nodig. Een lichte waas en zelfs wat kleine vaste deeltjes kan geen kwaad.

Met mijn brouwautomaat (Speidel Braumeister) brouw ik lekkere bieren. Wel heb ik veel aandacht voor oxidatie. Dat is een veel groter probleem dan veel hobbybrouwers willen erkennen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 25-10-2019 22:59 u »
Jacques zoekt justificatie voor zijn minder heldere braumeister wort in studentenverslagen, gemaakt bij grote Duitse pils brouwerijen die werken met (Meura) wortfilters en andere high tech apparatuur.

Die opmerking over bewuste artikel heb je eerder gemaakt.
Het gaat hier niet om een stageverslagje van een een of andere HBO-student maar om verslag van een onderzoek van iemand die gepromoveerd is tot doctor. Daar komt toch wat meer bij kijken...

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 25-10-2019 23:01 u »
Het gaat hier niet om een stageverslagje van een een of andere HBO-student maar om verslag van een onderzoek van iemand die gepromoveerd is tot doctor. Daar komt toch wat meer bij kijken...
Het is alleen wel de vraag of je e.e.a. kunt terugvertalen naar ons hobbyniveau. Misschien wel, misschien niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 25-10-2019 23:12 u »
Het is alleen wel de vraag of je e.e.a. kunt terugvertalen naar ons hobbyniveau. Misschien wel, misschien niet.

Het onderzoek laat zien dat kraakheldere wort een minder goed bier oplevert dan wort met enige troebeling. De schaalgrootte is daarbij ondergeschikt.

In ieder geval brouw ik met mijn Braumeister uitstekende bieren. En het wort is daarbij niet kraakhelder. Dat was in het verleden met mijn hevelfilter wel het geval.
Aanvankelijk brouwde ik met mijn Braumeister minder smakelijke bieren, maar sinds ik de oxidatieproblemen onder de knie heb is dat ten goede gekeerd.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 25-10-2019 23:15 u »
Ik heb vergelijkbare ervaringen met mijn Grainfather. In sommige recepturen geef ik vanwege de stort echter de voorkeur aan traditioneel brouwen, dat zorgt dan net even voor wat helderder wort. Vloergemoute boheemse pils is er zo eentje die wel wat extra aandacht kan gebruiken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 26-10-2019 13:43 u »
Dat we bijvoorbeeld pH kunnen meten is mooi, maar vergeet niet dat het concept pas in 1909 werd geïntroduceerd. Daarvoor werd er ook goed bier gebrouwen. Wellicht niet in de ogen van de geïndustrialiseerde pilsdrinker, die overal ter wereld dezelfde smaak verwacht van Heineken, die bieren zijn niet slecht geweest, dat geloof ik nooit. Waarschijnlijk hebben ze later de relatie tussen (goed) bier en pH onderzocht.

Je mag ook gewoon toegeven dat je een zo helder mogelijk wort moet na willen streven als hobbybrouwer, dat dit voor meer dan 95% de hobbybrouwers een beter bier oplevert. Zou het informatieve gehalte van dit topic wel ten goede komen. Anders kunnen we met z'n allen net zo goed stoppen met reageren op bepaalde topics. Wanneer het niet de mening van Jacques is, is het niet de goede methode.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #68 Gepost op: 26-10-2019 15:19 u »
Ik vraag me echt af hoe ik voor mezelf zou moeten bepalen of iets minder heldere wort beter bier op zou moeten leveren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 26-10-2019 17:13 u »
Dat we bijvoorbeeld pH kunnen meten is mooi, maar vergeet niet dat het concept pas in 1909 werd geïntroduceerd. Daarvoor werd er ook goed bier gebrouwen. Wellicht niet in de ogen van de geïndustrialiseerde pilsdrinker, die overal ter wereld dezelfde smaak verwacht van Heineken, die bieren zijn niet slecht geweest, dat geloof ik nooit. Waarschijnlijk hebben ze later de relatie tussen (goed) bier en pH onderzocht.

Je mag ook gewoon toegeven dat je een zo helder mogelijk wort moet na willen streven als hobbybrouwer, dat dit voor meer dan 95% de hobbybrouwers een beter bier oplevert. Zou het informatieve gehalte van dit topic wel ten goede komen. Anders kunnen we met z'n allen net zo goed stoppen met reageren op bepaalde topics. Wanneer het niet de mening van Jacques is, is het niet de goede methode.

Dat we pas zo'n 100 jaar de pH kunnen meten doet niets af aan de huidige inzichten dat de pH van grote invloed is op het gehele brouwproces. Dankzij de beschikbaarheid van pH-meters kunnen we het brouwproces veel beter sturen. In het verleden moest men het meer hebben van observaties en ervaringen. Daar kun je een heel eind mee komen.

Voor de helderheid van het wort ligt het genuanceerder. Helderheid van wort dient geen doel op zich te zijn. In de ruim 39 jaar dat ik brouw heb ik wort gehad in allerlei verschillende gradaties van helderheid. Mijn bieren gingen vooruit toen ik helderder ging filteren, de grootste deeltjes en het meest trub komt je bier niet ten goede. Maar het is absoluut niet dat kraakheldere wort goed bier oplevert. Een lichte troebeling zorgt voor een betere vergisting.
Niet iedereen hoeft het daar mee eens te zijn. Probeer het uit en ontdek.

Zelf was ik ook bang dat mijn bieren minder zouden zijn toen ik merkte dat het wort met mijn Braumeister minder helder was dan met mijn hevelfilter. Ondertussen weet ik dat die angst ten onrechte was.

Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Is dit te fijn geschroot?/Discussie over helderheid wort
« Reactie #70 Gepost op: 26-10-2019 18:47 u »
Ik vraag me echt af hoe ik voor mezelf zou moeten bepalen of iets minder heldere wort beter bier op zou moeten leveren.

Ik denk dat het er ook om gaat wat de reden is dat het niet helder is. Als dat door brouwfouten komt zoals foute pH, zetmeel door slecht maischen etc dan zal je het wel proeven. Als het komt door een beetje wat van het filterbed meekomt zoals by Jacques dan heeft dat denk ik geen invloed op de smaak zoals Jacques zelf ook heeft ondervonden.
Dus helder zal op zich niet echt een criterium zijn voor smaakverschil, maar als onhelder samengaat met brouwfouten, dan wel waarschijnlijk.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #71 Gepost op: 26-10-2019 21:08 u »
Geen pH correctie uitvoeren is geen brouwfout.
Als pH niet helemaal klopt met ideaal is dat een keuze.
Mij is het nooit opgevallen dat er een verband is tussen helder en juist pH.

Niet goed filteren is eigenlijk wel een brouwfout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 26-10-2019 22:11 u »
Ik denk dat het er ook om gaat wat de reden is dat het niet helder is. Als dat door brouwfouten komt zoals foute pH, zetmeel door slecht maischen etc dan zal je het wel proeven. Als het komt door een beetje wat van het filterbed meekomt zoals by Jacques dan heeft dat denk ik geen invloed op de smaak zoals Jacques zelf ook heeft ondervonden.
Dus helder zal op zich niet echt een criterium zijn voor smaakverschil, maar als onhelder samengaat met brouwfouten, dan wel waarschijnlijk.

Onderzoek heeft laten zien dat troebele wort meer vetzuren bevat dan heldere wort. Vetzuren kunnen zorgen voor oxidatiesmaken en voor een mindere schuimhoudbaarheid.
Daar staat tegenover dat vetzuren nodig zijn voor de opbouw van gistcellen en daardoor bijdrage aan een snelle en goede vergisting.
Het is een complexe materie waarbij geen absolute waarheden bestaan. Ook niet omdat er allerlei gradaties zijn in helderheid. Wat voor de een troebel is voor een ander helder.

Als het wort echt kraakhelder moet zijn zoals EBC beweerd voor een goed bier dan wordt er in Nederland veel slecht bier gebrouwen. De ene na de andere hobbybrouwer schaft een brouwautomaat aan. Zoals EBC terecht opmerkt brouw je daarmee een minder helder bier mee dan met een filterkuip of een hevelfilter. Dit ondanks het feit dat het wort steeds rondgepompt wordt en kraakhelder is tijdens het brouwen. Doordat de moutkorf omhoog wordt gehaald verstoor je het filterbed het wort niet meer kraakhelder is. Dit effect kun je beperken door de moutkorf langzaam omhoog te takelen maar dan nog is het niet zo helder als met een hevelfilter. Is dat een probleem? Volgens mij niet, maar daarover lopen de meningen uiteen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #73 Gepost op: 26-10-2019 22:51 u »
Geen pH correctie uitvoeren is geen brouwfout.
Als pH niet helemaal klopt met ideaal is dat een keuze.
Mij is het nooit opgevallen dat er een verband is tussen helder en juist pH.

Niet goed filteren is eigenlijk wel een brouwfout.
Soms heb ik een wort die einde koken vol zit met kleine sneeuwvlokjes van eiwit en dan heel helder is en soms heb ik minder heldere wort met vrijwel geen sneeuwvlokjes. Ik vermoed dat dat verschil toch met pH te maken heeft.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #74 Gepost op: 26-10-2019 23:28 u »
Soms heb ik een wort die einde koken vol zit met kleine sneeuwvlokjes van eiwit en dan heel helder is en soms heb ik minder heldere wort met vrijwel geen sneeuwvlokjes. Ik vermoed dat dat verschil toch met pH te maken heeft.

Dat denk ik ook. En dan is het mijns inziens belangrijker om een 'geschift' wort te hebben, zodat de stukjes nog uitzakken , dan een geemulgeerd wort, waarin alle troep nog lang rondzweeft.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #75 Gepost op: 26-10-2019 23:34 u »
Dat denk ik ook. En dan is het mijns inziens belangrijker om een 'geschift' wort te hebben, zodat de stukjes nog uitzakken , dan een geemulgeerd wort, waarin alle troep nog lang rondzweeft.
Dat is ook mijn idee. Ik heb ook wel eens gelezen dat opgelost eiwit alsnog kan neerslaan op de wand van de gistcel en dan belemmerend werken mbt doorlaatbaarheid vande wand van de gistcel mbt uitwisseling van stoffen, waardoor je gisting slechter verloopt. Ik hoeverre dat klopt weet ik niet, maar lijkt me toch beter om maar van het meeste eiwit voortijdig af te raken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 26-10-2019 23:47 u »
Nog eens verder gezocht.

Influence of Lauter Turbidity on Wort Composition, Fermentation Performance and Beer Quality – A Review

Even een stuk tekst door Google translate gehaald.

Citaat
Volgens Sommer wordt de invloed van worttroebelheid op de bierkwaliteit vaak overschat. Bijvoorbeeld in zijn onderzoek leidde snel en troebel wassen niet tot een verslechtering van de smaakkwaliteit van het resulterende bier. In de eerder genoemde uitgebreide grootschalige proeven evalueerden Schur en Pfenninger de invloed van verschillende lauterregimes (troebel, helder ) en lauter duur (lang, kort) op de smaakkwaliteit van de resulterende bieren. Met betrekking tot de troebelheid en duur van de lauter vonden ze de volgende volgorde met afnemende sensorische kwaliteit van de verse bieren: "troebel / kort", "troebel / lang", "helder / kort", "helder / lang". Toen dezelfde bieren gedurende 5 weken bij 25 ° C waren verouderd, was de volgorde als volgt: "troebel / lang", "helder / kort", "troebel / kort", "helder / lang".  Mück meldde daarentegen een negatieve invloed van troebele lauterwormen verbonden met hoge vetzuurhoeveelheden voorafgaand aan koken van wort en hoog zuurstofgehalte op bieraroma en een onaangename bitterheid waargenomen die hoogstwaarschijnlijk niet afhankelijk was van vetzuren. Hier leek de invloed van troebelheid
groter zijn dan die van zuurstof. Whitear et al. legden daarentegen uit dat het effect van lipiden was overschat en veel minder weegt dan de zuurstofopname tijdens de productie van wort. Bij het toevoegen van gebruikte korrelpersvloeistof aan wort, om een ​​eindwaarde van 190 mg / l lipiden te bereiken, namen zij een marginaal betere smaakstabiliteit in de resulterende bieren waar dan in de controles. Een ander effect van zeer troebele wormen op de smaakontwikkeling werd ook gemeld door anderen. Bovendien vertoonden bieren die voortkwamen uit vergisting van troebele wortels een verlaagd estergehalte, met name ethylacetaat, en een verhoogde vorming van hogere alcoholen zoals hierboven besproken. Sommige auteurs duiden op een lagere opbrengst aan bittere stoffen vanwege de hoge troebelheid van wort vanwege een hogere aanwezigheid van eiwit of eiwit-polyfenolcomplexen in plaats van vanwege een verhoogd lipidegehalte in wort. Aan de andere kant, Havenainen et al. merkte een ui-achtige smaak op in bier dat afkomstig is van vetarme soorten. Wat vaste stoffen betreft, moet worden opgemerkt dat een vast deeltjesgehalte van 500 mg / l of lager niet kritisch wordt geacht wat betreft smaakkwaliteit en bittere stofopbrengst.112 Volgens Schur en Pfen-ninger, hoger pyruvaat en lager Aceetaldehydeconcentraties kunnen voorkomen in bieren als gevolg van troebele soorten, maar lauter troebelheid heeft slechts een geringe invloed op het volgende: diacetyl, 2,3-pentaandion, ethylacetaat, isoamylacetaat, ethylcaproaat, -fenylethylalcohol, glycerol, kleur, verzwakkingsgraad, pH-waarde, stromende eigenschappen, viscositeit, reductiepotentieel, CO2, stikstofverbindingen, anthocyanogenen, fosfaat en calcium.

Zoals ik eerder schreef is het complex en niet 100% eenduidig...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #77 Gepost op: 27-10-2019 14:14 u »

Gerstras? Hoeveelheid eiwitten? 2-rijig of 6-rijig?