Bedankt voor de reacties.
Om te filteren gebruik ik ook een hevelfilter. Na het aanzuigen draai ik het kraantje tot ongeveer half open. Na 5 keer een liter voorzichtig terug gieten is het niet echt helder. De zichtbare stukjes zijn er wel uit maar het blijft vrij mistig en troebel. Die bekende foto van brouwerwaldonk met dat heldere wort is precies waar ik dan aan denk

. Het moet toch mogelijk zijn.
Dit keer heeft het spoelen / filteren ongeveer een uur geduurd. Het is minder troebel dan de vorige keer (met kraantje bijna vol open) maar toch zeker niet helder.
Wellicht ben ik te lomp in het voorzichtig terug gieten en toevoegen van het spoelwater. Ik zal dit eens proberen met behulp van een schoteltje. Als dat ook niet helpt is mijn zelf gefabriceerde filter misschien toch niet echt een succes.
Ik zie eigenlijk geen verband tussen filteren/ groef fijn schroten en heldere wort. Of je moet het hebben over zwevende deeltjes. Maar helderheid in de zin van mistig wordt meer veroorzaakt door eiwitten. Juiste pH bij met maischen helpt daarbij ook.
Mijn gedachte was dat een te fijne schroot door het filterbed heen loopt en zo een troebel wort veroorzaakt. Een probleem met eiwitten speelt toch enkel na het koelen?